Datos Identificativos 2012/13
Asignatura (*) Políticas contra a pobreza e outras vertentes de exclusión Código 611440019
Titulación
Mestrado Universitario en Xestión e Políticas Públicas (Plan 2009)
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 2º cuadrimestre
Primeiro Optativa 3
Idioma
Galego
Prerrequisitos
Departamento Análise Económica e Administración de Empresas
Coordinación
Novo Corti, Maria Isabel
Correo electrónico
isabel.novo.corti@udc.es
Profesorado
Novo Corti, Maria Isabel
Correo electrónico
isabel.novo.corti@udc.es
Web
Descrición xeral Estudio dos conceptos de pobreza e exclusión social. Análese das distintas medidas e indicadores de pobreza e das principais políticas e medidas de contra a pobreza e a exclusión social. Aproxmación a técnicas de investigación no campo das políticas sociais inclusivas.

Competencias do título
Código Competencias da titulación
A2 Analizar e contribuír á definición dos problemas aos que as administracións públicas territoriais (e outras…) tratan de responder coas súas propias políticas.
A4 Identificar os instrumentos adecuados para lograr os resultados desexados e imaxinar os posibles escenarios.
A6 Deseñar os procesos para a toma de decisións coa finalidade de favorecer a rápida adopción das políticas e a súa eficaz posta en funcionamento.
A7 Orientar ás institucións públicas implicadas no desenvolvemento das relacións interinstitucionais e co sector privado.
A8 Suxerir instrumentos de seguimento e control para observar os resultados.
A9 Acadar coñecementos e habilidades para analizar, decidir e implantar e optimizar actuacións vinculadas ao uso de novas tecnoloxías na xestión e nas políticas públicas.
B1 Capacidade de análise e síntese.
B2 Capacidade de aprender.
B3 Resolución de problemas.
B4 Capacidade de aplicar os coñecementos na práctica.
B5 Capacidade para adaptarse a novas situacións.
B6 Preocupación pola calidade.
B7 Habilidade para traballar de forma autónoma.
B8 Traballo en equipo.
B9 Capacidade para organizar e planificar.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) Competencias da titulación
AM1
AM3
AM5
AM6
AM7
AM8
BM1
BM2
BM3
BM4
BM5
BM6
BM7
BM8
BM9
CM3
CM4
CM6
CM7
CM8

Contidos
Temas Subtemas
PARTE I: POBREZA E EXCLUSIÓN SOCIAL 1. Introducción: bienestar social, pobreza e desigualdade.
2. Concepto de Pobreza, medición e factores explicativos.
3. Pobreza e exclusión social.
4. Exclusión múltiple.
PARTE II: POLITICAS CONTRA A POBREZA E POLÍTICAS DE INCLUSIÓN 1. O papel dos organismos internacionais: O Banco Mundial e Nacións Unidas.
2. Políticas contra a pobreza e políticas de inclusión.
3. Plans de inclusión
PARTE III: TRABALLO INDIVIDUAL (escribir un artígo) DE INICIACIÓN Á INVESTIGACIÓN NO ÁMBITO DA POBREZA E A EXCLUSIÓN SOCIAL 1. A metodoloxía básica dun traballo de iniciación á investigación
2. Elaboración dun traballo individual e a súa presentación e defensa
PARTE IV: OBRADOIROS E ACTIVIDADES INTERACTIVAS Realizaranse obradoiros e actividades interactivas, onde os estudantes terán a oportunidade de contrastar os seus coñecementos con profesionais que expliquen propostas e situacións sociais e económicas da realidade actual.

Planificación
Metodoloxías / probas Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral 6 6 12
Estudo de casos 0 2 2
Discusión dirixida 1 2 3
Eventos científicos e/ou divulgativos 2 0 2
Obradoiro 6 12 18
Proba de resposta múltiple 0 2 2
Traballos tutelados 6 20 26
 
