Competencias do título |
Código
|
Competencias da titulación
|
A1 |
Comprender os procesos educativos e de aprendizaxe no período de 0-6, no contexto familiar, social e escolar. |
A2 |
Coñecer os desenvolvementos da psicoloxía evolutiva da infancia nos períodos 0-3 e 3-6. |
A3 |
Coñecer os fundamentos de atención temperá. |
A4 |
Recoñecer a identidade da etapa e as súas características cognitivas, psicomotoras, comunicativas, sociais, afectivas. |
A7 |
Identificar dificultades de aprendizaxe, disfuncións cognitivas e as relacionadas coa atención. |
A10 |
Crear e manter lazos de comunicación coas familias para incidir eficazmente no proceso educativo. |
A16 |
Identificar trastornos no sono, a alimentación, o desenvolvemento psicomotor, a atención e a percepción auditiva e visual. |
A18 |
Detectar carencias afectivas, alimenticias e de benestar que perturben o desenvolvemento físico e psíquico adecuado dos estudantes. |
A21 |
Saber traballar en equipo con outros profesionais de dentro e fóra do centro na atención a cada estudante, así como na planificación das secuencias de aprendizaxe e na organización das situacións de traballo na aula e no espazo de xogo, identificando as peculiaridades do período 0-3 e do período 3-6. |
A23 |
Comprender que a observación sistemática é un instrumento básico para poder reflexionar sobre a práctica e a realidade, así como contribuír á innovación e á mellora en educación infantil. |
A41 |
Fomentar experiencias de iniciación ás tecnoloxías da información e a comunicación. |
A42 |
Coñecer o currículo de lingua e lectoescritura desta etapa así como as teorías sobre a adquisición e desenvolvemento das aprendizaxes correspondentes. |
A43 |
Favorecer as capacidades da fala e da escritura. |
A44 |
Coñecer e dominar técnicas de expresión oral e escrita. |
A46 |
Comprender o paso da oralidade á escritura e coñecer os diferentes rexistros e usos da lingua. |
A47 |
Coñecer o proceso de aprendizaxe da lectura e a escritura e o seu ensino. |
A50 |
Coñecer e utilizar adecuadamente recursos para a animación á lectura e á escritura. |
A55 |
Saber utilizar o xogo como recurso didáctico, así como deseñar actividades de aprendizaxe baseadas en principios lúdicos. |
A61 |
Controlar e facer o seguimento do proceso educativo e, en particular, de ensino e aprendizaxe mediante o dominio de técnicas e estratexias necesarias. |
A63 |
Participar na actividade docente e aprender a saber facer, actuando e reflexionando desde a práctica. |
A65 |
Regular os procesos de interacción e comunicación en grupos de estudantes de 0-3 anos e de 3-6 anos. |
A66 |
Coñecer formas de colaboración cos distintos sectores da comunidade educativa e do contorno social. |
B4 |
Traballar de forma autónoma con iniciativa e espírito emprendedor. |
B5 |
Traballar de forma colaborativa. |
B6 |
Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional. |
B10 |
Capacidade de análise e síntese. |
B15 |
Capacidade para asumir a necesidade dun desenvolvemento profesional continuo, a través da reflexión sobre a propia práctica. |
B22 |
Creatividade ou capacidade para pensar as cousas desde diferentes perspectivas, ofrecendo novas solucións aos problemas. |
B24 |
Recoñecemento e respecto á diversidade e á multiculturalidade. |
B25 |
Utilización das TIC no ámbito de estudo e do contexto profesional. |
C4 |
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. |
C8 |
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) |
Competencias da titulación |
Comprender os procesos educativos e de aprendizaxe no período de 0-6, no contexto familiar, social e escolar. |
A1
|
|
|
Coñecer os desenvolvementos da psicoloxía evolutiva da infancia nos períodos 0-3 e 3-6. |
A2
|
|
|
Coñecer os fundamentos de atención temperá |
A3
|
|
|
Recoñecer a identidade da etapa e as súas características cognitivas, psicomotoras, comunicativas, sociais, afectivas. |
A4
|
|
|
Identificar dificultades de aprendizaxe, disfuncións cognitivas e as relacionadas coa atención |
A7
|
|
|
Crear e manter lazos de comunicación coas familias para incidir eficazmente no proceso educativo |
A10
|
|
|
Identificar trastornos no sono, a alimentación, o desenvolvemento psicomotor, a atención e a percepción auditiva e visual. |
A16
|
|
|
Detectar carencias afectivas, alimenticias e de benestar que perturben o desenvolvemento físico e psíquico adecuado dos estudantes. |
A18
|
|
|
Saber traballar en equipo con outros profesionais de dentro e fóra do centro na atención a cada estudante, así como na planificación das secuencias de aprendizaxe e na organización das situacións de traballo na aula e no espazo de xogo, identificando as peculiaridades do período 0-3 e do período 3-6. |
A21
|
|
|
Comprender que a observación sistemática é un instrumento básico para poder reflexionar sobre a práctica e a realidade, así como contribuír á innovación e á mellora en educación infantil |
A23
|
|
|
Coñecer o currículo de lingua e lectoescritura desta etapa así como as teorías sobre a adquisición e desenvolvemento das aprendizaxes correspondentes. |
A42
|
|
|
Fomentar experiencias de iniciación ás tecnoloxías da información e a comunicación |
A41
|
|
|
Favorecer as capacidades da fala e da escritura. |
A43
|
|
|
Coñecer e dominar técnicas de expresión oral e escrita |
A44
|
|
|
Comprender o paso da oralidade á escritura e coñecer os diferentes rexistros e usos da lingua. |
A46
|
|
|
Coñecer o proceso de aprendizaxe da lectura e a escritura e o seu ensino. |
A47
|
|
|
Coñecer e utilizar adecuadamente recursos para a animación á lectura e á escritura |
A50
|
|
|
Saber utilizar o xogo como recurso didáctico, así como deseñar actividades de aprendizaxe baseadas en principios lúdicos. |
A55
|
|
|
Controlar e facer o seguimento do proceso educativo e, en particular, de ensino e aprendizaxe mediante o dominio de técnicas e estratexias necesarias |
A61
|
|
|
Participar na actividade docente e aprender a saber facer, actuando e reflexionando desde a práctica |
A63
|
|
|
Regular os procesos de interacción e comunicación en grupos de estudantes de 0-3 anos e de 3-6 anos. |
A65
|
|
|
Coñecer formas de colaboración cos distintos sectores da comunidade educativa e do contorno social. |
A66
|
|
|
Resolver problemas e tomar decisións de forma efectiva.
|
|
B10
|
|
Traballar de forma autónoma con iniciativa e espírito emprendedor |
|
B4
|
|
Traballar de forma colaborativa. |
|
B5
|
|
Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional |
|
B6
|
|
Capacidade para asumir a necesidade dun desenvolvemento profesional continuo, a través da reflexión sobre a propia práctica. |
|
B15
|
|
Creatividade ou capacidade para pensar as cousas desde diferentes perspectivas, ofrecendo novas solucións aos problemas |
|
B22
|
|
Recoñecemento e respecto á diversidade e á multiculturalidade. |
|
B24
|
|
Utilización das TIC no ámbito de estudo e do contexto profesional. |
|
B25
|
|
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. |
|
|
C8
|
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común |
|
|
C4
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
1-INTRODUCCIÓN
|
-Evaluación e intervención en la Educación Infantil
-Tipos de prevención.
|
2- PREVENCIÓN DE TRASTORNOS FUNCIONALES DEL HABLA.
|
-Concepto.
-Componentes que determinan las alteraciones del habla.
-Prevención en los problemas del habla.
|
3-VARIABLES SOCIO-EMOCIONALES Y COGNITIVO-MOTIVACIONALES Y PROCESOS COGNITIVOS EN LAS DA
|
-Variables del sujeto, variables del contexto y variables de la actividad.
-Características de los niños con DA.
-Variables psicomotrices
-Procesos cognitivos : Percepción, atención, memoria.
|
4-LAS DIFICULTADES EN LOS APRENDIZAJES BASICOS.
|
-Concepto. Clasificación.
-Prevención de las dificultades en el aprendizaje de la lectura.
-Prevención de las dificultades en el aprendizaje de la escritura.
-Prevención de las dificultades en el aprendizaje de las matemáticas.
|
5- NUEVAS TECNOLOGIAS Y LA PREVENCIÓN DE LAS DIFICULTADES EN EL APRENDIZAJE.
|
-Las nuevas tecnologías de la información y la comunicación y la prevención de las dificultades en el aprendizaje.
|
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Horas presenciais |
Horas non presenciais / traballo autónomo |
Horas totais |
Actividades iniciais |
2 |
0 |
2 |
Estudo de casos |
6 |
30 |
36 |
Lecturas |
5 |
25 |
30 |
Proba mixta |
2 |
8 |
10 |
Traballos tutelados |
6 |
24 |
30 |
Presentación oral |
3 |
9 |
12 |
Obradoiro |
5 |
20 |
25 |
|
Atención personalizada |
5 |
0 |
5 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Actividades iniciais |
Se realizarán actividades de presentación y conocimiento tanto de la guía docente como del grupo-clase para la introducción de la materia |
Estudo de casos |
Se realizarán analisis de supuestos prácticos que acercarán a los alumnos/as a la realidad educativa en educación infantil. |
Lecturas |
Por grupos deberán elegir un artículo científico reciente sobre los precursores tempranos de la lectura y deberán presentarlo a todo el grupo dando a conocer los objetivos, metodología y conclusiones del trabajo que se expone. |
Proba mixta |
La prueba de evaluación final será una prueba mixta que combine presguntas de respuesta corta, pregunta abierta, de multiples opciones y análisis de una situación de aula. |
Traballos tutelados |
En grupos deberán elaborar materiales de instrucción para prevenir las dificultades en la lectura. Estos trabajos serán orientados por el profesor en sus diferentes fases. |
Presentación oral |
Por grupos, presentarán ante sus compañeros tanto los materiales elaboraados como el análisis de las lecturas seleccionadas. |
Obradoiro |
Se realizarán talleres que orientarán los trabajos en las diferentes fases. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Estudo de casos |
Traballos tutelados |
Proba mixta |
|
Descrición |
Tanto el estudio de casos, los trabajos tutelados y la prueba mixta tendrá orientación individual o en pequeños grupos según demanda de los alumnos pero todos deben pasar al menos una vez en el cuatrimestre por una tutoría que permita aclarar y acordar criterios de valoración. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Descrición
|
Cualificación
|
Estudo de casos |
entrega de casos en tiempo y forma acordada. |
20 |
Traballos tutelados |
Elaboración y presentación de materiales según los procesos analizados en clase, adecuados a los niños a los que van dirigidos. |
20 |
Proba mixta |
La primera parte, evaluará conceptos (teórica)y la segunda evaluará la aplicación de esos conceptos (práctica). La nota será la media de las dos partes. |
60 |
|
Observacións avaliación |
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
González Seijas, R.M. y Cuetos,F. (2008). Actividades para el aprendizaje de la lectura y de la escritura.. Madrid: Cepe.
Defior,S., Gallardo,J., Ortúzar,R. (2004). Aprendiendo a leer. Materiales de apoyo.. Málaga: Aljibe.
Molina,S. (2000). Como prevenir las dificultades en el aprendizaje de la lectura.. Málaga: Aljibe
Salvador, F (2000). Como prevenir las dificultades en la expresión escrita.. Málaga: Aljibe
Jiménez González,J. y Ortiz González M.R, (2008). Conciencia fonológica y aprendizaje de la lectura: Teoría, evaluación e intervención.. Madrid, Síntesis
Beltrán,J., López,C. y Rodríguez,E. (2008). Precursores tempranos de la lectura.. libro de actas
Cuetos,F. (2009). Psicología de la Escritura.. Madrid, Wolters Kluwer
Cuetos, F. (2008). Psicología de la lectura.. Madrid, Wolters Kluwer
Carroll, J., Snowling, M., Hulme, CH., y Stevenson, J. (2003). (2003). The development of phonological awareness in preschool children.. Developmental Psychology, 29,
Cassidy,M. y Gregory,A. (2005). The impact of an early literacy interventión: Where are the children now?. Literacy Teaching and learning |
|
Bibliografía complementaria
|
|
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
Psicoloxía do desenvolvemento de 0 a 6 anos/652G01004 | Psicoloxía da aprendizaxe en contextos educativos/652G01007 |
|
|