Competencias do título |
Código
|
Competencias da titulación
|
Resultados de aprendizaxe |
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) |
Competencias da titulación |
Recoñecer no entorno xeográfico, histórico e cultural galego aqueles recursos metodolóxicos e didácticos mais axeitados para traballar a área do entorno social e cultural galego. |
|
B1 B3 B15
|
|
Diseñar traballos de indagación e propostas didácticas sobre o entorno galego. |
|
B4 B5 B8 B9 B16
|
|
Coñecer e comprender os temas e momentos principais da evolución histórica de Galicia e a súa relación coa didáctica na Educación Primaria. |
A24 A32 A33
|
|
|
Coñecer e analizar os contidos referidos ao coñecemento do entorno do currículo de Educación Primaria: a realidade xeográfica, histórica, social e cultural de Galicia como un espazo dinámico. |
A32 A33
|
|
|
Fomentar actitudes de valoración, respeto e conservación do patrimonio natural, cultural e histórico de Galicia |
A14 A34 A35
|
B6
|
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
Unidade 1: Introdución ao Medio Xeográfico e Histórico de Galicia.
|
- Fundamentos metodolóxicos da materia.
- Contidos e metodoloxía
- Do contorno inmediato ao universal.
|
Unidade 2. Temas de xeografía física e humana. |
- O clima, o relevo, a auga, a flora, a fauna.
- A poboación.
- Acción humana no medio.
- As formas de vida ao longo do tempo e as mudanzas na actualidade.
|
Unidade 3. Paisaxes naturais, históricas e culturais. |
- As fontes de información e documentación no entorno.
- Iniciación á recolleita de información sobre a paisaxe a partir de imaxes, restos e reconstrucións arqueolóxicas, obras de arte e textos escritos.
- Observacións de paisaxes naturais, históricas e culturais.
|
Unidade 4. Evolución histórica dende os primeiros poboadores. |
- A Prehistoria e a Historia na educación Infantil: temas e recursos.
- A vida cotiá dende os primeiros poboadores.
- A Arte e outras manifestacións da comunicación e da creatividade das persoas.
|
Unidade 5. Galicia contemporánea. |
- A vida cotiá das xeracións inmediatas anteriores.
- Temas significativos: da II República á Democracia. A emigración.
- A vida no século XXI.
|
Unidade 6. Temas monográficos. |
- Temas monográficos no discurso da historia e recursos para a didáctica. Nesta unidade trataranse cuestións concretas que ao longo do curso vaian xurdindo, motivadas polo interese que esperten os temas traballados, con especial atención ás propostas didácticas. |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Horas presenciais |
Horas non presenciais / traballo autónomo |
Horas totais |
Actividades iniciais |
3 |
0 |
3 |
Aprendizaxe colaborativa |
3 |
9.5 |
12.5 |
Eventos científicos e/ou divulgativos |
3 |
3 |
6 |
Discusión dirixida |
6 |
1 |
7 |
Saídas de campo |
8 |
24 |
32 |
Sesión maxistral |
16 |
1.6 |
17.6 |
Proba mixta |
2.5 |
30 |
32.5 |
|
Atención personalizada |
2 |
0 |
2 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Actividades iniciais |
Ao inicio de cada unidade fanse debates de ideas previas sobre a motivación, interese e coñecementos. |
Aprendizaxe colaborativa |
Organización en pequenos grupos para traballar conxuntamente na resolución de tarefas sobre temas que xordan da dinámica da propia materia e temas propostos pola profesora. |
Eventos científicos e/ou divulgativos |
Realizarase algunha actividade tipo conferencia, charla, pequeno curso nas que o alumnado terá a oportunidade de actualizar os seus coñecementos e coñecer experiencias relacionadas co ámbito da materia. |
Discusión dirixida |
Levarase a cabo durante todo o curso, con especial incidencia naqueles temas que requiran unha maior participación na discusión, para traballar a capacidade de exposición, diálogo e argumentación principalmente.
|
Saídas de campo |
Estas actividades permiten desenvolver as capacidades relacionadas coa observación directa e sistemática cara á recollida de información do medio xeográfico e histórico galego para a percepción do seu potencial educativo e formador.
Son saídas concebidas para o coñecemento do medio cultural no seu máis amplo ámbito, por medio da aprendizaxe directa.
Son a base para a realización de propostas didácticas por parte do alumnado. |
Sesión maxistral |
As explicacións teóricas referiranse ós contidos básicos que forman a estrutura de cada tema. Realizarase co apoio de documentación específica e terá especial incidencia na metodoloxía e na práctica para a didáctica do medio histórico e xeográfico. |
Proba mixta |
Realizarase unha proba escrita na primeira oportunidade de avaliación que versará tanto sobre aspectos teóricos tratados na docencia expositiva como nos prácticos das sesións interactivas.
Teranse en conta aspectos tales como coñecemento dos conceptos fundamentais da materia, corrección e claridade na expresión, capacidade de síntese, capacidade de relación e creatividade. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Aprendizaxe colaborativa |
|
Descrición |
O traballo colaborativo terá un seguimento personalizado para garantir o cumprimento dos obxectivos e prazos así como para resolver dúbidas. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Descrición
|
Cualificación
|
Saídas de campo |
A asistencia será obrigatoria e puntuará a participación activa, así como nas tarefas previas e posteriores ás mesmas. |
30 |
Proba mixta |
Realizarase unha proba escrita que versará tanto sobre aspectos teóricos tratados na docencia expositiva como nos prácticos das sesións interactivas. Teranse en conta aspectos tales como coñecemento dos conceptos fundamentais da materia, corrección e claridade na expresión, capacidade de síntese, capacidade de relación e creatividade.
|
30 |
Discusión dirixida |
Participación nos debates de aula |
10 |
Aprendizaxe colaborativa |
Ao longo do curso realizaranse actividades e traballos que serán avaliados como grupo e individualmente. |
20 |
Eventos científicos e/ou divulgativos |
A asistencia será obrigatoria e as alumnas e alumnos realizarán comentarios escritos acerca das actividades. |
10 |
|
Observacións avaliación |
Na avaliación terase en conta a asistencia a clase nas sesións
expositivas e a asistencia ás sesións de
docencia interactiva (que será obrigatoria) así como a participación activa nestas. Valorarase a participación e
cumprimento nas tarefas que se encomenden tanto individuais como en
grupo, os coñecementos adquiridos, a
comprensión e capacidade de
síntese, a claridade expositiva oral e escrita, a creatividade e as actitudes positivas. Na primeira oportunidade
de avaliación terán carácter de NON PRESENTADO aqueles/as
alumno/as
que non concorran á "proba mixta", e non realizaran as actividades e
tarefas encomendadas ao longo do curso que se inclúan nas metodoloxías
relacionadas. Por tanto, para ter NON PRESENTADO non poden ter feito
actividade ningunha da materia. Terán carácter de SUSPENSO
aqueles/as alumnos/as que non téndose presentado á
"proba mixta" tiveran realizado previamente calquera das outras
actividades e tarefas encomendadas ao longo do curso que se inclúan nas
"metodoloxías". De superaren as avaliacións destas actividades, conservaráselles a cualificación ate a segunda
oportunidade de avaliación.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
Carballo, X. ((2007)). Arqueoloxía de Galicia. Itinerarios polo pasado.. Vigo: Nigra Trea
Gallego Rei, M. ((2008)). As lendas. Propostas para traballar coas lendas galegas.. Vigo: Ir Indo
AA.VV. ((1999)). Atlas histórico de Galicia.. Vigo: Nigra Trea
Aldrey Vázquez, J.A., Lois González, R.C. ((2010)). Breve Xeografía de Galicia. Vigo: A Nosa Terra
Cooper, H. ((2002)). Didáctica de la historia en la enseñanza infantil y primaria. Madrid: MEC-Morata
Andrade Cernadas, J.M. ((1995)). Didáctica de la Hª de Galicia. Tosoxoutos
Armas Castro, X. coord. ((2002)). Ensinar Historia de Galicia.. Santiago: ICE
Torres Santomé, J. et al., ((2002)). Ensinar historia de Galicia. Aspectos historiográficos e didácticos.. Santiago: Universidade
Pérez Alberti, A. ((2008)). Espacios naturales de Galicia.. Lundwerg
AA.VV. ((1991-2008)). Galicia. Proxecto Hércules.. A Coruña: Hércules Editorial.
Carballo Arceo, L.X. ((2005)). Guía de los castros de Galicia. Vigo: NigraTrea
Castro, X. ((2007)). Historia da vida cotiá en Galicia. Vigo: NigraTrea
Villares, R. ((2004)). Historia de Galicia.. Vigo: Galaxia
Villares, R., Armas, J., et al ((1990)). Historia de Galicia. Textos y materiales para su historia.. Barcelona: Crítica
Rodríguez Troncoso, M. ((2005)). Historia dunha aldea galega. Coas mans encol do lume.. Vigo: Ir Indo
Pazo Labrador, A. X. ((2007)). Nocións básicas de xeografía xeral física para mestres: as consecuencias xeográficas dos procesos naturais.. Vigo: Universidade
Peña Santos, A. de la ((1999)). Os petroglifos galegos.. Vigo: A Nosa Terra
Méndez Fernández, L. ((2000)). Por que se chama así este sitio. Santiago: Lea
Saavedra Fernández, P. ((1994)). Vida cotidiana en la Galicia del Antiguo Régimen.. Crítica, Barcelona |
Segundo avance o curso, iranse proporcionando outras fontes de información, ademais das bibliográficas que se irán incrementando. Páxinas web: www.aaviladonga.es www.atapuerca.com www.educabarrie.org http://innovarteinfantil.wordpress.com/ http://clio.rediris.es www.edu.xunta.es www.educahistoria.com www.orellapendella.org www.culturagalega.orr www.brincadeira.com
www.prensaescuela.com www.educoruna.es www.proxectoterra.coag.es www.nova-escola-galega.org www.museobelasartescoruna.xunta.es |
Bibliografía complementaria
|
|
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
|
Observacións |
Trátase dunha materia que se realizará principalmente cunha metodoloxía activa, na que a propia dinámica do curso irá sinalando os centros de interese do alumnado e, en base a estes, iranse concretando temáticas e actividades a realizar. Así, é necesaria a asistencia e participación activa tanto nas sesións maxistrais
como nas sesións interactivas e en todas as actividades desenvoltas no
contexto da materia. |
|