Datos Identificativos 2012/13
Asignatura (*) Facenda Pública estratéxica e políticas públicas Código 611440014
Titulación
Mestrado Universitario en Xestión e Políticas Públicas (Plan 2009)
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 2º cuadrimestre
Primeiro Optativa 3
Idioma
Galego
Prerrequisitos
Departamento Economía Aplicada 1
Coordinación
Martinez Lopez, Alberto
Correo electrónico
alberte.martinez@udc.es
Profesorado
Calvo Silvosa, Anxo Ramon
Martinez Lopez, Alberto
Correo electrónico
anxo.calvo.silvosa@udc.es
alberte.martinez@udc.es
Web
Descrición xeral

Competencias do título
Código Competencias da titulación
A2 Analizar e contribuír á definición dos problemas aos que as administracións públicas territoriais (e outras…) tratan de responder coas súas propias políticas.
A3 Recopilar, elaborar e interpretar informacións relevantes, cualitativas e cuantitativas para a toma de decisións.
A5 Identificar os actores e os intereses que poidan estar implicados no proceso de decisión, propoñendo os instrumentos capaces de afrontar e resolver posibles conflictos.
B1 Capacidade de análise e síntese.
B2 Capacidade de aprender.
B4 Capacidade de aplicar os coñecementos na práctica.
B6 Preocupación pola calidade.
B7 Habilidade para traballar de forma autónoma.
B8 Traballo en equipo.
B9 Capacidade para organizar e planificar.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) Competencias da titulación
Enmarcar a aparición e expansión dos servizos públicos no contexto socioeconómico e institucional da época, establecendo unha periodización da súa evolución en función dos cambios nos modelos de xestión. AM1
BM1
BM2
Situar a formación e evolución das infraestructuras urbanas nunha perspectiva internacional comparada. AM1
BM1
BM2
Analizar os rasgos máis salientábeis dos diferentes servizos públicos en España e as características das empresas xestoras dos mesmos, con especial énfase nas súas estratexias fronte á competencia, administracións locais, usuarios e traballadores. AM4
BM1
BM2
Empregar os materiais subministrados polo profesor para afondar en determinados contidos específicos. AM2
BM4
BM7
CM1
Deseñar e elaborar, baixo a orientación do profesor, un traballo científico. AM2
BM1
BM6
BM7
BM9
CM1
CM3
CM7
Desenvolver as habilidades específicas necesarias para a realización de traballos en grupo. BM8
BM9
CM1
CM3
Desenvolver o espírito crítico e a capacidade de argumentación. BM7
CM1
CM8
Analizar e contribuír á definición dos problemas aos que as administracións públicas territoriais (e outras…) tratan de responder coas súas propias políticas. AM1
Capacidade de análise e síntese. BM1

Contidos
Temas Subtemas
1. Introdución 1.1. Análise dos servizos e factores caracterizadores da súa importancia
1.2. Contexto histórico da configuración dos servizos públicos locais: a Segunda Revolución Industrial
1.3. Caracteres específicos dos servizos públicos e problemática da súa regulación
1.4. Servizos públicos e grandes empresas
2. Os servizos públicos locais en España, unha perspectiva de conxunto 2.1. Factores de demanda
2.2. A periodización e o marco lexislativo
2.3. O rol do capital extranxeiro
3. O abastecemento de auga 3.1. Do Sistema Clásico de Augas Potábeis ao Sistema Moderno
3.2. A evolución do marco institucional
3.3. A evolución da técnica hidráulica
3.4. Abastecemento de auga e xestión empresarial
4. A enerxía 4.1. O gas
4.2. A electricidade
5. O transporte urbano 5.1. A época do transporte elitista, 1850-1914
5.2. A idade de ouro do transporte de masas, 1914-1960
5.3. Transporte público versus motorización privada, 1960-2010

6. As telecomunicacións 6.1. O telégrafo
6.2. O teléfono
7. O proceso de privatización e liberalización dos servizos públicos 7.1 O contexto internacional
7.2 O caso español
8. O project finance como fórmula de colaboración público – privada 8.1 Introdución
8.2 Concepto e estrutura dun Project Finance
8.3 Etapas
8.4 Riscos
8.5 Fontes de financiamento
8.6 Outros

Planificación
Metodoloxías / probas Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Actividades iniciais 1.5 0 1.5
Discusión dirixida 3 3 6
Estudo de casos 1.5 6 7.5
Proba obxectiva 1.5 7.5 9
Sesión maxistral 9 9 18
Prácticas a través de TIC 6 15 21
Proba de resposta múltiple 1.5 7.5 9
 
Atención personalizada 3 0 3
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Actividades iniciais Presentación da materia: obxectivos, contidos, metodoloxía, aportación, organización do curso, criterios e sistema de avaliación, informacións prácticas.
Discusión dirixida O profesor plantexará preguntas ou suscitará temas de debate ao fío do desenvolvemento do programa da materia.
Estudo de casos aplicarase a metodoloxía de estudos de caso, expostos polos alumnos e/ou o profesor, para ilustrar a concreción do marco xeral analizado previamente nun exemplo determinado.
Proba obxectiva Consiste na realización dun exame escrito ao final do curso sobre os contidos do programa.
Sesión maxistral Consistirá na exposición polo profesor dos aspectos máis salientábeis do programa, intercalada coa posta en común dos materiais da Plataforma Moodle, a discusión dirixida e o estudo de casos.
Prácticas a través de TIC O profesor pendurará na Plataforma Moodle unha serie de materiais para cada tema: textos, esquemas, cadros, gráficos, fotos, etc. Ese material será descargado e analizado, segundo as pautas dadas polo profesor, polo alumno previamente á clase presencial, onde se efectuará unha posta en común dirixida polo profesor.
Proba de resposta múltiple Exame tipo test

Atención personalizada
Metodoloxías
Prácticas a través de TIC
Descrición
Para a súa realización é importante consultar co profesor os avances que se vaian realizando progresivamente para ofrecer as orientacións necesarias en cada caso para asegurar a calidade dos traballos de acordo aos criterios que se indicarán.

Avaliación
Metodoloxías Descrición Cualificación
Discusión dirixida O profesor plantexará preguntas ou suscitará temas de debate ao fío do desenvolvemento do programa da materia. A súa avaliación será conxunta coa asistencia. 17.5
Estudo de casos Exposición e resolución de casos. 7.5
Proba obxectiva Consistirá na realización dun exame escrito sobre os contidos do programa. Para superar a materia haberá que obter polo menos dez puntos. Valorarase a capacidade de expresión, manexo e dominio do vocabulario específico, capacidade analítica e sintética, e coñecemento dos contidos do programa. 40
Prácticas a través de TIC Consiste no traballo a partir dunha serie de materiais pendurados polo profesor na Plataforma Moodle. Na avaliación terase en conta principalmente a capacidade de aplicación dos coñecementos adquiridos á interpretación do material estatístico, gráfico e documental. A súa avaliación incluirá a asistencia a clase e participación na discusión dirixida. 20
Proba de resposta múltiple Consistirá na realización dun exame tipo test sobre uns contidos previamente especificados. O criterio de avaliación desta proba será especificada dentro do enunciado do test. 15
 
Observacións avaliación

Fontes de información
Bibliografía básica (). .
Sobre os servizos públicos

ANTOLIN, Francesca (1991): “Las empresas de servicios públicos municipales”, en Comín, F. y Aceña, P. (directores): Historia de la empresa pública en España. Madrid: Espasa Calpe.

-(1999), "Iniciativa privada y política pública en el desarrollo de la industria eléctrica en España. La hegemonía de la gestión privada, 1875-1950", Revis­ta de Historia Económica, nº 2, pp. 411-445.

BAHAMONDE MAGRO, A. (2000), El Palacio de Comunicaciones: un siglo de historia de Correos y Telégrafos. Madrid: Correos y Telégrafos.

BARTOLOME, I. (2007), La industria eléctrica en España (1890-1936). Estudios de Historia Económica n.º 50, Banco de España.

CALVO CALVO, Angel (1998), "El teléfono en España antes de Telefónica (1877-1924)", Revista de Historia Industrial nº 13, pp. 59-81.

-(2001), "Los inicios de las telecomunicaciones en España: el telégrafo", Revista de Historia Económica, XIX, 3, pp. 613-635.

-(2010), Historia de Telefónica: 1924-1975: primeras décadas, tecnología, economía y política. Barcelona: Ariel y Fundación Telefónica.

CAPEL, HORACIO (1994) "Estado, administración municipal y empresa privada en la organización de las redes telefónicas en las ciudades españolas, 1877-1923", Geocrítica nº 100, pp. 5-61. 

Clifton, J., F. Comín & D. Díaz-Fuentes (2003), Privatisation in the European Union: Public Enterprises and
Integration. Kluwer.

Comín, F. & D. Díaz (2004), La empresa pública en Europa, Madrid, Síntesis.

COSTA CAMPI, Mª Teresa (1981), "Iniciativas empresariales y capitales extranjeros en el sector Servicios de la Economía Española durante la segunda mitad del siglo XIX", Investigaciones Económicas nº 14, pp. 45-83.

GÓMEZ MENDOZA, A.,  SUDRÍA, C. y PUEYO, J. (2007), Electra y el estado: la intervención pública en la industria eléctrica bajo el franquismo. Publicaciones Cizur Menor: Civitas.

GONZÁLEZ, L. y MATÉS, J.M. (coord.), (2008),  La modernización económica de los Ayuntamientos: servicios públicos, finanzas y gobiernos municipales. Universidad de Jaén, Jaén.

MATES BARCO, JUAN MANUEL (1998), Cambio institucional y servicios municipales. Una historia del servicio público de abastecimiento de agua. Ed. Comares, Granada.

-(1999), La conquista del agua. Historia económica del abastecimiento urbano.Universidad de Jaén, Jaén.

MILLWARD, R. (2005), Private and Public Enterprise in Europe. Energy, telecommunications and transport, 1830-1990. Cambridge U.P., Cambridge.

MONCLÚS, F. J. Y OYÓN, J.L. (1996), “Transporte y crecimiento urbano en España, mediados s. XIX-finales s. XX”, Ciudad y Territorio XXVIII (107-108), pp. 217-240.

NUÑEZ ROMERO-BALMAS, G. (1995), “Empresas de producción y distribución de electricidad en España (1878-1953)”, Revista de historia industrial nº 7, pp. 39-79.

-(1996), “Servicios urbanos colectivos en España durante la segunda industrialización: entre la empresa privada y la gestión pública”, en COMÍN, F. y MARTÍN ACEÑA, P. (eds.), Empresas y empresarios en la Historia de España. Civitas, pp. 399-419.

SOSA, F. (1992), La gestión de los servicios públicos locales. Civitas, Madrid.

SUDRIA, Carles (1983), "Notas sobre la implantación y el desarrollo de la industria del gas en España, 1840-1901",

Revista de Historia Económica

, pp. 97-119.


Sobre os project-finance

•       Azpitarte Melero, M. (2000): “Análisis de riesgos en Project Finance” (Parte I), Harvard Deusto Finanzas & Contabilidad. Nov-Dec, pp.53-60.

•       Azpitarte Melero, M. (2000): “Análisis de riesgos en Project Finance” (Parte II), Harvard Deusto Finanzas & Contabilidad. Nov-Dec, pp.54-65.

•       Cuadernos ICO (1995): Financiación de Proyectos [Project Finance], ICO, Madrid.

•       ICEX (2002): “Project Finance. Financiación de proyectos internacionales”, Instituto Español de Comercio Exterior, Madrid.

•       García, M.J.; López, M.; Avilés, C. (2008): “La articulación de un project finance como instrumento de financiación de parques eólicos. Un caso práctico”. Congreso de AEDEM (Salamanca).

•       López, F.J.; Luna, W. (2002): Finanzas corporativas en la práctica, Mc.Graw-Hill, Madrid.

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións

É recomendábel posuir coñecementos básicos de Historia Económica do século XX, en especial de España.



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías