Datos Identificativos 2012/13
Asignatura (*) Reeducación funcional das afeccións podolóxicas Código 750G02037
Titulación
Grao en Podoloxía
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Cuarto Optativa 6
Idioma
Castelán
Galego
Prerrequisitos
Departamento Fisioterapia
Coordinación
Souto Gestal, Antonio
Correo electrónico
antonio.souto@udc.es
Profesorado
Souto Gestal, Antonio
Correo electrónico
antonio.souto@udc.es
Web http://Skype: antonio.souto_udc.es
Descrición xeral Esta materia tiene como objetivo dar a conocer a los estudiantes de podología un protocolo de carácter interdisciplinar para la valoración del complejo articular del tobillo y pie, así como sus implicaciones globales en el resto de segmentos corporales, utilizando para ello la exploración física seguida en el proceso de fisioterapia.

Competencias do título
Código Competencias da titulación
A4 Coñecer o concepto anatómico e funcional da enfermidade e a clasificación das enfermidades. Describir a patoloxía dos diferentes órganos, aparatos e sistemas. Semioloxía médica. Dermatoloxía. Reumatoloxía. Traumatoloxía. Neuroloxía. Endocrinoloxía. Procesos vasculares patolóxicos. Patoloxías sistémicas con repercusión no pé.
A11 Coñecer os fundamentos da biomecánica e a cinesioloxía. Teorías de apoio. A marcha humana. Alteracións estruturais do pé. Alteracións posturais do aparato locomotor con repercusión no pé e viceversa. Instrumentos de análise biomecánico.
A15 Coñecer os diferentes sistemas diagnósticos, as súass características e a súa interpretación, así como a manipulación das instalacións de radiodiagnóstico podolóxico e a radio protección*. Estrutura atómica da materia. Radioactividade. Interacción dos electróns e fotóns coa materia.
A39 Desenvolver as técnicas de exploración física.
A45 Desenvolver a capacidade de establecer protocolos, executalos e avalialos.
A48 Desenvolver as habilidades sociais para a comunicación e o trato co paciente e outros profesionais.
A49 Establecer intercambio de información cos distintos profesionais e autoridades sanitarias implicadas na prevención, promoción e protección da saúde.
A50 Prescribir, administrar e aplicar tratamentos farmacolóxicos, ortopodolóxicos, físicos e quirúrxicos.
A54 Manter actualizados os coñecementos, habilidades e actitudes.
A55 Garantir a calidade asistencial na práctica da podoloxía.
A60 Integrar os coñecementos, habilidades, destrezas, valores e actitudes adquiridos durante o itinerario curricular do alumno.
A62 Adquirir habilidades de traballo en equipo como unidade na que se estruturan de forma uni ou multidisciplinar e interdisciplinar os profesionais e demais persoal relacionados coa prevención, avaliación diagnóstica e tratamento podolóxico.
B1 Aprender a aprender.
B2 Resolver problemas de forma efectiva.
B3 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo.
B4 Traballar de forma autónoma con iniciativa.
B5 Traballar de forma colaborativa.
B7 Comunicarse de maneira efectiva nun entorno de traballo.
B13 Traballo en equipo de carácter interdisciplinar.
B19 Capacidade de aplicar os coñecementos na práctica.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.

Resultados de aprendizaxe
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) Competencias da titulación
Realizar o proceso de valoración analítica do complexo articular nocello-pé utilizando a inspección visual, palpación, probas de movilidade e outras probas especiais de exploración física. A4
A11
A39
A45
A49
A50
A54
A55
A60
A62
B1
B3
B4
B5
B7
B19
C1
C6
Executar unha valoración analítica dos niveis articulares do membro inferior (xeonllo, coxa, cinturón pélvico e raquis), forma que o estudante poida elaborar un criterio clínico global e integrado das principais afeccións podolóxicas e algunhas das súas repercusión no resto do aparato locomotor. A4
A11
A39
A45
A49
A50
A54
A55
A60
A62
B1
B3
B4
B5
B7
B19
C1
C6
Executar técnicas de reeducación funcional nas principais afeccións podolóxicas a través de vendaxes funcionais rixidos, elásticos e mixtos. A4
A11
A39
A45
A49
A50
A54
A55
A60
A62
B1
B3
B4
B5
B7
B19
C1
C6
Identificar algunhas das técnicas empregadas na abordaxe fisioterápica das afeccións podolóxicas, sexan de natureza curativa ou paliativa e que poden ser de indicación para algúns pacientes A11
A15
A39
A48
A49
A50
A62
B1
B2
B3
B5
B7
B13
C6

Contidos
Temas Subtemas
Unidad Temática I: Valoración funcional do pé Tema 1. Recordo anatómo-biomecánico do pé.
Tema 2. Xeneralidades do proceso de valoración.
Tema 3. Valoración funcional do pé (I): Anamnesis, Valoración estática en carga.
Tema 4. Valoración funcional do pé (II): Valoración en descarga.
Tema 5. Valoración funcional do pé (III): Valoración dinámica.
Unidade Temática II: Principais afeccións do pé adulto. Tema 6. Reeducación funcional e fisioterapia nas deformidades da bóveda plantar.
Tema 7. Reeducación funcional e fisioterapia nas patoloxías do retropé e mediopé.
Unidade Temática III: Reeducación funcional e abordaxe fisioterápica nas alteracións podolóxicas máis frecuentes no neno. Tema 10. Reeducación funcional e abordaxe fisioterápica nas alteracións podolóxicas máis frecuentes no neno: pé equino-varo, metatarso aducto e pé plano infantil.
Unidade Temática IV: Reeducación funcional e abordaxe fisioterápica das alteracións do pé derivadas de enfermidades sistémicas. Tema 8. Reeducación funcional e abordaxe fisioterápico na diabetes mellitus.
Tema 9. Reeducación funcional e abordaxe fisioterápico na artrite reumatoidea.
Unidade Práctica I. Valoración funcional do pé. Práctica 1. Exploración topográfica do nocello e pé.
Práctica 2. Valoración estática en carga.
Práctica 3. Valoración en descarga.
Práctia 4. Valoración dinámica do nocello e pé.
Unidade Práctica II, Reeducación funcional e abordaxe fisioterápica nas principais afeccións do pé adulto. Práctica 5. Estudio de caso clínico: pé plano.
Práctica 6. Estudio de caso clínico: pé cavo.
Práctica 7. Estudio de caso clínico: talalxía (fascite plantar).
Práctica 8. Estudio de caso clínico: fractura de calcáneo.
Práctica 9. Estudio de caso clínico: metartarsalxia (neuroma de morton).
Práctica 10. Estudio de caso clínico: hallux valgus.
Práctica 11. Estudio de caso clínico: hallux rigidus.
Unidade Práctica III, Reeducación funcional e abordaxe fisioterápica nas principais afeccións do pé infantil. Práctica 12. Estudio de caso clínico: pé equino-varo conxénito
Unidade Práctica IV. Reeducación funcional e abordaxe fisioterápica nas afeccións do pé derivadas de enfermidades sistémicas. Práctica 13. Estudio de caso clínico: pé diabético.
Práctica 14. Estudio de caso clínico: pé artrítico.

Planificación
Metodoloxías / probas Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Actividades iniciais 1 0 1
Sesión maxistral 18 20 38
Prácticas de laboratorio 36 14 50
Discusión dirixida 8 0 8
Estudo de casos 12 2 14
Esquemas 5 10 15
Lecturas 0 18 18
Proba mixta 2 0 2
 
Atención personalizada 4 0 4
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Actividades iniciais Despois da presentación da materia, establecerase un coloquio no que se tratará de averiguar os intereses dos estudantes na mesma, a súa utilidade, así como os coñecementos previos dos que se parte.

Actividades que se levan a cabo antes de iniciar o proceso de ensino-aprendizaxe, coa finalidad de coñecer as competencias, intereses e/ou motivacións que posúe o alumnado para o logro dos obxectivos que se queren alcanzar, vinculados a un programa formativo. Con ela preténdese obter información relevante que permita articular a docencia para favorecer aprendizaxes eficaces e significativos, que partan dos saberes previos do alumnado.
Sesión maxistral Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución de algunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.
Prácticas de laboratorio Metodoloxía que permite que os estudantes aprendan efectivamente a través da realización de actividades de carácter práctico, tales como demostracións, exercicios, experimentos e investigacións.

Nesta materias os modulos prácticos abrangarán por unha parte a valoración estático-dinámica do complexo articular nocello-pé, así como a valoración global dos segmentos corporais. Posteriormente experimentaranse técnicas terapéuticas para dar resposta as posibles disfuncións valoradas, fundamentalmente consistentes na técnica de vendaxes mixtos (rixidos, elásticos e neuromusculares)
Discusión dirixida Técnica de dinámica de grupos na que os estudantes discuten de forma libre, informal e espontánea sobre un tema, especialmente a resolución dun problema xeralmente de natureza biomecánica e que garda relación co ámbito clínico, plantexado e coordinado polo moderador do debate, neste caso o profesor.
Estudo de casos Metodoloxía onde os estudantes se enfronta ante a descrición dunha situación específica que suscita un problema que ten que ser comprendido, valorado e resolto por un grupo de persoas, a través dun proceso de discusión.

O estudantes sitúase ante un problema concreto (caso), que lle describe unha situación real da vida profesional (caso clínico xeralmente), e debe ser capaz de analizar unha serie de feitos, referentes a un campo particular do coñecemento ou da acción, para chegar a unha decisión razoada a través dun proceso de discusión en pequenos grupos de traballo.
Esquemas Realización de representacións gráficas e simplificadas da información que conleva uns determinados contidos de aprendizaxe é permite dotar ao estudante dunha visión global e interrelacionada dos conceptos clave.
Lecturas Conxunto de textos e documentación escrita que se recolleron e editaron como fonte de profundización nos contidos traballados.
Proba mixta En canto a preguntas de ensaio, recolle preguntas abertas de desenvolvemento. Ademais, en canto preguntas obxectivas, pode combinar preguntas de resposta múltiple, de ordenación, de resposta breve, de discriminación, de completar e/ou de asociación.

Atención personalizada
Metodoloxías
Prácticas de laboratorio
Discusión dirixida
Estudo de casos
Descrición
Nas prácticas de laboratorio o profesor encargase persoalmente de revisar de forma individual a correcta execución da mesma por parte do estudante. Na discusión dirixida e no estudo de casos clínicos, o profesor é o encargado de moderar o debate e propoñer as preguntas que o promovan, así como de que cada un dos estudantes participe e se beneficie das ideas que todos aportan.

Avaliación
Metodoloxías Descrición Cualificación
Proba mixta A proba mixta consistirá nunha combinación de preguntas tipo test de resposta única e sen penalización por erro cometido, e unha pregunta curta acerca da valoración e/ou resolución dun caso clínico plantexado durante o curso. 60
Prácticas de laboratorio A valoración das prácticas de laboratorio fai referencia fundamentalmente á actitude e participación mostrada nas mesmas, así como a correcta execución das técnicas ensinadas. 30
Estudo de casos Entrega en tempo e forma de resolucións de casos clínicos plantexados ao longo do curso, e que se solicitarán con antelación suficiente para a súa realización ou se realizarán durante as horas presenciais (clases interactivas). 5
Esquemas Entrega en tempo e forma de esquemas ou gráficos de contidos plantexados ao longo do curso, e que se solicitarán con antelación suficiente para a súa realización. 5
 
Observacións avaliación

Resulta conditio sine qua non acadar un 50% da calificación máxima correspondente á proba mixta para superala materia


Fontes de información
Bibliografía básica (). .

Alexander IJ. El pie. Exploración y diagnostic. Barcelona: Jims; 1992. P.1-54.

Anderson RB, Hodges D. Management of the Adult Flat Foot Deformity. En: Myerson MS. Foot and Ankle Disorders. Vol. 2. Philadelphia: WB Saunders Company; 2000. p. 1017-1039.

Astrom M, Arvidson T. Alignment And Joint Motion In The Normal Foot. Journal Of Orthopaedic And Sports Physical Therapy 1995; 22 (5): 216-222

Barcia M, Raposo I, Lopez L, Patiño S. Abordaje fisioterápico del pie plano funcional. Salud del Pie 2002; 27: 6-10.

Barcia M, Raposo I, Souto S. Fisioterapia en las afecciones podológicas: el hallux valgus. Revista española de Podología 2001; XII (2): 75-79.

Basas A. Fascitis plantar: prevención y tratamiento. Revista española de Podología 1999; X (3): 149-154

Beeson, P. (2002): Orthopaedic Assessment. In Merriman, L.M. & Turner, W. Assessment of The Lower Limb. 2nd Ed. Churchill Livingstone. p 157-211.

Bordelon RL. Clinical assessment of the foot. In Donatelli RA, ed. The biomechanics of the foot and ankle. 2nd ed. Philadelphia: F.A. Davis Co; 1996: 125-136.

Caillet R. Foot And Ankle Pain. Philadelphia: Fa Davies Company; 1997. P. 1-97

D’Amico JC. Developmental Flatfoot. En: Thomson P, Volpe R. Introduction to Podopediatrics. London: Churchill Livingstone; 2001. p. 257-273.

Delarque A, Measure S, Rubino T, Curvale G, Bardot A. Evaluación articular del tobillo y el pie en el adulto. En: Encycl Med Chir, Kinesiterapia. 8a ed. Vol. 26. París: Elsevier Masson; 2006.

Denegar Cr, Hertel J, Fonseca J. The Effect Of Lateral Ankle Sprain On Dorsiflexion Range Of Motion, Posterior Talar Glide And Joint Laxity. J Orthop Sports Phys Ther 2002; 32(4): 166-7

Dijs HM, Roofthooft JMA, Driessens MF, De Bock PGE, Jacobs C, Van Acker KL. Effet of Physical Therapy on Limited Joint Mobility in the Diabetic Foot. Journal of the American Podiatric Medical Association 2000; 90 (3): 126-132.

Donatelli Ra. Normal Anatomy And Biomechanics. En: Donatelli Ra. The Biomechanics Of The Foot And Ankle. Philadelphia: Fa Davies Company; 1996. P. 3-33

Fernandez MJ, Moreno C, Iglesias A, Garcia AI, Garcia JF, Valenza G. Fisioterapia y Ortopedia en el pie equinovaro. Fisioterapia 1999; 21 (1): 39-48.

Frykberg RG y cols. Diabetic Foot Disorders. A Clinical Practice Guideline. Brooklandville: Data Trace; 2003.

Gastwirth Bw. Biomechanical Examination Of The Foot And Lower Extremity. En: Valmassy Rl. Clinical Biomechanics Of The Lower Extremities. St. Louis: Mosby; 1996. P. 131-147.

Kadel Nj, Segal A, Orendurff M, Shofer J, Sangeorzan B. The Efficacy Of Two Methods Of Ankle Inmobilization In Reducing Gastrocnemius, Soleus And Peroneal Muscle Activity During Stance Face Of Gait. Foot Ankle Int 2004; 25(6): 406-9

Kendall, F.; Kendal, E. & Geise, P. Kendall´s músculos, pruebas, funciones y dolor postural. 4° Ed. Ed. Marbán. Madrid: 2000.

Killian Rb, Nishimito Gs, Page Jg. Foot And Ankle Injuries Related To Rock Climbing. The Role Of Footwear. J Am Podiatr Med Assoc 1998;88(8): 365-74

Kurz Mj, Stergiou N. Does Footwear Affect Ankle Coordination Strategies?. J Am Podiatr Assoc 2004; 94(1):53-8

Levy Ae Criterios De Normalidad Y Patología Podológica. En: Ortopodología Y Aparato Locomotor. Ortopedia De Pie Y Tobillo. Barcelona: Masson; 2003. P. 449-454

Macnicol M. Orthopedic Conditions Affecting the Foot in Childhood. En: Thomson P, Volpe R. Introduction to Podopediatrics. London: Churchill Livingstone; 2001. p. 207-214, 217-221

Martinez D. Cuidados del pie diabético. Madrid: Arán; 2001.

Menz Hb. Screening For Lower Extremity Malalignment. En: Www.Uws.Edu.Au/Exhs/Podiatry/Mechman.Htm, 2000.

Monagham K, Delahunt E, Caulfield B. Ankle Function During Gait In Patients With Chronic Ankle Instability Compared To Controls. Clin Biomech 2006; 21(2): 168-74.

Neumann DA. Ankle and foot. In: Neumann DAKinesiology of the musculoskeletal system: foundations for physical rehabilitation. 2nd ed. St. Louis (MO): Mosby; 2011. pp. 477-521.

Nyska M, Shabat S, Simkin A, Neeb M, Matan Y, Mann G. Dynamic Force Distribution During Level Walking Under The Feet Of Patients With Cronic Ankle Instability. Br J Sports Med 2003; 37(6): 495-7.

Ouzounian T. Reumatoid Arthritis of the Foot and Ankle. En: Myerson MS. Foot and Ankle Disorders. Vol. 2. Philadelphia: WB Saunders Company; 2000. p. 1189-1204.

Pearce TJ, Buckley RE. Subtalar Joint Movement: Clinical and Computed Tomography Scan Correlation. Foot & Ankle Internacional 1999; 20 (7): 428-432.

Petrov O, Blocher K, Bradbury Rl, Saxena A, Toy Ml. Footwear And Ankle Stability In The Basketball Player. Clin Podiatr Med Surg 1988; 5(2): 275-90

Ramos L, Orejana AM, Pascual J, Fuentes Y, Labarta AA, Romero E, Amaro P. Sesión clínica: Neuroma de Morton. A propósito de un caso. Revista española de Podología 2001; XII (8): 457-465.

Refshauge Km, Kilbreath Sl, Raymond J. Deficits In Detectionn Of Inversion And Eversion Movements Among Subjects With Recurrent Sprains. J Orthop Sports Phys Ther 2003; 33(4): 166-73.

Robbins S, Waked E, Rappel R. Ankle Taping Improves Propioception Before And After Exercise In Young Men. Br J Sports Med 1995; 29(4): 242-7

Robbins S, Waked E. Factors Associated With Ankle Injuries. Preventive Measurements. Sports Med 1998; 25(1): 63-72

Robbins S. Altered Joint Propioception In Subjects Suffering Recurrent Ankle Sprains. Med Sci Sports Exerc 2000; 32(6): 1185-7

Root Ml, Orien Wp, Weed Jh, Hugues Rj. Exploración Biomecánica Del Pie. Vol. I. Madrid: Ortocen; 1991

Root Ml, Orien Wp, Weed Jh. Clinical Biomechanics. Vol. Ii. Normal And Abnormal Function Of The Foot. California: Clinical Biomechanics Corporation; 1977. P. 96-107, 116-125

Ropa JM. Estudio de la marcha: avances en técnica ortésica. En: Ortopodología y aparato locomotor. Ortopedia de pie y tobillo. Barcelona: Masson; 2003. p. 417-448.

Ruiz ML, Freije S, Fernandez A. El podoscopio como método diagnóstico. Selección 1996; 5 (2): 81-87.

Scherer PR, Morris JL. The Classification of Human Foot Types, Abnormal Foot Function, and Pathology. En: Valmassy RL. Clinical Biomechanics of the Lower Extremities. St. Louis: Mosby; 1996. p. 85-93.

Tabrizi P, Mcintyre Wm, Quesnel Mb, Howard Aw. Limited Dorsiflexion Predisposes To Injuries Of The Ankle In Children. J Bone Ojint Surg Br 2000; 82(8): 1103-6

Tixa S. Atlas de anatomía palpatoria de la extremidad inferior. Barcelona: Masson; 1999

Trojian Th, Mckeag Db. Single Leg Balance Test To Identify Risk Of Ankle Sprains. Br J Sports Med 2006; 40(7): 610-3

Valmassy RL. Biomechanical Evaluation of the Child. En: Valmassy RL. Clinical Biomechanics of the Lower Extremities. St. Louis: Mosby; 1996: 243 – 277

Vanore JV y cols. Diagnosis and Treatment of First Metatarsophalangeal Joint Disorders. Section 1: Hallux Valgus. The Journal of Foot and Ankle Surgery 2003; 42 (3): 112-123.

Vanore JV y cols. Diagnosis and Treatment of First Metatarsophalangeal Joint Disorders. Section 2: Hallux Rigidus. The Journal of Foot and Ankle Surgery 2003; 42 (3): 124-136.

Vanore JV y cols. Diagnosis and Treatment of First Metatarsophalangeal Joint Disorders. Section 4: Sesamoid Disorders. The Journal of Foot and Ankle Surgery 2003; 42 (3): 143-147.

Vila R, Prats B, Vazquez FX, Verges C. Determinación de la posición neutra de la articulación subastragalina. Revista española de Podología 2000; XI (5): 303-307.

Vinicombe A, Raspovic A, Menz Hb. Reliability Of Navicular Displacement Measurements As A Clinical Indicador Of Foot Posture. Journal Of The American Podiatric Medical Association 2001; 91 (5): 262-268

Watkins J. Structure And Function Of The Foot. En: Lorimer D, French W, O’donnell M, Burrow Jd. Neale’s Disorders Of The Foot. Diagnosis And Management. Londres: Churchill Livingstone; 2002. P. 1-22

Wernick J, Volpe Rg. Lower Extremity Function And Normal Mechanics. En: Valmassy Rl. Clinical Biomechanics Of The Lower Extremities. St. Louis: Mosby; 1996. P. 1-57

Wooden Mj. Biomechanical Evaluation For Functional Orthotics. En: Donatelli Ra. The Biomechanics Of The Foot And Ankle. Philadelphia: Fa Davies Company; 1996. P. 168-188

Waddington G, Adams R. Football Boot Insoles And Sensitivy To Extent Of Ankle Inversion Movement. Br J Sports Med 2003; 37(2): 170-4

Willems T, Witvrouw E, Delbaere K, De Cock A, De Clercq E. Relationship Between Gait Biomechanics And Inversion Sprains: A Prospective Study Of Risk Factors. Gait Posture 2005; 21(4): 379-87

Williams Ds, Mcclay Is. Measurements Used To Characterize The Foot And The Medial Longitudinal Arch: Reliability And Validity. Physical Therapy 2000; 80 (9): 864-871

Bibliografía complementaria

Anderson RB, Hodges D. Management of the Adult Flat Foot Deformity. En: Myerson MS. Foot and Ankle Disorders. Vol. 2. Philadelphia: WB Saunders Company; 2000. p. 1017-1039.

Astrom M, Arvidson T. Alignment And Joint Motion In The Normal Foot. Journal Of Orthopaedic And Sports Physical Therapy 1995; 22 (5): 216-222

Basas A. Fascitis plantar: prevención y tratamiento. Revista española de Podología 1999; X (3): 149-154

Beeson, P. (2002): Orthopaedic Assessment. In Merriman, L.M. & Turner, W. Assessment of The Lower Limb. 2nd Ed. Churchill Livingstone. p 157-211.

Bordelon RL. Clinical assessment of the foot. In Donatelli RA, ed. The biomechanics of the foot and ankle. 2nd ed. Philadelphia: F.A. Davis Co; 1996: 125-136.

D’Amico JC. Developmental Flatfoot. En: Thomson P, Volpe R. Introduction to Podopediatrics. London: Churchill Livingstone; 2001. p. 257-273.

Denegar Cr, Hertel J, Fonseca J. The Effect Of Lateral Ankle Sprain On Dorsiflexion Range Of Motion, Posterior Talar Glide And Joint Laxity. J Orthop Sports Phys Ther 2002; 32(4): 166-7

Dijs HM, Roofthooft JMA, Driessens MF, De Bock PGE, Jacobs C, Van Acker KL. Effet of Physical Therapy on Limited Joint Mobility in the Diabetic Foot. Journal of the American Podiatric Medical Association 2000; 90 (3): 126-132.

Donatelli Ra. Normal Anatomy And Biomechanics. En: Donatelli Ra. The Biomechanics Of The Foot And Ankle. Philadelphia: Fa Davies Company; 1996. P. 3-33

Frykberg RG y cols. Diabetic Foot Disorders. A Clinical Practice Guideline. Brooklandville: Data Trace; 2003.

Kadel Nj, Segal A, Orendurff M, Shofer J, Sangeorzan B. The Efficacy Of Two Methods Of Ankle Inmobilization In Reducing Gastrocnemius, Soleus And Peroneal Muscle Activity During Stance Face Of Gait. Foot Ankle Int 2004; 25(6): 406-9

Killian Rb, Nishimito Gs, Page Jg. Foot And Ankle Injuries Related To Rock Climbing. The Role Of Footwear. J Am Podiatr Med Assoc 1998;88(8): 365-74

Kurz Mj, Stergiou N. Does Footwear Affect Ankle Coordination Strategies?. J Am Podiatr Assoc 2004; 94(1):53-8

Macnicol M. Orthopedic Conditions Affecting the Foot in Childhood. En: Thomson P, Volpe R. Introduction to Podopediatrics. London: Churchill Livingstone; 2001. p. 207-214, 217-221

Martinez D. Cuidados del pie diabético. Madrid: Arán; 2001.

Menz Hb. Screening For Lower Extremity Malalignment. En: Www.Uws.Edu.Au/Exhs/Podiatry/Mechman.Htm, 2000.

Monagham K, Delahunt E, Caulfield B. Ankle Function During Gait In Patients With Chronic Ankle Instability Compared To Controls. Clin Biomech 2006; 21(2): 168-74.

Neumann DA. Ankle and foot. In: Neumann DAKinesiology of the musculoskeletal system: foundations for physical rehabilitation. 2nd ed. St. Louis (MO): Mosby; 2011. pp. 477-521.

Nyska M, Shabat S, Simkin A, Neeb M, Matan Y, Mann G. Dynamic Force Distribution During Level Walking Under The Feet Of Patients With Cronic Ankle Instability. Br J Sports Med 2003; 37(6): 495-7.

Ouzounian T. Reumatoid Arthritis of the Foot and Ankle. En: Myerson MS. Foot and Ankle Disorders. Vol. 2. Philadelphia: WB Saunders Company; 2000. p. 1189-1204.

Pearce TJ, Buckley RE. Subtalar Joint Movement: Clinical and Computed Tomography Scan Correlation. Foot & Ankle Internacional 1999; 20 (7): 428-432.

Petrov O, Blocher K, Bradbury Rl, Saxena A, Toy Ml. Footwear And Ankle Stability In The Basketball Player. Clin Podiatr Med Surg 1988; 5(2): 275-90

Ramos L, Orejana AM, Pascual J, Fuentes Y, Labarta AA, Romero E, Amaro P. Sesión clínica: Neuroma de Morton. A propósito de un caso. Revista española de Podología 2001; XII (8): 457-465.

Refshauge Km, Kilbreath Sl, Raymond J. Deficits In Detectionn Of Inversion And Eversion Movements Among Subjects With Recurrent Sprains. J Orthop Sports Phys Ther 2003; 33(4): 166-73.

Robbins S, Waked E, Rappel R. Ankle Taping Improves Propioception Before And After Exercise In Young Men. Br J Sports Med 1995; 29(4): 242-7

Robbins S, Waked E. Factors Associated With Ankle Injuries. Preventive Measurements. Sports Med 1998; 25(1): 63-72

Robbins S. Altered Joint Propioception In Subjects Suffering Recurrent Ankle Sprains. Med Sci Sports Exerc 2000; 32(6): 1185-7

Root Ml, Orien Wp, Weed Jh, Hugues Rj. Exploración Biomecánica Del Pie. Vol. I. Madrid: Ortocen; 1991

Scherer PR, Morris JL. The Classification of Human Foot Types, Abnormal Foot Function, and Pathology. En: Valmassy RL. Clinical Biomechanics of the Lower Extremities. St. Louis: Mosby; 1996. p. 85-93.

Tabrizi P, Mcintyre Wm, Quesnel Mb, Howard Aw. Limited Dorsiflexion Predisposes To Injuries Of The Ankle In Children. J Bone Ojint Surg Br 2000; 82(8): 1103-6

Trojian Th, Mckeag Db. Single Leg Balance Test To Identify Risk Of Ankle Sprains. Br J Sports Med 2006; 40(7): 610-3

Valmassy RL. Biomechanical Evaluation of the Child. En: Valmassy RL. Clinical Biomechanics of the Lower Extremities. St. Louis: Mosby; 1996: 243 – 277

Vanore JV y cols. Diagnosis and Treatment of First Metatarsophalangeal Joint Disorders. Section 1: Hallux Valgus. The Journal of Foot and Ankle Surgery 2003; 42 (3): 112-123.

Vanore JV y cols. Diagnosis and Treatment of First Metatarsophalangeal Joint Disorders. Section 2: Hallux Rigidus. The Journal of Foot and Ankle Surgery 2003; 42 (3): 124-136.

Vanore JV y cols. Diagnosis and Treatment of First Metatarsophalangeal Joint Disorders. Section 4: Sesamoid Disorders. The Journal of Foot and Ankle Surgery 2003; 42 (3): 143-147.

Vinicombe A, Raspovic A, Menz Hb. Reliability Of Navicular Displacement Measurements As A Clinical Indicador Of Foot Posture. Journal Of The American Podiatric Medical Association 2001; 91 (5): 262-268

Watkins J. Structure And Function Of The Foot. En: Lorimer D, French W, O’donnell M, Burrow Jd. Neale’s Disorders Of The Foot. Diagnosis And Management. Londres: Churchill Livingstone; 2002. P. 1-22

Wernick J, Volpe Rg. Lower Extremity Function And Normal Mechanics. En: Valmassy Rl. Clinical Biomechanics Of The Lower Extremities. St. Louis: Mosby; 1996. P. 1-57

Wooden Mj. Biomechanical Evaluation For Functional Orthotics. En: Donatelli Ra. The Biomechanics Of The Foot And Ankle. Philadelphia: Fa Davies Company; 1996. P. 168-188

Waddington G, Adams R. Football Boot Insoles And Sensitivy To Extent Of Ankle Inversion Movement. Br J Sports Med 2003; 37(2): 170-4

Willems T, Witvrouw E, Delbaere K, De Cock A, De Clercq E. Relationship Between Gait Biomechanics And Inversion Sprains: A Prospective Study Of Risk Factors. Gait Posture 2005; 21(4): 379-87

Williams Ds, Mcclay Is. Measurements Used To Characterize The Foot And The Medial Longitudinal Arch: Reliability And Validity. Physical Therapy 2000; 80 (9): 864-871


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Prácticum 3/750G02035

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Prácticum 2/750G02034

Materias que continúan o temario
Anatomía específica do membro inferior/750G02002
Biomecánica do membro inferior/750G02013
Podoloxía Física/750G02023

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías