Datos Identificativos 2012/13
Asignatura (*) Xestión dos recursos materiais e humáns sociosanitarios en catástrofes Código 750487012
Titulación
Mestrado Universitario en Investigación, Ordenación e Avaliación de Servizos Sociosanitarios
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 2º cuadrimestre
Primeiro Optativa 3
Idioma
Prerrequisitos
Departamento Ciencias da Saúde
Coordinación
Novo Casal, Maria del Carmen
Correo electrónico
carmen.novo@udc.es
Profesorado
Novo Casal, Maria del Carmen
Correo electrónico
carmen.novo@udc.es
Web
Descrición xeral

Competencias do título
Código Competencias da titulación
A2 Ser capaz de escoller e aplicar a metodoloxía de investigación máis adecuada, cualitativa ou cuantitativa, en función da pregunta de investigación plantexada.
A5 Ser capaz de identificar mediante a búsqueda en bases de datos bibliográficas as investigacións que se están a realizar no eido sociosanitario e recoñecer as potenciais liñas de investigación futura, propoñendo deseños de investigación en este campo específico.
A6 Demostrar capacidade para interpretar e utilizar literatura científica, e informes sobre resultados de investigación.
A8 Ser capaz de demostrar coñecementos e habilidades na construcción e validación de instrumentos de medición bio-fisiológica e psico-social.
A10 Demostrar capacidade para liderar unha equipa de saúde, promovendo actitudes de colaboración, consenso, negociación e resolución de conflictos.
A11 Desenvolver espíritu crítico para analizar e comparar os diversos modelos organizativos.
A12 Ser capaz de identificar aspectos de influencia significativa na análise externa e interna de unha organización sociosanitaria.
A13 Ser capaz de extrapolar de un escenario sociosanitario unha realidade determinada e proxectar unha mellora concreta.
A14 Ser capaz para analizar e desplegar as liñas estratéxicas de un servizo sociosanitario.
A15 Ser capaz de deseñar e xestionar a posta en marcha de intervencións innovadoras no ámbito da ordenación e da avaliación dos servizos sociosanitarios.
A16 Aplicar coñecementos, habilidades e técnicas de ordenación e avaliación de servizos socioasanitarios na dirección de equipas que traballan con poboación sá ou enferma e cos seus grupos de referencia.
A17 Adquirir os coñecementos necesarios para participar na toma de decisiones e na ordenación e avaliación das institucións sociosanitarias como responsables de servizos ou unidades.
A19 Adquirir os coñecementos necesarios para participar nos procesos de ordenación e avaliación dos servizos sociosanitarios.
A20 Ser capaz de fundamentar a xestión de conflictos no ámbito sociosanitario.
A21 Ser capaz de identificar e aplicar o marco normativo vixente que regula a prestación de servizos sociosanitarios.
A22 Coñecer os últimos avances en investigación e xestión no eido sociosanitario.
B1 Aprender a aprender.
B2 Resolver problemas de forma efectiva.
B3 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo.
B4 Traballar de forma autónoma con iniciativa.
B5 Traballar de forma colaborativa en unha equipa interdisciplinar.
B6 Comportarse con ética e responsabilidade social como ciudadano e como profesional.
B8 Capacidade de análise e síntese.
B9 Capacidade para aplicar os coñecementos na práctica.
B10 Capacidade para adaptarse ás situacións novas.
B11 Capacidade e habilidade de xestión da información.
B12 Capacidade para organizar e planificar.
B21 Implicación na calidade e búsqueda da excelencia.
B22 Capacidade para motivarse e motivar a outros.
B23 Habilidade para desenvolver estratexias para traballar nun contexto internacional.
B24 Fomentar e aplicar os dereitos fundamentais e a igualdade entre homes e mulleres.
C2 Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C5 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) Competencias da titulación
• Conocer el concepto de Catástrofe y su diferenciación entre otras emergencias, sus prioridades y resultados. AM5
AM13
AM17
AM19
AM21
AM22
BM1
BM2
BM3
BM8
BM9
BM11
BM12
BM21
CM3
CM4
CM5
CM6
CM7
CM8
• Conocer el concepto de seguridad, prevención, asistencia humanitaria y sanitaria. AM5
AM12
AM13
AM14
AM15
AM17
AM19
AM21
AM22
BM1
BM2
BM8
BM9
BM11
BM12
BM21
CM3
CM4
CM6
CM8
Gestion de recursos humanos y materiales AM5
AM8
AM13
AM15
AM19
AM20
BM1
BM2
BM4
BM5
BM6
BM8
BM9
BM11
BM12
BM22
CM2
CM3
CM4
CM6
CM8
Centros de coordinación. Los distintos organismos implicados en la catastrofe. Selección de víctimas, evacuación y tratamientos. AM2
AM5
AM6
AM10
AM11
AM12
AM13
AM15
AM20
AM22
BM1
BM5
BM8
BM9
BM10
BM11
BM12
BM22
BM23
BM24
CM3
CM4
CM6
CM8
Personal formado y especializado. AM2
AM5
AM6
AM10
AM11
AM12
AM13
AM15
AM16
AM17
AM20
AM21
AM22
BM1
BM2
BM3
BM4
BM5
BM6
BM8
BM9
BM10
BM11
BM12
BM22
BM23
BM24
CM4
CM6
CM8

Contidos
Temas Subtemas
1. BASES CONCEPTUALES Y OBJETIVOS TERAPEUTICOS. SIGNIFICADO DE LA PALABRA CATASROFE Y SUS DISTINTAS ACEPCIONES.
2. ASISTENCIA SANITARIA EN LAS CATASTROFES. TIPOS DE EMERGENCIAS SANITARIAS. TIPOS DE SELECCIÓN DE VICTIMAS.
3. CATASTROFES Y GLOBALIZACION. TIPOS DE EMERGENCIAS REALES. ASISTENCIA HUMANITARIA Y SANITARIA.
4. GESTION DE PROBLEMAS QUE PLANTEA UNA CATASTROFE.
5. RECURSOS HUMANOS Y MATERIALES

Planificación
Metodoloxías / probas Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Lecturas 1 1 2
Sesión maxistral 5 15 20
Traballos tutelados 5 17 22
Estudo de casos 10 19 29
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Lecturas Son un conxunto de textos e documentación escrita que se recolleron e editaron como fonte de profundización nos contidos traballados.
Sesión maxistral Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución de algunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.
A clase maxistral é tamén coñecida como “conferencia”, “método expositivo” ou “lección maxistral”. Esta última modalidade sóese reservar a un tipo especial de lección impartida por un profesor en ocasións especiais, cun contido que supón unha elaboración orixinal e baseada no uso case exclusivo da palabra como vía de transmisión da información á audiencia.
Traballos tutelados Metodoloxía deseñada para promover a aprendizaxe autónoma dos estudantes, baixo a tutela do profesor e en escenarios variados (académicos e profesionais). Está referida prioritariamente ao aprendizaxe do “cómo facer as cousas”. Constitúe unha opción baseada na asunción polos estudantes da responsabilidade pola súa propia aprendizaxe.
Este sistema de ensino baséase en dous elementos básicos: a aprendizaxe independente dos estudantes e o seguimento desa aprendizaxe polo profesor-titor.
- Poderan ser traballos individuais ou en grupo.
- Os grupos estaran compostos por 3-5 alumnos.
- A sua realización e obrigatoria e computa 50%
Estudo de casos Metodoloxía onde o suxeito se enfronta ante a descrición dunha situación específica que suscita un problema que ten que ser comprendido, valorado e resolto por un grupo de persoas, a través dun proceso de discusión. O alumno sitúase ante un problema concreto (caso), que lle describe unha situación real da vida profesional, e debe ser capaz de analizar unha serie de feitos, referentes a un campo particular do coñecemento ou da acción, para chegar a unha decisión razoada a través dun proceso de discusión en pequenos grupos de traballo.
- Os grupos estaran compostos de 3-5 estudantes.
- A realizacion desta actividade e obrigatoria e computa un 50%.

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Descrición
La atención personalizada se realizará a cada grupo de 3-5 estudiantes que realizan el trabajo tutelado y los estudios de casos, para hacer un seguimiento más proximo del trabajo que están desarrollando.

Avaliación
Metodoloxías Descrición Cualificación
Estudo de casos -Emprender valoraciones exhaustivas, toma de decisiones clínicas y sistemáticas utilizando las herramientas y marcos adecuados para las personas y víctimas, teniendo en cuenta los factores físicos, sociales, culturales, de valores y religiosos.
-La participación de cada uno de los miembros del equipo en la resolución e discusión de los problemas o situaciones planteadas
-las fuentes documentales.
50
Traballos tutelados - El grupo deberá plantear a lo largo de cuatrimestre de un caso practico de una catastrofe.
- El caso deberá contener el abordaje del problema, las fuentes documentales, los procedimientos utilizados y la resolución del caso.
- Los alumnos deberán identificar sus necesidades de aprendizaje, ayudar a planificar el caso, dirigir las discusiones en el aula, distribuir roles de trabajo, evaluar su propia labor y la de sus compañeros.
50
 
Observacións avaliación

Fontes de información
Bibliografía básica Carlos Álvarez Leiva, Carmen Asencio Sánchez, Dolores Herrera Rojas, José I. Sánchez Olmedo, Juana M (). ASISTENCIA SANITARIA A LAS CATÁSTROFES. Hospital Militar de Sevilla
GOITIA, A.; ZURITA, A.; MILLAN, J.M. (1999). CLASIFICACION DE HERIDOS EN CATASTROFES. SOCIEDAD ESPAÑOLA DE EMERGENCIAS, EMERGENCIAS 1999; 11:132-140
Hilda Herzer, Carla Rodriguez, Alejandra Celis, Mara Bartolomé y Graciela Caputo (2002). CONVIVIR CON EL RIESGO O LA GESTION DEL RIESGO. 10 AÑOS DE LA RED.
REQUENA HIDALGO, JESUS; CAMPINS ERITJA, MAR (2000). DE LAS CATASTROFES AMBIENTALES A LA COTIDANIDAD URBANA. LA GESTION DE LA SEGURIDAD Y EL REISGO. UNIVERSIDAD DE BARCELONA. GEO-CRITICA. COLOQUIO HISPANO CANADIENSE
LAVELL, ALLAN; FRANCO, EDUARDO (1996). ESTADO, SOCIEDAD Y GESTION DE LOS DESASTRES EN AMERICA LATINA: EN BUSCA DEL PARADIGMA PERDIDO. LA RED; FLACSO; ITDG-PERU
David P. Fidler (2007). Gestión de la ayuda en casos de catástrofe: seguridad y asistencia sanitaria y humanitaria. INTERNATIONAL REVIEW OF THE RED CROSS. Nº 866.
M. P. Acinas (2007). Gestión de la información y mensajes a la población en situaciones de emergencia, evacuaciones y simulacros. emergencias 2007;19:88-95
Alvarez Leiva, C (2008). Manual de atención a múltiples víctimas y catástrofes. Aran Ediciones, S.L. 3ª edición
Vicente Molinero A, et al. (2011). Triaje in situ extrahospitalario. Semergen. 2011.. ELSEVIER-DOYMA. doi:10.1016/j.semerg.2010.12.010

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías