Datos Identificativos 2012/13
Asignatura (*) Deseño de Sistemas de Información Código 614111403
Titulación
Enxeñeiro en Informática
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
1º e 2º Ciclo 2º cuadrimestre
Cuarto Troncal 6
Idioma
Castelán
Prerrequisitos
Departamento Computación
Coordinación
Castro Souto, Laura Milagros
Correo electrónico
laura.milagros.castro.souto@udc.es
Profesorado
Alonso Ríos, David
Castro Souto, Laura Milagros
Correo electrónico
david.alonso@udc.es
laura.milagros.castro.souto@udc.es
Web http://https://campusvirtual.udc.es/moodle/
Descrición xeral Deseño, propiedades e mantemento do software.

Competencias do título
Código Competencias da titulación
A1 Aprender de maneira autónoma novos coñecementos e técnicas avanzadas axeitadas para a investigación, o deseño e o desenvolvemento de sistemas e servizos informáticos.
A3 Concibir e planificar o desenvolvemento de aplicacións informáticas complexas ou con requisitos especiais.
A6 Avaliar, definir, seleccionar e auditar plataformas hardware e software para a execución e desenvolvemento de aplicacións e servizos informáticos.
A7 Saber especificar, deseñar e implementar un sistema de información, empregando bases de datos.
A9 Dirixir equipos de traballo ligados ao deseño de produtos, procesos, servizos informáticos e outras actividades profesionais.
A10 Saber especificar, deseñar e implementar unha política de seguridade no sistema.
B1 Aprender a aprender.
B2 Resolver problemas de forma efectiva.
B3 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo.
B4 Aprendizaxe autónoma.
B5 Traballar de forma colaborativa.
B7 Comunicarse de maneira efectiva en calquera contorno de traballo.
B8 Traballar en equipos de carácter interdisciplinar.
B9 Capacidade para tomar decisións.
B10 Capacidade de xestión da informática (captación e análises da información).
B11 Razoamento crítico.
B12 Capacidade para a análise e a síntese.
B13 Capacidade de comunicación.
B14 Coñecemento de idiomas.
B15 Motivación pola calidade.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) Competencias da titulación
Coñecer os conceptos e técnicas propios da Enxeñaría do Software. A3
A7
A9
B2
B9
B12
B15
C3
C6
C7
C8
Manexar e adaptar as ferramentas de deseño e construcción de aplicacións. A1
A3
A6
A7
A10
B1
B2
B3
B4
B5
B7
B8
B9
B10
B11
B14
B15
C3
C6
C7
C8
Aplicar con axilidade as linguaxes de modelado e os patróns de deseño. A3
A7
B2
B3
B7
B9
B10
B11
B12
B15
C3
C6
C7
C8
Interpretar as situacións en que se presentan os problemas típicos de deseño. A1
A3
A6
A7
B1
B2
B3
B4
B5
B7
B8
B9
B10
B11
B12
B13
C3
C6
C7
C8
Sintetizar os casos de éxito propios. A1
A3
A6
A7
A9
B1
B3
B4
B7
B9
B10
B11
B12
B13
B15
C3
C6
C7
C8

Contidos
Temas Subtemas
Introducción ao DSI a) Definición e obxectivos
b) O deseño como fase no proceso de desenvolvemento
c) Principios básicos de deseño
d) Introducción ás arquitecturas do software
e) A linguaxe de modelado unificada UML
f ) O modelo de vista da arquitectura 4+1
Estratexias de deseño a) Conceptos fundamentais
b) Deseño estruturado
c) Deseño orientado a obxectos
Arquitecturas do software a) Conceptos fundamentais
b) O patrón Modelo/Vista/Controlador
c) Deseño por capas
Introdución aos patróns de deseño a) Concepto de patrón de deseño
b) Composicionalidade (Composición)
Asignación de responsabilidades e delegación a) Asignación de responsabilidades (Proxy, Decorador)
b) Delegación (Decorador, Cadea de Responsabilidade)
Baixo acoplamento, instanciación, alta cohesión e división en subsistemas a) Baixo acoplamento e instanciación (Prototipo, Negociador, Instancia Única)
b) Alta cohesión e división en subsistemas (Fachada)
Modelado de comportamento dinámico a) Modelado de comportamento dinámico (Estado)
Reutilización a) Reutilización (Estratexia, Iterador)
Dependencias entre obxectos a) Dependencias entre obxectos (Observador)
Refactorización do deseño e preparación para o cambio a) Refactorización do diseño (Método de Fabricación, Método Plantilla)
b) Preparación para o cambio (Visitante)
Encapsulación e abstracción a) Encapsulación e abstracción (Comando, Recordo)
Adaptación de interfaces e manexo da complexidade a) Adaptación de interfaces (Adaptador, Ponte, Fábrica Abstracta)
b) Manexo da complexidade (Mediador)
Interfaces de usuario a) Conceptos fundamentais de interfaces de usuario
b) Interfaces en aplicacións web
c) Dependencias entre obxectos, encapsulación, abstracción, delegación e división en subsistemas.
Patróns de persistencia e concorrencia a) Introducción

Planificación
Metodoloxías / probas Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral 21 21 42
Seminario 10 15 25
Prácticas de laboratorio 15 15 30
Proba obxectiva 5 0 5
Traballos tutelados 0 24 24
 
Atención personalizada 24 0 24
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Clases maxistrais na exposición dos coñecementos teóricos empregando diferentes recursos: pizarra, proxección de material en formato electrónico, apuntes en formato electrónico e recursos facilitados polo docente da asignatura na facultade virtual.
Seminario Seminarios prácticos nos que se desenvolven os coñecementos adquiridos, tomando un exemplo concreto como fío condutor. O docente da asignatura dirixe a realización do seminario, incentivado no posible a participación do estudiantado.
Prácticas de laboratorio Prácticas deseñadas polo docente da asignatura baseadas nos coñecementos que o estudante vai adquirindo. Os estudantes desenvolverán estes traballos en pequenos grupos, preferiblemente de dúas persoas.
Proba obxectiva Proba escrita mediante a que se valoran os coñecementos adquiridos polo estudante. O estudante deberá desenvolver tanto os seus coñecementos a nivel teórico mediante a resposta a preguntas, como o seus coñecementos aplicados mediante a resolución de exercicios e problemas similares aos prantexados nas prácticas de laboratorio e traballos titorizados.
Traballos tutelados Traballos titorizados propostos polo docente da asignatura e desenvolvidos polos estudantes, ben en grupo, ben individualmente. Estes traballos titorizados poderán ser avaliados mediante controis tipo test ou nas titorías personalizadas.

Atención personalizada
Metodoloxías
Prácticas de laboratorio
Proba obxectiva
Traballos tutelados
Descrición
A atención personalizada ao estudiantado comprende non só as clásicas titorías, presenciais ou virtuais, para a discusión de dúbidas, senón tamén as seguintes actuacións:

- Seguemento do labor realizado nos traballos titorizados propostos polo docente.
- Avaliación dos resultados obtidos nos traballos e prácticas realizadas polo estudante.
- Discusión coa fin de solucionar os problemas atopados polo estudante na realización dos diversos traballos de carácter tanto teórico como práctico.

Avaliación
Metodoloxías Descrición Cualificación
Prácticas de laboratorio Avaliación das prácticas realizadas de forma continua ao longo do curso nunha defensa final. A pesares de que as prácticas son realizadas en grupos, cabe diferenciar dúas compoñentes na avaliación das prácticas dun alumno:

- Valoración do traballo en grupo, na que se califica o grao de coordinación e compenetración entre os membros.

- Valoración persoal, na que se califica a aportación concreta do alumno
ao grupo de prácticas.

Entre os aspectos a considerar á hora de valorar as prácticas, atópanse:

- Rigor no acadamento dos obxectivos perseguidos na práctica empregando
as técnicas propostas na asignatura.

- Asimilación dos conceptos perseguidos pola práctica.

- Orixinalidade nas propostas acometidas durante a realización da práctica.

- Responsabilidade na entrega das prácticas en tempo e forma, así coma no uso axeitado dos recursos habilitados ao efecto.
30
Proba obxectiva Proba escrita dividida en tres bloques: cuestións cortas, pequenas extensións de deseño e implementación e un problema de deseño facendo fincapé na xustificación das decisións tomadas. 60
Traballos tutelados Valoraranse os seguintes aspectos:

- Dominio dos contidos dos traballos académicos propostos.
- Dominio dos coñecementos teóricos e operativos da materia.
- Seguemento axeitado do desenvolvemento da asignatura.
10
 
Observacións avaliación

Fontes de información
Bibliografía básica Gamma, E.; Helm, R.; Johnson, R. y Vlissides J. (1996). Design Patterns: Elements of Reusable Object-oriented Software. Addison Wesley
Arnold K., Gosling J. y Holmes D. (2005). The Java Programming Language. Prentice Hall
Rumbaugh, J.; Jacobson, I. y Booch, J. (2004). The Unified Modeling Language Reference Manual. Addison Wesley
Booch J.; Rumbaugh J. y Jacobson I. (2005). The Unified Modeling Language User Guide. Addison Wesley

Bibliografía complementaria Grand M. (2002). Patterns in Java. Volumen 1. John Wiley & Sons
Page-Jones, M. (2004). Applying UML and Patterns: An Introduction to Object-Oriented Analysis and Design and Iterative Development. Prentice Hall PTR
Cooper J. (2000). Java Design Patterns: A Tutorial. Addison Wesley
Stevens, P. y Pooley, R. (1999). Using UML. Software Engineering with Objects and Components. Addison Wesley


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Integración de Sistemas/614111503

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Análise e Deseño Orientado a Obxectos/614111602
Interfaces co Usuario/614111624
Programación Orientada a Obxectos/614111636

Materias que continúan o temario
Análise de Sistemas Informáticos/614111402

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías