Competencias do título |
Código
|
Competencias da titulación
|
A1 |
Comprender os procesos de aprendizaxe relativos ao período de 6-12, no contexto familiar, social e escolar. |
A4 |
Identificar dificultades de aprendizaxe, informalas e colaborar no seu tratamento. |
A5 |
Coñecer as propostas e desenvolvementos actuais baseado na aprendizaxe de competencias. |
A6 |
Identificar e planificar a resolución de situacións educativas que afectan a estudantes con diferentes capacidades e distintos ritmos de aprendizaxe. |
A7 |
Analizar e comprender os procesos educativos na aula e fóra de ela relativos ao período 6-12. |
A11 |
Coñecer os procesos de interacción e comunicación na aula. |
B1 |
Aprender a aprender. |
B2 |
Resolver problemas de forma efectiva. |
B5 |
Traballar de forma colaborativa. |
B11 |
Capacidade de comprensión dos distintos códigos audiovisuais e multimedia e manexo das ferramentas informáticas. |
C6 |
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. |
C7 |
Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida. |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) |
Competencias da titulación |
Coñecer, comprender e valorar o coñecemento científico aportado desde a psicoloxía da educación ao estudo dos procesos de cambio comportamental que se producen nos seres humanos como resultado da súa participación en situacións educativas.
|
A1 A7
|
|
|
Coñecer, comprender e reflexionar sobre as principais teorías, concepcións e tipos de aprendizaxe e as súas implicacións educativas e valorar a importancia de facer unha aprendizaxe constructiva, significativa e interactiva.
|
A1 A5
|
B1
|
|
Coñecer, comprender, identificar e reflexionar sobre algunhas das variábeis máis relevantes propias das situacións educativas escolares de natureza intrapersoal ou propias do alumnado, tanto do ámbito cognitivo como afectivo e a súa incidencia na aprendizaxe escolar.
|
A1 A4 A6 A7
|
B1
|
|
Coñecer, comprender, identificar e reflexionar sobre algunhas das variábeis máis relevantes propias das situacións educativas escolares de natureza relacional ou contextual e a súa incidencia na aprendizaxe escolar.
|
A1 A7 A11
|
B1
|
|
Planificar e realizar tarefas de forma crítica e creativa, como froito dun pensamento diverxente. |
|
B1 B5
|
C6 C7
|
Manexar ferramentas informáticas e utilizar distintos recursos da rede para a procura de información.
|
|
B1 B5 B11
|
C6
|
Elaborar informes de forma sistemática e planificada a partir de datos obtidos da aplicación de cuestionarios u observación.
|
A1
|
B1 B5
|
C6 C7
|
Entender o caracter interactivo do proceso de ensino/aprendizaxe nas situacións educativas, e en consecuencia valorar a asistencia á clase como o contexto en que se materializará o mesmo.
|
A1
|
B1
|
C6 C7
|
Valorar a participación, o diálogo e o debate, cunha actitude de respecto, tanto cara ás quendas como ás ideas, como formas de implicación activa e compromiso coa aprendizaxe. |
A5
|
B5
|
C7
|
Sensibilizarse, comprometerse activamente, responsabilizarse e avaliar o propio proceso de aprendizaxe, desenvolvendo hábitos de traballo, esforzo, responsabilidade e actitudes de curiosidade, rigor científico e interese pola aprendizaxe e o traballo ben feito.
|
|
B1
|
C7
|
Desenvolver técnicas e actitudes favorábeis á cooperación, coparticipación, compromiso e intercambio con outros e outras compañeiros e compañeiras e desenvolver formas de conversación e pensamento exploratorias que favorezan a comprensión e construción do coñecemento.
