Datos Identificativos 2012/13
Asignatura (*) Dereito Societario e Cooperativo Código 760G01006
Titulación
Grao en Relacións Laborais e Recursos Humanos (Ferrol)
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Primeiro Formación básica 6
Idioma
Prerrequisitos
Departamento Dereito Privado
Dereito Público Especial
Coordinación
Fernandez-montells Fernandez, Julian
Correo electrónico
j.fernandez-montells@udc.es
Profesorado
Fernandez-montells Fernandez, Julian
Millor Arias, Maria del Pilar
Correo electrónico
j.fernandez-montells@udc.es
p.millor@udc.es
Web
Descrición xeral Os obxectivos da materia concrétanse no coñecemento do Dereito e das funcións das sociedades, con especial referencia ás Sociedades Cooperativas coas súas especificidades na Comunidade Autónoma de Galicia.
No aspecto práctico, os obxectivos céntranse no manexo dos textos xurídicos referentes á materia, no estudo xurisprudencial e no desenvolvemento e mais na elaboración dos estatutos socias das cooperativas.

Competencias do título
Código Competencias da titulación
A1 Marco normativo regulador das relacións laborais.
A13 Transmitir e comunicarse por escrito e oralmente usando a terminoloxía e as técnicas adecuadas.
A14 Seleccionar e xestionar información e documentación laboral.
A20 Realizar funcións de representación e negociación en diferentes ámbitos das relacións laborais.
A27 Asesoramento a organizacións sindicais e empresariais, e aos seus afiliados.
A30 Representación técnica no ámbito administrativo e procesual e defensa ante os tribunais.
A31 Aplicar os coñecementos á práctica.
A33 Comprender o carácter dinámico e cambiante das relacións laborais no ámbito nacional e internacional.
B1 Resolución de problemas.
B4 Capacidade de xestión da información.
B6 Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional.
B12 Motivación para a calidade.
B13 Adaptación a novas situacións.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) Competencias da titulación
Marco normativo regulador das relacións laborais A1
Transmitir e comunicarse por escrito e oralmente usando a terminoloxía e as técnicas adecuadas. A13
Seleccionar e xestionar información e documentación laboral A14
Realizar funcións de representación e negociación en diferentes ámbitos das relacións laborais. A20
Asesoramento a organizacións sindicais e empresariais, e aos seus afiliados A27
Representación técnica no ámbito administrativo e procesual e defensa ante os tribunais A30
Comprender o carácter dinámico e cambiante das relacións laborais no ámbito nacional e internacional A33
Resolución de problemas. B1
Capacidade de xestión da información B4
Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional B6
Motivación para a calidade B12
Adaptación a novas situacións B13
Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma. C1
Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida. C7
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. C8
Aplicar os coñecementos á práctica A31

