Desarrollo sostenible se define como el manejo y conservación de la base de recursos naturales y la orientación del cambio tecnológico e institucional, de tal manera que asegure la continua satisfacción de las necesidades humanas para las generaciones presentes y futuras. Teniendo en cuenta esta definición, es claro que los nuevos sectores de la biotecnología representan una de las áreas de mayor importancia para una estrategia de desarrollo sostenible y este será el objetivo a desarrollar en esta materia.
Competencias do título
Código
Competencias da titulación
A22
Coñecer, saber deseñar e controlar os procesos de produción nas industrias alimentarias e agropecuarias.
A26
Coñecer as aplicacións da biotecnoloxía ao desenvolvemento sostible.
B1
Capacidade de análise e síntese (localización de problemas e identificación das causas e a súa tipoloxía).
B2
Capacidade de organización e planificación de todos os recursos (humanos, materiais, información e infraestruturas).
B3
Capacidade de xestión da información (con apoio de tecnoloxías da información e as comunicacións).
B4
Capacidade de planificación e elaboración de estudos técnicos en biotecnoloxía microbiana, vexetal e animal.
B5
Capacidade de identificar problemas, buscar solucións e aplicalas nun contexto biotecnolóxico profesional ou de investigación.
B6
Capacidade de comunicación oral e escrita dos plans e decisións tomadas.
B7
Capacidade para formular xuízos sobre a problemática ética e social, actual e futura, que propón a Biotecnoloxía.
B8
Capacidade de comunicación eficazmente coa comunidade científica, profesional e académica, así como con outros sectores e medios de comunicación.
B9
Capacidade de Traballo en equipo multidepartamental dentro da empresa.
B10
Capacidade de Traballo nun contexto de sostibilidade, caracterizado por: sensibilidade polo medio ambiente e polos diferentes organismos que o integran así como concienciación polo desenvolvemento sostible.
B11
Racionamento crítico e respecto profundo pola ética e a integridade intelectual.
B12
Adaptación a novas situacións legais, ou novidades tecnolóxicas así como a excepcionalidades asociadas a situacións de urxencia.
B13
Aprendizaxe autónoma.
B14
Liderazgo e capacidade de coordinación.
B15
Sensibilización cara á calidade, o respecto medioambiental e o consumo responsable de recursos e a recuperación de residuos.
C1
Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C2
Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro.
C3
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C5
Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7
Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.
Resultados de aprendizaxe
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe)
Competencias da titulación
Identificar las distintas aplicaciones que los recursos animales tienen en la biotecnología, en el ámbito alimentario y agropecuario
AM22 AM26
Desarrollar estrategias de producción basadas en la mejora de alimentos por métodos biotecnológicos
AM22 AM26
Entender o interese, as vantaxes e a necesidade de traballar en equipos multidisciplinais, organizando e planificando adecuadamente os recursos, dentro do ámbito Biotecnolóxico e promover dito traballo
BM2 BM9
CM3
Promover, dentro da industria Biotecnolóxica, o traballo respetuoso co medio ambiente e cos organismos que o integran
BM10 BM11
CM4 CM8
Promover a capacidade de aprendizaxe autónoma, de liderazgo, a adaptación a novas situacións, así como a sensibilidade pola calidade e o respecto polo medio ambiente no ámbito da Biotecnoloxía
BM12 BM13 BM14 BM15
CM3 CM4 CM5 CM6 CM7 CM8
Promover a capacidade de xestión da información relacionada coa Biotecnoloxía e a transmisión e comunicación eficaz da mesma
BM1 BM3 BM6 BM7 BM8
CM1 CM2 CM3 CM6 CM7
Promover a capacidade para identificar problemas e buscar solucións así como para planificar e elaborar estudios técnicos dentro do ámbito da Biotecnoloxía
BM4 BM5
CM3 CM6
Contidos
Temas
Subtemas
Tema 1
Introducción
Tema 2
Revalorización de residuos
Tema 3
Biocompost
Tema 4
Biocombustibles
Tema 5
Biotecnología Industrial aplicada a la producción química
Tema 6
Diseño sostenible: Casos prácticos
Planificación
Metodoloxías / probas
Horas presenciais
Horas non presenciais / traballo autónomo
Horas totais
Proba de resposta breve
1
10
11
Sesión maxistral
15
15
30
Estudo de casos
4
12
16
Prácticas de laboratorio
2
1
3
Saídas de campo
3
0
3
Traballos tutelados
1
0
1
Portafolios do alumno
0
10
10
Atención personalizada
1
0
1
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado
Metodoloxías
Metodoloxías
Descrición
Proba de resposta breve
Proba obxectiva dirixida a provocar o recordo dunha aprendizaxe presentada.
Sesión maxistral
Exposición por parte do profesor dos contidos sobre a materia obxecto de estudo, bases teóricas e/ou directrices dun traballo, exercicio ou proxecto a desenvolver polo estudante.
Estudo de casos
Análise dun feito, problema ou suceso real coa finalidade de coñecelo, interpretalo, resolvelo, xerar hipóteses, contrastar datos, reflexionar, completar coñecementos, diagnosticalo e adestrarse en procedementos alternativos de solución.
Prácticas de laboratorio
El alumno podrá desarrollar una práctica de laboratorio en la que se analizará alguno de los ejemplos de producción sostenible.
Saídas de campo
Desenvólvense en espazos non académicos exteriores, con visitas a eventos, centros de investigación, empresas, institucións... de interese académico-profesional para o alumno.
Traballos tutelados
O estudante, de maneira individual ou en grupo, elabora un documento sobre a temática da materia ou prepara seminarios, investigacións, memorias, ensaios, resumos de lecturas, conferencias, etc. Xeralmente trátase dunha actividade autónoma do/s estudante/s que inclúe a procura e recollida de información, lectura e manexo de bibliografía, redacción...
Portafolios do alumno
Informe/memoria das prácticas realizadas
Atención personalizada
Metodoloxías
Sesión maxistral
Estudo de casos
Saídas de campo
Traballos tutelados
Descrición
La atención personalizada a los alumnos se llevara a cabo mediante el intercambio el contacto directo en las sesiones magistrales y demás actividades programadas en la materia así como a través de tutorías personalizadas, correo electrónico y plataformas de tele-enseñanza de las Universidades organizadoras del Máster.
Avaliación
Metodoloxías
Descrición
Cualificación
Sesión maxistral
Exposición dos contidos da materia
50
Estudo de casos
Formulación, análise, resolución e debate dun problema ou exercicio, relacionado coa temática da materia
20
Saídas de campo
Realización de visitas a empresas, institucións,... do sector
10
Traballos tutelados
Traballo en profundidade sobre un tema (monográfico). Ampliación e relación dos contidos dados nas sesións maxistrais cas tarefas profesionais
20
Observacións avaliación
La prueba objetiva de la primera oportunidad se realizará el lunes siguiente a la finalización de la impartición de la materia.
La segunda oportunidad para superar la materia se realizará en el mes de Julio.
Tendrán prioridad para optar a Matrícula de Honra aquellos alumnos que se presenten en la primera oportunidad
Fontes de información
Bibliografía básica
(). .
M. Soto e A. de Vega (Ed.) (2001). "Tratamento de residuos sólidos urbanos" Cap. 9 e 10.. A Coruña, Servizo de Publicacións da Universidade da Coruña
L. Ruggieri, E. Cadena, J. Martínez-Blanco, C.M. Gasol, J. Rieradevall, X. Gabarrell, T. Gea, X. Sor (2009). Recovery of organic wastes in the Spanish wine industry. Technical, economic and environmental analyses of the composting process. . Journal of Cleaner Production, 17, 830–838.
Glazer, Alexander N., Microbial Biotechnology: fundamentals of applied microbiology, 2007, Cambridge University P
De Liñán, C., Vademécum de productos fitosanitarios y nutricionales, 2011, Ediciones Agrotécnicas
Kannaiyan, S., Biotechnology of biofertilizers, 2002, Kluwer Academic Publishers
Walters, D. , Disease control in crops: Biological and environmentally friendly approaches, 2009, Wiley-Blackwell
Walters, D. Newton, A. & Lyon, G. , Induced resistance for plant defence: A sustainable approach to crop protection, 2007, Blackwell Publishing
Josep Jacas, Primitivo Caballero, Jesús Avilla , El Control biológico de
plagas y enfermedades : la sostenibilidad de la agricultura mediterránea ,
2005, Publicacions de la Universitat Jaume I
Gerhard Knothe , Jon Van Gerpen , and Jurgen Krahl , The Biodiesel
Handbook, 2005, AOCS Publishing
Martin AM, Bioconversion of waste materials to industrial products,
1998, London: Blackie Academic Professional
De Liñán, C., Vademécum de productos fitosanitarios y nutricionales,
2010, Ediciones Agrotécnicas
Kannaiyan, S., Biotechnology of biofertilizers, 2002, Kluwer Academic
Publishers