|
|
B1 B2
|
C6 C7
|
Recoñecer e valorar as diferenzas individuais rexeitando a discriminación baseada en diferenzas de sexo, clase social, crenzas, raza e outras características individuais e sociais. Aceptar e valorar a diversidad
|
|
|
C7
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
TEMA 1: A PSICOLOXÍA DA EDUCACIÓN |
1. A orixe da Psicoloxía da Educación
2. Concepcións da relación entre Psicoloxía da Educación e educación
3. Dimensións ou finalidades
4. Obxecto de estudo
5. Os contidos
6. As tendencias actuais e perspectivas de futuro |
TEMA 2: A APRENDIZAXE ESCOLAR |
1. Principais enfoques Psicolóxicos da Aprendizaxe
1.1. Enfoque condutista
1.2. Enfoque cognitivo
2. Categorías e tipos de aprendizaxe escolar
3. Trazos relevantes da aprendizaxe escolar |
TEMA 3: FACTORES INTRAPERSOAIS IMPLICADOS NA APRENDIZAXE ESCOLAR: O ALUMNO |
1. Variables cognitivas
1.1. A intelixencia
1.2. Procesos de aprendizaxe
1.3. Estratexias de aprendizaxe
1.4. Estilos e enfoques de aprendizaxe
2. Variables motivacionais
2.1. As metas académicas
2.2. As atribucións causais
2.3. O autoconcepto |
TEMA 4: FACTORES INTERPERSOAIS QUE INCIDEN NA APRENDIZAXE ESCOLAR: O CONTEXTO |
1. As interaccións entre iguais
1.2. Tipos de relación entre iguais
1.3. A construcción do coñecemento na interacción entre o alumnado: mecanismos interpsicolóxicos
1.4.O agrupamento dos alumnos
2. A interacción profesorado-alumnado: as expectativas do profesor
2.1. A formación das expectativas
2.2. Efectos das expectativas na educación |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Horas presenciais |
Horas non presenciais / traballo autónomo |
Horas totais |
Actividades iniciais |
1.5 |
0 |
1.5 |
Sesión maxistral |
36 |
0 |
36 |
Análise de fontes documentais |
1.5 |
2 |
3.5 |
Esquemas |
1.5 |
3 |
4.5 |
Estudo de casos |
1.5 |
0 |
1.5 |
Estudo de casos |
6 |
38 |
44 |
Presentación oral |
3 |
20 |
23 |
Glosario |
0 |
1 |
1 |
Proba de resposta múltiple |
3 |
25 |
28 |
Resumo |
3 |
0 |
3 |
Prácticas a través de TIC |
0 |
3 |
3 |
|
Atención personalizada |
1 |
0 |
1 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Actividades iniciais |
Actividades que se levarán a cabo antes de iniciar o proceso de ensino/aprendizaxe a fin de coñecer as competencias, intereses e/ou motivacións que posúe o alumnado para o logro dos obxectivos que se queren alcanzar. Con elas preténdese obter información relevante que permita articular a docencia para favorecer aprendizaxes eficaces e significativas, que partan dos saberes previos do alumnado. |
Sesión maxistral |
Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución de algunhas preguntas dirixidas ao alumnado, coa finalidade de transmitir os coñecementos de cada tema e facilitar a súa aprendizaxe. |
Análise de fontes documentais |
Técnica metodolóxica que supón a utilización de documentos audiovisuais e/ou bibliográficos (fragmentos de reportaxes documentais ou películas, noticias de actualidade, paneis gráficos, fotografías, biografías, artigos, textos lexislativos, etc.) relevantes para a temática da materia con actividades especificamente deseñadas para a análise dos mesmos. |
Esquemas |
Un esquema é a representación gráfica e simplificada da información que conleva uns determinados contidos de aprendizaxe. |
Estudo de casos |
En pequeno grupo tentarase analizar a metodoloxía a empregar para dar unha clase. |
Estudo de casos |
Metodoloxía onde o suxeito se enfronta á descrición dunha situación específica que suscita un problema que ten que ser comprendido, valorado e resolto por un grupo de persoas, a través dun proceso de discusión. O alumno sitúase ante un problema concreto (caso), que lle describe unha situación real da vida profesional, e debe ser capaz de analizar unha serie de feitos, referentes a un campo particular do coñecemento ou da acción, para chegar a unha decisión razoada a través dun proceso de discusión en pequenos grupos de traballo. |
Presentación oral |
Intervención inherente aos procesos de ensino/aprendizaxe baseada na exposición verbal a través da que o alumnado e profesorado interactúan dun modo ordenado, propoñendo cuestións, facendo aclaracións e expoñendo temas, traballos, conceptos, feitos ou principios de forma dinámica. |
Glosario |
Un glosario é un recurso que consiste na explicación e contextualización dun conxunto de termos ou conceptos propios dun material especializado para facilitar a súa comprensión. |
Proba de resposta múltiple |
Proba obxectiva que consiste en formular unha cuestión en forma de pregunta directa ou de afirmación incompleta, e varias opcións ou alternativas de resposta que proporcionan posibles solucións, das que só unha delas é válida. |
Resumo |
Consiste nunha síntese dos principais contidos traballados. É un recurso óptimo para facilitar a comprensión do texto e a concentración persoal sobre o material obxecto de estudo. É tamén unha axuda importante para o repaso e a preparación de exames. |
Prácticas a través de TIC |
Metodoloxía que permite ao alumnado aprender de forma efectiva, a través de actividades de carácter práctico (demostracións, simulacións, etc.) a teoría dun ámbito de coñecemento, mediante a utilización das tecnoloxías da información e as comunicacións. As TIC supoñen un excelente soporte e canal para o tratamento da información e aplicación práctica de coñecementos, facilitando a aprendizaxe e o desenvolvemento de habilidades por parte do alumnado. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Análise de fontes documentais |
Esquemas |
Estudo de casos |
Presentación oral |
Glosario |
Prácticas a través de TIC |
Estudo de casos |
|
Descrición |
A atención personalizada realizarase tanto no escenario da aula, como na rede e en titorías.
Consistirá en guiar e tutelar o proceso da aprendizaxe dos grupos de traballo nas distintas actividades de tipo teórico e práctico e na elaboración dos informes pertinentes.
Todo isto farase coa finalidade de facilitar que o alumnado comprenda significativamente a información, a integre na súa estrutura de coñecementos e se implique activamente.
|
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Descrición
|
Cualificación
|
Análise de fontes documentais |
En pequeno grupo, terase que buscar fontes documentais do tipo web e analizalas segundo as pautas que se expoñerán na sesión interactiva. |
2 |
Esquemas |
En pequeno grupo, terase que sintetizar as achegas dos diferentes enfoques e modelos dentro dos contidos do Tema 2: A aprendizaxe escolar. |
1 |
Estudo de casos |
Ao longo de varias clases interactivas introducirase ao alumnado na avaliación das variables traballadas no Tema 3: Factores intrapersoais implicados na aprendizaxe escolar. Unha vez que domine o seu uso, en pequeno grupo, terá que enfrontarse a unha situación real da cal debe ser capaz de analizar unha serie de feitos, para chegar a unha decisión razoada. |
40 |
Presentación oral |
Baséase na exposición oral en pequeno grupo dos contidos do tema As Estratexias de Aprendizaxe, para o que deberá documentarse e preparar a súa presentación ante os seus compañeiros. |
15 |
Glosario |
De xeito individual, a través de Moodle, deberá facer a explicación e contextualización dun termo propio da materia |
1 |
Proba de resposta múltiple |
Farase unha proba escrita para avaliar os coñecementos teóricos da materia. A proba consistirá en 30 preguntas con tres posibles respostas das cales só unha é a correcta, as preguntas incorrectas restan a razón de cada dúas mal anulan unha ben. |
40 |
Estudo de casos |
En pequeno grupo tentarase analizar a metodoloxía a empregar para dar unha clase. |
1 |
|
Observacións avaliación |
Teranse en conta dúas opcións en función da asistencia e participación do alumnado nas clases presenciais.
Opción A. ALUMNADO QUE ASISTE E PARTICIPA NA CLASE (> 85%): Coñecementos prácticos: Nas clases interactivas realizaranse as tarefas antes mencionadas en pequeno grupo e individualmente, constituíndo o 60% da nota final. O alumnado terá que asistir ás clases interactivas para poder facer estas prácticas, e entregalas dentro dos prazos establecidos. Coñecementos teóricos: Mediante a Proba de resposta múltiple avaliaranse os coñecementos teóricos, que constitúen o 40 % da nota final. Todas as prácticas e o exame serán puntuados nunha escala de 0 a 10 e logo aplicado o correspondente porcentaxe para a obtención da nota final. A cualificación final será a suma da cualificación dos coñecementos teóricos e dos prácticos, esta suma só se realizará cando en cada unha das dúas partes (práctica e teórica) se obteña o 50% da puntuación posible.
Opción B. ALUMNADO QUE NON ASISTE E PARTICIPA NA CLASE (< 85%) Coñecementos prácticos: Como non pode asistir as clases interactivas terá que realizar as tarefas individualmente dentro dos prazos establecidos. Estas prácticas constitúen o 33,33 % da nota final. Coñecementos teóricos: O alumno terá que facer dúas probas ou exames para avaliar os coñecementos teóricos. Mediante a Proba de resposta múltiple, antes comentada, obterá o 33,33 % da nota final. E mediante unha Proba de resposta breve de 10 preguntas obterá o restante 33,33 % Todas as prácticas e o exame serán puntuados nunha escala de 0 a 10 e logo aplicado o correspondente porcentaxe para a obtención da nota final. A cualificación final será a suma da cualificación dos coñecementos teóricos e dos prácticos, esta suma só se realizará cando en cada unha das tres partes se obteña o 50% da puntuación posible.
NOTAS. 1. No caso de ter aprobada só unha das partes (teoría ou práctica), esta manterase aprobada noutras convocatorias (máximo 4 cursos académicos, mentres os responsables da materia sexa Juan Carlos Brenlla Blanco). 2. A cualificación de NP darase a aquel alumnado que non participa de ningunha das metodoloxías de avaliación descritas.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
|
Apuntes entregados a través de Moodle |
Bibliografía complementaria
|
|
Barca, A. y otros (1994). Procesos básicos de aprendizaje y aprendizaje escolar. La Coruña: Servicio de Publicaciones. Universidade da Coruña
Beltrán, J. e Bueno, J.A. (Eds.) (1995): Psicología de la educación. Barcelona: Marcombo.
Beltrán, J., García-Alcañiz, E., Moraleda, M., Calleja, F.G., Santiuste, V. (1995). Psicología de la educación. Madrid: Eudema Universidad
Bueno, J.A. e Castanedo, C. (Coords.) (2001): Psicología de la educación aplicada. Madrid: CCS
Coll, C., Palacios, J. e Marchesi, A. (Comps.) (2007): Desarrollo psicológico y educación. II. Psicología de la educación escolar. Madrid: Alianza. Psicología y Educación.
Coll, C., Palacios, J. e Marchesi, A. (Comps.) (1990): Desarrollo psicológico y educación, II. Psicología de la educación. Madrid: Alianza Psicológica.
Fernández, E., Justicia, F. y Pichardo, M.C. (2007). Enciclopedia de psicología evolutiva y de la educación. Málaga: Aljibe
González Pienda, J.A. e outros (Coords.) (2002): Manual de psicología de la educación. Madrid: Pirámide.
González, M. C. y Tourón, J. (1992). Autoconcepto y Rendimiento escolar. Pamplona: EUNSA.
Good, T.H.L. e Brophy, J. (1996): Psicología educativa contemporánea. Madrid: McGraw Hill
Henson, K.T. e Eller, B.F. (2000): Psicología educativa para la enseñanza eficaz. México: International Thompson Editores.
Ormrod, J.E. (2005). Aprendizaje humano. Madrid: Pearson Educación
Sampascual, G. (2001): Psicología de la educación. Madrid: UNED.
Sampascual, G. (2002): Psicología del desarrollo y de la educaicón. Vol. II: Psicología de la educación. Madrid: UNED.
Santrock, J.W. (2001): Psicología de la educación. México: McGraw Hill.
Schunk, D.H. (1996). Teorías del aprendizaje. México: Pearson Education
Sprinthall, N.A., Sprinthall, R.C. e Oja, S.N. (1996): Psicología de la educación. Madrid: McGraw Hill
Trianes, M.V. (Coord.) (1996): Psicología de la educación para profesores. Madrid: Pirámide (Biblioteca Eudema).
Trianes, M.V. e Gallardo, J.A. (Coords) (1998): Psicología de la educación y del desarrollo. Madrid: Pirámide.
Trianes, M.V. e Gallardo, J.A. (Coords) (2004): Psicología de la educación y del desarrollo en contextos escolares. Madrid: Pirámide.
Woolfolk, A. (1999): Psicología educativa. México: Prentice Hall |
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
|
|