Contidos
Temas Subtemas
TEMA I: EL DERECHO DE SOCIEDADES. EL CONTRATO DE SOCIEDAD.
TEMA II SOCIEDADES MERCANTILES DE PERSONAS. SOCIEDAD COLECTIVA. SOCIEDAD COMANDITARIA SIMPLE.
TEMA III: SOCIEDADES ANÓNIMAS. CONCEPTO Y CARACTERES. EL CAPITAL Y LAS ACCIONES. FUNDACIÓN DE LA SOCIEDAD ANÓNIMA. ORGANOS SOCIALES. MODIFICACIONES ESTATUTARIAS. RÉGIMEN DE LOS RESULTADOS DE EJERCICIO SOCIAL.
TEMA IV: SOCIEDADES DE RESPONSABILIDAD LIMITADA. CONCEPTO Y CARACTERES. EL CAPITAL Y LAS PARTICIPACIONES. FUNDACIÓN. ORGANOS SOCIALES. MODIFICACIONES ESTATUTARIAS. RÉGIMEN DE LOS RESULTADOS DE EJERCICIO SOCIAL.
TEMA V: MODIFICACIONES ESTRUCTURALES DE LAS SOCIEDADES. TRANSFORMACIÓN, FUSIÓN Y ESCISIÓN. DISOLUCIÓN LIQUIDACIÓN Y EXTINCIÓN DE SOCIEDADES
TEMA VI: DERECHO DE SOCIEDADES Y DERECHO LABORAL. INSTITUCIONES DE PARTICIPACIÓN DE LOS TRABAJADORES, EN LOS RESULTADOS ECONÓMICOS Y LA GESTIÓN DE LAS SOCIEDADES MERCANTILES, ESPECIAL REFERENCIA A LA SOCIEDAD ANÓNIMA EUROPEA.
TEMA VII: SOCIEDADES DE TIPO MUTUALÍSTICO.
LA SOCIEDAD COOPERATIVA. CATEGORÍAS DE SOCIOS.
TEMA VIII: CONSTITUCIÓN DE LA COOPERATIVA. EL REGISTRO DE COOPERATIVAS. LA CONDICIÓN DE SOCIO, EN LAS COOPERATIVAS. DIVERSAS VICISITUDES DE LA RELACIÓN DE SOCIO: TRANSMISIÓN Y PÉRDIDA. LA “BAJA” DE SOCIOS. NORMAS DE DISCIPLINA SOCIAL.
TEMA IX: ÓRGANOS SOCIALES DE LAS COOPERATIVAS. LA ASAMBLEA. EL CONSEJO RECTOR. LOS INTERVENTORES. OTROS ÓRGANOS.
TEMA X: MODIFICACIONES ESTATUTARIAS Y ESTRUCTURALES EN LA COOPERATIVA. LAS CUENTAS SOCIALES, EN LA SOCIEDAD COOPERATIVA. EL PROCESO EXTINTIVO DE LA SOCIEDAD COOPERATIVA.
TEMA XI: CLASES DE COOPERATIVAS [ESPECIAL REFERENCIA A LAS DE TRABAJO ASOCIADO]. OTRAS SOCIEDADES DE TIPO MUTUALÍSTICO: SOCIEDADES LABORALES.

Planificación
Metodoloxías / probas Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Análise de fontes documentais 5 18 23
Discusión dirixida 3 10 13
Estudo de casos 9 18 27
Presentación oral 2 7 9
Proba obxectiva 3 0 3
Sesión maxistral 20 50 70
Eventos científicos e/ou divulgativos 0 2 2
Portafolios do alumno 0 2 2
 
Atención personalizada 1 0 1
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Análise de fontes documentais Técnica metodolóxica que supón a utilización de documentos audiovisuais e/ou bibliográficos (fragmentos de reportaxes documentais ou películas, noticias de actualidade, paneis gráficos, fotografías, biografías, artigos, textos lexislativos, etc.) relevantes para a temática da materia con actividades especificamente deseñadas para a análise dos mesmos. Pódese empregar como introdución xeral a un tema, como instrumento de aplicación do estudo de casos, para a explicación de procesos que non se poden observar directamente, para a presentación de situacións complexas ou como síntese de contidos de carácter teórico ou práctico.
Discusión dirixida Técnica de dinámica de grupos na que os membros dun grupo discuten de forma libre, informal e espontánea sobre un tema, aínda que poden estar coordinados por un moderador.
Estudo de casos Metodoloxía onde o suxeito se enfronta ante a descrición dunha situación específica que suscita un problema que ten que ser comprendido, valorado e resolto por un grupo de persoas, a través dun proceso de discusión. O alumno sitúase ante un problema concreto (caso), que lle describe unha situación real da vida profesional, e debe ser capaz de analizar unha serie de feitos, referentes a un campo particular do coñecemento ou da acción, para chegar a unha decisión razoada a través dun proceso de discusión en pequenos grupos de traballo.
Presentación oral Intervención inherente aos procesos de ensino-aprendizaxe baseada na exposición verbal a través da que o alumnado e profesorado interactúan dun modo ordenado, propoñendo cuestións, facendo aclaracións e expoñendo temas, traballos, conceptos, feitos ou principios de forma dinámica
Proba obxectiva Proba escrita utilizada para a avaliación da aprendizaxe, cuxo trazo distintivo é a posibilidade de determinar se as respostas dadas son ou non correctas. Constitúe un instrumento de medida, elaborado rigorosamente, que permite avaliar coñecementos, capacidades, destrezas, rendemento, aptitudes, actitudes, intelixencia, etc. É de aplicación tanto para a avaliación diagnóstica, formativa como sumativa.

A Proba obxectiva pode combinar distintos tipos de preguntas: preguntas de resposta múltiple, de ordenación, de resposta breve, de discriminación, de completar e/ou de asociación. Tamén se pode construír con un só tipo dalgunha destas preguntas
Sesión maxistral Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución de algunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.
A clase maxistral é tamén coñecida como “conferencia”, “método expositivo” ou “lección maxistral”. Esta última modalidade sóese reservar a un tipo especial de lección impartida por un profesor en ocasións especiais, cun contido que supón unha elaboración orixinal e baseada no uso case exclusivo da palabra como vía de transmisión da información á audiencia.
Eventos científicos e/ou divulgativos Actividades realizadas polo alumnado que implican a asistencia e/ou participación en eventos científicos e/ou divulgativos (congresos, xornadas, simposios, cursos, seminarios, conferencias, exposicións, etc.) co obxectivo de profundar no coñecemento de temas de estudo relacionados coa materia. Estas actividades proporcionan ao alumnado coñecementos e experiencias actuais que incorporan as últimas novidades referentes a un determinado ámbito de estudo.
Portafolios do alumno É unha carpeta ou arquivador ordenado por seccións, debidamente identificadas ou etiquetadas, que contén os rexistros ou materiais produto das actividades de aprendizaxe realizadas polo alumno nun período de tempo, cos comentarios e cualificacións asignadas polo profesor, o que lle permite visualizar o progreso do alumno. O portafolios ou carpeta inclúe todo o que fai o alumno, como: apuntes ou notas de clases, traballos de investigación, guías de traballo e o seu desenvolvemento, comentarios de notas, resumes, probas escritas, autoavaliacións, tarefas desenvolvidas, comentarios de progreso do alumno realizado polo profesor, etc.

Atención personalizada
Metodoloxías
Análise de fontes documentais
Discusión dirixida
Estudo de casos
Presentación oral
Proba obxectiva
Sesión maxistral
Descrición
Estudo e aprendizaxe do manexo das Fontes do Dereito a través da información e das directrices do profesor no manexo dos textos legais e da xurisprudencia.

Participación do profesor nas discusións para desenrolar o aspecto crítico do alumno. A través de tutorías nas que o profesor orienta, supervisa e corrixe o traballo do alumno conxuntamente con el.

Formar ó alumno na resolución práctica dos temas teóricos e na súa exposición.

Axuda á elección de temas complementarios aos coñecementos adquiridos na clase para a súa exposición e presentación individual ou en mesa redonda.

Novas metodoloxías técnicas no desenrolo da lección maxistral.

Avaliación
Metodoloxías Descrición Cualificación
Estudo de casos Metodoloxía onde o suxeito se enfronta ante a descrición dunha situación específica que suscita un problema que ten que ser comprendido, valorado e resolto por un grupo de persoas, a través dun proceso de discusión. O alumno sitúase ante un problema concreto (caso), que lle describe unha situación real da vida profesional, e debe ser capaz de analizar unha serie de feitos, referentes a un campo particular do coñecemento ou da acción, para chegar a unha decisión razoada a través dun proceso de discusión en pequenos grupos de traballo. 8
Presentación oral Intervención inherente aos procesos de ensino-aprendizaxe baseada na exposición verbal a través da que o alumnado e profesorado interactúan dun modo ordenado, propoñendo cuestións, facendo aclaracións e expoñendo temas, traballos, conceptos, feitos ou principios de forma dinámica. 5
Proba obxectiva Proba escrita utilizada para a avaliación da aprendizaxe, cuxo trazo distintivo é a posibilidade de determinar se as respostas dadas son ou non correctas. Constitúe un instrumento de medida, elaborado rigorosamente, que permite avaliar coñecementos, capacidades, destrezas, rendemento, aptitudes, actitudes, intelixencia, etc. É de aplicación tanto para a avaliación diagnóstica, formativa como sumativa.

A Proba obxectiva pode combinar distintos tipos de preguntas: preguntas de resposta múltiple, de ordenación, de resposta breve, de discriminación, de completar e/ou de asociación. Tamén se pode construír con un só tipo dalgunha destas preguntas
60
Sesión maxistral Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución de algunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.
A clase maxistral é tamén coñecida como “conferencia”, “método expositivo” ou “lección maxistral”. Esta última modalidade sóese reservar a un tipo especial de lección impartida por un profesor en ocasións especiais, cun contido que supón unha elaboración orixinal e baseada no uso case exclusivo da palabra como vía de transmisión da información á audiencia.
20
Eventos científicos e/ou divulgativos Actividades realizadas polo alumnado que implican a asistencia e/ou participación en eventos científicos e/ou divulgativos (congresos, xornadas, simposios, cursos, seminarios, conferencias, exposicións, etc.) co obxectivo de profundar no coñecemento de temas de estudo relacionados coa materia. Estas actividades proporcionan ao alumnado coñecementos e experiencias actuais que incorporan as últimas novidades referentes a un determinado ámbito de estudo. 5
Portafolios do alumno É unha carpeta ou arquivador ordenado por seccións, debidamente identificadas ou etiquetadas, que contén os rexistros ou materiais produto das actividades de aprendizaxe realizadas polo alumno nun período de tempo, cos comentarios e cualificacións asignadas polo profesor, o que lle permite visualizar o progreso do alumno. O portafolios ou carpeta inclúe todo o que fai o alumno, como: apuntes ou notas de clases, traballos de investigación, guías de traballo e o seu desenvolvemento, comentarios de notas, resumes, probas escritas, autoavaliacións, tarefas desenvolvidas, comentarios de progreso do alumno realizado polo profesor, etc. 2
 
Observacións avaliación
O alumno terá a opción de presentarse ao exame final, no caso de que non participase nos traballos relacionados no programa. O exame estará composto dunha parte práctica e unha teórica, todo elo sobre unha calificación de 10. Nas datas oficiais establecidas polo Centro.

Fontes de información
Bibliografía básica

BOTANA AGRA, M., Fundamentos de derecho de sociedades cooperativas de Galicia.Edit.Gallaecia Liber (Santiago de Compostela, 2004).

BROSETA PONT, M., Manual de Derecho Mercantil, revisada por MARTÍNEZ SANZ, F., 13ª ed., Edit. Tecnos. (Madrid, 2006).

FAJARDO GARCÍA, G., La gestión económica de la Cooperativa: responsabilidad de los socios, Edit. Tecnos (Madrid, 1997).

MILLÁN CALENTI, R.A., El derecho de información en la sociedad cooperativa, Edit. Servicio de Publicvaciones de la Universidad de Santiago de Compostela (Santiago de Compostela, 2003).

MORILLAS JARILO, M.J. y FELIÚ REY, M., Curso de Cooperativas, última ed., Edit. Tecnos (Madrid, 2002).

SANCHEZ CALERO, F., Principios de Derecho Mercantil, 12ª ed., Edit. Thomson Aranzadi (Madrid 2007).

VARGAS VASSEROT, C., La actividad cooperativizada y las relaciones de la cooperativa con sus socios y con terceros, Edit. Aranzadi (Pamplona, 2006).

VV. AA., Estudio sobre a Lei de Cooperativas de Galicia, BELLO JANEIRO, D. (Dir.), Edit. EGAP (Santiago de Compostela, 1999)

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías