Datos Identificativos 2012/13
Asignatura (*) Formación profesional e mercado laboral Código 652606611
Titulación
5 Mestrado Universitario en Profesorado de Educación Secundaria: Formación e Orientación Laboral
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial Anual
Primeiro Obrigatoria 4
Idioma
Castelán
Galego
Prerrequisitos
Departamento
Coordinación
Perea Vega, Gustavo Ariel
Correo electrónico
gustavo.perea@udc.es
Profesorado
Perea Vega, Gustavo Ariel
Correo electrónico
gustavo.perea@udc.es
Web
Descrición xeral Con esta materia preténdese que o alumnado coñeza a estrutura da formación profesional en España e saiba aplicar na clase os contidos adquiridos na asignatura

Competencias do título
Código Competencias da titulación
A15 Coñecer a evolución do mundo laboral, a interacción entre sociedade, traballo e calidade de vida, así como a necesidade de adquirir a formación adecuada para a adaptación apropiada e permanente das distintas profesións (FP).
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C5 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.

Resultados de aprendizaxe
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) Competencias da titulación
Coñecer a evolución do mundo laboral, a interacción entre sociedade, traballo e calidade de vida, así como a necesidade de adquirir a formación adecuada para a adaptación apropiada e permanente das distintas profesións (FP). AP15
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida. CM3
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. CM4
Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras. CM5
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. CM6

Contidos
Temas Subtemas
Tema 1. Organización e estrutura da formación profesional
- A situación da formación profesional
- A formación profesional inicial
- A formación profesional para o emprego
- Recoñemento, avaliación e acreditación das cualificacións
Tema 2. Historia e evolución do traballo A profesionalidade
Tema 3. Evolución e características do mercado laboral - Elementos para a inserción no mercado laboral
- As políticas activas de emprego
Tema 4. A perspectiva de xénero na formación profesional Integración da perspectiva de xénero na formación profesional
Tema 5. A formación ao longo da vida A formación ao longo da vida
Tema 6. Organismos e institucións galegas, estatais e europeos do ámbito da formación profesional Organismos e institucións galegas, estatais e europeos do ámbito da formación profesional
Tema 7. A formación profesional no marco das políticas educativas e de emprego da Unión Europea A formación profesional no marco das políticas educativas e de emprego da Unión Europea

Planificación
Metodoloxías / probas Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Actividades iniciais 1 0 1
Análise de fontes documentais 5 15 20
Portafolios do alumno 2 8 10
Proba obxectiva 2 0 2
Presentación oral 3 9 12
Aprendizaxe colaborativa 5 15 20
Traballos tutelados 9 18 27
 
Atención personalizada 8 0 8
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Actividades iniciais Tratarase de evidenciar os coñecementos previos do alumnado e a súa disposición cara a materia. Preséntase a materia e as tarefas a desenvolver.
Análise de fontes documentais Presentación de documentos que clarifican a exposición docente e serven de avaliación da integración dos coñecementos por parte do alumnado.
Portafolios do alumno No que se recollerá o traballo do alumnado para a súa avaliación
Proba obxectiva Proba para coñecer o alcance dos coñecementos mínimos da materia e a súa interiorización por parte do alumnado. Plantexaráselle ao alumnado o desenvolvemento dun tema para ver a visión global que ten da materia
Presentación oral Proba para desenvolver a competencia de falar en público e a capacidade de organización e síntese da información.
Aprendizaxe colaborativa Traballo en pequeno grupo e posta en común para contrastar a información obtida das fontes documentais.
Traballos tutelados Traballo en grupo no que a partir dun suposto práctico se desenvolverá un itinerario formativo e profesional que implicará a análise dun ciclo formativo pertencente a unha familia profesional e nos que se integrará a análise dunha ocupación, o sector no que se desenvolve, a situación da perspectiva de xénero, e as posibilidades de formación ao longo da vida.

Atención personalizada
Metodoloxías
Análise de fontes documentais
Aprendizaxe colaborativa
Presentación oral
Traballos tutelados
Proba obxectiva
Actividades iniciais
Portafolios do alumno
Descrición
Na atención personalizada o profesor resolverá as dúbidas que teña o alumno sobre os diferentes temas a traballar na materia. Durante estas sesións realizarase un seguimento do traballo do estudante, supervisando e orientando máis directamente o proceso a seguir en cada unha das actividades realizadas.

Avaliación
Metodoloxías Descrición Cualificación
Análise de fontes documentais O alumnado terá que consultar distintas fontes documentais as cales se reflectirán no traballo final da material 5
Aprendizaxe colaborativa O alumnado deberá de compartir coñecementos para o desenvolvemento do traballo tutelado e será avaliada transversalmente a través das distintas metodoloxias. 5
Presentación oral Avaliarase a competencia de falar en público e a capacidade de organización e síntese da información. 10
Traballos tutelados Traballo en grupo no que a partir dun suposto práctico se desenvolverá un itinerario formativo e profesional que implicará a análise dun ciclo formativo pertencente a unha familia profesional e nos que se integrará a análise dunha ocupación, o sector no que se desenvolve, a situación da perspectiva de xénero, e as posibilidades de formación ao longo da vida. 40
Proba obxectiva Consitirá nun tema xenérico de integración de coñecementos a desenvolver en dúas horas. 30
Portafolios do alumno No que se recollerá o traballo do alumnado en soporte papel e dixital para a súa avaliación. 10
 
Observacións avaliación

O alumnado que non asiste polo menos ao 80% das clases, perderá o dereito a avaliación e terá que presentarse ao exame de xullo.


Fontes de información
Bibliografía básica (). .

  • Benages, M. (2005). Aprender trabajando. El programa SEFED, la simulación de empresas con finalidade educativa. Herramientas. Revista de formación y empleo, 82, 26-30.
  • Casado, A. e Calvo, M.J. (2007). Educación y orientación globalizada: un proyecto Leonardo da Vinci de Movilidad. Herramientas, núm. 92, 13-20.
  • Cedefop (2002). La formación a lo largo de toda la vida y las competencias: retos y reformas. En Cedefop (2002). Formar y aprender para la competencia profesional (11-17). Luxemburgo: Oficina de Publicaciones Oficiales de las Comunidades Europeas.
  • Cedefop (2012). Páxina web. http://europa.eu/legislation_summaries/education_training_youth/vocational_training/c11008a_es.htm
  • Cerezo, M. (2006). Protagonistas. Herramientas. Revista de formación y empleo, 84, 29-35.
  • Concello de Narón (2011). Guías de coeducación. http://igualdade.naron.es/publicacions/guia-coeducacion
  • Donoso Vázquez, T. (2000). La inserción socio-laboral: Diagnóstico de las variables relevantes. En Sobrado, L., Orientación profesional: diagnóstico e inserción sociolaboral (69-104). Barcelona: Estel.
  • Echeverría Samanes, B. (2008). Orientación profesional. Barcelona: UOC
  • Eures (2012). Páxina web. http://ec.europa.eu/eures/home.jsp?lang=es
  • Europa (2012). Páxina sobre a Unión Europea. http://europa.eu/index_es.htm
  • Eurydice (2012). Páxina web.http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/index_en.php
  • Forem (2000). Módulos de orientación, búsqueda, información e localización de emprego. Santiago: Tórculo.
  • Fundación Europea de Formación (2012). Páxina web.http://europa.eu/legislation_summaries/other/c11906_es.htm
  • Fundación Tripartita para la Formación en el Empleo (2012). Páxina web.http://www.fundaciontripartita.org/
  • Homs, O. (2008). El mercado de trabajo en España. En Homs, O. (2008). La formación profesional en España. Hacia la sociedad del conocimiento (92-101). Barcelona: Fundación “La Caixa”.
  • Homs, O. (2008). El sistema de formación profesional  en España. En Homs, O. (2008). La formación profesional en España. Hacia la sociedad del conocimiento (38-90). Barcelona: Fundación “La Caixa”.
  • Incual (2011). Páxina principal do Incual.https://www.educacion.gob.es/iceextranet/accesoExtranetAction.do
  • Instituto Galego das Cualificacións (2012). Páxina web.http://emprego.xunta.es/cualificacions/
  • Instituto Nacional de las Cualificaciones (2012). Páxina web.https://www.educacion.gob.es/iceextranet/
  • Lei 2/2007, do 28 de marzo, do traballo en igualdade das mulleres de Galicia.
  • Ley 5/2002, de 19 de junio, de las cualificaciones y de la formación profesional
  • LEY 56/2003, de 16 de diciembre, de Empleo (BOE del 17 de diciembre de 2003).
  • LEY ORGÁNICA 2/2006, de 3 de mayo, de educación (BOE del 4 de mayo de 2006).
  • LEY ORGÁNICA 5/2002, de 19 de junio de las Cualificaciones y de la Formación Profesional (BOE del 20 de junio de 2002).
  • Marcos, S. y Salgado, J.F. (2000). Análisis del puesto y ocupaciones: Métodos y técnicas. En Sobrado, L., Orientación profesional: diagnóstico e inserción sociolaboral (105-118). Barcelona: Estel.
  • MEC (2011). TodoFP.es. http://todofp.es/todofp/novedades-en-formacion-profesional.html (16 de decembro de  2011).
  • Ministerio de Educación (2012). Páxina web.http://www.educacion.gob.es/portada.html
  • Ministerio de trabajo (2012). Páxina web.http://www.mtin.es/
  • Observatorio ocupacional da Xunta (2012). Páxina web.http://traballo.xunta.es/observatorio-ocupacional
  • Organismo Autónomo Programas Educativos Europeos (2012). Páxina web.http://www.oapee.es/oapee/intro.html
  • Perea Vega, G., et al. (2011). Las necesidades de formación de los/as orientadores/as laborales. Análisis en Galicia. Saarbrücken (Alemania): Editorial Académica Española
  • REAL DECRETO 1128/2003, de 5 de septiembre, por el que se regula la Catálogo Nacional de Cualificaciones Profesionales. (BOE del 17 de septiembre de 2003).
  • REAL DECRETO 1146/2011, de 29 de julio, por el que se modifica el Real Decreto 1631/2006, de 29 de diciembre, por el que se establecen las enseñanzas mínimas correspondientes a la Educación Secundaria Obligatoria, así como los Reales Decretos 1834/2008, de 8 de noviembre, y 860/2010, de 2 de julio, afectados por etas modificaciones. (BOE del 30 de julio de 2011).
  • REAL DECRETO 1147/2011, de 29 de julio, por el que se establece la ordenación general de la formación profesional del sistema educativo. (BOE del 30 de julio de 2011).
  • REAL DECRETO 1224/2009, de 17 de julio, de reconocimiento de las competencias profesionales adquiridas por experiencia laboral. (BOE del 25 de agosto de 2009).
  • REAL DECRETO 1538/2006, de 15 de diciembre, por el que se establece la ordenación general de la formación profesional del sistema educatico (BOE del 3 de enero de 2007).
  • REAL DECRETO 1558/2005, de 23 de diciembre, por el que se regulan los requisitos básicos de los Centros integrados de Formación Profesional (BOE del 30 de diciembre de 2005). Corrección de errores (BOE del 24 de enero de 2006).
  • REAL DECRETO 229/2008, de 15 de febrero, por el que se regulan los Centros de Referencia Nacional en el ámbito de la formación profesional (BOE del 25 de febrero de 2008).
  • REAL DECRETO 34/2008, de 18 de enero, por el que se regulan los certificados de profesionalidad (BOE del 31 de enero de 2008).
  • REAL DECRETO 395/2007, de 23 de marzo, por el que se regula el subsistema de formación profesional para el empleo (BOE del 11 de abril de 2007).
  • REAL DECRETO-LEY 10/2011, de 26 de agosto, de medidas urgentes para la promoción del empleo de los jóvenes, el fomento de la estabilidad en el empleo y el mantenimiento del programa de recualificación profesional de las personas que agoten su protección por desempleo. (BOE del 30 de agosto de 2011).
  • Riaño, J. (2006). Competencias claves para aprender a lo largo de la vida. Herramientas. Revista de formación y empleo, 85, 21-25.
  • Servicio Público de Empleo Estatal (2012). Páxina web. http://www.sepe.es/
  • Xunta de Galicia (2008). II Plan Galego de Formación Profesional 2008-2011. Santiago: Autor.
  • Xunta de Galicia (2011). Páxina sobre as competencias clave. http://traballo.xunta.es/portada-competencias-clave  
Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías