Datos Identificativos 2012/13
Asignatura (*) Estatística I Código 611G01006
Titulación
Grao en Economía
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Primeiro Formación básica 6
Idioma
Galego
Prerrequisitos
Departamento Economía Aplicada 2
Coordinación
Martinez Filgueira, Xose Manuel
Correo electrónico
xose.martinez@udc.es
Profesorado
Martinez Filgueira, Xose Manuel
Correo electrónico
xose.martinez@udc.es
Web http://www.udc.es/dep/ecoapl2/esteco1/economia/
Descrición xeral Coñecer e comprender os conceptos fundamentais da Análise de Datos, así como o manexo das súas técnicas básicas.
Coñecer e comprender os conceptos fundamentais do Cálculo de Probabilidades.


Competencias do título
Código Competencias da titulación
A3 Aportar racionalidade á análise e á descripción de calquera aspecto da realidade económica.
A4 Avaliar consecuencias e distintas alternativas de acción e seleccionar as mellores, dados os obxectivos.
A5 Emitir informes de asesoramento sobre situación concretas da economía (internacional, nacional ou rexional) ou de sectores da mesma.
A7 Identificar as fontes de información económica relevante e o seu contido.
A9 Derivar dos datos información relevante imposible de recoñecer por non profesionais.
A10 Usar habitualmente a tecnoloxía da información e as comunicación en todo a seu desempeño profesional.
A11 Leer e comunicarse no ámbito profesional en máis dun idioma, en especial en inglés.
A12 Aplicar á análise dos problemas criterios profesionais baseados no manexo de instrumentos técnicos.
A13 Comunicarse con fluidez no seu contorno e traballar en equipo.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C5 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) Competencias da titulación
Coñecer e comprender os conceptos fundamentais da Análise de Datos e da Estatistica Descriptiva A4
A5
A7
A9
A11
A13
C1
C4
C5
C6
C7
C8
Coñecer e comprender o manexo das tecnicas básicas da Análise de Datos e da Estatistica Descriptiva. A3
A4
A5
A7
A9
A10
A11
A12
A13
C1
C3
C4
C5
C6
C7
C8
Coñecer e comprender os conceptos fundamentais do Cálculo de Probabilidades. A3
A4
A5
A7
A9
A11
A13
C1
C4
C5
C6
C7
C8
Manexar os conceptos fundamentais do Cálculo de Probabilidades. A3
A4
A5
A7
A9
A10
A11
A12
A13
C1
C3
C4
C5
C6
C7
C8

Contidos
Temas Subtemas
0.- Introduccion 0.1 Qué é a Estatística?
1.- Probabilidade
1.1 Introduccion ao Cálculo de Probabilidade
2.- Análise Unidimensional

2.1 Análise Descritiva.
2.2 Variable Aleatoria Discreta.
2.3 Variable Aleatoria Continua.
3.- Análise Bidimensional. Relación entre Variables 3.1.- Análise Descritiva
3.2.- Variables Aleatorias (discretas e continuas)
3.3.- Regresión e Correlación
3.4.- Relación entre Variables Cualitativas
4.- Distribucións de Variables Aleatorias. Converxencia
4.1 Principais distribucións dunha variable aleatoria.
4.2 Converxencia e teorema central do límite.
5.- Números Índices 5.1 Números Índices
6.- Series de Tempo 6.1 Series de Tempo

Planificación
Metodoloxías / probas Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral 17 34 51
Obradoiro 14 28 42
Prácticas a través de TIC 5 15 20
Lecturas 0 5 5
Proba mixta 2 4 6
Aprendizaxe colaborativa 2 2 4
Traballos tutelados 3 9 12
Seminario 4 0 4
Solución de problemas 1 4 5
 
Atención personalizada 1 0 1
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Lección impartida polo profesor que pode ter formatos diferentes (teoría, problemas e/ou exemplos xerais, directrices xerais da materia ...). O profesor pode contar co apoio de medios audiovisuais e informáticos e a introdución dalgunhas preguntas dirixidas aos estudantes. O obxectivo é introducir ao alumnado nos conceptos da materia, transmitirase así a base de coñecemento que o alumnado necesita para comezar o seu traballo e iniciar a súa aprendizaxe.
Obradoiro Nestas aulas o obxectivo principal será a realización de tarefas eminentemente prácticas, co apoio e supervisión do profesorado: proposición e resolución de aplicacións da teoría, proposición e supervisión de traballos dirixidos, problemas, exercicios, presentación, exposición, debate ou comentario de traballos, aclaración de dúbidas sobre teoría, etc.. Sen embargo tamén é posible que o profesor expoña algúns conceptos, exposición orientada principalmente a deixar clara a súa aplicación ou en todo caso como simple complemento das sesións maxistrais.
Dentro destas aulas realizaranse actividades de avaliación, xa sexa mediante exercicios individuais ou exercicios realizados en grupo.
Prácticas a través de TIC Nestas aulas o obxectivo principal será a realización de tarefas eminentemente prácticas, co apoio e supervisión do profesorado. Traballarase con apoio do ordenador, e reservarase para temas ou conceptos nos que a intensidade dos cálculos o recomenda. De xeito trasversal tamén se introducirá ao alumnado no traballo en estatística con medios informáticos.
Lecturas Lectura de textos propostos relacionados coa Materia, e que complementan o explicado na aula.
Proba mixta Realizarase unha proba mixta, que se corresponderá co exame final. Esta proba considerarase fundamental na avaliación, polo que será necesario obter nela un mínimo do 40% da nota para computar as outras actividades que se avalían.

Como alternativa a esta proba mixta final e co obxectivo de motivar o traballo continuado e repartido do alumnado, o profesor propoñerá probas mixtas intermedias, organizadas ao longo do período docente. Superar o conxunto destas probas intermedias será equivalente a supeperar a proba final.
Dado que que o obxectivo destas probas intermedias é motivar o traballo continuado, para poder realizalas será necesario obter un nivel mínimo nas actividades de avaliación que estean relacionadas coa matería avaliada na proba mixta.
Aprendizaxe colaborativa Traballo conxunto do alumnado, organizado en grupos, na resolución de tarefas asignadas polo profesor para optimizar tanto a súa propia aprendizaxe como a dos restantes membros do grupo. Antes da entrega do traballo ou de boletíns de exercicios en grupo, adicaranse varias clases a que os alumnos expoñan as súas dúbidas e/ou dificultades atopadas. Deste xeito créase un debate entre eles, os seus compañeiros e o profesor que fomenta a interrelación no traballo e o espírito critico.
Realizaranse traballos en grupo nos que os alumnos deberán resolver distintas cuestións teórico-prácticas relativas aos temas implicados; ao seu remate, o grupo deberá amosar o realizado, con diferentes posibilidades exposición (oral ou escrita), valoración informática; a elección do método dependerá da evolución da docencia.
Traballos tutelados En combinación coa aprendizaxe colaborativa e baixo a tutela do profesor o alumnado realizará traballos en grupo, enfocados na aprendizaxe do “cómo facer as cousas”. Constitúe unha opción baseada na asunción polos estudantes da responsabilidade pola súa propia aprendizaxe.
Este sistema de ensino baséase en dous elementos básicos: a aprendizaxe independente dos estudantes e o seguimento desa aprendizaxe polo profesor-titor.
O profesor realizará o seguemento desta aprendizaxe de cara a valorar a adquisición dos coñecementos propostos para esta categoría.
Seminario Organizarase cada grupo de clase en dous subgrupos (a metade dos alumnos en cada un),
Realizaranse 4 horas de Seminario para cada un destes subgrupos, Neles atenderanse dúbidas e discutirase sobre as diferentes partes da materia, así como as actividades e traballos propostos a realizar sobre esa materia.
Solución de problemas Atencion persoalizada ao alumno para a resolucion das dúbidas que puidesen aparecer, non só na resolucion de exercicios se non en calquera outra fase do proceso de aprendizaxe.

Atención personalizada
Metodoloxías
Solución de problemas
Descrición
Atencion persoalizada ao alumno para a resolucion das dúbidas que puidesen aparecer, non só na resolucion de exercicios se non en calquera outra fase do proceso de aprendizaxe.

Avaliación
Metodoloxías Descrición Cualificación
Obradoiro Nestas aulas o obxectivo principal será a realización de tarefas eminentemente prácticas, co apoio e supervisión do profesorado: proposición e resolución de aplicacións da teoría, proposición e supervisión de traballos dirixidos, problemas, exercicios, presentación, exposición, debate ou comentario de traballos, aclaración de dúbidas sobre teoría, etc.. Sen embargo tamén é posible que o profesor expoña algúns conceptos, exposición orientada principalmente a deixar clara a súa aplicación ou en todo caso como simple complemento das sesións maxistrais.
Dentro destas aulas realizaranse actividades de avaliación, xa sexa mediante exercicios individuais ou exercicios realizados en grupo.
35
Proba mixta Realizarase unha proba mixta, que se corresponderá co exame final. Esta proba considerarase fundamental na avaliación, polo que será necesario obter nela un mínimo do 40% da nota para computar as outras actividades que se avalían.

Como alternativa a esta proba mixta final e co obxectivo de motivar o traballo continuado e repartido do alumnado, o profesor propoñerá probas mixtas intermedias, organizadas ao longo do período docente. Superar o conxunto destas probas intermedias será equivalente a superar a proba final.
50
Traballos tutelados En combinación coa aprendizaxe colaborativa e baixo a tutela do profesor o alumnado realizará varios traballos en grupo, enfocados na aprendizaxe do “cómo facer as cousas”. Constitúe unha opción baseada na asunción polos estudantes da responsabilidade pola súa propia aprendizaxe.
Este sistema de ensino baséase en dous elementos básicos: a aprendizaxe independente dos estudantes e o seguimento desa aprendizaxe polo profesor-titor.
O profesor realizará o seguemento desta aprendizaxe de cara a valorar a adquisición dos coñecementos propostos para esta categoría.
15
 
Observacións avaliación
A proba mixta considerarase fundamental na avaliación, polo que será necesario obter nela un minimo do 40% da nota para computar as outras actividades que se avalían.

Fontes de información
Bibliografía básica Casas Sánchez, J. M. y otros (2006). Ejercicios de estadística descriptiva y probabilidad para economía y administración de empresas. Madrid, Pirámide
Montiel, A. M., Rius, F. y Barón, F. J. (1997). Elementos básicos de Estadística Económica y Empresarial. Prentice Hall
Arnaldos García, F. y otros (2002). Estadística Descriptiva para Economía y Administración de Empresas. Madrid, Thomson, A. C.,
Castillo, I. y Guijarro, M (2006). Estadística descriptiva y cálculo deprobabilidades. adrid, Pearson Prentice Hall
Esteban García, J. y otros (2006). Estadística Descriptiva y nociones de Probabilidad,. Madrid, Thomson
Martín-Pliego, F. J. y Ruiz-Maya, L. (2006). Fundamentos de Probabilidad. Madrid, Thomson,
Martín-Pliego, F. J. (2004). Introducción a la Estadística Económica y Empresarial. Teoría y Práctica,. Madrid, Thomson
Martín-Pliego, F. J., Montero, J. M. y Ruiz-Maya, L.: (2006). Problemas de Probabilidad. Madrid, Thomson A.C.

- Peña, D. y Romo, J. (1997) Introducción a la estadística para las ciencias sociales, Madrid, McGraw-Hill.

Bibliografía complementaria Cao Abad, R. y otros (2001). Introducción a la Estadística y sus aplicaciones. Madrid, Pirámide
Gonick, L. y Smith, W. (2001). A Estatística¡en caricaturas!,. SGAPEIO y Harper Collins
García-Carro Peña, B., Sánchez Sellero, M. C. y Martínez Filgueira, X. M. (2003). Curso Práctico de Probabilidad con Aplicaciones Económicas. Universidade da Coruña
Cao Abad, R. y otros (1998). Estadística básica aplicada. Santiago de Compostela, Tórculo
Newbold, P (1997). Estadística para los Negocios y la Economía. Madrid, Prentice Hall
Peña, D. y Romo, J. (1997). Introducción a la estadística para las ciencias sociales. Madrid, McGraw-Hill
Canavos, G. C (1988). Probabilidad y estadística. Aplicaciones y métodos. México, McGraw-Hill

Pérez Suárez, R. (coord.) (1993) Análisis de datos económicos: Métodos descriptivos, Madrid, Pirámide, .
Sanz, J. A., Bedate, A., Rivas, A. y González, J. (1996) Problemas de Estadística Descriptiva Empresarial, Barcelona, Ariel.
Uriel, E. y Muñiz, M. (1988)
Estadística económica y empresarial, Madrid, A.C.,.
PÉREZ, C. (2002) Estadística aplicada a través de Excel. Pearson Educación, Madrid.
Charte Ojeda, F. (2008) Calculos Estadísticos con Excel. Anaya Multimedia, Madrid.


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Estatística II/611G01014

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías