Datos Identificativos 2012/13
Asignatura (*) Contidos complementarios para o ensino das linguas galega e castelá Código 652608811
Titulación
6 Mestrado Universitario de Educación Secundaria: Lingua e Literatura Galega e Lingua e Literatura Castelá
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial Anual
Primeiro Obrigatoria 4
Idioma
Castelán
Galego
Prerrequisitos
Departamento Filoloxía Española e Latina
Galego-Portugués, Francés e Lingüística
Coordinación
Ferreiro Fernandez, Manuel
Correo electrónico
manuel.ferreiro@udc.es
Profesorado
Ferreiro Fernandez, Manuel
Lopez Palma, Helena
Correo electrónico
manuel.ferreiro@udc.es
helena.palma@udc.es
Web
Descrición xeral Formación e reflexión sobre algúns aspectos complementarios, de carácter fundamental, que son importantes para o ensio na lingua galega e da lingua castelá.

Competencias do título
Código Competencias da titulación
A2 Coñecer os contidos que se cursan nos respectivos ensinos.
A3 Coñecer a historia e os desenvolvementos recentes das materias e as súas perspectivas para poder transmitir unha visión dinámica das mesmas.
A4 Coñecer contextos e situacións en que se usan ou aplican os diversos contidos curriculares.
A5 Coñecer os desenvolvementos teórico-prácticos do ensino e a aprendizaxe das materias correspondentes.
A6 Transformar os currículos en programas de actividades e de traballo.
A7 Adquirir criterios de selección e elaboración de materiais educativos.
A8 Fomentar un clima que facilite a aprendizaxe e poña en valor as achegas dos estudantes.
A9 Integrar a formación en comunicación audiovisual e multimedia no proceso de ensino-aprendizaxe.
A10 Coñecer estratexias e procedementos de avaliación e entender a avaliación como un procedemento de regulación da aprendizaxe e estímulo ao esforzo.
A11 Coñecer e aplicar propostas docentes innovadoras no ámbito da especialización cursada.
A12 Analizar críticamente o desempeño da docencia, das boas prácticas e da orientación utilizando indicadores de calidade.
A13 Identificar os problemas relativos ao ensino e a aprendizaxe das materias da especialización e expor alternativas e solucións.
A14 Coñecer e aplicar metodoloxías e técnicas básicas de investigación e avaliación educativas e ser capaz de deseñar e desenvolver proxectos de investigación, innovación e avaliación.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C5 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) Competencias da titulación
Actualización da formación científica para o futuro traballo profesional AP2
AP5
AP10
AP14
CM1
CM3
CM4
CM5
CM6
Formación e reflexión sobre os últimos avances na especialidade AP3
AP7
AP11
AP12
CM6
CM7
CM8
Adaptación crítica ao dinamismo social e curricular na sociedade galega AP3
AP4
AP6
AP7
AP8
AP9
AP11
AP13
CM3
CM4
CM6
CM7

Contidos
Temas Subtemas
1. Coñecemento dos contidos relevantes da especialidade . Orixe, evolución histórica, extensión territorial e variantes da lingua
Trazos fónicos, morfosintácticos e léxicos máis característicos da lingua
A conformación do actual modelo normativo e a calidade da lingua
2. Tendencias actuais da especialidade. O texto: definición, características e estrutura organizativa. A edición de textos e a crítica textual
Os xéneros e tipoloxías textuais. O texto oral e o texto escrito
A relevancia e funcionalidade do texto no Ensino Secundario
3. Adaptación da materia ao marco curricular . A procura da calidade da lingua na expresión oral e escrita
Técnicas de organización e redacción de textos
O aproveitamento das TICs

Planificación
Metodoloxías / probas Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Análise de fontes documentais 8 16 24
Actividades iniciais 2 0 2
Lecturas 1 6 7
Proba mixta 4 12 16
Sesión maxistral 12 0 12
Traballos tutelados 1 30 31
 
Atención personalizada 8 0 8
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Análise de fontes documentais Lectura, análise e comentario de textos múltiplos en relación directa cos contidos do curso.
Actividades iniciais Presentación inicial dos contidos e da metodoloxía do curso.
Lecturas Realización de lecturas necesarias para a formación do estudante a respecto do contido do curso.
Proba mixta Proba escrita de carácter teórico-práctico.
Sesión maxistral Exposición e explicación de contidos e reflexións para o posterior traballo de cada estudante.
Traballos tutelados Traballo academicamene dirixido sobre unha cuestión da materia previamente asignada a cada estudante. O tema e a bibliografía será acordada entre o profesorado e o estudante.

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Descrición
No horario de titorías do profesorado, o/a estudante recibirá a información e a guía necesaria para preparar e realizar o seu traballo tutelado.

Avaliación
Metodoloxías Descrición Cualificación
Traballos tutelados Traballo academicamene dirixido sobre unha cuestión da materia previamente asignada a cada estudante. O tema e a bibliografía será acordada entre o profesorado e o estudante. 80
Proba mixta Proba escrita de carácter teórico-práctico 20
 
Observacións avaliación

Fontes de información
Bibliografía básica GÓMEZ TORREGO, L. (2007). Análisis sintáctico. Teoría y práctica. Madrid: SM
S.N.L. (UDC) (2006). Criterios para o uso da lingua. UDC
FERNÁNDEZ REI, F. (1990). Dialectoloxía da lingua galega. Vigo: Xerais
SECO, M. (dir.) (1999). Diccionario del español actual. Madrid: Aguilar
SPAGGIARI, B. & PERUGI, M. (2004). Fundamentos da Crítica Textual. História. Metodologia. Exercícios. Rio de Janeiro: Lucerna
FREIXEIRO MATO, X.R. (2006). Gramática da Lingua Galega, 4 vols.. Vigo: A Nosa Terra
BOSQUE, I. / V. DEMONTE (dirs.) (1999). Gramática descriptiva de la lengua española. Madrid: Espasa Calpe
GÓMEZ TORREGO, L. (2002). Gramática didáctica del español. Madrid: SM
FERREIRO, M. (1999-01). Gramática histórica galega, 2 vols.. Santiago: Laiovento
CARBALLEIRA ANLLO, X.Mª (2009). Gran Dicionario Xerais da Lingua. Vigo: Xerais
MARIÑO PAZ, R. (1998). Historia da lingua galega. Santiago: Sotelo Blanco
FREIXEIRO MATO, X.R. (2009). Lingua de Calidade. Vigo: Xerais
FREIXEIRO MATO, X.R. (2002). Lingua galega: normalidade e conflito. Vigo: A Nosa Terra
BASSOLS, M. & TORRENT, A.M. (1997). Modelos textuales. Teoría y práctica. Barcelona: Eumo/Octaedro
SANMARTÍN REI, G. (2008). Nos camiños do entusiasmo. Calidade da lingua e planificación. Vigo: Xerais
R.A.E. (2010). Nueva gramática de la lengua española. Madrid: Espasa Calpe
R.A.E. (2009). Nueva gramática de la lengua española. Madrid: Espasa Calpe
BOSQUE, I. (dir.) (2004). Redes. Diccionario combinatorio del español contemporáneo. Madrid: SM
S.N.L. (UDC) (2007). Sobre a calidade da nosa lingua. UDC

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías