Grao en Galego e Portugués: Estudos Lingüísticos e Literarios
Descriptores
Ciclo
Período
Curso
Tipo
Créditos
Grao
1º cuadrimestre
Terceiro
Obrigatoria
6
Idioma
Galego
Prerrequisitos
Departamento
Galego-Portugués, Francés e Lingüística
Coordinación
Martinez Pereiro, Carlos Paulo
Correo electrónico
carlos.pereiro@udc.es
Profesorado
Martinez Pereiro, Carlos Paulo
Correo electrónico
carlos.pereiro@udc.es
Web
Descrición xeral
Estudo da literatura medieval galego-portuguesa a través dos seus textos e autores máis representativos.
Competencias do título
Código
Competencias da titulación
A2
Saber analizar e comentar textos e discursos literarios e non literarios utilizando apropiadamente as técnicas de análise textual.
A7
Coñecer as literaturas en lingua galega, española e inglesa.
A14
Ser capaz para identificar problemas e temas de investigación no ámbito dos estudos lingüísticos e literarios e interrelacionar os distintos aspectos destes estudos.
A15
Ser capaz de aplicar os coñecementos lingüísticos e literarios á práctica.
A16
Coñecer a crítica textual e a edición de textos.
A17
Ter un coñecemento avanzado da literatura galega.
A18
Ter un coñecemento avanzado da literatura portuguesa.
A19
Coñecer a historia e a cultura das comunidades galegofalantes.
A20
Coñecer a historia e a cultura das comunidades lusófonas.
B1
Utilizar os recursos bibliográficos, as bases de datos e as ferramentas de busca de información.
B2
Manexar ferramentas, programas e aplicacións informáticas específicas.
C6
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7
Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.
Resultados de aprendizaxe
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe)
Competencias da titulación
Coñecer as literaturas en lingua galega, española e inglesa.
A2 A7
Saber analizar e comentar textos e discursos literarios e non literarios utilizando apropiadamente as técnicas de análise textual.
A2
Ser capaz para identificar problemas e temas de investigación no ámbito dos estudos lingüísticos e literarios e interrelacionar os distintos aspectos destes estudos.
A14
Ser capaz de aplicar os coñecementos lingüísticos e literarios á práctica.
A15
Coñecer a crítica textual e a edición de textos.
A16
Ter un coñecemento avanzado da literatura galega.
A17
Ter un coñecemento avanzado da literatura portuguesa.
A18
Coñecer a historia e a cultura das comunidades galegofalantes.
A19
Coñecer a historia e a cultura das comunidades lusófonas.
A20
Utilizar os recursos bibliográficos, as bases de datos e as ferramentas de busca de información.
B1
Manexar ferramentas, programas e aplicacións informáticas específicas.
B2
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C6
Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C7
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.
C8
Contidos
Temas
Subtemas
1. A literatura medieval e a Idade Media.
1.1 A literatura galego-portuguesa medieval.
1.2 Nocións preliminares e contextualización.
2. A poesía profana e relixiosa galego-portuguesa medieval.
2.1 Ámbitos, cronoloxía, periodización. A tradición manuscrita e a lingua lírica.
2.2 A poética: xéneros, retórica, métrica e música. Autores e intérpretes.
3. A poesía profana.
3.1 Cantigas de amigo. Cantigas de amor.
3.2 Cantigas satíricas e outros xéneros
4. A poesía relixiosa das Cantigas de Santa María.
4.1 Autoría. Estrutura.
4.2 Clasificación: narrativas, de loor e outros xéneros.
5. Decadencia e prolongacións palacianas.
5.1 A escola galego-castelá
5.2 O Cancioneiro Geral de Garcia de Resende.
6. As materias narrativas. Historiografía, prosa didáctica e relixiosa.
6.1 A Materia de Bretaña. Orixe. Textos galego-portugueses.
6.2 A Materia de Roma. Orixe. Textos galego-portugueses.
6.3 Fernan Lopez e a produción cronística.
Planificación
Metodoloxías / probas
Horas presenciais
Horas non presenciais / traballo autónomo
Horas totais
Sesión maxistral
14
21
35
Obradoiro
22
33
55
Lecturas
1
30
31
Traballos tutelados
1
10
11
Recensión bilbiográfica
1
4
5
Presentación oral
1
1
2
Proba mixta
2
8
10
Atención personalizada
1
0
1
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado
Metodoloxías
Metodoloxías
Descrición
Sesión maxistral
Sesións de traballo en que o profesorado explica a contextualización e os elementos necesarios do temario para que o alumnado poda desenvolver o seu traballo posterior.
Obradoiro
Nestas sesións, o conxunto do alumnado realizará actividades de diferente tipoloxía destinadas á consolidación dos contidos presentados nas sesións maxistrais, así como das destrezas e das estratexias relacionadas cos obxectivos e contidos da materia.
Entre estas actividades contémplanse, alén doutras, a análise de fontes documentais, os comentarios de textos, a resolución de problemas, as prácticas a través de TIC, probas de varia tipoloxía e estudos de casos.
Lecturas
No Paso 8 desta Guia, está a relación de obras que o/a alumno/a debe ler ao longo do curso.
Traballos tutelados
Avaliación dos texto(s) orai(s) e/ou escrito(s) en que o alumnado analizará, seguindo un roteiro fornecido polo profesor, algunha(s) da(s) obra(s) de lectura obrigada.
Recensión bilbiográfica
Reseña(s) avaliativa(s) de determinadas aportacións bibliográficas
Presentación oral
Presentación oral dalgún(s) dos comentarios de textos realizados.
Proba mixta
Proba escrita que combinará actividades de carácter ensaístico con comentario de textos e análise de fontes documentais.
Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Descrición
Para alén da atención individualizada nas sesións presenciais de diferente tipo, durante as horas de atendemento do profesorado, o/a alumno/a recibirá toda a guía e axuda que precise para a realización dos seus traballos.
Avaliación
Metodoloxías
Descrición
Cualificación
Lecturas
Avaliación das obras indicadas que o/a alumno/a debe ler ao longo do curso
10
Presentación oral
Avaliación da presentación oral dalgún dos comentarios de textos realizados.
10
Traballos tutelados
Texto(s) orai(s) e/ou escrito(s) en que o alumnado analizará, seguindo un roteiro fornecido pola profesora, algunha(s) da(s) obra(s) de lectura obrigada.
15
Proba mixta
Proba escrita que combinará actividades de carácter ensaístico con comentario de textos e análise de fontes documentais.
40
Obradoiro
Avaliación das actividades de diferente tipoloxía referidas na metodoloxía.
20
Recensión bilbiográfica
Avaliación da(s) reseña(s) avaliativa(s) de determinadas aportacións bibliográficas
5
Observacións avaliación
Para superar a materia, o alumnado deberá conseguir unha cualificación igual ou superior a 5 puntos sobre 10. Así mesmo, na proba mixta deberá obter como mínimo 4 puntos sobre 10, para poder sumar os restantes elementos avaliables/instrumentos de avaliación.
O alumnado terá que entregar os traballos e actividades no prazo fixado.
O alumnado con matrícula parcial e/ou dispensa académica deberá realizar e entregar as mesmas probas e exercicios que o restante; se non puider asistir ás titorías, deberá pórse en contacto co profesor a través do correo electrónico.
A cualificación de NON PRESENTADO/A será considerada cando o alumno/a non asistir á proba mixta e/ou cando tiver entregado un número das actividades contempladas inferior ao 50%
Fontes de información
Bibliografía básica
MARTÍNEZ PEREIRO, C.P. (1999). A indócil liberdade de nomear. A Coruña: Espiral Maior
TAVANI, G (1990). A Poesia Lírica Galego-Portuguesa. Lisboa: Comunicação
LANCIANI, G. e TAVANI, G. (orgs.) (1993). Dicionário da Literatura Medieval Galega e Portuguesa. Lisboa: Ed. Caminho
BREA, M. (coord.) (2000). Galicia. Literatura. A Idade Media. XXX.. A Coruña: Hércules de Ediciones
PENA, X. R. (2002). Historia da Literatura Medieval Galego-Portuguesa.. Compostela: Ed. Sotelo Blanco
RODRIGUES LAPA, M. (1981). Lições de Literatura Portuguesa. Época Medieval.. Coimbra: Coimbra Editora
BUESCU, Mª L. Carvalhão (1990). Literatura portuguesa medieval. Lisboa: Universidade Aberta
MARTÍNEZ PEREIRO, C.P. (1996). Natura das animalhas. Vigo: A Nosa Terra
RESENDE DE OLIVEIRA, A. (2001). O Trovador Galego-Português e o seu Mundo. Lisboa: Editorial Notícias
RESENDE DE OLIVEIRA, A. (1995). Trobadores e Xograres (Contexto Histórico). Vigo: Xerais
4) Lopes, F., Crónica de D. João I (Apresentação crítica, selecção, notas e sugestões para análise literária de Teresa Amado), Lisboa: Comunicação, 1992.
Bibliografía complementaria
Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Materias que continúan o temario
Observacións
(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica
da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do
órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías