Datos Identificativos 2012/13
Asignatura (*) Atención á diversidade: aspectos didácticos e organizativos Código 652G02038
Titulación
Grao en Educación Primaria
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Cuarto Optativa 4.5
Idioma
Prerrequisitos
Departamento Pedagoxía e Didáctica
Coordinación
Nuñez Mayan, Maria Teresa
Correo electrónico
teresa.nunez.mayan@udc.es
Profesorado
Nuñez Mayan, Maria Teresa
Correo electrónico
teresa.nunez.mayan@udc.es
Web
Descrición xeral

Competencias do título
Código Competencias da titulación
A3 Dominar os coñecementos necesarios para comprender o desenvolvemento da personalidade destes estudantes e identificar disfuncións.
A4 Identificar dificultades de aprendizaxe, informalas e colaborar no seu tratamento.
A6 Identificar e planificar a resolución de situacións educativas que afectan a estudantes con diferentes capacidades e distintos ritmos de aprendizaxe.
A11 Coñecer os procesos de interacción e comunicación na aula.
A20 Mostrar habilidades sociais para entender ás familias e facerse entender por elas.
B16 Capacidade crítica e creativa na análise, planificación e realización de tarefas, como froito dun pensamento flexible e diverxente.
B17 Capacidade de análise e de autoavaliación tanto do propio traballo como do traballo en grupo.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.

Resultados de aprendizaxe
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) Competencias da titulación
A3 Dominar os coñecementos necesarios para comprender o desenvolvemento da personalidade destes estudantes e identificar disfuncións. A3
A4 Identificar dificultades de aprendizaxe, informalas e colaborar no seu tratamento. A4
A6 Identificar e planificar a resolución de situacións educativas que afectan a estudantes con diferentes capacidades e distintos ritmos de aprendizaxe. A6
A11 Coñecer os procesos de interacción e comunicación na aula. A11
A20 Mostrar habilidades sociais para entender ás familias e facerse entender por elas. A20
B16 Capacidade crítica e creativa na análise, planificación e realización de tarefas, como froito dun pensamento flexible e diverxente. B16
B17 Capacidade de análise e de autoavaliación tanto do propio traballo como do traballo en grupo. B17
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. C4

Contidos
Temas Subtemas
1A atención á diversidade na educación Primaria Concepto
Modelos
Evolución
Principios
2.Necesidades de apoio educativo asociadas a discapacidade. Necesidades de apoio educativo asociadas á discapacidade intelectual,motórica, aos trastornos de personalidade e a discapacidade sensorial.


4.Medidas curriculares de resposta á diversidade
As adaptacións curriculares desde O Proxecto educativo e Curricular do Centro
Reforzos educativos.
Adpataciones curriculares
5.Medidas organizativas de resposta á diversidade Modelos de apoio educativo
Organización dos apoios: Toma de decisións
Recursos e normativa reguladora do apoio educativo
Departamento de Orientación e apoio

Planificación
Metodoloxías / probas Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Actividades iniciais 2 3 5
Discusión dirixida 7 10 17
Estudo de casos 3 6 9
Eventos científicos e/ou divulgativos 3 6 9
Lecturas 5 30 35
Sesión maxistral 8 0 8
Proba mixta 2 14 16
Traballos tutelados 4.5 9 13.5
 
Atención personalizada 0 0
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Actividades iniciais Presentarase cada tema utilizando recursos diversos según a naturaleza da temática a tratar
Discusión dirixida Trátase de intercambiar razoamentos e elaborar un pensamento propio sobre os temas traballados
Estudo de casos A través de casos reais ou supostos estudaranse especialmente os temas relacionados coas distintas discapacidades
Eventos científicos e/ou divulgativos Trátase de aproveitar os distintos recursos da universidade e doutras institucións ou agrupacións de caracter cultural, educativo, en relación cos contidos e competencias da materia.
Lecturas Indicaranse na aula as que teñen caracter obrigatorio e as que teñen un caracter opcional
Sesión maxistral Realizarase ao inicio de cada unidade temática, ou cando através do seguimento do traballo de aula e individual, se perciba a necesidade de aclarar ou introducir conceptos esenciais ou novidosos
Proba mixta Explorará o dominio dos contidos traballados na materia
Traballos tutelados Os alumnos e alumnas seleccionarán un tema do seu interés en relación coa materia. A realización será supervisada pola profesora periódicamente.

Atención personalizada
Metodoloxías
Discusión dirixida
Estudo de casos
Traballos tutelados
Descrición

Estas actividades desenvolveranse coa supervisión periódica do profesor ou profesora da materia. Nesta supervisión solventaranse as dudas que poidan presentarse e daranse indicacións sobre as diversas fases de elaboración.




Avaliación
Metodoloxías Descrición Cualificación
Traballos tutelados Terase en conta para a sua valoración :
Estructura e corrección formal
Fundamentación e dominio conceptual.
Aportacións derivadas da bibliografía utilizada na aula.
Utilización de bibliografía complementaria aportada polo alumno/a.
Capacidade de análise, síntese e relación entre conceptos.
Capacidade de interpretación e valoración de experiencias e casos prácticos á luz dos conceptos teóricos implícitos na asignatura.
Indagación e búsqueda.
Innovación e creatividade

50
Proba mixta Especificarase na aula o tipo de preguntas e o peso de cada pregunta na avaliación.

Nas preguntas de resposta breve teranse en conta a pertinencia e precisión da resposta, a claridade conceptual e a corrección gramatical.

Nas preguntas de desenvolvemento teranse en conta a pertinencia e organización do contido, o dominio conceptual, a conexión entre ideas, a claridade expositiva, e a corrección gramatical.
50
 
Observacións avaliación

Os traballos tutelados realízanse nas sesións interactivas e tamén ocupan gran parte do traballo autónomo do alumnado que se organizará en pequenos grupos para a sua realización.  

Considerarase alumnado asistente aquel que asiste a clase nun 80% do horario establecido

Para aprobar a materia será necesario acadar,
como mínimo, unha puntuación de 4 (de 10) en cada unha das actividades
avaliadas.


Fontes de información
Bibliografía básica

ACOSTA, V. y MORENO, A. (2003): Dificultades del lenguaje, colaboración e inclusión educativa. Manual para logopedas, psicopedagogos y profesores. STM Editores.

ACOSTA RODRÍGUEZ (2004): Las prácticas educativas ante las dificultades del lenguaje. Una propuesta desde la acción. Ars. Médica.

AINSCOW, M.J.; BERESFORD; HARRIS, A.; HOPKINS, D.; WEST. M. (2001): Crear condiciones para la mejora del trabajo en el aula. Nancea.

BARTON, L. (1998): discapacidad y sociedad. Morata.

BARTON, L. (2008): Superar las barreras de la discapacidad. Morata.

BRENNAN, W.K. (1.988): El curriculo para niños con necesidades especiales. Siglo XXI.

CARRIÓN, J.J. (2001): Integración escolar, ¿plataforma para la escuela inclusiva? Siglo XXI.

ECHEITA (2006): Educación para la inclusión o educación sin exclusiones. Nancea.

FERNANDEZ ENGUITA, M. (1990): La cara oculta de la escuela. Siglo XXI.

FORTES, J.A. (1994): Teoría y práctica de la integración escolar. Aljibe.

FRITH, U. (1989): El autismo. Alianza.

GARCÍA PASTOR, C (1998): Una escuela común para niños diferentes. EUB.

GARCÍA PASTOR, C (2005): Educación y diversidad. Aljibe.

LÓPEZ MELERO, M. (2004): Construyendo una escuela sin exclusiones. Aljibe.

MOLINA, J. e ILLÁN, N. (2008): Propuesta de un currículo integrado. Editorial MAD.

NÚÑEZ, M.T. (2008): Da segregación á inclusión educativa. Laiovento.

OCHAITA, E. (1988): Alumnos con necesidades educativas especiales. Popular-MEC.

PALOMINO, A. Y TORRES, J.A. (1997): Educación Especial. Pirámide.

PERERA, J. (1988): Síndrome de Down, aspectos específicos. Masson.

PETERS, T. (2008: Autismo: de la comprensión teórica a la intervención educativa. Ávila Autismo.

PUJOLÁS, P. (2001): Alumnos con necesidades educativas especiales. Aljibe.

PUYUELO, M. (2000): Parálisis Cerebral Infantil. Aljibe.

RIVIÈRE, A. y MARTOS, J. (1997) El tratamiento del autismo: nuevas perspectivas. MEC.

RONDALJ; PERERA, J. y NADEL (2000): Síndrome de Down. Espasa.

STAINBACK, S. y W. (1999): Aulas inclusivas. Nancea.

VLACHOU, A (1999): Caminos hacia una educación inclusiva. La Muralla.

WANG, M.C. (1995): Atención a la diversidad del alumnado. Nancea.

WARNOCK, M.H. (1990): Informe sobre necesidades educativas especiales. Siglo Cero.

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías