Competencias do título |
Código
|
Competencias da titulación
|
A1 |
Coñecer o valor formativo e cultural das materias correspondentes á especialización. |
A2 |
Coñecer os contidos que se cursan nos respectivos ensinos. |
A4 |
Coñecer contextos e situacións en que se usan ou aplican os diversos contidos curriculares. |
A7 |
Adquirir criterios de selección e elaboración de materiais educativos. |
A9 |
Integrar a formación en comunicación audiovisual e multimedia no proceso de ensino-aprendizaxe. |
A12 |
Analizar críticamente o desempeño da docencia, das boas prácticas e da orientación utilizando indicadores de calidade. |
A13 |
Identificar os problemas relativos ao ensino e a aprendizaxe das materias da especialización e expor alternativas e solucións. |
C1 |
Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma. |
C3 |
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida. |
C4 |
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. |
C6 |
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. |
C7 |
Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida. |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) |
Competencias da titulación |
Coñecer o valor formativo e cultural das materias correspondentes á especialización. |
AP1
|
|
|
Coñecer os contidos que se cursan nos respectivos ensinos. |
AP2
|
|
|
Coñecer contextos e situacións en que se usan ou aplican os diversos contidos curriculares. |
AP4
|
|
|
Adquirir criterios de selección e elaboración de materiais educativos. |
AP7
|
|
|
Analizar críticamente o desempeño da docencia, das boas prácticas e da orientación utilizando indicadores de calidade. |
AP12
|
|
|
Identificar os problemas relativos ao ensino e a aprendizaxe das materias da especialización e expor alternativas e solucións. |
AP13
|
|
|
Integrar a formación en comunicación audiovisual e multimedia no proceso de ensino-aprendizaxe. |
AP9
|
|
|
Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma. |
|
|
CM1
|
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida. |
|
|
CM3
|
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. |
|
|
CM4
|
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. |
|
|
CM6
|
Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida. |
|
|
CM7
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
1. Competencias básicas nas áreas de Lingua e Literatura Galega e Castelá no Ensino Secundario
|
1.1. O currículum na ESO e no Bacharelato
1.2. A reflexión explícita sobre Lingua e Literatura
|
2. As fontes de información |
2.1. Fontes tradicionais (libro de texto, enciclopedias, dicionarios, prensa…)
2.2. Fontes electrónicas
2.3. Selección, ordenación e tratamento da información: metodoloxías didácticas
|
3. Métodos para o ensino da lingua oral e escrita na ESO e no Bacharelato |
3.1. A competencia lingüística
3.2. O texto e os seus tipos
3.3. As novas tecnoloxías e a súa aplicación ao ensino da lingua
|
4. Métodos para o ensino da literatura na ESO e no Bacharelato |
4.1. O carácter ancilar da Literatura na ES0
4.2. Conceptos básicos no ensino da Literatura
4.3. A animación á lectura: do papel aos novos formatos
|
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Horas presenciais |
Horas non presenciais / traballo autónomo |
Horas totais |
Sesión maxistral |
10 |
11 |
21 |
Lecturas |
0.5 |
25 |
25.5 |
Traballos tutelados |
2 |
20 |
22 |
Proba de ensaio |
2 |
16 |
18 |
Presentación oral |
0.5 |
5 |
5.5 |
|
Atención personalizada |
8 |
0 |
8 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Sesión maxistral |
A modo de introducións ou visións sintéticas dirixidas a todo o grupo, ofreceranse algunhas sesións en que o profesor se valerá do método expositivo |
Lecturas |
O alumno, como parte do seu traballo autónomo, debe ler algúns textos facilitados polo profesor, sobre todo para a realización do traballo tutelado, mais tamén para o seguimento dalgunhas das actividades propostas (neste caso, a lectura farase con anterioridade á actividade) |
Traballos tutelados |
Ao longo do curso, o alumno debe preparar un traballo sobre algún aspecto referido ao ensino da Lingua e da Literatura no Ensino Secundario |
Proba de ensaio |
Ao final do curso o estudantado realizará un exercicio dedicado a verificar a adquisición das competencias específicas da materia. |
Presentación oral |
Cada estudante deberá expor ao final do curso o traballo tutelado elaborado previamente. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Traballos tutelados |
|
Descrición |
A configuración do grupo permite que o profesor ou a profesora poida facer un seguimento individual de cada estudante, mesmo cando se tratar de actividades levadas a cabo polo grupo completo. Igualmente, o profesor ou a profesora tutelará a realización do traballo que cada estudante debe presentar ao final do curso, facilitándolle a orientación e a bibliografia necesarias. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Descrición
|
Cualificación
|
Traballos tutelados |
Na avaliación dos traballos tutelados teranse en conta os seguintes criterios:
- claridade expostitiva
- calidade lingüística
- orixinalidade
- profundidade
|
40 |
Proba de ensaio |
Na avaliación da proba de ensaio terase en conta o seguinte:
- claridade expositiva
- calidade lingüística
- capacidade de síntese
- capacidade crítica |
40 |
Presentación oral |
Terase en conta a fluidez discursiva, a adecuación dos medios utilizados e a linguaxe non verbal. |
20 |
|
Observacións avaliación |
Os prazos de entrega dos exercicios serán fixados polo profesorado da materia e serán inamobíbeis.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
(). .
GARCÍA NEGRO, P. e X. X. COSTA CASAS (1998). O ensino da língua: por un cámbio de rumo. A Coruña: ASPG
ALLER GARCÍA, C. (1998). Animación a la lectura I. Sevilla: Quercus
ALLER GARCÍA, C. (1998). Animación a la lectura II: juegos y actividades para después de leer. Sevilla: Quercus
LOMAS, C. (1999). Cómo enseñar a hacer cosas con las palabras. Teoría y práctica de la educación lingüística. Madrid: Paidós
KOHAN, S. A. (1977). Corregir relatos. La herramienta del escritor. Barcelona: Grafein
SANMARTÍN REI, G. (coord.) (2009). Criterios para o uso da lingua. A Coruña: UDC
LÓPEZ, A. e E. ENCABO (1994). Didáctica de la literatura. Barcelona: Octaedro
GARCÍA-RIVERA, G. (1995). Didáctica de la Literatura en la Enseñanza Primaria y Secundaria. Madrid: Akal
LOMAS, C. e OSORO, A. (1994). El enfoque comunicativo de la enseñanza de la lengua. Barcelona: Paidós
CASSANY, D. et alii (1994). Enseñar lengua. Barcelona: Graó
BORDONS, G. e A. DÍAZ – PLAJA (coords.) (2006). Enseñar literatura en secundaria. Barcelona: Graó
AELG (Asociación de Escritores en Lingua Galega) (). Espazos didácticos [dispoñíbel en http://www.aelg.org/DidacticSpace/GetCourses.do]..
GONZÁLEZ FERNÁNDEZ, A. (2004). Estrategias de comprensión lectora. Madrid: Síntesis
FREIXEIRO MATO, X. R. (2006). Gramática da lingua galega. I, Fonética e Fonoloxía; II, Morfosintaxe; III, Semántica; IV, Gramática do Texto. Vigo: A Nosa Terra
VV.AA (2005). Hablar en clase. Barcelona: Graó
FONTICH VICENS, X. (2006). Hablar y escribir para aprender gramática. Barcelona: ICE-ORSORI
GARCÍA SÁNCHEZ, J. N. e J. M. MARBÁN (2002). Instrucción estratégica en la composición escrita. Barcelona: Ariel
NÚÑEZ DELGADO, P. e ROMERO LÓPEZ, A. (2003). Investigación en didáctica de la lengua e innovación curricular. Granada: P. U. de Granada
LARA, T. et alii. (2009). La competencia digital en el área de Lengua. Barcelona: Octaedro
LOMAS, C. (coord.) (1996). La educación lingüística y literaria en la enseñanza secundaria. Madrid: ICE-ORSORI
BJÖRK, L. e BLOMSTAND, I. (2000). La escritura en la enseñanza secundaria. Barcelona: Grao
SÁNCHEZ MIGUEL, E. (2010). La lectura en el aula: qué se hace, qué se debe hacer y qué se puede hacer. Barcelona: Graó
RUIZ BIKANDU, U. (coord.) (2011). Lengua castellana y literatura. Investigación, innovación y buenas prácticas. Barcelona: Graó
FERNÁNDEZ PAZ, A. et alii (2004). Lingua e literatura: educación secundaria obrigatoria. Vigo: Xerais
MARTÍN VEGAS, R.A. (2009). Manual de didáctica de la lengua y la literatura. Madrid: Síntesis
BRIZ, A. et alii (2008). Saber hablar. Madrid: Aguilar
CAMPS, A. e F. ZAYAS (coords.) (2006). Secuencias didácticas para aprender gramática. Madrid: Aguilar
SANMARTÍN REI, G. (coord.) (2007). Sobre a calidade da nosa lingua. A Coruña: UDC
KOHAN, S. A. (2006). Taller de lectura: el método. Barcelona: Alba |
|
Bibliografía complementaria
|
|
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
Bases epistemolóxicas para o ensino das linguas e literaturas galega e castelá/652608821 | Fundamentos metodolóxicos e profesionais do ensino das linguas e literaturas galega e castelá en educación secundaria/652608823 | Proxectos de innovación e investigación educativa en língua e literatura galega e língua e literatura castelá/652608E31 | Contidos complementarios para o ensino das literaturas galega e castelá/652608812 |
|
Materias que continúan o temario |
|
|