Atención personalizada 10 0 10
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Exposición dos temas propostos no progama, co obxectivo de expor os contidos que o alumnado debe preparar para o axeitado desenvolvemento do resto das actividades.
Estudo de casos Presentación e análise de experiencias ou casos reais do entorno socio-económico nacional e internacional.
Discusión dirixida Exposición de diferentes puntos de vista dos estudiantes sobre unha temática plantexada, na que deberán aportar opinións fundamentadas nos coñecementos adquiridos, que sosteñan a súa postura e defendan a súa proposta diante doutras posibles alternativas plantexadas por outros estudiantes ou pola profesora.
Eventos científicos e/ou divulgativos Asistencia a conferencias ou actividades socio-culturais vencelladas ós temas inclusivos o de pobreza que se plantexen no entorno do curso.
Obradoiro Trataránse temas monográficos de actualidade sobre pobreza e exclusión social, intentarase, na medida do posible, contar coa colaboración de expertos nas materias a analizar.
Proba de resposta múltiple Preguntas de resposta múltiple, que poden ser on line a través da plataforma moodle
Traballos tutelados Resolución de traballos prácticos polo alumno coa supervisión e seguimento do profesor

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Estudo de casos
Discusión dirixida
Descrición
Tanto os traballos de iniciación á investigación teórica e aplicada, como os relativos ao desenvolvemento de casos que se poidan plantexar profesionalmente contarán co seguimento, asesoría e supervisión do profesor

Os esdudiantes contarán co asesoramento do profesor para a preparación dos temas obxecto de discusión, para a preparación dos traballos e calquera outra dubida que puidera xurdir

Avaliación
Metodoloxías Descrición Cualificación
Traballos tutelados Elaboración e exposición dun traballo sobre inclusión. 40
Estudo de casos Os estudantes deben analizar os casos propostos pola profesora e ofrecer unha resposta fundamentada e razoada. 5
Discusión dirixida Exposición e defensa da opinión do estudiante, debidamente fundamentada, en base a os coñecementos adquirisos, no contexto dun debate na aula. 5
Eventos científicos e/ou divulgativos Asistencia e participación activa nas actividades académicas ou socio-culturais propostas no ámbito do curso. 5
Obradoiro Asistencia e participación activa nos obradoiros organizados. 20
Proba de resposta múltiple Deberanse responder a preguntas sobre os contidos teóricos, prácticos, e demais actividades desenvolvidas ao longo de curso.
Son preguntas tipo test con resposta múltiple que se desenvolverán en entornos virtuais.
25
 
Observacións avaliación

Fontes de información
Bibliografía básica (). .
Gimeno Ullastres, Juan Antonio (2003). Exclusión social y estado de bienestar. Ed. Centro de Estudios Ramón Areces
Subirats, Joan (director). Clara Riva, Laura Giménez, Anna Obradors, María Giménez, Díadac Queralt, (2004). Pobreza y exclusión social: Un análisis de la realidad española y europea.. Ed. Fundación “la Caixa”. Colección Estudios sociales núm 16
United Nations ( 2009). Rethinking Poverty. Report on the World Social Situation 2010. Department of Economic and Social Affairs. New York
Wagle, Udaya ( 2002). Rethinking poverty: definition and measurement . International Social Science Journal Volume 54 Issue 171, March, Pg. 155-165
Sen, Amartya, (1992). Sobre conceptos y medidas de pobreza. Comercio exterior, vol. 42, nº 4. México
Renes Ayala, Victor (coordinador) (2008). VI Informe sobre exclusión y desarrollo social en España 2008. Fundación FOESSA (Fundación de estudios sociales y de sociología aplicada) y Cáritas.

Bibliografía complementaria Villalón Ogáyar, Juan José (2006). Identidades sociales y exclusión. Ed. Fundación Foessa, Cáritas.
Consejo Económico y Social España (2008). Informe sobre el borrador del V Plan Nacional de Acción para la Inclusión Social, 2008-2010. (03/2008).. Consejo Económico
Annesley Claire (2007). Lisbon and social Europe: towards a European 'adult worker model' welfare system . Journal of European Social Policy.2007; 17: 195-205
Muñoz, M., Carmelo Vázquez, Juan José Vázquez (2003). Los límites de la exclusión. Ed. Témpora.
Atkinson, A.B. (1987). On the measurement of powerty. Econometrica, Vol. 55, No. 4 (July, 1987), 749-764
Silver & Wlñinson (1995). Policies to combat social exclusion: french-british comparison. International Institute For Labour Studies. Geneva
Rowntree (1908). Powerty: A study of town life. Macmillan & Co. London


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións

Asistir as clases con regularidade e empezar o traballo de investigación dende  oprincipio del curso, seguindo as indicacións da profesora



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías