Datos Identificativos 2011/12
Asignatura (*) Alteracións da Voz: Tipos, Avaliación e Tratamento Código 652425111
Titulación
MÁSTER EN INTERVENCIÓN LOGOPÉDICA NA INFANCIA E NA ADOLESCENCIA
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 2º cuadrimestre
Primeiro Obrigatoria 3
Idioma
Prerrequisitos
Departamento Filosofía e Métodos de Investigación en Educación
Coordinación
Garcia Real, Teresa Juana
Correo electrónico
teresa.greal@udc.es
Profesorado
Díaz Román, Tomás Miguel
Garcia Real, Teresa Juana
Correo electrónico
teresa.greal@udc.es
Web
Descrición xeral Esta materia pretende que los alumnos aprendan a conocer y aplicar la intervención logopédica en las alteraciones de la voz en los niños y adolescentes.

Competencias do título
Código Competencias da titulación
A42 Coñecer as principias alteracións da voz, así como as técnicas de avaliación e tratamento.
A70 Elaborar informes de exploración e de diagnóstico, de seguimento, de finalización e de derivación.
A72 Asesorar as familias e o contorno social das persoas usuarias, favorecendo a súa participación e colaboración no tratamento logopédico.
A75 Comunicar de xeito oral e escrito as súas observacións e conclusións ao suxeito , aos familiares e ao resto dos profesionais que interveñen na súa atención, adaptándose as características do contorno profesional (educativo, sanitario ou asistencial).
A77 Coñecer as estratexias básicas de investigación en Logopedia.
A81 Comprender, valorar e incorporar á praxe profesional as producións científicas que sustentan o desenvolvemento profesional do/a logopeda.
A85 Avaliar a propia intervención profesional para optimizala.
B2 Aprender a aprender.
B3 Resolver problemas de forma efectiva.
B4 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo.
B6 Traballar de forma colaborativa.
B7 Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional.
B8 Comunicarse de maneira efectiva nun entorno de traballo.
B9 Capacidade de observar e de escoitar de forma activa.
B10 Capacidade para motivarse e procurar a calidade na actuación profesional.
B11 Capacidade de tomar decisións, asumindo a responsabilidade.
B12 Traballar en equipo e, no seu caso, de forma interdisciplinaria.
B13 Ter compromiso ético.
B14 Ser creativo no exercicio da profesión.
B17 Capacidade de organizar e planificar.
B18 Capacidade de se adaptar aos cambios.
B19 Resolver problemas.
B20 Razoar de forma crítica.
B21 Capacidade de análise e síntese.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C2 Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.

Resultados de aprendizaxe
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) Competencias da titulación
Conocer las principales alteraciones de la voz que requieran intervención logopédica en niños y adolescentes. AP21
AP35
AP36
AP37
AP38
BP1
BP2
BP3
BP8
BP9
CM6
CM7
Conocer los fundamentos teóricos que definen la voz normal: concepto y parámetros acústicos que definen la voz, fisiología y anatomía del aparato vocal. AP21
AP42
BP2
BP5
BP11
BP18
BP19
CM7
Conocer y realizar la evaluación vocal: anamnesis y exploración. AP21
AP37
BP7
BP8
BP10
BP11
BP12
BP16
BP17
BP18
BP19
BP20
CM1
CM2
CM4
Conocer la intervención vocal: fundamentos básicos y recursos disponibles con abordaje multidisciplinar. AP21
AP40
BP8
BP12
CM7
Conocer y aplicar todos los recursos terapéuticos de la Técnica vocal para la Disfonías funcionales en niños y adolescentes: postura, respiración, fonación, resonancia e impostación y articulación. AP21
BP1
BP3
BP5
BP6
BP11
BP12
BP19
CM1
CM2
Conocer el tratamiento específicos de los Trastornos de muda, parálisis vocal y disodeas. AP21
BP3
BP5
BP12
BP13
CM1
CM2

Contidos
Temas Subtemas
MÓDULO I. FUNDAMENTOS DE LA VOZ NORMAL.
TEMA 1. FUNDAMENTOS BÁSICOS DE LA VOZ. 1.1. Concepto y parámetros acústicos.
1.2. Conceptos básicos de física acústica.
1.3. Tipos de voz y características específicas de la voz hablada y cantada.
1.4. Cambios evolutivos.
TEMA 2. ANATOMÍA Y FISIOLOGÍA DEL APARATO VOCAL. 1.1. Sistema respiratorio.
1,2. Sistema laríngeo.
1.3. Sistema de resonancia.
1.4. Sistema de articulación.
MÓDULOS II. TRASTORNOS Y EVALUACIÓN DE LA VOZ.
TEMA 3. TIPOS DE TRASTORNOS DE LA VOZ. 3.1. Prevalencia, etiología y patogenia.
3.2. Disfonías funcionales.
3.3. Trastornos de muda.
3.4. Parálisis vocal.
3.5. Otras patologías.
TEMA 4. EVALUACIÓN DE LA VOZ. 4.1. Anamnesis.
4.2. Exploración: recursos técnicos, parámetros y pruebas funcionales.
MÓDULO III. INTERVENCIÓN DE LOS TRASTORNOS DE LA VOZ.
TEMA 5. FUNDAMENTOS BÁSICOS DE LA TERAPIA VOCAL. 5.1. Principios, indicaciones, limitaciones, enfoques terapéuticos y perfil del terapeuta.
5.2. Abordaje multidisciplinar y recursos aplicables.
TEMA 6. TÉCNICA VOCAL PARA LA DISFONÍA FUNCIONAL. 6.1. Postura y gesticulación corporal.
5.2. Respiración.
5.3. Fonación.
5.4. Resonancia e impostación.
5.5. Articulación.
TEMA 7. INTERVENCIÓN ESPECÍFICA PARA OTROS TRASTORNOS DE LA VOZ. 7.1. Trastornos de muda.
7.2. Parálisis vocal.
7.3. Otras patologías.

Planificación
Metodoloxías / probas Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral 18 27 45
Estudo de casos 2 3 5
Traballos tutelados 2 22 24
 
Atención personalizada 1 0 1
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Exposición oral complementada con el uso de medios audiovisuales y la introducción de algunas preguntas dirigidas a los estudiantes, con la finalidad de transmitir conocimientos y facilitar el aprendizaje.
Al final de cada módulo se formularán preguntas para inducir a la reflexión en grupos de trabajo.
Estudo de casos Programación terapéutica de casos de Disfonías en niños por alteración funcional vocal, parálisis, trastorno de muda, disodeas y nódulos vocales.
Traballos tutelados . Conferencia y resumen.
. Exposición oral: cada grupo hará una exposición de los contenidos teóricos, con discusión y reflexión grupal.
. Programación terapéutica de cada caso según grupo.
. Memoria escrita con todos los puntos anteriores.

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Descrición
En el trabajo tutelado los alumnos se agruparán en 5 componentes por grupo.
Cada grupo se dedicará a un trastorno.
Cada grupo tendrá una hora de tutoría para resolver las dudas que vaya planteando el proceso de elaboración del trabajo: revisión bibliográfica, confección del programa terapéutico. Durante las sesiones magistrales la profesora atenderá las cuestiones y dudas que surjan.

Avaliación
Metodoloxías Descrición Cualificación
Estudo de casos Se evaluará la capacidad de organización y razonamiento en la programación terapéutica del caso y las habilidades en la intervención 20
Traballos tutelados
Conferencia: 20
Exposición oral: 30
Memoria escrita del trabajo: 30, con los siguientes puntos:
. Revisión bibliográfica de las fuentes documentales.
. Protocolo de tratamiento: objetivos, limitaciones, metodología y recursos.
. Servirán para la evaluación los siguiente criterios de calidad: nivel de conocimiento, inclusión de fuentes bibliográficas extranjeras y más recientes y de calidad, capacidad de sintesis de lo más importante, adecuación de los contenidos, claridad y calidad de exposición y diseño terapéutico razonado.
80
 
Observacións avaliación

Fontes de información
Bibliografía básica (). .
Perelló J (1980). Alteraciones de la voz.. Barcelon. Científica médica.
García Tapia y colabs. (1996). Diagnóstico y tratamiento de los trastornos de voz.. Madrid. Garsi
Arias Marsal C (2005). Disfonías Infantiles. Diagnóstico y Tratamiento. Barcelona: Ars Médica
Kackson Menaldi MC (1992). La voz normal. Buenos Aires. Médica Panamericana
Jackson Menaldi MC (2002). La voz patológica. Buenos Aires. Médica Panamericana.
Le Huche L y colabs. (1994). La voz, patología vocal: semiología y disfonías funcionales.. Barcelona. Masson
Bustos Sánchez I (2003). La voz. La técnica y la expresión,. Barcelona. Paidotribo.
Perelló J (1978). Morfología fonoaudiológica. Barcelona. Científica Médica.
Arias Marsal C (1994). Parálisis laríngeas. Diagnóstico y tratamiento foniátrico de las parálisis cordales unilaterales en abducción. Barcelona. Masson
Segre R y colabs. (1981). Principios de Foniatría para alumnos y profesinales del canto y dicción.. Buenos Aires. Médica Panamericana
Ferrer H y colabs (1978). Sobotta. Atlas de anatomía humana.. Madrid
Bustos Sánchez I (1995). Tratamiento de los problemas de voz. Nuevos enfoques.. Madrid. Cepe
Morrison M (1996). Tratamiento de los trastornos de la voz.. Barcelona. Masson
Hirano M y colabs. (1993). Videostroboscopic examination of the larinx. San Diego. Singular Publishing Group

Bibliografía complementaria Rubin JS y colabs. (2006). Diagnosis and treatment of voice disorders. San Diego. Plural Publishing
(). Journal of voice.
Sataloff RT. (1991). Professional voice: The science and art of clinical care.. New York. Raven Press
Martin S y Darnley L (1999). The voice and its disorders. London and New Jersey: Whurr Publishers
Colton RH y colabs. (2006). Understanding voice problems.. Baltimore. Lippincott Williams &Wilkins


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións
Se recomienda conocimientos musicales. canto y expresión corporal.


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías