Competencias do título |
Código
|
Competencias da titulación
|
A1 |
Coñecer os campos da educación social e recoñecer novos ámbitos emerxentes. |
A2 |
Comprender os supostos e fundamentos históricos, pedagóxicos, psicolóxicos e sociolóxicos da acción socioeducativa e os seus ámbitos de actuación, valorando as súas implicacións. |
A3 |
Analizar as políticas de benestar social e a lexislación que sustentan os procesos de acción socioeducativa. |
A4 |
Distinguir os estadios evolutivos das persoas, e interpretar as súas implicacións educativas. |
A5 |
Identificar e analizar os factores contextuais que afectan os procesos de intervención socioeducativa. |
A6 |
Seleccionar diferentes métodos e técnicas para a planificación e avaliación de programas e servizos. |
A7 |
Aplicar metodoloxías educativas e dinamizadoras da acción socioeducativa. |
A8 |
Aplicar metodoloxías educativas e dinamizadoras da acción socioeducativa. |
A9 |
Deseñar e desenvolver proxectos, programas e servizos nos diferentes campos de intervención profesional promovendo a participación e o desenvolvemento comunitario. |
A10 |
Analizar, difundir, orientar e desenvolver procesos de promoción cultural. |
A11 |
Observar, analizar, interpretar procesos de mediación social, cultural e educativa. |
A12 |
Mediar en situacións de risco e conflito. |
A13 |
Deseñar e levar a cabo proxectos de investigación elementais aplicables aos diferentes campos de intervención. |
A14 |
Identificar e emitir xuízos razoados sobre problemas socioeducativos para mellorar a práctica profesional. |
A15 |
Elaborar e xestionar medios e recursos para a intervención socioeducativa. |
A16 |
Comprender a traxectoria da Educación Social e a configuración do seu campo e identidade profesional. |
A17 |
Formar axentes de intervención socioeducativa e comunitaria. |
A18 |
Dirixir e coordinar planos e proxectos socioeducativos. |
A19 |
Asesorar e supervisar programas, planos, proxectos e centros socioeducativos. |
A20 |
Desenvolver unha disposición favorable ao traballo en contornos multiculturais e plurilingüísticos. |
A21 |
Deseñar e implementar procesos de avaliación de programas e estratexias de intervención socioeducativa en diversos contextos. |
B1 |
Elaborar, analizar, sintetizar, valorar e transmitir criticamente a información. |
B2 |
Redactar e presentar informes técnicos, memorias, regulamentos ou calquera outro documento básico que contribúa a regular a acción socioeducativa. |
B3 |
Xerar a cultura profesional colaborativa, fomentando o traballo en rede e integrándose en grupos interdisciplinares con iniciativa e responsabilidade. |
B4 |
Deseñar e impulsar espazos socioeducativos en contextos de diversidade atendendo á igualdade de xénero, á equidade e respecto aos dereitos humanos, favorecendo o empoderamento das persoas e colectivos ubicados en situacións de desvantaxe social. |
B5 |
Capacidade de mostrar actitudes coherentes coas concepcións éticas e deontolóxicas propias da profesión. |
B6 |
Adquirir e dominar habilidades comunicativas que permitan transmitir información, ideas e propostas a diversas audiencias. |
C1 |
Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma. |
C2 |
Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro. |
C3 |
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida. |
C4 |
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. |
C5 |
Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras. |
C6 |
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. |
C7 |
Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida. |
C8 |
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) |
Competencias da titulación |
Coñecemento dos compoñentes básicos das desigualdades sociais e as diferencias culturais, que se producen polo feito educativo |
A1 A2 A5 A15 A16 A17 A18 A19 A20 A21
|
B1 B2 B3 B4 B5 B6
|
C4 C5 C6 C7 C8
|
Capacidades en elaborar, utilizar e interpretar indicadores sociais e instrumentos de medición social aplicados á educación |
A1 A5 A9 A10 A11 A13 A14 A15 A16 A17 A20 A21
|
B1 B2 B3 B4 B5 B6
|
C1 C2 C3 C7 C8
|
Habilidades no desenvolvemento das organizacións (asesoramento, diseño e xestión de organizacións e institucións) escolares |
A1 A2 A3 A4 A5 A6 A7 A8 A9 A10 A11 A14 A15 A16 A17 A18 A19 A21
|
B1 B2 B3 B4 B5 B6
|
C1 C2 C3 C4 C5
|
Capacidades en recoñecer a diversidade de estudiantes e a complexidade do proceso de aprendizaxe e ensino |
A1 A2 A4 A5 A6 A7 A9 A10 A11 A12 A13 A14 A15 A16 A17 A18 A19 A21
|
B1 B2 B3 B4 B5 B6
|
C1 C3 C6
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
Tema 1. Socioloxía da educación |
1.1. Definición e teorías da educación: O desenvolvemento da Socioloxía da educación e seus dilemas na actualidade.
1.2. Funcións da educación: Funcións sociais e políticas da educación. Problemas para a súa consecución.
1.3. Educación e sociedade:a educación como fenómeno social. Impacto das condicións sociais sobre os aspectos biolóxicos. |
Tema 2. Procesos de organización escolar |
2.1. Significado e definición do ensino e a aprendizaxe: a análise dos procesos de aprendizaxe na súa dimensión social.
2.2. Socialización e escola: o proceso de socialización. Institución escolar e socialización. Socioloxía da escola.
2.3. Centros escolares como institucións sociais do coñecemento. Significado social do aula e da relación educativa.
2.4. Profesorado e alumnado: A relación pedagóxica alumno/profesor e a autoridade pedagóxica no discurso educativo actual. |
Tema 3. Educación e desigualdade |
3.1. Desigualdade invisible: Desigualdades sociais que inflúen en que a escola non troque. Razóns e porques.
3.2. Grupos desiguais: Factores que inciden no fracaso escolar, e a súa influencia na sociedade actual
3.3. Exclusión social e educación ¿como buscar os factores para correxir o modelo educativo actual e reducir a exclusión? |
Tema 4. Reformas educativas e políticas públicas |
4.1. Sistemas de ensino:obxectivos educativos das reformas educativas.
4.2. Reformas educativas: Contrarreforma, LOGSE, ESO. Discusión das propostas e reforma educativas.
4.3. Políticas públicas: Limites e dificultades externas ó propio sistema educativo. Reforma da Formación profesional. Novo modelo de acceso á universidade.
4.4. Avalidación da calidade da educación.
4.5. Educación para a cidadanía: dereitos e deberes ciudadáns. Relacións humanas, convivencia e participación escolar.
|
Tema 5. Sistema educativo e capital humano |
5.1. Análise do sistema educativo español: o sistema de ensino como construcción histórica e social.
5.2. Educación e capital humano: o sistema educativo e formativo.
5.3.Cambio e desigualdade da Universidade actual: o avance da muller.
5.4. Transición e mercado laboral. Educación e mercado laboral ¿están relacionados? |
Tema 6. Internacionalización da educación |
6.1. Comparacións dos sistemas educativos de educación superior.
6.2. Paradigmas e políticas da ciencia. |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Horas presenciais |
Horas non presenciais / traballo autónomo |
Horas totais |
Sesión maxistral |
6 |
18 |
24 |
Traballos tutelados |
3 |
27 |
30 |
Proba obxectiva |
3 |
18 |
21 |
Recensión bilbiográfica |
4 |
16 |
20 |
Análise de fontes documentais |
3 |
12 |
15 |
Discusión dirixida |
7 |
28 |
35 |
|
Atención personalizada |
5 |
0 |
5 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Sesión maxistral |
Actividades teóricas e prácticas presenciais: Clases directas e exercicios na aula co obxectivo de que o/a alumno/a adquira as competencias de Tipo A (relativas á comprensión dos contidos temáticos da asignatura), tendo en conta que deberán establecerse as ferramentas analíticas necesarias, en función das novas tecnoloxías da información e a comunicación; e ademáis, as habilidades axeitadas ás competencias Tipo B. |
Traballos tutelados |
Actividades non presenciais: Traballo persoal co obxectivo do uso por parte do alumnado das competencias Tipo A (coñecementos) e as do Tipo B, mediante a realización de comentarios críticos, pequenos traballos de revisión/investigación e análises dos temas de educación de maior actualidade e situacións ou realidades sociais relativas á exclusión social en educación. De igual xeito, a participación en grupos de discusión e entrevistas con fins de recoller información, así como o uso das TIC. |
Proba obxectiva |
O alumnado deberá preparar os temas acordados para a proba obxetiva que terá que realizar nas datas oficialmente establecidas |
Recensión bilbiográfica |
O alumnado deberá presentar individualmente e por escrito unha recensión e análise de lecturas seleccionadas dos textos indicados polo profesor da asignatura. Poderán ser citados para revisar o contido destas recensións. |
Análise de fontes documentais |
Utilízase para a análise duns detrerminados temas relativos á situación do noso país, e consistirá no uso de fontes documentais e estatísticas ó uso para o recoñecemento dos temas educativos, así como dos posibles modelos e aplicacións para a captura de información e diagnóstico do problema educativo, as diferencias según comunidades autónomas e as reformas educativas. |
Discusión dirixida |
Trátase de agudizar o razoamento crítico nas materias de educación e o seu significado sociolóxico no proceso de cambio social existente na actualidade. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Recensión bilbiográfica |
Análise de fontes documentais |
Proba obxectiva |
Discusión dirixida |
Sesión maxistral |
Traballos tutelados |
|
Descrición |
A sesión maxistral é a explicación por parte do profesor dos contidos da materia no aula. Ocasionalmente se apoyará en soporte visual. As clases son para entender os conceptos e as teorías e plantexar posibles dúbidas sobre os mesmos.
Para realizar a proba obxetiva o alumnnado deberá realizar as lecturas elexidas para ese fin sinaladas na asignatura.
Realizarase un resumen do traballo de análise de fontes documentais, que se plantearán nos seminarios e grupos de traballo.
Nos traballos titelados, así como nas recensións bibliográficas, o alumnado presentará o proxecto ó profesor, que o aceptará ou fará as consideracións que estime pertinentes. Durante a execución do traballo, o profesor ofrecerá titorías para apoio do traballo. Unha vez finalizados e correxidos, tratarase co alumnado sobre seu contido para determinar os resultados e valoralos.
Tamén terase moi en conta a asistencia e participación do alumnado nas diferentes actividades, formando parte da avaliación final. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Descrición
|
Cualificación
|
Recensión bilbiográfica |
O valor dunha síntese documentada é básico para o recoñecemento de problemas e seus posibles solucións na relación con toda a sociedade, ademáis de constituir unha boa reflexión persoalizada, finalidade á que debe levar esta metodoloxía. |
5 |
Análise de fontes documentais |
O traballo de búsqueda das distintas realidades sociais no marco da socioloxía da educación é de suma importancia para un bo manello, adaptación e aplicación no feito sociolóxico educativo, adaptado e aplicado para este cometido. |
5 |
Proba obxectiva |
O sistema e obxectivos de avaliación desta asignatura ten que ter en conta, tanto os coñecementos e habilidades, como a capacidade de resolver dilemas educativos diversos. Por elo, deberá valorarse mediante preguntas directas escritas dos temas do programa da asignatura.
Xunto coas sesións maxistrais, as lecturas recomendadas e a revisión bibliográfica, esta parte marca o contido teórico da asignatura, que supón o 40% do peso da mesma |
25 |
Discusión dirixida |
Trátase de agudizar o razoamento crítico nesta materia e utilizar as categorías de análise plantexadas en cada sesión dedicada ós temas de discusión.
Esta parte de asignatura intentará medir ou avaliar a participación, implicación e interese do alumno. O que, xunto coa asistencia correspondente, vería a supoñer aproximadamente un 20% da avaliación final. |
20 |
Sesión maxistral |
O sistema de avaliación desta asignatura ten como obxectivo valorar tanto os coñecementos e habilidades adquiridos durante o curso, así como o esforzo, a adicación e o traballo persoal continuado de cada estudiante.
|
5 |
Traballos tutelados |
Trátase de avaliar e considerar tanto os coñecementos e habilidades adquiridos durante o curso, como o esforzo, a adicación e o traballo persoal continuado de cada estudiante.
|
40 |
|
Observacións avaliación |
En definitiva, estamos a falar dun 40% da avaliación da asignatura por medio do traballo desenvolto polo alumnado, outro 40% pola avaliación do seus coñecementos e/ou contidos teóricos e, aproximadamente, outro 20% en base a asistencia, participación, implicación e interese do alumnado.
Este sistema de avaliación se establece como fórmula para unha evaluación continua e presencial, que so pode darse nas convocatorias ordinarias da asignatura.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
|
BIBLIOGRAFIA: Para la preparación de los temas es imprescindible el uso de los textos que se citan: A. Fernández Palomares F., Sociología de la educación (Ed. Pearson); B. Gómez Jaldón, C., Sociología de la educación (Ed. Morata).
A.I ”El estudio sociológico de la educación” 1-34; III ”El desarrollo de la sociología de la educación” 63-83
A.V ”Las funciones de la educación”117-141
B.”La educación como fenómeno social” 23-29
B.”Sociedad cultura y educación”47-53
A.VIII” Socialización y escuela”205-260; y
X ”Sociología de la organización escolar”281-305
B.”Institución escolar y socialización” 167-173;“El proceso de socialización” 55-64
A.XI “El profesorado como categoría social y agente educativo: Sociología del profesorado y XII “Alumnado” 333-356.
B.”La Sociología del profesor” 191-199
A.VI ”Sistema de enseñanza y estratificación social”143-163
B.”Igualdad de oportunidades y educación” 91-96
A.XIII “Desigualdades de clase, género y etnia en educación”
357-384
A.XIV ”Reformas educativas” 385-410
A.XV ”Escuela y Comunidad” 411-436
B. “Institución política y educación” 151-158; “ La libertad de enseñanza” 117-125
A.IV “El sistema de enseñanza como construcción histórica y social” 87-116
B. “La institución religiosa y la educación” 143-150
A.VII.1”Sistema de enseñanza y trabajo: Educación y mercado de trabajo” 165-174
B. “Trabajo, educación y empleo” 97-105
A.VII.2”La transición de la escuela al trabajo” 179-201
Teichler, U “la educación superior en Europa en 2010:Políticas y tendencias” pp.159-188, Sistemas comparados de educación superior en Europa, Barcelona, 2009.
|
Bibliografía complementaria
|
|
La bibliografía complementaria se irá proporcionando con cada tema general en syllabus anejo. |
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
Deseño e desenvolvemento da acción socioeducativa/652G03002 | Animación e xestión sociocultural/652G03017 | Dinámicas de comunicación e colaboración na acción socioeducativa/652G03020 |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
Teoría da educación/652G03001 | Pedagoxía social/652G03006 | Avaliación e diagnóstico de necesidades socioeducativas/652G03039 |
|
Materias que continúan o temario |
Historia da educación/652G03011 | Educación multicultural/652G03013 | Antropoloxía da educación/652G03029 |
|
|