Datos Identificativos 2011/12
Asignatura (*) Procesos Psicolóxicos Básicos e Dificultades no Desenvolvemento e Adquisición da Lecto-Escritura Código 652425110
Titulación
MÁSTER EN INTERVENCIÓN LOGOPÉDICA NA INFANCIA E NA ADOLESCENCIA
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 2º cuadrimestre
Primeiro Optativa 3
Idioma
Prerrequisitos
Departamento Psicoloxía Evolutiva e da Educación
Coordinación
Vieiro Iglesias, Maria del Pilar
Correo electrónico
pilar.vieiro@udc.es
Profesorado
Vieiro Iglesias, Maria del Pilar
Correo electrónico
pilar.vieiro@udc.es
Web
Descrición xeral Esta materia trata del aprendizaje lecto-escritor. En este sentido el alumno debe adquirir los conocimientos básicos implicados en la adquisición y desarrollo de la lecto-escritura. Todo ello ha de reflejarse en la aplicación del conocimiento a la resolución de problemas prácticos (diagnóstico e intervención en las dificultades de aprendizaje de al lecto-escritura)

Competencias do título
Código Competencias da titulación
A8 Coñecer os principais procesos implicados no desenvolvemento da lectura e da escritura.
A28 Deseñar e planificar sesións de intervención e apoio logopédico con ferramentas da rede.
A30 Reflexionar sobre procedementos que permiten xestionar a aprendizaxe do alumno.
A56 Coñecer e aplicar técnicas de análise de datos na investigación logopédica.
A58 Utilizar os recursos informáticos como ferramenta para a análise de datos.
A60 Promover actitudes de solidariedade, respecto e apoio para coas persoas con trastornos psicolóxicos.
A64 Deseñar técnicas de intervención para as principais dificultades na adquisición do proceso lecto-escritor.
A68 Ser capaz de comunicar os resultados dunha investigación.
B2 Aprender a aprender.
B3 Resolver problemas de forma efectiva.
B4 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo.
B5 Traballar de forma autónoma con iniciativa.
B6 Traballar de forma colaborativa.
B14 Ser creativo no exercicio da profesión.
B15 Tomar decisións con autonomía e responsabilidade.
B17 Capacidade de organizar e planificar.
B19 Resolver problemas.
B24 Ter iniciativa e espírito emprendedor.
B26 Apreciar as distintas manifestacións da diversidade.
B28 Pór en valor a súa profesión no contorno en que desenvolve o seu traballo.
B29 Adoptar unha actitude positiva e paciente.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.

Resultados de aprendizaxe
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) Competencias da titulación
Adquirir los conocimientos básicos acerca de la adquisición y desarrollo de la lectura y el aprendizaje a partir de textos AP4
AP15
BP1
BP3
BP18
CM6
Adquirir las habilidades básicas de diagnóstico y entrenamiento de los procesos leco-escritores AP28
AP32
BP2
BP5
BP16
CM3
CM7
Aplicación del conocimiento teórico a la resolución de casos prácticos (diagnóstico, entrenamiento y diseño de programas instruccionales) AP14
AP28
AP29
BP2
BP4
BP5
BP13
BP14
CM6
Capacidade de valorar a importancia das destrezas instrumentais relacionadas ca lectura no ámbito de aprendizaxe AP30
AP34
BP3
BP13
BP23
BP25
BP27
BP28
CM6
CM7

Contidos
Temas Subtemas
TEMA 1. PROCESOS PSICOLÓGICOS BÁSICOS EN LECTURA
- Procesos perceptivos
- Procesos léxicos
- Procesos sintácticos
- Procesos semánticos
- Memoria
TEMA 2. MODELOS TEÓRICOS EXPLIACTIVOS ACERCA DE LA ADQUISICIÓN Y DESARROLLO DE LA LECTURA - Modelo de representación léxica: Morton
- Modelos discretos vs. continuos de desarrollo y adquisición de la lectura
TEMA 3. LA REPRESENTACIÓN DEL SIGNIFIACDO EN MEMORIA: LA COMPRENSIÓN - Estrategias superestructurales
- Estrategias macroestructurales
- Estrategias de integración
TEMA 4. DIFICULTADES DE APRENDIZAJE DE LA LECTURA: TIPOLOGÍA, DIAGNÓSTICO E INTERVENCIÓN - Retraso lector
- Disgrafía
TEMA 5. PROCESOS DE ESCRITURA - Dictado
- Copia
- Composición
TEMA 6. MODELOS DE ADQUISICIÓN Y DESARROLLO DE LA ESCRITURA - Modelos constructivistas de adquisición y desarrollo de la escritura
- Modelos de composición escrita
TEMA 7. DIFICULTADES DE APRENDIZAJE DE LA ESCRITURA - Retraso escritor
- Disgrafía

Planificación
Metodoloxías / probas Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Discusión dirixida 2 0 2
Estudo de casos 0 40 40
Sesión maxistral 10 10 20
Traballos tutelados 0 10 10
 
Atención personalizada 3 0 3
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Discusión dirixida Comentar la resolución de casos: diagnóstico y líneas de intervención
Estudo de casos Resolver problemas prácticos que figuran en el dossier de prácticas que se entregará al alumno al comienzo del curso
Sesión maxistral Presentación en PowerPoint de los contenidos teóricos.
Los alumnos dispondrán de esta información en formato papel.
Traballos tutelados Desarrollo de un programa de intervención para la mejora de alguno de estos aspectos:
- lectura
- escritura
- comprensión lectora.

Atención personalizada
Metodoloxías
Estudo de casos
Traballos tutelados
Descrición
Los trabajos tutelados consistentes en el diseño de un programa de intervención de carácter individual serán discutidos y supervisados a lo largo de su realización por el profesor.

Avaliación
Metodoloxías Descrición Cualificación
Discusión dirixida Claridad expositiva
Desarrollo metacognitivo: capacidad de autoevaluación e identificación de fallos en la resolución de los casos expuestos.
10
Estudo de casos Consiste en la resolución de los casos en el dosier de prácticas.
Este dosier lo entregará el alumno al finalizar el curso.
La resolución de los casos se tratarán en la sesión de dsicusión dirigida
40
Traballos tutelados El alumno deberá desarrollar un programa a elegir entre:
- Acceso a la lectura.
- Mejora de la comprensión de textos.
- Acceso a la escritura.
50
 
Observacións avaliación

Fontes de información
Bibliografía básica Vieiro, P.; Meilán, E.; Gómez, I. (1999). Entrenamiento y evaluación de los procesos de lecto-escritura. Santiago: Tórculo
Vieiro, P. ; Peralbo, M. y García Madruga, J (1997). Procesos de adquisición y producción de la lectoescritura. Madrid: Aprendizaje Visor
Vieiro, P; Gómez, I. (2004). Psicología de la Lectura. Madrid: Pearson
Vieiro, P. (2007). Psicopedagogía de la Escritura. Madrid: Pirámide

Bibliografía complementaria (). .
Gregg, L y Steinber, E (1980). Cognitive processes in writing. NJ: LEA
García Madruga, J. A. y cols (1999). Comprensión lectora y memoria operativa..... Barcelona: Paidós
Sánchez, E (1998). Comprensión y redacción de textos. Barcelona: Edebé
Calero, A. y cols. (1999). Materiales curriculares para el acceso a la lectura en Educación Infantil. Madrid: Escuela Española
Elosúa, R. (2000). Procesos de la comprensión, memoria y aprendizaje de textos. Madrid: Sanz y Torres


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións
Orientaciones para el alumno: Leer detenidamente la guia docente antes de comenzar a trabajar. Llevar al día la resolución de casos prácticos Participar en los grupos de discusión.


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías