Datos Identificativos 2011/12
Asignatura (*) Xénese e evolución do sistema educativo en Galicia no período contemporáneo Código 652439026
Titulación
MESTRADO UNIVERSITARIO EN INNOVACIÓN, ORIENTACIÓN E AVALIACIÓN EDUCATIVA
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 2º cuadrimestre
Primeiro Optativa 3
Idioma
Prerrequisitos
Departamento Pedagoxía e Didáctica
Coordinación
Rivas Barros, Isabel
Correo electrónico
isabel.rivas@udc.es
Profesorado
Rivas Barros, Isabel
Correo electrónico
isabel.rivas@udc.es
Web
Descrición xeral

Competencias do título
Código Competencias da titulación
A9 Posuír e aplicar coñecementos teóricos e metodolóxicos que permitan ó estudante promover o cambio e innovación na institución escolar a partir da avaliación da calidade dos centros educativos.
A10 Ser capaz de planificar e desenvolver unha investigación seguindo os pasos do método científico, utilizando os diferentes métodos de acordo co problema a resolver e aplicando as técnicas de recollida e análise de datos mediante a utilización dos recursos informáticos como ferramentas para a análise de datos.
A33 Ser capaz de aplicar os coñecementos adquiridos e resolver problemas en contornos novos ou pouco coñecidos dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa Innovación, orientación e avaliación educativa.
B1 Capacidade de análise e síntese.
B3 Traballar de forma autónoma e con iniciativa.
B4 Traballar de forma colaborativa.
B7 Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como investigador.
B8 Ser capaz de comunicarse cos seus compañeiros, coa comunidade educativa e coa sociedade en xeral no ámbito das súas áreas de coñecemento.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) Competencias da titulación
Ser capaz de concibir, deseñar ou poñer en práctica e adoptar un proceso substancial de investigación con rigor científico e de comunicar as súas conclusións –e os coñecementos e razóns últimas que a sustentan- a públicos especializados e non especializados dun modo claro e sen ambigüidades; seguindo as pautas do método científico e dos procesos de investigación desenvoltos acordes a determinadas metodoloxías de investigación cualitativa, cuantitativa e orientadas ó cambio e á innovación. AI32
Ser capaz de planificar e desenvolver unha investigación seguindo os pasos do método científico, utilizando os diferentes métodos de acordo co problema a resolver e aplicando as técnicas de recollida e análise de datos mediante a utilización dos recursos informáticos como ferramentas para a análise de datos. AI9
Posuír e aplicar coñecementos teóricos e metodolóxicos que permitan ó estudante promover o cambio e innovación na institución escolar a partir da avaliación da calidade dos centros educativos. AI8
Capacidade de análise e síntese. BI1
Traballar de forma autónoma e con iniciativa. BI3
Traballar de forma colaborativa. BI4
Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como investigador. BI7
Ser capaz de comunicarse cos seus compañeiros, coa comunidade educativa e coa sociedade en xeral no ámbito das súas áreas de coñecemento. BI8
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. CM8

Contidos
Temas Subtemas
1. Educación e sociedade en Galicia no século XIX


2. Educación e sociedade en Galicia no século XX.


3. A educación en Galicia e os seus retos para a sociedade do século XXI
A constitución dos sistemas educativos
As institucións escolares

Diferencialismo e educación


Escolarización e práctica lingüística.

Planificación
Metodoloxías / probas Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Aprendizaxe colaborativa 2 4 6
Análise de fontes documentais 3 6 9
Lecturas 4 8 12
Investigación (Proxecto de investigación) 6 36 42
 
Atención personalizada 6 0 6
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Aprendizaxe colaborativa Lecturas, discusións e sixelas elaboracións en pequeno grupo
Análise de fontes documentais Búsqueda, consulta, lectura, interpretación de documentos históricos relacionados cos diferentes contidos
Lecturas Lecturas individualizadas dos documentos e textos propostos polo profesor, relacionados cos diferentes contidos
Investigación (Proxecto de investigación) Elaboración dun trabalo de investigación sobre un tema relacionados cos diferentes contidos

Atención personalizada
Metodoloxías
Aprendizaxe colaborativa
Análise de fontes documentais
Lecturas
Investigación (Proxecto de investigación)
Descrición
Atención periódica ao alumnado, a través dun horario establecido.,

Avaliación
Metodoloxías Descrición Cualificación
Aprendizaxe colaborativa Participación na aula
Traballo tutelado
10
Análise de fontes documentais traballo tutelado 20
Lecturas traballo tutelado 20
Investigación (Proxecto de investigación) traballo tutelado 50
 
Observacións avaliación

Fontes de información
Bibliografía básica Rivas Barrós, S. (2001). A derradeira lección dos mestres. Galeguismo e pensamento pedagóxico. Vigo, Xerais
Rivas Barrós, S. (1997). A educación e a galeguización da sociedade.
Rivas Barrós, S. (1997). As Escolas de Insiño Galego de A Coruña.
Lage Casal, A. (1989). Castelao e a cuestión do ensino. Santiago, Xunta de Galicia
Puelles Benítez, Manuel (1991). Educación e ideología en la España Contemporánea. Barcelona, Editorial Labor
Gabriel, N. de (2001). Escolantes e escolas de ferrado.. Vigo, Edicións Xerais de Galicia
Viñao Frago, Antonio (2004). Escuela para todos. Educación y modernidad en la España del siglo XX. Madrid, Marcial Pons
Peña Saavedra, V. (1991). Exodo, organización comunitaria e intervención escolar. La impronta educativa de la emigración transoceánica en Galicia. SantiagoXunta de Galicia
Costa Rico, Antón (2004). Historia da Educación e da Cultura en Galicia. Vigo, Xerais
BORRÁS LLOP, José (dir.) (1986). Historia de la infancia en la España contemporánea. 1834-1936 . Madrid, Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales-Fundación Germán Sánchez Ruipérez
Montagudo, H. (1999). Historia social da lingua galega. Vigo, Galaxia
Cook-Gumperz, Jenny (1988). La construcción social de la alfabetización. Madrid, Paidós-MEC
Casas Vilalta, M./Botella Corral, J. (2003). La democracia y sus retos en el siglo XXI. Elementos para la formación democrática de los jóvenes. Barcelona, Praxis
Escolano Benito, A. (2002). La educación en la España contemporánea. Políticas educativas, escolarización y culturas pedagógicas. Madrid, Biblioteca Nueva
Ruiz, Aurora (2002). La escuela pública. El papel del Estado en la educación. Madrid, Biblioteca Nueva
Barreiro Rodríguez, H./Terrón, A. (2005). La institución escolar: una creación del estado moderno. Barcelona, Octaedro
Porto Ucha (1986). La Institución Libre de Enseñanza en Galicia. Sada (A Coruña), Ediciós do Castro
Porto Ucha, A. S. (1986). La institución Libre de Enseñanza en Galicia. A Coruña, Edicións do Castro
Malheiro Gutiérrez, X.M. (2006). Las escolas dos emigrantes e o pensamento pedagóxico: Ignacio Ares de Parga e Antón Alonso Ríos. Sada (A Coruña), Ediciós do Castro
Escolano Benito, A. (dir.) (1992). Leer y escribir en España. Doscientos años de alfabetización . Madrid, Fundación Germán Sánchez Ruipérez
Gabriel, N. de (1990). Leer, escribir y contar. Escolarización popular y sociedad en Galicia (1875-1900). A Coruña. Edicións do Castro
De Gabriel, Narciso (2006). Ler e Escribir en Galicia. A Coruña, Universidade da Coruña
Goretti Sanmartin Rei (coord.) (2010). Lingua e futuro. Vigo, Laiovento
Garcia Negro, P. (1991). O galego e as leis. Aproximación sociolingüística. Pontevedra, Edicións do Cumio
Beramendi e Nuñez Seixas:. (1995). O Nacionalismo galego. Vigo, A Nosa Terra
Hermida, C. (1992). Os precursores da normalización. Defensa e reivindicación da lingua galega no Rexurdimento (1880-1898). Vigo, Xerais
Bello, Luis (1973). Viaje por las escuelas de Galicia. Madrid, Akal

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías