Datos Identificativos 2012/13
Asignatura (*) Técnicas de Mostraxe, Identificación e Experimentación en Botánica Código 610212401
Titulación
Licenciado en Bioloxía
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
1º e 2º Ciclo 1º cuadrimestre
Cuarto Troncal 5.5
Idioma
Prerrequisitos
Departamento Bioloxía Animal, Bioloxía Vexetal e Ecoloxía
Coordinación
Sahuquillo Balbuena, Elvira
Correo electrónico
elvira.sahuquillob@udc.es
Profesorado
Sahuquillo Balbuena, Elvira
Correo electrónico
elvira.sahuquillob@udc.es
Web
Descrición xeral

Competencias do título
Código Competencias da titulación
A1 Recoñecer distintos niveis de organización nos sistemas vivos. Identificar organismos.
A3 Obter, manexar, conservar e observar especímenes.
A5 Catalogar, avaliar e xestionar recursos naturais.
A7 Illar, analizar e identificar biomoléculas. Identificar e utilizar bioindicadores.
A17 Analizar e interpretar o comportamento dos seres vivos.
A18 Muestrear, caracterizar e manexar poboacións e comunidades.
A21 Avaliar o impacto ambiental. Diagnosticar e solucionar problemas medioambientais.
A23 Desenvolver e aplicar técnicas de biocontrol.
A28 Capacidade para o manexo de instrumentación científica.
B1 Aprender a aprender.
B2 Resolver problemas de forma efectiva.
B3 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo.
B4 Traballar de forma autónoma con iniciativa.
B5 Traballar de forma colaborativa.
B6 Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional.
B7 Comunicarse de maneira efectiva nun entorno de traballo.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.

Resultados de aprendizaxe
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) Competencias da titulación
-Aprender as técnicas básicas de traballo no campo da Botánica A3
A18
A23
A28
B1
B5
B6
B7
Aprender a recolectar e conservar os diferentes tipos de mostras para o seu posterior estudo. A3
A18
B1
B5
B6
B7
Profundizar no estudio e idenficación do material vexetal no laboratorio. A1
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
C1
Comprender o funcionamento das comunidades vexetais e as relacións entre as diferentes especies que as compoñen A5
A17
A28
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
Coñecer os factores (bióticos e abióticos) que condicionan a distribución dos vexetais no medio natural. A17
A21
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
Coñecer aplicacións prácticas do mundo vexetal A7
A23
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7

Contidos
Temas Subtemas
Bloque 1: Introdución a las Técnicas de Experimentación en Botánica Directrices xerais a seguir no campo e no laboratorio
Bloque 2: Métodos de recollida e análise das algas e cianobacterias de auga doce Explicación da metodoloxía da recolección de mostras nos entornos de auga doce que se van mostrear (plncton, bentos).
Explicación sobre a conservación do material biolóxico recollido no campo.
Explicación dos instrumentos a utilizar para a medida dos parámetros ambientais.
Explicación da marcha do estudio no laboratorio
Bloque 3: Estudio das comunidades de algas betónicas mariñas
Explicación del objeto de estudio que se abordará en las prácticas.
Explicación de la metodología utilizada para la recolección de muestras intermareales y para la toma de datos de la flora bentónica, así com el método de conservación del material.
Explicación del metodo de estudio del material en el laboratorio y del proceso de análisis de los datos y puesta en común de los mismos para la gestión compartida entre todos los alumnos.
Bloque 4: Utilización de vexetais como indicadores biolóxicos Explicación de los fundamentos y la metodología de recolección de muestras de diatomeas bentónicas en entornos dulceacuícolas y de líquenes corticícolas para su empleo como bioindicadores de la calidad de las aguas continentales y atmosférica, respectivamente, mediante el cáluclo de distintos índices ecológicos.
Bloque 5: Estudio das comunidades vexetais terrestres.
Temario prácticas
Explicación de los fundamentos y la metodología de recolección de muestras y elaboración de inventários florísticos de plantas vasculares terrestres.
Bloque Práctico 1: Saída ao campo Estudo e recollida de material vexetal no medio natural: Mariño, terrestre e doceacuícola.
Bloque Práctico 2: Identificación das microalgas de auga doce. Tratamento datos
Estudo no laboratorio das algas e cianobaterias doceacuícolas recollidas no medio natural. Elaboración de datos para a realización dunha memoria.
Bloque Práctico 3: Identificación das algas betónicas mariñas. Tratamento datos Estudio del material ficológico con un doble objetivo: (a) aprender técnicas de determinación de algas bentóncias marinas y (b) verificar la identificación previa realizada en el campo con objeto de unificar criterios en las matrices de datos.
Bloque Práctico 4: Identificación dos bioindicadores. Tratamento datos Estudio, preparación e identificación en el laboratorio de las muestras recogidas tanto de diatoméas bentónicas como de líquenes corticicolas.
Estimas numéricas de abundancia de cada taxón en las distintas muestras obtenidas y cálculo de distintos índices biológicos.
Elaboración de datos, comparación de resultados y extracción de conclusiones.
Bloque Práctico 5: Identificación dos vexetais terrestres. Tratamento datos Estudio, preparación e identificación en el laboratorio de las muestras recogidas.
Estimas numéricas de abundancia de cada taxón en las distintas muestras obtenidas y cálculo de distintos índices biológicos.
Elaboración de datos, comparación de resultados y extracción de conclusiones.

Planificación
Metodoloxías / probas Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral 5 7 12
Saídas de campo 8 8 16
Prácticas de laboratorio 32 32 64
Traballos tutelados 0 45 45
 
Atención personalizada 0.5 0 0.5
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Explicación do traballo a levar a cabo no campo e no laboratorio
Saídas de campo Recollida de material vexetal. Medida de parámetros ambientais e posizonamento.
Prácticas de laboratorio Procesamento do material vexetal recollido. Elaboración de datos.
Traballos tutelados El alumno deberá presentar una memoria de las tareas realizadas en el campo y en el laboratorio, atendiendo a los apartados de introducción, metodologia, resultados, discusión, conclusiones y bibliografía.

Atención personalizada
Metodoloxías
Prácticas de laboratorio
Descrición
Estudo no laboratorio do material vexetal recollido no medio natural.
Elaboración polo alumno dun traballo recopilatorio das prácticas realizadas.
Os alumnos, de forma individual, poderán consultar todas as dúbidas que se lles presenten.

Avaliación
Metodoloxías Descrición Cualificación
Saídas de campo Se evaluará la participación en las tareas de campo. 10
Prácticas de laboratorio Se evaluará la participación en el laboratorio. 10
Sesión maxistral Se evaluará la asistencia y participación a las clases de aula. 10
Traballos tutelados Se evaluará la memoria final presentada con el trabajo de campo y el trabajo y los resultados obtenidos en el laboratorio. 70
 
Observacións avaliación
Para obtener la calificación de "no presentado" el alumno no podrá haber participado en más de un 30% de las actividades evaluables programadas.

En la convocatoria extraordinaria de septiembre se deberá entregar de nuevo una memoria final total o parcial, en función del número de partes prácticas suspendidas. Para el cálculo de la nota final se tendrán en cuenta las calificaciones acumuladas en las otras metodologías y la calificación de la nueva memoria total o parcial entregada.

Fontes de información
Bibliografía básica (). .
GARCIA ROLLAN, M. (1996). Atlas clasificatorio de la Flora de España Penínsular y Balear. 2 Vols. . Mundi Prensa, Madrid.
DAWES, B.L. (1986). Botánica marina. . Limusa, México.
Bourrelly, P (1988). Complements Les algues d´eau douce. Initiation a la systematique, I. Les algues vertes.. Ed. Boubée, Paris
BRAUN-BLANQUET, J. (1979. ). Fitosociología: base para el estudio de las comunidades. Ed. Blume. Madrid.
PÉREZ VALCÁRCEL, C., LÓPEZ PRADO, M.C. & LÓPEZ DE SILANES VÁZQUEZ, M.E. (2003). Guía dos liques de Galicia. Baía Edicións. A Coruña.
HALUWYN, CH. VAN & LEROND, M. (1993). Guide des lichens. . Éditions Lechevalier. París.
LITTLER, M.M. & LITTLER, D.S. (1985. ). Handbook of phycological methods. Ecological field methods. . Cambridge Univesity Press.
RUMEAU, A. & COSTE, M (1988). Initiation a la systématique des diatomées d´eau douce. Pour l´utilisation practique d´un indice diatomique générique.. Bull. Fr. Pêche Piscic. 309
Bourrelly, P (1981). Les algues d´eau douce. Initiation a la systematique, II. Les algues jaunes.... Ed. Boubée, Paris
Bourrelly, P (1985). Les algues d´eau douce. Initiation a la systematique, III. Les algues blues et rouges.... Ed. Boubée, Paris
Bourrelly, P (1990). Les algues d´eau douce. Initiation a la Systematique. Les algues vertes.. Ed. Boubée, París
HASHIMOTO, Y. & NONAMI, H (1990. ). Measurement techniques in plant science. . Academic Press, London
KAUSHIK, B.D. (1990. ). methods of Blue green-algae.. Ass. Pyblish. Comp. New Delhi
LOBBAN, C.S. & P.J. HARRISON (1994). Seaweed ecology and physiology. . Cambridge Univ. Press

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías