Datos Identificativos 2012/13
Asignatura (*) Radiodiagnóstico e Radioprotección Código 750G02014
Titulación
Grao en Podoloxía
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Segundo Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Galego
Prerrequisitos
Departamento Medicina
Coordinación
Montoto Marqués, Antonio
Correo electrónico
antonio.montoto@udc.es
Profesorado
Montoto Marqués, Antonio
Correo electrónico
antonio.montoto@udc.es
Web
Descrición xeral Esta asignatura comprende el desarrollo de competencias que permitan al alumnado comprender y aplicar los conocimientos relacionados con el radiodiagnóstico y la radioprotección en Podología. Descriptores: Conocimiento de los diferentes sistemas que capaciten para el diagnóstico podológico. Conocimiento de la legislación, manipulación y radioprotección de las instalaciones de radiodiagnóstico utilizadas en Podología

Competencias do título
Código Competencias da titulación
A15 Coñecer os diferentes sistemas diagnósticos, as súass características e a súa interpretación, así como a manipulación das instalacións de radiodiagnóstico podolóxico e a radio protección*. Estrutura atómica da materia. Radioactividade. Interacción dos electróns e fotóns coa materia.
A16 Desenvolver a habilidade de realizar as actividades radiolóxicas propias da podoloxía. Equipos de raios X. Magnitudes e unidades de formación de imaxes. Detección de radiacións. Control de calidade e calibración das instalacións de radiodiagnóstico. Radiobioloxía e radioprotección. Lexislación. Coñecer outras técnicas de obtención de imaxes diagnósticas do pé. Técnicas radiolóxicas. Interpretación radiolóxica.
B1 Aprender a aprender.
B2 Resolver problemas de forma efectiva.
B3 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo.
B4 Traballar de forma autónoma con iniciativa.
B15 Sensibilidade cara temas medioambientais.
B19 Capacidade de aplicar os coñecementos na práctica.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) Competencias da titulación
Conocer los diferentes sistemas diagnósticos, sus características y su interpretación, así como la manipulación de las instalaciones de radiodiagnóstico podológico. A15
B1
B4
B19
C1
C6
Describir la estructura atómica de la materia, el concepto de radioactividad y la interacción de los electrones y fotones con la materia. A15
B1
C1
Realizar las actividades radiológicas propias de la podología, manejar equipos de rayos X. A16
B2
B4
B19
Conocer las técnicas de obtención de imágenes diagnósticas del pie y las técnicas radiológicas y su interpretación radiológica A16
B1
B4
B19
C3
C8
Conocer las magnitudes y unidades de formación de imágenes, los métodos de detección de radiaciones y los protocolos de control de calidad y calibración de las instalaciones de radiodiagnóstico. Legislación A16
B1
B19
C6
Conocer la radiobiología y la radioprotección. A16
B15
B19
Desarrollar la habilidad de realizar las actividades radiológicas propias de la podología A16
B3
B4
B19
C6

Contidos
Temas Subtemas
1.-FISICA DE LAS RADIACIONES 1-A: Estructura atómica: Estructura atómica. Núcleos atómicos y radioactividad. Ondas electromagnéticas

1-B: Interacción de la radiación con la materia. Radiaciones ionizantes: Concepto y clasificación. Los Rayos X: naturaleza, producción. Absorción de las radiaciones ionizantes. Interacción de los fotones con la materia.

1-C: Magnitudes y Unidades radiológicas
2.-EQUIPOS DE RAYOS X 2-A: El tubo de Rayos X

2-B: Dispositivos asociados al tubo de rayos X

2-C: Características de la radiación producida por el tubo de rayos X

2-D: Sistemas de imagen
3.-FUNDAMENTOS DEL RADIODIAGNÓSTICO CONVENCIONAL 3-A: Geometría de la imagen radiológica

3-B: Densidades radiológicas: referencias y unidades de medida

3-C: Bases físicas de la radiografía

3-D: Técnicas y proyecciones radiológicas
4.-DETECCIÓN Y MEDIDA DE LAS RADIACIONES 4-A: Fundamentos de la detección de las radiaciones
4-B: Dosimetría de las radiaciones ionizantes
4-C: Control de calidad de las instalaciones de rayos X
5.-RADIOBIOLOGÍA 5-A: Mecanismos de acción de la radiación. Respuesta celular
5-B: Respuesta sistemática y orgánica total a la radiación
5-C: Efectos de la radiación
6.-PROTECCIÓN RADIOLÓGICA 6-A: Criterios generales de protección radiológica
6-B: Protección radiológica operacional
6-C: Protección radiológica específica en radiodiagnóstico: aspectos generales
6-D: Aspectos particulares de la protección del paciente y del personal de operación en distintas Unidades de radiodiagnóstico
6-E: Garantía de la calidad en instalaciones de radiodiagnóstico
7.-LEGISLACIÓN SOBRE INSTALACIONES DE RADIODIAGNÓSTICO 7-A: Aspectos generales legales y administración
7-B: Aspectos legales y administrativos a nivel nacional. Gestión técnica y administrativa de instalaciones y personal. Directrices y normas de ámbito europeo.
8.-DIAGNÓSTICO POR IMAGEN 8-A: Radiología: Radiología convencional. Tomografía computarizada. Radiología digital.
8-B: Ecografía. Doppler
8-C: Resonancia Magnética
8-D: Medicina Nuclear
8-E: Métodos de apoyo en diagnóstico por imagen
9.-INSTRUMENTACIÓN TERAPÉUTICA 9-A: Radiología intervencionista
9-B: Ultrasonidos
10.-RADIODIAGNÓSTICO EN PODOLOGÍA 10-A: Anatomía radiológica del pie y miembro inferior
10-B: Proyecciones básicas del pie y miembro inferior
10-C: Otras proyecciones radiológicas del pie y miembro inferior
10-D: Otras técnicas de imagen en podología

Planificación
Metodoloxías / probas Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral 21 42 63
Seminario 10 20 30
Estudo de casos 7 14 21
Traballos tutelados 4 20 24
Presentación oral 2 8 10
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución de algunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.
A clase maxistral é tamén coñecida como “conferencia”, “método expositivo” ou “lección maxistral”. Esta última modalidade sóese reservar a un tipo especial de lección impartida por un profesor en ocasións especiais, cun contido que supón unha elaboración orixinal e baseada no uso case exclusivo da palabra como vía de transmisión da información á audiencia.
Seminario Técnica de traballo en grupo que ten como finalidade o estudo intensivo dun tema. Caracterízase pola discusión, a participación, a elaboración de documentos e as conclusións ás que teñen que chegar todos os compoñentes do seminario.
Estudo de casos Metodoloxía onde o suxeito se enfronta ante a descrición dunha situación específica que suscita un problema que ten que ser comprendido, valorado e resolto por un grupo de persoas, a través dun proceso de discusión. O alumno sitúase ante un problema concreto (caso), que lle describe unha situación real da vida profesional, e debe ser capaz de analizar unha serie de feitos, referentes a un campo particular do coñecemento ou da acción, para chegar a unha decisión razoada a través dun proceso de discusión en pequenos grupos de traballo.
Traballos tutelados Metodoloxía deseñada para promover a aprendizaxe autónoma dos estudantes, baixo a tutela do profesor e en escenarios variados (académicos e profesionais). Está referida prioritariamente ao aprendizaxe do “cómo facer as cousas”. Constitúe unha opción baseada na asunción polos estudantes da responsabilidade pola súa propia aprendizaxe.
Este sistema de ensino baséase en dous elementos básicos: a aprendizaxe independente dos estudantes e o seguimento desa aprendizaxe polo profesor-titor.
Presentación oral Intervención inherente aos procesos de ensino-aprendizaxe baseada na exposición verbal a través da que o alumnado e profesorado interactúan dun modo ordenado, propoñendo cuestións, facendo aclaracións e expoñendo temas, traballos, conceptos, feitos ou principios de forma dinámica.

Atención personalizada
Metodoloxías
Presentación oral
Traballos tutelados
Descrición
La atención personalizada se realizará mediante tutorías personalizadas directas y virtuales a demanda y previa cita, individuales y grupales.

Avaliación
Metodoloxías Descrición Cualificación
Sesión maxistral Examen por escrito tipo test de respuesta única 70
Presentación oral El objeto de la presentación oral será la exposición en clase por todos los miembros del grupo que realiza los trabajos 0
Traballos tutelados Realizados en grupos reducidos sobre un tema de la asignatura recomendado por el profesor. 10
Seminario Los contenidos dados en los seminarios serán objeto de valoración en la prueba escrita 10
Estudo de casos En la prueba escrita se incluirán varias preguntas relacionadas con el estudio de casos prácticos 10
 
Observacións avaliación
Los aspectos y criterios que se tendrán en consideración al evaluar las actividades que se harán entorno a dicha metodología son la asistencia, participación y compromiso individual y grupal, coherencia de los contenidos abordados, conocimientos demostrados en los exámenes teóricos y prácticos y competencias referidas para esta asignatura.

El sistema de calificaciones se expresará mediante calificación numérica de acuerdo con lo establecido en el art. 5 del Real Decreto 1125/2003 de 5 de septiembre (BOE 18 de septiembre), por el que se establece el sistema europeo de créditos y el sistema de calificaciones en las titulaciones universitarias de carácter oficial y validez en todo el territorio nacional

Sistema de calificaciones:
0-4.9=Suspenso
5-6.9=Aprobado
7-8.9=Notable
9-10=Sobresaliente
9-10 Matrícula de Honor (Graciable)

Fontes de información
Bibliografía básica Juan R Zaragoza (1992). Física e instrumentación médicas. Barcelona. Masson-Salvat
La Trobe University (). http://www.latrobe.edu.au/podiatry/Radiology/radiologyindex.html.
Universidad Autónoma de Barcelona (). http://www.radiologico.org/archivo/index.php.
Francisco J Cabrero Fraile (2004). Imagen radiológica: principios físicos e instrumentación. Barcelona. Masson
Kenneth L. Bontrager (2006). Proyecciones radiológicas con correlación anatómica. Madrid. Elsevier
Thomas H Berquist (2002). Radiología de pie y tobillo. Madrid. Marbán Libors S.L

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías