Competencias do título |
Código
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Competencias da titulación
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A8 |
Coñecer a terminoloxía propia do método científico. |
A10 |
Coñecer os principios , as funcións e os procedementos da intervención logopédica. |
A13 |
Coñecer os procesos psicolingüísticos e outros procesos psicolóxicos básicos que dan soporte ás técnicas de intervención logopédica. |
A14 |
Coñecer as técnicas e os instrumentos de avaliación e diagnóstico en logopedia. |
A15 |
Deseñar, implementar e avaliar accións de prevención dos trastornos da comunicación: linguaxe, fala, audición, voz e as funcións orais non verbais. |
A16 |
Explorar, avaliar e diagnosticar, no seu caso, os trastornos da comunicación e establecer un prognóstico. |
A17 |
Participar no proceso de avaliación e de diagnóstico pluridisciplinar de trastornos que afectan á comunicación. |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) |
Competencias da titulación |
Participar e coñecer que a evaluación da linguaxe e multidisciplinar; |
A14 A15 A16 A17
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Conocer los procesos y métodos de evaluación y diagnóstico de los principales problemas de la comunicación humana |
A8 A10 A13 A14 A15
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Contidos |
Temas |
Subtemas |
I. PRINCIPIOS E INSTRUMENTOS GENERALES DE EVALUACIÓN CONDUCTUAL |
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TEMA 1. Consideraciones generales acerca del proceso de evaluación y diagnóstico |
Concepto de evaluación. Objetivos generales de la evaluación. Evaluación vs diagnóstico. Modelos de evaluación del lenguaje. Objetivos generales de la evaluación del lenguaje. |
Tema 2. Técnicas de recogida de datos: Historia clínica y entrevista conductual |
Definición y contenido de la historia clínica. Definición y contenido de la entrevista. Técnicas de entrevista. Habilidades para fomentar una relación de colaboración en el proceso de recogida de datos. Utilidad de las técnicas de recogida de datos |
Tema 3. La observación de conductas como técnica de recogida de datos: Procedimientos de registro |
Cómo desarrollar el método de observación. Fiabilidad de los registros. Problemas metodológicos |
Tema 4. Los autoinformes. |
Definición de autoinforme. Cases de variables consideradas en los autoinformes. Tipos de autoinforme. Fuentes de error en los autoinformes. Condiciones que mejoran la exactitud de los autoinformes. |
Tema 5. Evaluación y diagnóstico de la disfemia |
Concepto de tartamudez. Indicadores de evolución negativa y cronificación. Criterios para diferenciar las disfluencias normales de la tartamudez establecida. Evaluación diagnóstica de la tartamudez infantil. Evaluación funcional. Toma de decisiones acerca de la intervención sobre la tartamudez. |
II. EVALUACIÓN ESPECÍFICA DEL LENGUAJE, HABLA Y VOZ |
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Tema 6. Tema 6. Principales técnicas de evaluación en los trastornos de la articulación |
Definición y evaluación de la dislalia funcional desde el enfoque clásico. Surgimiento del enfoque fonológico: características y orientaciones principales. Evaluación de las dificultades fonológicas. Métodos de evaluación empleados en las disartrias. Evaluación de las disglosias
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Tema 7. Evaluación del lenguaje oral. Principales procedimientos de evalución del desarrollo del lenguaje |
Recogida de una muestra de habla. Selección de los enunciados. Análisis fonológico, morfosintáctico y pragamático del contenido de la muestra.Pruebas generales de evaluación del desarrollo del lenguaje(PLON, BLOC, ELCE, etc.). Pruebas específicas: Peabody, EPLA, Escalas Batell, etc) |
Tema 8. Evaluación de la discapacidad intelectual |
Definiciones de discapacidad intelectual y criterios para el diagnóstico. Modelos explicativos de la discapacidad intelectual. Evaluación de la discapacidad intelectual.
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Tema 9. Evaluación del desarrollo psicolingüístico en los niños con síndrome de Down |
Factores relacionados con los trastornos del lenguaje en los niños con síndrome de Down. Evaluación del lenguaje en el síndrome de Down. |
Tema 10. Evaluación del deterioro del lenguaje: La afasia |
Ojetivos de la evaluación y tipo de pruebas desde el enfoque clásico. Tipos de trastornos afásicos desde la aproximación cognitiva. Características y procedimientos de evaluación cognitiva. |
Tema 11. Procedimientos psicofisiológicos: Evaluación de las disfonías |
Voz normal versus voz disfónica. La evaluación perceptual de la voz. La evaluación instrumental de la voz. |
Tema 12. Evaluación neuropsicológica en logopedia |
Procedimientos, baterías y tests. |
III. PRÁCTICAS |
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PRÁCTICAS
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• Manejo de la entrevista conductual
• Construcción de sistemas de registro para la observación de conductas, empleo de los mismos y cálculo de la fiabilidad de las observaciones
• Elaboración de auto-registros de cara a la obtención de información tras la presentación de varios casos clínicos. Además de utilización de diversos cuestionarios, inventarios y escalas de cara a valorar las características de los mismos, así como las posibles diferencias y similitudes
• Elaboración de un protocolo de evaluación de la tartamudez
• Empleo de registros psicofisiológicos para la evaluación de la actividad electromiográfica de los músculos faciales y laríngeos
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Planificación |
Metodoloxías / probas |
Horas presenciais |
Horas non presenciais / traballo autónomo |
Horas totais |
Sesión maxistral |
20 |
30 |
50 |
Estudo de casos |
3 |
3 |
6 |
Presentación oral |
2 |
4 |
6 |
Proba obxectiva |
2 |
4 |
6 |
Traballos tutelados |
20 |
30 |
50 |
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Atención personalizada |
7 |
0 |
7 |
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*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Sesión maxistral |
O profesor presentará aos estudantes un resumo esquematizado do contido central dos temas do programa. No caso das prácticas explicará en qué consisten as técnicas e procedementos que o estudante terá que seguir nos traballos prácticos tutelados. |
Estudo de casos |
Faráse unha presentación de ao menos tres casos clínicos que os estudantes deberán analizar e tratar de planificar o proceso de evaluación indicando os instrumentos mais apropiados para cada caso |
Presentación oral |
Os estudantes deberán facer unha breve presentación oral (en torno a 15-20min) do proceso de evaluación y diagnóstico seguido no caso elexido no obradoiro |
Proba obxectiva |
A avaliación da materia realizarase mediante un exame parcial e un exame final. Nenbargantes, a superación do curso implica a entrega do traballo práctico antes mencionado e das sínteses das lecturas e dos casos clínocs |
Traballos tutelados |
Tras una breve presentación oral facilitaráselle aos alumnos material para lectura acerca de procedimientos de evaluación do linguaxe, os alumnos deberán elexir algún para o seu manexo e aplicación e a presentación dun breve informe. Fixaránse sesións para tratar de resover as dúbidas que poidan xurdir no proceso |
Atención personalizada |
Metodoloxías
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Estudo de casos |
Traballos tutelados |
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Descrición |
Cada estudante terá que realizar ao menos tres titorías planificadas obrigatorias nas que poderá presentar as súas dúbidas sobre a materia, o estado dos traballos e lecturas previstos e as dificultades xerais que está tendo no seguimento da materia. Estas titorías obrigatorias poderán ser individuais ou en pequeno grupo é serán complementarias coas titorias baixo demanda que se poidan producir ao longo do curso.
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Avaliación |
Metodoloxías
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Descrición
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Cualificación
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Presentación oral |
Ata medio punto na calificación sempre que se teña superado a proba obxectiva |
5 |
Proba obxectiva |
E necesario superar unha proba obxectiva tipo test ao rematar o cuatrimestre. Esta proba será de tres alternativas e cada dous erros anulan unha resposta correcta. E imprescindible superar a proba para superar a asignatura |
70 |
Traballos tutelados |
Ata dous puntos e medio na calificación sempre que se teña superado a proba obxectiva |
25 |
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Observacións avaliación |
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Fontes de información |
Bibliografía básica
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Acosta, V. M., León, S. y Ramos, V. (1998). Dificultades del habla infantil: Un enfoque clínico. Málaga: Aljibe. Acosta, V. M. (Dir.) (1996). La evaluación del lenguaje. Teoría y práctica del proceso de evaluación de la conducta lingüística. Málaga: Aljibe Berko, J. y Bernstein, N. (1999). Psicolingüística (20 edición). Madrid: McGraw Cohen, R.J. y Serdlik, M.E. (2001). Pruebas y evaluación psicológicas (40 edición). México: McGraw-Hill. Fernández, S. y López-Higes, R. (2005). Guía de intervención logopédica en las afasias. Madrid: Síntesis. Fernández-Ballesteros, R. (2001). Introducción a la evaluación psicológica (Vol. I y II). Madrid: Pirámide. González, M. J. (1993). Dificultades fonológicas: Evaluación y tratamiento. Valencia: Promolibro. Martorell, M. C. y González, R. (1997). Entrevista y consejo psicológico. Madrid: Síntesis. Mendoza, E. (2001). Trastorno específico del lenguaje (TEL). Madrid: Pirámide. Monge, R. (2000). Disfemias en la práctica clínica. Barcelona: Isep. Villegas, F. (2003). Manual de logopedia. Evaluación e intervención de las dificultades fonológicas. Madrid: Pirámide Peña-Casanova, J. (1994). Manual de logopedia (20 edición). Barcelona: Masson. Perelló, J. (1996). Evaluación de la voz, lenguaje y audición. Barcelona: Lebón. Puyuelo, M., Rondal, J.A. y Wiig, E. (2000). Evaluación del lenguaje. Barcelona: Masson. Rondal, J.A. (1999). El desarrollo del lenguaje. Barcelona: Isep. |
Bibliografía complementaria
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Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
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Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
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Materias que continúan o temario |
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