En esta asignatura se presenta una descripción de los conceptos de Vida Artificial y Robótica Autónoma, así como de las distintas aproximaciones presentes en ambos campos del conocimiento científico.
Competencias do título
Código
Competencias da titulación
A1
Adquirir coñecementos de Lóxicas Computacionais e as súas principais aplicacións a outras áreas específicas de investigación en Computación tales como Raonamento Automático, Representación do Coñemento, Razoamento Temporal e Espacial, Sistemas Multiaxente, Web semántica, Verificación Formal, etc.
A2
Comprender os conceptos básicos da aprendizaxe computacional, as diferentes técnicas dispoñibles e o seu ámbito de aplicabilidade. Ser capaz de aplicar as distintas técnicas de aprendizaxe empregando unha metodoloxía axeitada.
B1
Ser capaz de formular xuízos a partir dunha información que, sendo incompleta ou limitada, inclúa reflexións sobre as responsabilidades sociais e éticas vinculadas á aplicación dos seus coñecementos e xuízos.
B2
Destreza na adquisición do coñecemento, análise do estado da arte e bibliografía relevante nunha área de investigación.
B3
Capacidade para identificar problemas e formular adecuadamente as hipóteses a contrastar seguindo unha metodoloxía científica.
B4
Aplicación do método científico mediante análise empírico das hipóteses formuladas ou mediante demostración formal, no caso de propiedades matemáticas. Destreza no deseño de experimentos e a análise de resultados.
B5
Aptitude para a correcta elaboración e redacción de publicacións científicas tales como artigos de revista ou informes técnicos.
B7
Acostumarse ó uso do inglés como principal idioma de adquisición e transmisión de coñecemento científico e de investigación.
C3
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C6
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7
Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.
Resultados de aprendizaxe
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe)
Competencias da titulación
Poseer una visión global de las distintas técnicas de Robótica Autónoma
AI1 AI2
BI4 BI5 BI7
CM3 CM8
Conocer los problemas no resueltos dentro de la Robótica Autónoma
AI2
BI1 BI3 BI4 BI7
CM6 CM8
Comprender las aproximaciones de Vida Artificial y la utilidad de los trabajos realizados en dicho campo
AI1 AI2
BI2 BI7
CM3 CM6 CM7 CM8
Contidos
Temas
Subtemas
Historia de la disciplina de Vida Artificial.
Definición de vida artificial.
Tendencias en VA.
Propiedades de lo vivo y definiciones de vida.
Aspectos básicos de la vida húmeda. Uso e inspiración en el campo computacional.
La información genética, proteínas y biosíntesis de las proteínas.
Aspectos básicos sobre desarrollo. Redes de Kauffman.
Simulación del desarrollo.
Sistemas de Lindenmayer.
Evolución simulada y morfogénesis
Introducción a la robótica autónoma
Introducción a la robótica autónoma
Sistemas robóticos
Sensores
Actuadores
Entornos reales
Robótica basada en conocimiento
Planificación
Modelado explícito del entorno. Mapas
Modelado funcional del entorno
Robótica basada en comportamiento
Robótica basada en comportamiento
Robótica evolutiva
Robótica evolutiva
Sistemas multirobot
Sistemas multirobot
Aproximaciones híbridas
Aproximaciones híbridas
Planificación
Metodoloxías / probas
Horas presenciais
Horas non presenciais / traballo autónomo
Horas totais
Sesión maxistral
30
0
30
Presentación oral
2
20
22
Recensión bilbiográfica
0
18
18
Atención personalizada
5
0
5
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado
Metodoloxías
Metodoloxías
Descrición
Sesión maxistral
Exposición del contenido de cada tema por parte de los profesores.
Presentación oral
Presentación oral (en inglés) de algún tema de la asignatura, que el alumno desarrollará y ampliará. Los temas serán sugeridos por los profesores o bien por los propios alumnos con la aceptación de los profesores.
Recensión bilbiográfica
Se plantearán una serie de cuestiones relacionadas con la asignatura que implicarán que el alumno consulte diversas fuentes bibliográficas. Se centrarán en conceptos avanzados de la asignatura y el alumno realizará este cuestionario de forma autónoma y lo entregará al profesor
Atención personalizada
Metodoloxías
Recensión bilbiográfica
Presentación oral
Descrición
La presentación oral será sobre algún tema propuesto por los profesores, quienes sugerirán la bibiliografía y recursos iniciales a utilizar por parte del alumno.
Los profesores asesorarán al alumno sobre qué bibliografía (revistas, congresos especializados, ...) deberán consultar de cara a resolver el cuestionario.resolver el cuestionario
Avaliación
Metodoloxías
Descrición
Cualificación
Recensión bilbiográfica
Cuestionario sobre conceptos avanzados de la asignatura, que el alumno realizará de forma autónoma y entregará al profesor
40
Sesión maxistral
La asistencia a clase será valorada en la nota final
20
Presentación oral
Se valorará la presentación del tema y el trabajo realizado de cara a la exposición.
La presentación es obligatorio realizarla en inglés.
40
Observacións avaliación
Se calificará no solo la presentación oral final, sino también todo el trabajo desarrollado por el alumno de cara a esa presentación final.
Fontes de información
Bibliografía básica
Langton, C.G. (1989). Artificial Life. Addison-Wesley
Santos, J., Duro, R.J. (2005). Evolución Artificial y Robótica Autónoma. RA-MA
Nolfi, S., Floreano, D (2000). Evolutionary Robotics. MIT Press
Adami, C. (1998). Introduction to Artificial Life. Springer-Verlag
Santos, J., Duro, R.J. (2007). Vida Artificial: realizaciones computacionales. UDC
-Langton, C.G., Artificial Life, SFI Studies in the Sciences of
Complexity, Addison-Wesley, 1989, Libro,
-Santos, J. y Duro, R., Evolución Artificial y Robótica Autónoma, Ra-Ma, 2005,
Libro,
-Nolfi, S. and Floreano, D. , Evolutionary Robotics, MIT Press, 2000, Libro,
-Adami, C., Introduction to Artificial Life, Telos-Springer Verlag, 1998,
Libro,
-Floreano, D. and Nolfi, S. , Adaptive Behavior in Competing Co-evolving
Species, Proceedings of Fourth European Conference on Artificial Life (ECAL
97), Complex Adaptive Systems Ser, 1997, CapÃtulo de revista,pp. 378-38
-Dorigo, M., Di Caro, G., and Gambardella, L.M. , Ant Algorithms for Discrete
Optimization, Artificial Life, 1999, CapÃtulo de revista,Vol. 5, No
-Sims, K. , Evolving 3D Morphology and Behavior by Competition, Alife IV, MIT
Press,, 1994, CapÃtulo de revista,pp. 28-39.
-Hinton, G.E. and Nowlan, S.J., How Learning can Guide Evolution, Complex
Systems, 1987, CapÃtulo de revista,Vol. 1, 49
-Emmeche, C, Vida Simulada en el Ordenador. La Ciencia Naciente de la Vida
Artificial, Gedisa Editorial, 1998, Libro,
Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Sistemas Evolutivos/614407238
Intelixencia Artificial/614407118
Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Materias que continúan o temario
Observacións
(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica
da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do
órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías