Mestrado Universitario en Xestión e Políticas Públicas (Plan 2009)
Descriptores
Ciclo
Período
Curso
Tipo
Créditos
Mestrado Oficial
2º cuadrimestre
Primeiro
Optativa
3
Idioma
Galego
Prerrequisitos
Departamento
Economía Aplicada 1
Coordinación
Martinez Lopez, Alberto
Correo electrónico
alberte.martinez@udc.es
Profesorado
Calvo Silvosa, Anxo Ramon
Martinez Lopez, Alberto
Correo electrónico
anxo.calvo.silvosa@udc.es
alberte.martinez@udc.es
Web
Descrición xeral
Competencias do título
Código
Competencias da titulación
Resultados de aprendizaxe
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe)
Competencias da titulación
Enmarcar a aparición e expansión dos servizos públicos no contexto socioeconómico e institucional da época, establecendo unha periodización da súa evolución en función dos cambios nos modelos de xestión.
AM1
BM1 BM2
Situar a formación e evolución das infraestructuras urbanas nunha perspectiva internacional comparada.
AM1
BM1 BM2
Analizar os rasgos máis salientábeis dos diferentes servizos públicos en España e as características das empresas xestoras dos mesmos, con especial énfase nas súas estratexias fronte á competencia, administracións locais, usuarios e traballadores.
AM4
BM1 BM2
Empregar os materiais subministrados polo profesor para afondar en determinados contidos específicos.
AM2
BM4 BM7
CM1
Deseñar e elaborar, baixo a orientación do profesor, un traballo científico.
AM2
BM1 BM6 BM7 BM9
CM1 CM3 CM7
Desenvolver as habilidades específicas necesarias para a realización de traballos en grupo.
BM8 BM9
CM1 CM3
Desenvolver o espírito crítico e a capacidade de argumentación.
BM7
CM1 CM8
Analizar e contribuír á definición dos problemas aos que as administracións públicas territoriais (e outras…) tratan de responder coas súas propias políticas.
AM1
Capacidade de análise e síntese.
BM1
Contidos
Temas
Subtemas
1. Introdución
1.1. Análise dos servizos e factores caracterizadores da súa importancia
1.2. Contexto histórico da configuración dos servizos públicos locais: a Segunda Revolución Industrial
1.3. Caracteres específicos dos servizos públicos e problemática da súa regulación
1.4. Servizos públicos e grandes empresas
2. Os servizos públicos locais en España, unha perspectiva de conxunto
2.1. Factores de demanda
2.2. A periodización e o marco lexislativo
2.3. O rol do capital extranxeiro
3. O abastecemento de auga
3.1. Do Sistema Clásico de Augas Potábeis ao Sistema Moderno
3.2. A evolución do marco institucional
3.3. A evolución da técnica hidráulica
3.4. Abastecemento de auga e xestión empresarial
4. A enerxía
4.1. O gas
4.2. A electricidade
5. O transporte urbano
5.1. A época do transporte elitista, 1850-1914
5.2. A idade de ouro do transporte de masas, 1914-1960
5.3. Transporte público versus motorización privada, 1960-2010
6. As telecomunicacións
6.1. O telégrafo
6.2. O teléfono
7. O proceso de privatización e liberalización dos servizos públicos
7.1 O contexto internacional
7.2 O caso español
8. O project finance como fórmula de colaboración público – privada
8.1 Introdución
8.2 Concepto e estrutura dun Project Finance
8.3 Etapas
8.4 Riscos
8.5 Fontes de financiamento
8.6 Outros
Planificación
Metodoloxías / probas
Horas presenciais
Horas non presenciais / traballo autónomo
Horas totais
Actividades iniciais
1.5
0
1.5
Discusión dirixida
3
3
6
Estudo de casos
1.5
6
7.5
Proba obxectiva
1.5
7.5
9
Sesión maxistral
9
9
18
Prácticas a través de TIC
6
15
21
Proba de resposta múltiple
1.5
7.5
9
Atención personalizada
3
0
3
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado
Metodoloxías
Metodoloxías
Descrición
Actividades iniciais
Presentación da materia: obxectivos, contidos, metodoloxía, aportación, organización do curso, criterios e sistema de avaliación, informacións prácticas.
Discusión dirixida
O profesor plantexará preguntas ou suscitará temas de debate ao fío do desenvolvemento do programa da materia.
Estudo de casos
aplicarase a metodoloxía de estudos de caso, expostos polos alumnos e/ou o profesor, para ilustrar a concreción do marco xeral analizado previamente nun exemplo determinado.
Proba obxectiva
Consiste na realización dun exame escrito ao final do curso sobre os contidos do programa.
Sesión maxistral
Consistirá na exposición polo profesor dos aspectos máis salientábeis do programa, intercalada coa posta en común dos materiais da Plataforma Moodle, a discusión dirixida e o estudo de casos.
Prácticas a través de TIC
O profesor pendurará na Plataforma Moodle unha serie de materiais para cada tema: textos, esquemas, cadros, gráficos, fotos, etc. Ese material será descargado e analizado, segundo as pautas dadas polo profesor, polo alumno previamente á clase presencial, onde se efectuará unha posta en común dirixida polo profesor.
Proba de resposta múltiple
Exame tipo test
Atención personalizada
Metodoloxías
Prácticas a través de TIC
Descrición
Para a súa realización é importante consultar co profesor os avances que se vaian realizando progresivamente para ofrecer as orientacións necesarias en cada caso para asegurar a calidade dos traballos de acordo aos criterios que se indicarán.
Avaliación
Metodoloxías
Descrición
Cualificación
Discusión dirixida
O profesor plantexará preguntas ou suscitará temas de debate ao fío do desenvolvemento do programa da materia. A súa avaliación será conxunta coa asistencia.
17.5
Estudo de casos
Exposición e resolución de casos.
7.5
Proba obxectiva
Consistirá na realización dun exame escrito sobre os contidos do programa. Para superar a materia haberá que obter polo menos dez puntos. Valorarase a capacidade de expresión, manexo e dominio do vocabulario específico, capacidade analítica e sintética, e coñecemento dos contidos do programa.
40
Prácticas a través de TIC
Consiste no traballo a partir dunha serie de materiais pendurados polo profesor na Plataforma Moodle. Na avaliación terase en conta principalmente a capacidade de aplicación dos coñecementos adquiridos á interpretación do material estatístico, gráfico e documental. A súa avaliación incluirá a asistencia a clase e participación na discusión dirixida.
20
Proba de resposta múltiple
Consistirá na realización dun exame tipo test sobre uns contidos previamente especificados. O criterio de avaliación desta proba será especificada dentro do enunciado do test.
15
Observacións avaliación
Fontes de información
Bibliografía básica
(). .
Sobre os servizos públicos
ANTOLIN,
Francesca (1991): “Las empresas de servicios públicos municipales”, en Comín,
F. y Aceña, P. (directores): Historia de la empresa pública en España.
Madrid: Espasa Calpe.
-(1999),
"Iniciativa privada y política pública en el desarrollo de la industria
eléctrica en España. La hegemonía de la gestión privada, 1875-1950", Revista
de Historia Económica, nº 2, pp. 411-445.
BAHAMONDE
MAGRO, A. (2000), El Palacio de Comunicaciones: un siglo de historia de
Correos y Telégrafos. Madrid: Correos y Telégrafos.
BARTOLOME, I. (2007), La industria eléctrica en España (1890-1936). Estudios de Historia Económica n.º 50, Banco de España.
CALVO
CALVO, Angel (1998), "El teléfono en España antes de Telefónica
(1877-1924)", Revista de Historia Industrial nº 13, pp. 59-81.
-(2001),
"Los inicios de las telecomunicaciones en España: el telégrafo", Revista
de Historia Económica, XIX, 3, pp. 613-635.
-(2010), Historia de Telefónica:
1924-1975: primeras décadas, tecnología, economía y política. Barcelona: Ariel y Fundación Telefónica.
CAPEL,
HORACIO (1994) "Estado, administración municipal y empresa privada en la
organización de las redes telefónicas en las ciudades españolas,
1877-1923", Geocrítica nº 100, pp. 5-61.
Clifton, J., F. Comín & D. Díaz-Fuentes (2003), Privatisation in the European Union: Public Enterprises and Integration. Kluwer.
Comín, F. & D. Díaz (2004), La empresa pública en Europa, Madrid, Síntesis.
COSTA
CAMPI, Mª Teresa (1981), "Iniciativas empresariales y capitales
extranjeros en el sector Servicios de la Economía Española durante la segunda
mitad del siglo XIX", Investigaciones Económicas nº 14, pp. 45-83.
GÓMEZ MENDOZA, A., SUDRÍA, C. y PUEYO, J. (2007), Electra y el estado: la intervención pública
en la industria eléctrica bajo el franquismo. Publicaciones
Cizur Menor: Civitas.
GONZÁLEZ, L. y MATÉS, J.M. (coord.), (2008), La
modernización económica de los Ayuntamientos: servicios públicos, finanzas y
gobiernos municipales. Universidad de Jaén, Jaén.
MATES
BARCO, JUAN MANUEL (1998), Cambio institucional y servicios municipales. Una
historia del servicio público de abastecimiento de agua. Ed. Comares,
Granada.
-(1999), La conquista del agua. Historia económica del abastecimiento
urbano.Universidad
de Jaén, Jaén.
MILLWARD, R. (2005), Private and Public
Enterprise in Europe. Energy, telecommunications and transport, 1830-1990.Cambridge U.P., Cambridge.
MONCLÚS,
F. J. Y OYÓN, J.L. (1996), “Transporte y crecimiento urbano en España, mediados
s. XIX-finales s. XX”, Ciudad y Territorio XXVIII (107-108), pp.
217-240.
NUÑEZ
ROMERO-BALMAS, G. (1995), “Empresas de producción y distribución de
electricidad en España (1878-1953)”, Revista de historia industrial nº
7, pp. 39-79.
-(1996),
“Servicios urbanos colectivos en España durante la segunda industrialización:
entre la empresa privada y la gestión pública”, en COMÍN, F. y MARTÍN ACEÑA, P.
(eds.), Empresas y empresarios en la Historia de España. Civitas, pp.
399-419.
SOSA,
F. (1992), La gestión de los servicios públicos locales. Civitas,
Madrid.
SUDRIA, Carles (1983),
"Notas sobre la implantación y el desarrollo de la industria del gas en
España, 1840-1901",
Revista de Historia Económica
, pp. 97-119.
Sobre os project-finance
• Azpitarte Melero, M.
(2000): “Análisis de riesgos en Project Finance” (Parte I), Harvard Deusto
Finanzas & Contabilidad. Nov-Dec, pp.53-60.
• Azpitarte Melero, M.
(2000): “Análisis de riesgos en Project Finance” (Parte II), Harvard Deusto
Finanzas & Contabilidad. Nov-Dec, pp.54-65.
• ICEX (2002): “Project
Finance. Financiación de proyectos internacionales”, Instituto Español de
Comercio Exterior, Madrid.
• García, M.J.; López, M.;
Avilés, C. (2008): “La articulación de un project finance como instrumento de
financiación de parques eólicos. Un caso práctico”. Congreso de AEDEM
(Salamanca).
• López, F.J.; Luna, W.
(2002): Finanzas corporativas en la práctica, Mc.Graw-Hill, Madrid.
Bibliografía complementaria
Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Materias que continúan o temario
Observacións
É recomendábel posuir coñecementos básicos de Historia Económica do século XX, en especial de España.
(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica
da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do
órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías