Datos Identificativos 2012/13
Asignatura (*) Investigación de proceso en psicoterapia Código 652438018
Titulación
Mestrado Universitario en Psicoloxía Aplicada
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 2º cuadrimestre
Primeiro Obrigatoria 3
Idioma
Castelán
Prerrequisitos
Departamento Psicoloxía
Coordinación
Escudero Carranza, Valentin
Correo electrónico
valentin.escudero@udc.es
Profesorado
Escudero Carranza, Valentin
Correo electrónico
valentin.escudero@udc.es
Web
Descrición xeral Uno de los campos de aplicación de la psicología es la intervención psicoterapéutica. Esta materia capacita al alumno en el conociiento de la investigación de proceso en psicoterapia mediante la prfundización en los procedimientos y resultados de investigación más reciente.

Competencias do título
Código Competencias da titulación
A3 Ser capaz de elaborar un informe científico que implique definir un problema de investigación, as hipóteses e variables asociadas, así como definir o deseño, a mostra e o seu modo de selección, as ferramentas de recollida de datos e a súa consecuente análise e discusión.
A5 Ser capaz de realizar unha avaliación psicolóxica no contexto dunha investigación científica.
A6 Saber como especificar a demanda e os obxectivos do caso, e en función deles, recoller a información.
A9 Coñecer os métodos e técnicas cuantitativos e case-cuantitativos de recollida de información en psicoloxía aplicada.
A10 Ser capaz de deseñar instrumentos de recollida de información en programas de intervención psicolóxica.
A11 Coñecer as limitacións e restricións de todo tipo (persoais, sociais, económicas,éticas, etc.) que ten a investigación científica e técnica.
A13 Coñecer e ser capaz de utilizar os diferentes modelos, teorías, métodos e técnicas de avaliación e intervención que son específicos dos distintos ámbitos da investigación en Psicoloxía Aplicada e desenvolver unha actitude crítica propia do espírito científico.
A14 Ser capaz de analizar a documentación bibliográfica necesaria para un traballo de investigación.
A15 Ser capaz de analizar críticamente as publicacións científicas.
A17 Ser capaz de comunicar os resultados dunha investigación.
A18 Mostrar un compromiso ético e profesional con respecto ás responsabilidades cívicas, sociais e globais.
A20 Coñecer os distintos modelos de avaliación e intervención no ámbito da Psicoloxía Social Aplicada.
B2 Capacidade de organización e planificación.
B3 Traballo en equipo.
B6 Razoamento crítico.
B10 Motivación pola calidade.
B11 Resolución de problemas.
B12 Toma de decisións.
B13 Capacidade de aplicar os coñecementos á práctica.
B16 Capacidade para comunicarse con persoas non expertas na materia.
B18 Habilidade para traballar de forma autónoma.
C6 Valorar críticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) Competencias da titulación
AI3
AI5
AI6
AI10
AI13
AI14
AI15
AI17
BI3
BI6
BI12
BI13
BI16
CM8
AI9
AI11
AI18
AI20
BI2
BI6
BI11
CM6
AI18
BI10
BI16
BI18
CM7
CM8

Contidos
Temas Subtemas
La investigación en psicoterapia Investigación de resultados
Investigación de proceso
Tratamientos basados en la evidencia
Métodos de investigación de la psicoterapia Ensayos clínicos controlados
Investigación naturalista: observación y cuasi-experimentación
Investigación cualitativa
Investigación de proceso Investigación del progreso de cambio
Investigación de factores comunes
Proceso-resultado
El estudio de la relación terapéutica Cómo estudiar la relación terapéutica
Noción de alianza terapéutica y alianza de trabajo
La alianza terapéutica como variable predictora
El modelo SOFTA
Instrumentos para el estudio del proceso de psicoterapia Autoinformes
Instrumentos observacionales

Planificación
Metodoloxías / probas Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral 10 15 25
Análise de fontes documentais 0 4 4
Lecturas 0 10 10
Traballos tutelados 4 12 16
 
Atención personalizada 20 0 20
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Clases en las que el profesor explica ofrece un esquema te´roci que ayuda al alumno a integrar las lecturas y el material documental que se le ha ofrecido
Análise de fontes documentais El alumno tiene que conocer fuentes documentales on-line, como los sitios webs de las principales instituciones y asociaciones de investigación de la psicoterapia.
Lecturas Traajo personal del alumno para cumplimentar una sere de lecturas seleccionadas por el profesor junto con una guía de dichas lecturas
Traballos tutelados El alumno ha de analizar una investigación de proceso en psicoterapia publicada en una revista de impacto en el campo de estudio. Tendrá una guía para realizar ese análisis y la tutoria del profesor.

Atención personalizada
Metodoloxías
Lecturas
Traballos tutelados
Descrición
El alumno tendrá una atención de turoia presencial y on-line para guiar su interpretación de las lecturas recomendadas y durante el proceso de realización de los trabajaos tutulados que son individuales.

Avaliación
Metodoloxías Descrición Cualificación
Traballos tutelados Se hara una valoración del trabajo de análisis de una investigación que ha realizado el alumno de forma individual, valorando la calidad del resultado final y los recursos utilizados para el enálisis. 50
Sesión maxistral Se evaluará a l alumno mediante un test com opción múltiple de respuesta sobre los conocimientos adquiridos en la sesión presencial que su vez están apoyados por las lecturas, con una consideración del 10% por la asistencia 50
 
Observacións avaliación

Fontes de información
Bibliografía básica

Corbella, S., y Botella, L. (2004). Investigación en psicoterapia:Proceso, resultado y factores comunes. Madrid: VisionNet.

Friedlander, M., Escudero, V., y Heatherington, L (2009). La alianza terapéutica. Barcelona: Paidós.

Bibliografía complementaria

Asay, T.P., & Lambert, M.J. (1999). The empirical case for the common factors in therapy: Quantitative findings. In M.A. Hubble, B.L.Duncan, & S.D. Miller (Eds.), The heart and soul of change: What works in therapy (pp. 33-56). Washington, DC: American Psychological Association.

Beck, M., Friedlander, M. L., & Escudero, V. (2006).  Three perspectives of clients’ experiences of the therapeutic alliance: A discovery-oriented investigation. Journal of Marital and Family Therapy, 32, 355-368.

Carpenter, J. Escudero, V., & Rivett, M (2008). Training family therapy students in conceptual and observation skills relating to the therapeutic alliance: an evaluation. Journal of Family Therapy, 30: 411–424

Castonguay, L. G., Constantino, M. J., & Holtforth, M. G.  (2006).  The working alliance: Where are we and where should we go? Psychotherapy: Theory, Research, Practice, Training, 43, 271-279.

Escudero, V., M. L. Friedlander, Varela, N., & Abascal, A. (2008). Observing the therapeutic alliance in family therapy:associations with participants’ perceptions and therapeutic outcomes. Journal of Family Therapy, 30: 194–214

Escudero, V., Heatherington, L., & Friedlander, M. (in press) Therapeutic Alliances and Alliance Building in Family Therapy. En Muran, C. & Barber, J. (Eds.) The therapeutic alliance: An evidence-based approach to practice and training. NY: Guilford.

Friedlander, M. L., Escudero, V., Horvath, S., Heatherington, L., Cabero, A., & Martens, M. (2006). System for Observing Family Therapy Alliances: A tool for research and practice. Journal of Counseling Psychology, 53:214-225

Friedlander, M. L., Lambert, J., Escudero, V; Cragun, C. (2008). How do therapists enhance family alliances? Sequential analyses of therapist-client behavior in two contrasting cases. Psychotherapy: Theory, Research, Practice, Training. 45:75-87. 

Heatherington, L., Friedlander, M. L., & Greenberg, L. S.  (2005).  Change process research in couples and family therapy:  Methodological challenges and opportunities.  Journal of Family Psychology, 19, 18-27.

Maione, P.V., & Chenail, R.J. (1999), Qualitative Inquiry in Psychotherapy: Research on the Common Factors. In M.A. Hubble, B.L.Duncan, & S.D. Miller (Eds.), The heart and soul of change: What works in therapy (pp. 33-56). Washington, DC: American Psychological Association. 

Muñiz de la Peña, C., Friedlander, M.L., & Escudero, V. (2009). Frequency, severity, and evolution of split family alliances: How observable are they?. Psychotherapy Research, 19:133-142.

Sprenkle, D.H. & Blow, A.J. (2004).  Common factors and our sacred models. Journal of Marital  and Family Therapy, 30, 113-129.

 


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

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Materias que continúan o temario

Observacións


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