Datos Identificativos 2011/12
Asignatura (*) Dinámicas de comunicación e colaboración na acción socioeducativa Código 652G03020
Titulación
GRAO EN EDUCACIÓN SOCIAL
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Segundo Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Galego
Prerrequisitos
Departamento Pedagoxía e Didáctica
Coordinación
Depalma Ungaro, Renee
Correo electrónico
r.depalma@udc.es
Profesorado
Depalma Ungaro, Renee
Iglesias Amorin, Fernando
Correo electrónico
r.depalma@udc.es
f.amorin@udc.es
Web
Descrición xeral A materia “Dinámicas de comunicación e colaboración na acción socieoeducativa” persegue que os futuros profesionais da educación social sexan capaces atender ás diferentes perspectivas sobre a comunicación e a colaboración nos procesos de desenvolvemento da acción socioeducativa. Oriéntase pois, ao desenvolvemento de capacidades que permitan a utilización daquelas estratexias de comunicación e colaboración que mellor se adecúen a dinamización dos proxectos no marco dos contextos de intervención destes profesionais.

Deste modo, os principais núcleos temáticos céntranse na análise, coñecemento e práctica das estratexias de colaboración, comunicación e de xestión da información para o deseño, desenvolvemento e avaliación de proxectos que se levan a cabo nos diferentes ámbitos da acción socioeducativa.

Competencias do título
Código Competencias da titulación

Resultados de aprendizaxe
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) Competencias da titulación
Coñecer as diferentes perspectivas sobre a comunicación e a colaboración que afectan aos procesos de intervención socioeducativa. A5
A10
A20
B1
B3
Analizar as vantaxes da colaboración e a dixitalización da comunicación na intervención socioeducativas. A5
A7
A10
A20
B1
B3
Utilizar diferentes estratexias de comunicación e de xestión da información no desenvolvemento de proxectos socioeducativos. A5
A7
A10
A12
A20
B1
B3
C4
Aplicar diferentes estratexias de rexistro, interpretación e difusión da información no desenvolvemento da acción socioeducativa. A5
A7
A10
A12
A20
B1
B3
C4
Comprender, valorar e transmitir de forma crítica a información no contexto da dinamización cultural e a intervención socioeducativa. A5
A7
A10
A12
A20
B1
B3
C4
Asumir un compromiso ético co tratamento das novas formas de comunicación social a favor da intervención e desenvolvemento sociocumunitario. A5
A7
A10
A20
B1
B3
C4
Coñecer diferentes estratexias de colaboración para a dinamización dos equipos de traballo na acción socioeducativa. A5
A7
A10
A12
A20
B1
B3
C4
Desenvolver diferentes dinámicas democráticas de inclusión, representación e participación na realización de proxectos de animación sociocumunitaria. A5
A7
A10
A12
A20
B1
B3
C4
Avaliar o sentido e funcionamento das dinámicas de comunicación e colaboración na acción socioeducativa. A5
A10
A12
A20
B1
B3
C4

Contidos
Temas Subtemas
1. Perspectivas sobre a comunicación e a colaboración na acción socioeducativa: vantaxes socioeducativas da colaboración e a axilización da comunicación.
2. Estratexias de comunicación e xestión da información nas distintas fases de realización do proxecto socioeducativo: formas, prácticas e instrumentos de intercambio comunicacional; estratexias de rexistro, almacenamento, interpretación, presentación e distribución de información en interaccións comunitarios e/ou colectivos usando recursos gráficos, audiovisuais e electrónicos; virtudes comunicativas (saber escoitar, non interromper, opinar respetuosamente, etc.); análise crítica da comunicación.
3. Estratexias de colaboración na acción socioeducativa: traballo en equipos; creación de espazos para o diálogo, a reflexión colectiva e a resolución de problemas; establecemento de redes de intercambio; apoio mutuo; formación de coalicións e alianzas; dinámicas e técnicas específicas de aprendizaxe colaborativo.
4. Dinámicas democráticas de inclusión, participación, representación, deliberación, diálogo, reciprocidade, asignación de roles, e repartición igualitaria e dotación de poder nos procesos socioeducativos (de ensino, aprendizaxe e animación sociocomunitaria).
5. Valoración, desde o diagnóstico ata a avaliación, do sentido e do funcionamento da comunicación e a colaboración nas diversas facetas e ámbitos da acción socioeducativa.

Planificación
Metodoloxías / probas Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral 21 28 49
Discusión dirixida 10 21 31
Traballos tutelados 10 40 50
Proba mixta 2 16 18
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Na actividade de sesión maxistral traballaranse os contidos que conforman o marco teórico mediante a exposición oral, guiada co uso de presentacións, de medios audiovisuais e coa introdución de cuestións dirixidas ao alumnado coa finalidade de favorecer a aprendizaxe e a construción do coñecemento.

Realizarase unha exposición xeral introdutoria de cada un dos distintos temas de que consta o programa, indicando os aspectos que o alumnado debe ampliar co seu traballo persoal, coas oportunas orientacións bibliográficas.
Discusión dirixida Mediante esta metodoloxía abordaranse diversos temas orientados a que o alumando reflexione sobre a aplicación das distintas estratexias de colaboración, comunicación, xestión e difusión da información na dinamización cultural e o desenvolvemento da acción socioeducativa. Ten como obxecto construír unha visión crítica respecto das diferentes formas de dinamizar as accións que se levan a cabo nos distintos contextos de intervención.
Traballos tutelados En torno aos diferentes temas proporase a realización de traballos de grupo. Estas actividades iniciaranse na aula e deberán ser completados mediante o traballo autónomo do alumnado, atendendo as indicacións que se proporcionarán a través da atención personalizada do profesor aos diferentes grupos.

Para a realización destes traballos tomaranse como referencia tanto os materiais básicos da materia así como outros complementarios. Finalmente, a través da exposición na aula, cada grupo compartirá os traballos realizados cos demais grupos.
Proba mixta A proba mixta constituirá unha actividade final da materia con carácter avaliativo a través da que o alumnado deberá dar resposta a varias cuestións facendo un tratamento global e integrado dos coñecementos adquiridos, de acordo co conxunto de contidos abordados mediante as diferentes metodoloxías de traballo empregadas no desenvolvemento da materia.

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Descrición
A atención personalizada que se describe en relación a estas metodoloxías concíbese como momentos de traballo presencial co profesorado da materia.

A forma e o momento en que se desenvolverá indicarase en relación a cada actividade ao longo do curso segundo o plan de traballo da materia.

Avaliación
Metodoloxías Descrición Cualificación
Traballos tutelados Para avaliar os traballos teranse en conta os seguintes aspectos:

ELABORACIÓN:
- Estrutura: presentación, organización do contido, claridade expositiva e corrección gramatical.
- Contido: Comprensión de ideas básicas, dominio conceptual, uso das fontes traballadas no tratamento dos contidos ao longo do cuadrimestre e relacións entre eles.

EXPOSICIÓN:
- Relevancia e organización dos contidos expostos.
- Coordinación da exposición (que reflicta un traballo colaborativo, non unha suma de partes).
- Nivel de comprensión dos contidos básicos.
- Claridade expositiva.
60
Proba mixta A proba mixta consistirá en dar resposta a varias cuestións que implicarán un tratamento global e integrado dos contidos abordados ao longo da materia. 40
 
Observacións avaliación

A avaliación contempla dúas opcións:

Opción A. Para o alumnado que asiste/participa nas actividades de clase (asistencia mínima do 80%):

a) Elaboración e presentación dos traballos de pequeno grupo (40%).

b) Un exame escrito sobre os contidos da materia (60%).



Opción B.
Para o alumnado que non asiste/participa nas actividades de clase (asistencia inferior ao  80%):

a) Un exame escrito sobre os contidos da materia (100%).


Fontes de información
Bibliografía básica

1) PatiñoSantos, A. (2007). Extraños en las aulas. En L. Martín Rojo & L. Mijares(Eds.), Voces del aula: Etnografías de la escuela multilingüe. Madrid:Centro de Investigación Documentación Educativa (CIDE), Ministerio deEducación, Cultura y Deporte.

2) FloresRamos, E. (2005). Capítulo 5, Propuesta pedagógica de educación no-formal paraalumnos inmigrantes e Capítulo 6, pp. 99-139.

3) Lalueza,J.L., Crespo, I., Sáchez, S., Camps, S., Cazorla, A. (2004) Intervenciónpsicopedagógica en comuniades minoritarios. En Monero, C. (Ed) La prácticapsipedagógica en no informal . Barcelona: EDIUOC.

4) FundaciónSecretariado Gitano (2007) Competencias interculturales y resolución deconflictos. Apartado Interacción Multicultural. Aula Intercultural: http://www.aulaintercultural.org/article.php3?id_article=2541.

5) BruMartín, P., y Basagoiti R. (2003). La Investigación-Acción Participativa comometodología de mediación e integración socio-comunitaria. Comunidad:Publicación periódica del Programa de Actividades Comunitarias en AtenciónPrimaria, nº 6.

6) CIMAS (Observatorio Internacional deCiudadanía y Medio Ambiente Sostenible) (2009). Manualde técnicas participativas, pp. 1-41.

7) CIMAS(Observatorio Internacional de Ciudadanía y Medio Ambiente Sostenible) (2009). Manualde técnicas participativas, pp. 42-84.

8) RedDeaseartePaz(2010) Seleccións: pp. 1-13, 38-41, 56-67.

9) Comas Arnau,D. (2010). LosPresupuestos Participativos y las políticas de juventud: Un estudio de casosobre la cultura de la participación social en España. Pp. 8-26; 48-71.

10) De Ugarte, D.(2007)

ElPoder de las redes: Manual ilustrado para personas, colectivos y empresasabocados al ciberactivismo

(¿De qué habla este libro?, Observe laslíneas de puntos, Brevísima historia de las redes sociales, De la pluriarquía ala blogsfera, Mumis y efectos red, La primavera de las redes, Ciberactivistas, Ciberturbas,Una definición y dos modelos de ciberactivismo, Ciberactivismo para activistas dela vida cotidiana), 23-92

Bibliografía complementaria

Ayuntamiento de Sevilla & Instituto Paulo Freire (s.d.). Materiales Didácticos para trabajar la Participación Ciudadana.

Kemmis, S. & McTaggart, R. (1988) Cómo planificar la investigación-acción. Capítulo 1, Naturaleza de la Investigación-Acción, pp. 9-37.

Disalvo, D. (2011). Comunidades virtuales. Mente y Cerebro 48, 60-67.

El Troudi, H., Harnecker, M., e Bonilla, L. (2005). Herramientas para la participación.

Francés García, F. & Carrillo Cano, A. (2010). Guía metodológica de presupuestos participativos

Ganuza, E., Paño, P., , Olivari, L., Buitrago, L., & y Lorenzana, C. (2010). La democracia en acción: una visión desde las metodologías participativas

Priegue Caamaño, D. (2008). A escola en Galicia e os desafios do alumnado inmigrante: Avaliación dun programa para familias inmigrantes. Revista Galega de Educación, 41, 157-163.

Proyecto Jalda (s.d.) Manual de técnicas participativas

Torres Santomé, J. (2011). Redes Sociales: Posibilidades de una educación democrática y crítica. Ponencias Jornadas Andaluzas, 10 de Junio de 2011.

Westerhof, N. (2011). Juntos somos diferentes. Mente Y Cerebro 48, 54-59.


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías