Datos Identificativos 2012/13
Asignatura (*) Novos enfoques nos estudos literarios e culturais Código 613484002
Titulación
Mestrado Universitario en Literatura, Cultura e Diversidade
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 1º cuadrimestre
Primeiro Obrigatoria 3
Idioma
Castelán
Galego
Inglés
Prerrequisitos
Departamento Filoloxía Inglesa
Coordinación
Cabarcos Traseira, Maria Jesus
Correo electrónico
maria.jesus.cabarcos@udc.es
Profesorado
Cabarcos Traseira, Maria Jesus
Correo electrónico
maria.jesus.cabarcos@udc.es
Web
Descrición xeral Aproximación a nuevos enfoques teóricos y críticos en los estudios literarios y culturales:estudios de género (feminismos, teoría de género, “Queer Studies”), multiculturalismo y etnocrítica, teoría y crítica postcolonial, ecocrítica: literatura y medioambiente.

Competencias do título
Código Competencias da titulación
A1 Coñecer as principais correntes teóricas que integraron e integran a reflexión sobre a literatura e a cultura, así como os seus antecedentes.
A2 Comprender os procesos históricos dos estudos literarios e culturais e os seus cambios de paradigma.
A3 Ser capaz de desenvolver un enfoque orixinal e creativo na investigación avanzada no ámbito dos estudos literarios e culturais.
A4 Analizar e interpretar textos, aplicando diferentes modelos teóricos e xenéricos.
A5 Aplicar as técnicas de análise cultural respectando os fundamentos ideolóxicos presentes en contextos diversos.
A6 Integrar os estudos literarios nun contexto cultural máis extenso que transcenda os límites dunha soa lingua e / ou nación, atendendo á diversidade cultural.
A7 Ampliar o concepto de literatura, a través da súa relación coas TICS, os medios de comunicación, o cinema, as artes, no marco da diversidade cultural.
A8 Aplicar unha perspectiva comparatista de carácter transnacional e plurilingüístico aos estudos literarios, artísticos e culturais.
A10 Aplicar as técnicas de análise cultural en contextos diversos.
A12 Coñecer e valorar a diversidade cultural, con especial atención aos ámbitos anglófono, hispánico e galego-portugués.
A13 Adquirir a capacidade de manexar ferramentas e recursos de investigación aplicados no ámbito dos estudos literarios e culturais.
B1 Traballar de maneira interdisciplinar en entornos diversos.
B2 Demostrar un compromiso ético contra as desigualdades.
B3 Promover o entendemento intercultural desde a comprensión da diversidade.
B4 Desenvolver habilidades cognitivas avanzadas (capacidade de síntese, análise e pensamento crítico) relacionadas co desenvolvemento e a creación dun perfil investigador.
B5 Integrar coñecementos de campos de estudo diversos.
B6 Aplicar coñecementos e habilidades na resolución de problemas en entornos novos ou non familiares en contextos interdisciplinares.
B7 Adquirir a capacidade de concebir e deseñar proxectos de investigación con rigor académico.
B8 Desenvolver habilidades de xestión da información para propósitos académicos e de investigación.
B9 Adquirir capacidade de organizar o traballo, planificar e xestionar o tempo e resolver problemas de forma efectiva.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C2 Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) Competencias da titulación
Familiarizarse cos novos enfoques teóricos e críticos nos estudos literarios e culturais: estudos de xénero, feminismos, 'queer studies;' o multiculturalismo e a etnocrítica; os estudos postcoloniales, e a ecocrítica. AM1
AM2
AM6
BM1
BM2
CM1
CM2
Ser capaz de aplicar as teorías estudadas a un texto concreto. AM1
AM2
AM3
AM4
AM6
AM7
AM8
AM10
AM13
BM1
BM3
BM4
BM5
BM6
BM8
BM9
CM1
CM2
CM4
CM6
CM7
CM8
Poder expoñer as interpretacións propias de xeito ordenado e riguroso, tanto oralmente como por escrito, segundo se espera dun contexto académico. AM3
AM4
AM5
AM13
BM4
BM5
BM6
BM8
BM9
CM1
CM2
CM4
Ser capaz de debatir e discutir, de xeito académico e ordenado, as propias ideas fronte ás de outras persoas, e de recoñecer e expoñer os méritos e deméritos das diversas posturas e opinións. AM1
AM2
AM3
AM4
AM12
BM2
BM3
BM4
BM5
BM6
BM7
BM8
BM9
CM1
CM2
CM4
CM8

Contidos
Temas Subtemas
1. Estudos de xénero.

Planificación
Metodoloxías / probas Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral 7 14 21
Traballos tutelados 0 25 25
Presentación oral 2 3 5
Eventos científicos e/ou divulgativos 2 2 4
Discusión dirixida 10 10 20
 
Atención personalizada 0 0 0
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Descripción e análise dos novos enfoques teóricos e críticos nos estudios literarios e culturais
Traballos tutelados Traballos escritos sobre fontes primarias ou secundarias utilizando os enfoques teóricos estudiados (2.000 palabras aprox.)
Presentación oral Presentación de análises de textos con diferentes perspectivas críticas
Eventos científicos e/ou divulgativos Asistencia con aproveitamento a eventos científicos ou divulgativos relacionados coa asignatura
Discusión dirixida Participación das/dos estudiantes nas discusións suscitadas sobre os temas propostos. Esto implicará un labor previo de lectura dos textos asignados de certa envergadura.

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Presentación oral
Descrición
Asignación de traballos e orientacións sobre o rigor no desenvolvemento dos mesmos e nas perspectivas críticas utilizadas.

Orientación sobre a corrección lingüística e as características dos traballos académicos para a súa presentación en reunións científicas

Avaliación
Metodoloxías Descrición Cualificación
Discusión dirixida Participación na clase 45
Traballos tutelados Investigación individual tutelada pola profesora sobre un tema ou unha fonte primaria ou secundaria. Avaliarase a estructura do traballo, o desenvolvemento das ideas, o uso adecuado de exemplos para demostrar as ideas, a adecuación do traballo a o estilo de redacción e citación da Modern Language Association (MLA), así como o uso dun rexistro académico na redacción. 25
Eventos científicos e/ou divulgativos Asistencia e informe da actividade. De non houber ocasión de asistir a unha actividade axeitada para os contidos do curso, esta porcentaxe sumarase á de traballos tutelados. 5
Presentación oral Valorarase a exposición estructurada e claramente dirixida ao resto da clase dos contidos do traballo. 25
 
Observacións avaliación

Fontes de información
Bibliografía básica Halley, Janet (2007). After Sex? On writing after Queer Theory. Durham, N.C: Duke UP
Garrard, Greg (2004). Ecocriticism. London: Routledge
Eagleton, Mary (1986). Feminist Literary Theory. A Reader. Oxford: Blackwell
United Nations (2001). Important Concepts Undelying Gender Mainstreaming. www.un.org/womemwatch/osagi/pdf/factsheet2.pdf
Wisker, Gina (2007). Key Concepts in Postcolonial Literature . London: Palgrave Macmillan
Lovaas, Karen et al. (2006). LGTB Studies and Queer Theory: New Conflicts, Collaboration, and Contested Terrain. New York: Harrington Park P
Gibaldi, Joseph (2003). MLA handbook for writers of research papers . New YorK: MLA
Huggan, Graham (2009). Postcolonial Ecocriticism. New York: Routledge
Moi, Toril (1985). Sexual/Textual Politics.Feminist Literary Theory. Teoría Literaria Feminista. Madrid: Cátedra, 1998
Showalter, Elaine ed. (1985). The New Feminist Criticism. Essays on Women, Literature and Theory. London: Virago
McLeod, John (2007). The Routledge Companion to Postcolonial Studies. London: Routledge
de Beauvoir, Simone (1949). The Second Sex. Introd. "Woman as Other". http://www.marxists.org/reference/subject/ethics/de-beauvoir/2nd-sex/introduction.htm

Bibliografía complementaria Leitch, Vincent B. Gen. ed. (2010). Achebe, Chinua. ‘An Image of Africa: Racism in Conrad’s Heart of Darkness’, Norton Anthology of Theory and Criticism. New York: Norton
Marzec, Robert P (2007). An Ecological and Postcolonial Study of Literature. From Daniel Defoe to Salman Rushdie. London: Palgrave Macmillan
Love, Glen A. (2003). Practical Ecocriticism: Literature, Biology and the Environment. Charlottesville: U of Virginia P
Lazarus, Neil, ed. (2004). The Cambridge Companion to Postcolonial Literature Studies. New York CUP
Gilbert, Sandra and Susan Gubar (1979). The Madwoman in the Attic. New Haven: Yale UP


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Literatura. cultura e xénero /613484019
Muller e literatura inglesa /613484021
Espazos de multiculturalidade na literatura norteamericana/613484023
Culturas e literaturas das diásporas africana e asiática/613484024
Literaturas en lingua inglesa no contexto poscolonial 1/613484025
Literaturas en lingua inglesa no contexto poscolonial 2 /613484026
Literatura e cultura galegas no século XXI /613484030
Os discursos críticos nas literaturas e nas culturas en lingua galega e portuguesa /613484031
Temas e liñas de investigación en literatura e cultura brasileiras /613484033
Temas e liñas de investigación en literaturas e culturas africanas de lingua portuguesa /613484034

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías