Competencias do título |
Código
|
Competencias da titulación
|
A1 |
Coñecer e aplicar os métodos e as técnicas de análise lingüística e literaria. |
A10 |
Ter capacidade para avaliar criticamente o estilo dun texto e para formular propostas alternativas e correccións. |
A15 |
Ser capaz de aplicar os coñecementos lingüísticos e literarios á práctica. |
A25 |
Coñecer a variación lingüística da lingua galega. |
A26 |
Coñecer a variación lingüística da lingua portuguesa. |
B3 |
Adquirir capacidade de autoformación. |
B8 |
Apreciar a diversidade. |
C7 |
Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida. |
C8 |
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) |
Competencias da titulación |
Coñecer e aplicar os métodos e as técnicas de análise lingüística e literaria |
A1
|
|
|
Ter capacidade para avaliar criticamente o estilo dun texto e para formular propostas alternativas e correccións |
A10
|
|
|
Ser capaz de aplicar os coñecementos lingüísticos e literarios á práctica |
A15
|
|
|
Coñecer a variación lingüística da lingua galega |
A25
|
|
|
Coñecer a variación lingüística da lingua portuguesa |
A26
|
|
|
Adquirir capacidade de autoformación. |
|
B3
|
|
Apreciar a diversidade |
|
B8
|
|
Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida. |
|
|
C7
|
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade |
|
|
C8
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
1. A variación lingüística |
1.1. Perspectivas sobre os tipos de variacionismo
1.2. Orixe e limites da variación
|
2. Lingua, dialecto, variedade |
2.1. Denominacións
2.2. Criterios de distinción |
3. A dialectoloxía |
3.1. Definición e orientacións
3.2. Cuestións de método
3.3. O caso da Galiza |
4. Tipoloxía dos fenómenos de variación lingüística e a súa transcendencia |
4.1. Hipóteses de singularización
4.2. Incidencia, sistematicidade e transcendencia |
5. Dialectoloxía, filoloxía e lingüística |
4.1. Dialectoloxía e lingüística histórica
4.2. Dialectoloxía e onomástica
4.3. Dialectoloxía, estruturalismo e xenerativismo
4.4. Outros saberes e disciplinas |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Horas presenciais |
Horas non presenciais / traballo autónomo |
Horas totais |
Proba de ensaio |
2 |
20 |
22 |
Análise de fontes documentais |
5 |
0 |
5 |
Traballos tutelados |
2 |
30 |
32 |
Recensión bilbiográfica |
0 |
5 |
5 |
Sesión maxistral |
15.5 |
31 |
46.5 |
|
Atención personalizada |
2 |
0 |
2 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Proba de ensaio |
O estudandato debe demostrar neste tipo de exercicios que ten asimilado, tanto na práctica como na teoría, os contidos marcados. |
Análise de fontes documentais |
Trátase de analizar e comparar, en termos de variación lingüística, diversos tipos de textos orais ou escritos (gravacións de fala, texgtos literarios con presenza de fenómenos de variación etc.). |
Traballos tutelados |
Cada alumno ou alumna debe elaborar un traballo en que se estude un aspecto de variación lingüística que será previamente consensuado coa persoa encarregada da docencia. |
Recensión bilbiográfica |
De maneira individual, cada alumna ou alumno debe efectuar unha lectura crítica dunha obra marcada pola persoa encarregada da docencia. |
Sesión maxistral |
Nas sesións maxistrais, o profesor ou a profesora expón os principais contidos teóricos que garantan que o alumando adquire unha base epistemolóxica adecuada sobre a fenomenoloxía da variación lingüística. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Traballos tutelados |
|
Descrición |
A atención personalizada nortéase cara á orientación dos traballos tutelados (tema, focaxe, bibliografía adecuada etc.) e á solución de dúbidas e lacunas que os alumnos ou as alumnas puideren presentar. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Descrición
|
Cualificación
|
Recensión bilbiográfica |
A capacidade crítica, a claridade na exposición e o rigor na argumentación, ben como a calidade da lingua, serán aspectos a que se concederá unha especial atención. |
10 |
Proba de ensaio |
Nesta proba, concederase especial atención á adecuación das respostas ás cuestións formuladas, a clareza expositiva e o uso dunha lingua de calidade. |
40 |
Análise de fontes documentais |
A capacidade de analizar diversas fenomenoloxías lingüísticas en termos de variación (as causas, o contexto, as implicacións etc.) e o uso dun modelo de lingua digno consideraranse para a avaliación final |
10 |
Traballos tutelados |
Neste tipo de probas, serán tidos en conta como valores da cualificación o correcto desenvolvemento do tema proposto, a clareza expositiva e argumentativa e a calidade lingüística. |
40 |
|
Observacións avaliación |
1. Para superar a materia, o alumnado deberá conseguir unha cualificación igual ou superior a 5 valores sobre 10. Na proba de ensaio deberá obter como mínimo 4 valores sobre 10, para poder sumar os restantes elementos de avaliación.
2. O alumnado terá de entregar os traballos e actividades no prazo fixado. Igualmente, todo o tipo de actividade ou proba deberá cumprir unhas exixencias mínimas de corrección lingüística (ortografía, puntuación, concordancia sintáctica, ausencia de reiteracións, precisión léxica, rexistro formal…); se houber deficiencias lingüístico-expresivas, estas poderán ser penalizadas na cualificación.
3. O alumnado con matrícula parcial e/ou dispensa académica deberá realizar e entregar as mesmas probas e exercicios que o restante; se non puider asistir ás titorías, deberá pórse en contacto co profesor a través do correo electrónico.
4. Na segunda oportunidade, en xullo, o alumnado será avaliado cos mesmos criterios e coas mesmas percentaxes que na oportunidade anterior.
5. A cualificación de NON PRESENTADO/A será considerada cando o/a alumno/a non realizar a proba de ensaio.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
Fernández Rei, F. et al. (1996). A nosa fala. Bloques e áreas lingüísticas do galego. Santiago de Compostela: Consello da Cultura Galega
Méndez, L. et al. (2007). Actas do I Congreso Internacional de Onomástica Galega “Frei Martín Sarmiento”. Santiago de Compostela: Asociación Galega de Onomástica / Instituto da Lingua Galega
ILG [Instituto da Lingua Galega] (1990 / 1995 / 1999 / 2002 / 2005). Atlas Lingüístico Galego. Vol. I. Morfoloxía verbal. Vol. II. Morfoloxía non verbal. Vol. III. Fonética. Vol. IV. Léxico. Tempo atmosférico e cronolóxico. Vol. V. Léxico. O corpo humano (I). A Coruña: Fundación Pedro Barrié de la Maza
Leite, Y. et al. (2004 [2002]). Como Falam os Brasileiros . Rio de Janeiro: Jorge Zahar
Perea M. P. (ed.), (2004). Dialectologia i recursos informatics. Barcelona: Universitat de Barcelona
Francis, F. N. (1989 [1983]). Dialectology. An introduction . London: Longman
Fernández Rei, F. (2001 [1990]). Dialectoloxía da lingua galega . Vigo: Xerais
Álvarez, R. et al. (eds.) (2002). Dialectoloxía e Léxico. Santiago de Compostela: Instituto da Lingua Galega / Consello da Cultura Galega
Vasconcellos, J. Leite de (1987 [1901]). Esquise d’une Dialectologie Portugaise . Lisboa: Instituto de Investigação Científica
Cintra, L. F. Lindley (1995). Estudos de Dialectologia Portuguesa . Lisboa: Sá da Costa
Gärtner, E. et al. (eds.) (2000). Estudos de Geolingüística do Português Americano. Frankfurt: TFM
Beaud, S. et. al. (2007). Guia para a Pesquisa de Campo. Produzir e Analisar Dados Etnográficos. Petrópolis: Vozes
Preston, D. R. (1999). Handbook of Perceptual Dialectology. Amsterdam / New York: John Benjamins Publishing
Mollica, M. C. et al. (2003). Introdução à Sociolingüística. O tratamento da Variação. São Paulo: Contexto
Chambers, P. et al. (1994). La dialectología . Barcelona: Visor
Sánchez Rei, X. M. (2011). Lingua galega e variación dialectal. Ames: Laiovento
Álvarez, R. et al. (eds.) (2005). Norma lingüística e variación. Unha perspectiva desde o idioma galego. Santiago de Compostela: Instituto da Lingua Galega / Consello da Cultura Galega
Vasconcellos, J. Leite de (1928). Opúsculos. Vol. II. Dialectologia . Coimbra: Universidade de Coimbra
Vasconcellos, J. Leite de (1985). Opúsculos. Vol. VI. Dialectologia . Lisboa: Imprensa Nacional-Casa da Moeda
Kabatek, J. (2000). Os falantes como lingüistas. Tradición, innovación e interferencia no galego actual . Vigo: Xerais
Labov, W. (1996, 2006). Principios del cambio lingüístico. Vol. I. Factores internos. Vol. II. Factores sociales . Madrid: Gredos
Britain, D. et. al. (eds.) (2003). Social Dialectology. In Honour of Peter Trudgill. Amsterdam / Philadelphia: John Benjamins Publishing Company
Trudgill, P. (2002). Sociolinguistic Variation and Change . Washington, DC: Georgetown University Press
Arnold, J. et. al (eds.) (1996). Sociolinguistic Variation. Data, Theory and Analysis. Selected Papers from New Ways of Analyzing Variation (23rd, 1994) at Stanford. Stanford: Center for the Study of Language and Information
Biber, D. (1988). Variation across Speech and Writing . New York / New Rochelle / Melbourne / Sidney: Cambridge University Press |
|
Bibliografía complementaria
|
|
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
Lingua Galega 1/613G02002 | Lingua Galega 2/613G02014 | Lingua Galega e Comunicación Oral/613G02021 | Lingua Galega e Sociedade/613G02025 |
|
|