Competencias do título |
Código
|
Competencias da titulación
|
A23 |
Coñecer a situación sociolingüística da lingua galega. |
A24 |
Dominar os modelos e técnicas da planificación lingüística. |
B3 |
Adquirir capacidade de autoformación. |
B8 |
Apreciar a diversidade. |
B10 |
Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán/á e profesional. |
C4 |
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. |
C8 |
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) |
Competencias da titulación |
Coñecer a situación sociolingüística da lingua galega.
|
A23 A24
|
|
|
Adquirir capacidade de autoformación |
|
B3
|
|
Apreciar a diversidade |
|
B8
|
|
Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán/á e profesional. |
|
B10
|
|
Dominar os modelos e técnicas da planificación lingüística |
A24
|
|
|
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común |
|
|
C4
|
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. |
|
|
C8
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
1. O concepto de planificación lingüística |
1.1. A planificación lingüística como proceso 1.2. Planos e servizos de normalización lingüística |
2.Antecedentes da planificación lingüística para o galego |
2.1. As figuras de Sarmiento, Pintos e Murguía
2.2. As Consideraciones sobre la decadencia y la rehabilitación de la lengua gallega de M.G.B.
2.3. A política da lingua da Xeración do 16 |
3. A etapa contemporánea. A política lingüística realizada dentro e fóra das institucións
|
3.1. Características xerais da política lingüística sobre o galego
3.2. Actuacións da Xunta de Galicia
3.3. O desenvolvemento dunha planificación lingüística desde os concellos
3.4. Outras planificacións institucionais. O caso das universidades
3.5. Evolución da política lingüística. De 1980 á actualidade
|
4. Propostas de planificación lingüística desde fóra das institucións. |
4.1. O asociacionismo
4.2. As redes sociais |
5. Planificación do corpus da lingua galega. O proceso de estandarización do galego |
5.1. Antecedentes. O Rexurdimento e os comezos do século XX
5.2. As propostas normativas do galego moderno
5.3. O acordo normativo de 2003 |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Horas presenciais |
Horas non presenciais / traballo autónomo |
Horas totais |
Sesión maxistral |
8 |
12 |
20 |
Estudo de casos |
6 |
6 |
12 |
Presentación oral |
1 |
4.5 |
5.5 |
Aprendizaxe colaborativa |
3 |
6 |
9 |
Análise de fontes documentais |
3 |
7.5 |
10.5 |
Solución de problemas |
3.5 |
7 |
10.5 |
Recensión bilbiográfica |
1 |
10.5 |
11.5 |
Traballos tutelados |
2.5 |
15 |
17.5 |
Lecturas |
3 |
12 |
15 |
|
Atención personalizada |
1 |
0 |
1 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Sesión maxistral |
Desenvolvemento e análise crítica dos apartados do temario |
Estudo de casos |
Consideración de modelos de planificación e avaliación dos seus resultados |
Presentación oral |
Liñas básicas da exposición pública e de fórmulas para o debate e o consenso no ámbito da planificación lingüística |
Aprendizaxe colaborativa |
Realización de xogos de colaboración e aprendizaxe para a convivencia |
Análise de fontes documentais |
Procura e estudo de textos e recursos planificadores na actualidade |
Solución de problemas |
Exemplificación con diferentes etapas históricas e coñecemento das necesidades contextuais |
Recensión bilbiográfica |
Comentario crítico valorativo dunha onra no momento en que se produce e na actualidade |
Traballos tutelados |
Seguimento dun aspecto relacionado co temario para afondar criticamente nun elemento conflitivo |
Lecturas |
Coñecemento e reflexión arredor dos textos fundamentais da planificación sociolingüística sobre o galego |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Presentación oral |
Recensión bilbiográfica |
Traballos tutelados |
|
Descrición |
Precisaremos utilizar recursos expositivos baseados na procura de consensos que fuxan do recurso fácil ao xogo de maiorías e minorías nunha posta en escena que tentará convencer sobre a necesidade de aplicar unha medida ou unha serie de medidas de planificación nun sector ou grupo determinado.
A recensión bibliográfica estará orientada ao coñecemento e á análise crítica das ideas máis polémicas que se poidan tirar da súa lectura.
Os traballos tutelados implicarán un seguimento personalizado desde a propia elección do tema, á súa posíbel orientación e finalmente haberá tamén unha sesión común de valoración dos resultados. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Descrición
|
Cualificación
|
Lecturas |
As lecturas formarán parte esencial do traballo desenvolvido ao longo do curso e os seus contidos terán que ser desenvolvidos en diferentes exercicios e debates que se realizarán nas aulas. |
30 |
Presentación oral |
O/a estudante terá que argumentar sobre a necesidade de aplicar unha medida ou unha serie de medidas sobre planificación lingüística nun determinado ámbito ou sector. |
20 |
Recensión bilbiográfica |
Entregaranse por escrito tres recensións bibliográficas sobre lecturas especializadas. |
20 |
Traballos tutelados |
Cada estudante terá que realizar un traballo sobre algún aspecto relacionado co temario, cuxo tema e cuxa orientación requirirá o visto e prace da persoa docente en sesións de seguimento. Haberá igualmente unha valoración conxunta final. |
30 |
|
Observacións avaliación |
Para a segunda oportunidade do mes de xullo, aquel alumnado que non superase a materia con anterioridade, terá que entregar, na data marcada para o exame, as recensións bibliográficas que non fosen avaliadas positivamente e o traballo tutelado caso de o reprobar con anterioridade. O resto da cualificación (un 50%) basearase nunha proba obxectiva sobre o programa da materia e as lecturas obrigatorias que conterán unha parte teórica e u caso práctico.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
Silva Valdivia, B. (2008). "Lingua e escola en Galicia: balance e propostas de futuro", Grial, 179: 48-59.. Grial
Monteagudo, H. / García Conde, S. / López Ruíz de Castro, H. / Subiela, X. (2002). A normalización lingüística a debate. Vigo: Xerais
Fernández Paz, A. /Lorenzo Suárez, A. / Ramallo, F. (2007). A planificación lingüística nos centros educativos . Santiago de Compostela: Xunta de Galicia
Fishman, J, A. (2001). Can threatened languages be saved? . Clevedon: Multilingual Matters
Rodríguez Sánchez, F. (1998 [1976]). Conflito lingüístico e ideoloxia na Galiza . Santiago: Laiovento
Junyent, C. (1998). Contra la Planificació. Una proposta ecolingüística . Barcelona: Empúries
García Negro, M. P. (2000). Direitos lingüísticos e control político . Santiago de Compostela: Laiovento
Moure, T. (2010). Ecolingüística. Entre a ciencia e a ética . A Coruña: Servizo de Publicacións da Universidade da Coruña
Villares Naveira, L. (2010). Estudos xurídicos do Decreto de plurilingüismo . Bertamiráns, Ames: Laiovento
Fernández Paz, A. /Lorenzo Suárez, A. / Ramallo, F. (2007). Guía práctica para a planificación lingüística nos centros educativos. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia
Cooper, R. (1989). Language Planning and Social Change . Cambridge: Cambridge University Press
Christian, D. (1988). Languages planning: the view from Linguistics”, en Newmeyer, F. J.: Linguistics: The Cambridge Survey. IV. Language: The Socio-Cultural Context: 193-209 . Cambridge: Cambridge University Press
Sanmartín Rei, G. (2010). Lingua e futuro . Ames: Laiovento
Mosquera Carregal, X. (2010). Lingua e Xénero. VI Xornadas sobre Lingua e Usos . A Coruña: Servizo de Normalización Lingüística da Universidade da Coruña
Freixeiro Mato, X.R. (2002). Lingua galega: normalidade e conflito. Santiago de Compostela: Laiovento
Skutnabb-Kangas, T. (2010). Linguistic genocide in education or worldwide diversity and human rights? . New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates
Sanmartín Rei, G. (2009). Nos camiños do entusiasmo. Calidade da lingua e planificación. Vigo: Xerais
García Negro, M. P. (1991). O galego e as leis. Aproximación sociolingüística . Pontevedra: Cumio
Alonso Pintos, S. (2006). O proceso de codificación do galego moderno (1950-1980). A Coruña: Fundación Pedro Barrié de la Maza
Monteagudo e Bouzada (2000). O proceso de normalización do idioma galego 1980-2000. Volume I. Política lingüística: Análise e perspectivas . Santiago de Compostela: Consello da Cultura Galega, Sección de Lingua
Xunta de Galicia (2005). Plan xeral de normalización da lingua galega . Santiago de Compostela: Xunta de Galicia
VVAA (1980). Problemática das línguas sen normalizar. Situación do galego e alternativas . Santiago de Compostela: ASPG
García Negro, M. P. (2009). Sobre o racismo lingüístico . Santiago de Compostela: Laiovento
Blanco Echauri, X. / García Negro, M. P. / Sanmartín Rei, G. (2006). Textos filosófico-políticos de Ramón Vilar Ponte. Volume I . Lugo: Deputación Provincial de Lugo
Carvalho Calero, R. (1992). Umha voz na Galiza . Santiago de Compostela: Sotelo Blanco
Núñez Singala, M. C. (2001). “Algunhas reflexións verbo da elaboración de plans de política lingüística”, Cadernos de lingua, 23: 35-52.. Cadernos de Lingua
García Conde, S / Vaquero, I (1996). “Os servicios de normalización lingüística: proposta básica de funcionamento”, Cadernos de Lingua, 14: 101-116. Cadernos de Lingua
Lorenzo Suárez, A. M. (2005). “Planificación lingüística de baixa intensidade: o caso galego”, Cadernos de Lingua, 27: 37-59. Cadernos de Lingua
García Conde, S. (1999). “Propostas básicas para o funcionamento e status legal dos SNL/SL”, en Domínguez Salgado, A. / Mayo Redondo, S. / Romero Rodríguez, D. (eds.): Actas dos II Encontros para a Normalización Lingüística: . Santiago de Compostela. Consello da Cultura Galega |
|
Bibliografía complementaria
|
|
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
|
|