Datos Identificativos 2012/13
Asignatura (*) Literatura e cultura galegas no século XXI Código 613484030
Titulación
Mestrado Universitario en Literatura, Cultura e Diversidade
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 2º cuadrimestre
Primeiro Optativa 3
Idioma
Galego
Prerrequisitos
Departamento Galego-Portugués, Francés e Lingüística
Coordinación
Tato Fontaiña, Laura
Correo electrónico
laura.tato@udc.es
Profesorado
Tato Fontaiña, Laura
Correo electrónico
laura.tato@udc.es
Web
Descrición xeral Estudo (avanzado) dun ou varios temas e liñas de investigación máis relevantes e
significativos das producións literarias e culturais do século XXI cos seus antecedentes.

Competencias do título
Código Competencias da titulación

Resultados de aprendizaxe
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) Competencias da titulación
Comprender os procesos históricos dos estudos literarios e culturais e as súas mudanzas de paradigma. AM2
BM8
CM6
Ser capaz de desenvolver un enfoque orixinal e creativo na investigación avanzada no ámbito dos estudos literarios e culturais. AM3
BM4
Analisar e interpretar textos, aplicando diferentes modelos teóricos e xenéricos. AM4
BM8
CM6
Aplicar as técnicas de análise cultural respectando os fundamentos ideolóxicos presentes en contextos diversos. AM5
BM1
CM8
Aplicar técnicas de análise cultural en contextos diversos AM10
BM1
Adquirir as habilidades necesarias para analisar e investigar os mecanismos dos procesos de comunicación. AM11
BM4
CM1
Coñecer e valorizar a diversidade cultural, con especial atención aos ámbitos hispánico e galego-portugués. AM12
CM1
CM4
Adquirir a capacidade de utilizar ferramentas e recursos de investigación aplicados no ámbito dos estudos literarios e culturais AM13
BM5
BM7
CM3
Aplicar unha perspectiva comparatista de carácter transnacional e plurilingüístico aos estudos literarios, artísticos e culturais AM8
BM1
CM6
CM8
Ser quen de realizar achegas creativas e orixinais no estudo comparatista dos textos literarios, dos produtos artísticos e das realidades culturais AM9
BM4
BM6
BM9

Contidos
Temas Subtemas
1. Principais grupos e liñas de investigación 1.1. Propostas sociais e identitarias
1.2. Propostas sistémicas e sociolóxicas
1.3. Outras propostas
2. Discursos e contradiscursos das mulleres. 2.1 Teoría e práctica.
3. Recepción da literatura galega do XXI. 3.1 A recepción externa.
3.2 A recepción interna.
3.3 Autores/as representativos/as das diferentes tendencias.

Planificación
Metodoloxías / probas Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral 10 15 25
Lecturas 1 20 21
Análise de fontes documentais 10 9 19
Presentación oral 2 7 9
 
Atención personalizada 1 0 1
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Presentación, desenvolvemento e análise de contidos teóricos e procedementais fundamentais para o alumnado atinxir as competencias e destrezas previstas.
Lecturas Realización dunha seria de lecturas que se inclúen no Paso 8 desta Guía.
Análise de fontes documentais Comentario e análise de diferentes textos seleccionados seguindo a táboa de contidos da materia.
Presentación oral Exposición oral do estudo realizado por cada alumno(a) sobre algunha da(s) obra(s) seleccionada entre as que figuran na relación de Lecturas obrigatorias no Paso 8 desta Guía.

Atención personalizada
Metodoloxías
Presentación oral
Descrición
Os(as) estudantes que non podan asistir no horario previsto para as Titorías, poderán concertar entrevistas por medio do correo electrónico.

Avaliación
Metodoloxías Descrición Cualificación
Lecturas A avaliación das lecturas obrigadas realizarase durante as sesións de "Presentación oral" para aqueles alumnos (as) a quen corresponda o papel de público. 40
Presentación oral Na avaliación desta actividade terase en conta, ademais do contido, a clareza expositiva e a corrección lingúística. 30
Análise de fontes documentais A valiación deste tipo de traballo será continua e realizada sobre a participación do(a) alumno(a) nas activades na aula. 30
 
Observacións avaliación


Todas
as actividades deberán ser entregadas de acordo cos prazos e os
procedementos fixados no início das sesións.

Os(as) estudantes con dispensa académica poderán realizar traballos tutelados para ser avaliados. Deberán poñerse en contacto coa profesora en horario de titorías ou a través do correo electrónico.


Fontes de información
Bibliografía básica González Fernández, H. (2005). Elas e o paraugas totalizador. Vigo: Xerais
Beltrán, E et alii (eds.) (2001). Feminismos. Debates teóricos contemporáneos. Madrid: Alianza
Amorós, C (1994). Historia de la teoría feminista. Madrid: Instituto de Investigaciones feministas da UCM
Bourdieu, Pierre (1992). Les règles de l’art. Genèse et structure du champ littéraire. Paris: Éditions du Seuil
Figueroa, Antón (2001). Nación, literatura, identidade: comunicación literaria e campos sociais en Galicia. Vigo: Edicións Xerais de Galicia
Blanco, C. (1995). Nais, damas, prostitutas e feirantas. Vigo: Xerais
Samartim, Roberto L.I. (2010). O processo de construçom do sistema literário galego entre o franquismo e a transiçom (1974-1978): margens, relaçons, estrutura e estratégias de planificaçom cultural. Santiago de Compostela: Servizo de Publicacións da USC
Even-Zohar, Itamar (2007). Polisistemas de cultura. Tel Aviv: Unit of Culture Research, Tel Aviv University (acesíbel en http://www.tau.ac.il/~itamarez/
Moure, T. (2012). Queer-emos un mundo novo. Sobre cápsulas, xéneros e falsas clasificacións. Vigo: Galaxia
González-Millán, X. (2000). Resistencia cultural e diferencia histórica: a experiencia da subalternidade. Santiago de Compostela: Sotelo Blanco
Casas, Arturo (2002). “A Teoría crítica da cultura e a planificación dos estudos socioculturais”. Anuario de estudios literarios galegos, 29-38
Torres Feijó, Elias J. (2004). “Roma locuta causa finita? Sobre docência e crítica da literatura e da cultura”. Aurora Marco et al. (eds.), Actas del VII Congreso Internacional de la Sociedad Española de Didáctic

Obras de Lectura:

Manuel Rivas: Todo é silencio.
María Reimonde: O club da calceta.
Domingo Villar: A praia dos afogados.
Teresa Moure: Unha primavera para Aldara.
Gustavo Pernas: Os ollos de Victorine e a construción da cuarta parede.
Ana Romaní: Estremas.

Bibliografía complementaria Tato Fontaíña, Laura; Tavares Maleval, Mª do Amparo (eds.) (2010). Estudos galego brasileiros 3: lingua, literatura, identidade. Rio de Janeiro / A Coruña: UERJ / Universidade da Coruña
Rodríguez, Francisco (1990). Literatura galega contemporánea (problemas de método e interpretación). Vilaboa: Edicións do Cumio
Reis, C. (1992). “Criação literaria e periferismo cultural: para una ideologia da marginalidade”. Actas do I Congreso Internacional da Cultura Galega, Dirección Xeral de Cultura, [Santiago de Compos
Hooper, Kirsty (2005). “Novas cartografías nos estudos galegos: nacionalismo literario, literatura nacional, lecturas posnacionais”. Anuario de Estudos Literarios Galegos: 64-73
Martínez Tejero, C. (2009). “O estudo de Sistemas Culturais Emergentes através da imprensa periódica. O caso do jornal «Faro de Vigo» em 1970”. Manuel Carlos Silva et al (eds.), [Actas do] X Congresso Luso Afro Brasileiro de Ciências Sociais. S
Torres Feijó, Elias J. (2006). “Sobre os objectivos, serviços e serventias da Historiografia literária. Algumhas propostas”. Maria da Penha Campos Fernandes (coord.), História(s) da Literatura. Actas do 1º Congresso Internaci


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías