Datos Identificativos 2012/13
Asignatura (*) Sistemas da información e comunicación en ciencias da saúde Código 661G01004
Titulación
Grao en Enfermaría
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Primeiro Formación básica 6
Idioma
Castelán
Galego
Prerrequisitos
Departamento Tecnoloxías da Información e as Comunicacións
Coordinación
Castro Martinez, Alfonso
Correo electrónico
alfonso.castro@udc.es
Profesorado
Castro Martinez, Alfonso
Raña Lama, Camilo Daniel
Correo electrónico
alfonso.castro@udc.es
camilo.lama@udc.es
Web
Descrición xeral Las bases del programa son la enseñanza teórica enfocada a que el alumno adquiera los conceptos imprescindibles que le permitan comprender y manejar los sistemas informáticos disponibles actualmente en el campo de la Enfermería y ser capaz de manejar aquellos que se puedan utilizar en un futuro. Y la enseñanza práctica, como en toda ingeniería, es necesario ver y conocer las herramientas con el fin de ver tanto la aplicación de los conceptos teóricos como una preparación adecuada para la realización de las tareas diarias asociadas con las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones.

Competencias do título
Código Competencias da titulación
A10 Aplicar as tecnoloxías e sistemas de información e comunicación dos coidados de saúde.
B1 Aprender a aprender.
B2 Resolver problemas de forma efectiva.
B3 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo.
B4 Traballar de forma autónoma con iniciativa.
B8 Capacidade de análise e sínteses.
B9 Capacidade de aplicar os coñecementos na práctica.
B11 Capacidade e habilidade de xestión da información.
B13 Toma de decisións.
B17 Fomento de unha 2º lingua de interese para a profesión.
B19 Coñecementos de informática relativos ao ambiente de estudio.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C2 Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) Competencias da titulación
Coñecer os sistemas de procura e recuperación da información científica en ciencias da saúde. Avaliar a calidade da información científica. Sistemas de información para pacientes en Internet. A10
B1
B2
B3
B9
B11
B13
B17
B19
C1
C2
C3
C6
C8
Coñecer a estrutura e tipoloxía dos traballos científicos nos seus diversos soportes. A10
B1
B2
B3
B9
B11
B13
B17
B19
C1
C2
C3
C6
C8
Basear as intervencións de coidados en probas /evidencias científicas. Coñecer a estrutura, localización e aplicación das guías de práctica clínica A10
B1
B2
B3
B9
B11
B13
B17
B19
C1
C2
C3
C6
C8
Conocimiento de las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones aplicadas a Ciencias de la Salud. A10
B1
B2
B8
C3
Conocimiento de la estructura de los Sistemas Informáticos Médicos. Capacidad para trabajar con Sistemas de Historia Clínica Electrónica. B2
B3
B4
B8
C6
Conocimiento de los estándares y tecnologías empleados en los Sistemas de Información en Ciencias de la Salud. Capacidad para analizar y evaluar Sistemas de Información en el área de Enfermería. A10
B19
C3
C6
Capacidad para entender la estructura de una base de datos clínica y uso de sistemas telemáticos basados en almácenes de datos. A10
B19
C3
Conocimiento de los sistemas de encriptación y autenticación empleados en SIS. Habilidad para manejar SIS construidos sobre técnicas fuertes de encriptación. A10
B4
B11
C3

Contidos
Temas Subtemas
PARTE 1. A INFORMACIÓN E A COMUNICACIÓN CIENTÍFICA EN CIENCIAS DA SAÚDE
1. A Información e a Comunicación Científica en Ciencias da Saúde.
Evolución ao longo da historia.

Crecemento e obsolescencia.

Tipos de informes científicos.
2. Sistemas de Información Científica.
Busca avanzada na rede Intenet.

Recursos na rede para enfermaría.
3. Localización da información científica: buscas bibliográficas:
Linguaxe libre. Linguaxe controlada (DeCS, MeSH).

Estratexias de busca, operadores booleanos.

O rexistro bibliográfico: campos.

Localización de diferentes tipos de documentos (orixinais, revisións...). Filtros de busca.

As bases de datos: CUIDEN, CUIDATGE, CINAHL, MEDLINE, outras bases de datos.

A Biblioteca Virtual en Salud, Bibliosaúde, Biblioteca da Universidade da Coruña.
4. Estrutura e estilo dos traballos científicos.
Requisitos de uniformidade para manuscritos enviados a revistas biomédicas. Estilo Vancouver. Sistema Harvard / American Psychological Association (APA).

O artigo orixinal:
i. Parte preliminar:
1. Título.
2. Autores.
3. Resumo.
4. Palabras chave.
ii. Corpo do artigo (o formato IMRD):
1. Introdución.
2. Material e método.
3. Resultados.
4. Discusión - Conclusión.
iii. Parte final:
1. Referencias bibliográficas.
2. Agradecementos.
3. Anexos.

O artigo de revisión.

A Comunicación Científica.
5. Lectura crítica de artigos científicos.
A revisión bibliográfica: narrativa, sistemática.

Busca de revisións.
6. A Enfermaría Baseada na Evidencia.
Niveis de evidencia e graos de recomendación.

7. Guías de Práctica Clínica: tipos, elaboración e deseño de Guías de Práctica Clínica.

Busca de Guías de Práctica Clínica. Centros elaboradores e centros de almacenamento.
PARTE 2. TIC APLICADAS A CIENCIAS DE LA SALUD.
1. Introducción. Conceptos fundamentales en Tecnologías de la Información y las Comunicaciones.
2. Redes telemáticas en Ciencias de la Salud. Teleasistencia y telecuidados en enfermería.
3. Bases de datos clínicas. Sistemas de Historia Clínica Electrónica.
4. Sistemas de información en Medicina. Sistemas informáticos en Enfermería.
5. Evaluación de Sistemas Informáticos Sanitarios. Estándares en informática médica.
6. Seguridad en Sistemas Informáticos y Redes telemáticas en Ciencias de la Salud. Sistemas de cifrado y firma electrónica.

Planificación
Metodoloxías / probas Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Actividades iniciais 1 0 1
Sesión maxistral 9 4.5 13.5
Sesión maxistral 9 4.5 13.5
Prácticas a través de TIC 10 20 30
Aprendizaxe colaborativa 10 20 30
Solución de problemas 3 18 21
Presentación oral 3 18 21
Proba de resposta breve 2 10 12
 
Atención personalizada 8 0 8
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Actividades iniciais Se utilizará al principio del curso para mostrar al alumno en que consiste la asignatura y como el temario le permitirá adquirir los conocimientos básicos de las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones en las Ciencias de la Salud
Sesión maxistral Esta metodología será empleada a lo largo del curso para mostrar al alumno los conceptos teóricos que se expondrán en la asignatura.
Sesión maxistral Esta metodología será empleada a lo largo del curso para mostrar al alumno los conceptos teóricos que se expondrán en la asignatura.
Prácticas a través de TIC En las prácticas el alumno podrá trabajar con las aplicaciones vistas en clase, así al mismo tiempo que aprende podrá ver las posibilidades que ofrecen en el tratamiento de la información.
Aprendizaxe colaborativa Parte 1: Os alumnos realizarán traballos en grupo ou de xeito individual, a lectura crítica dun artigo científico orixinal e unha revisión bibliográfica narrativa, e sobre outros contidos da materia.
Solución de problemas Esta metodología se utilizará a lo largo del curso para comprobar que ha aquirido las competencias relacionados con la práctica de la asignatura: uso de sistemas de historia clínica electrónica, aplicaciones telemáticas, técnicas de seguridad en Tecnologías de la Información y las Comunicaciones, etc.
Presentación oral Parte 1: Os alumnos presentarán na aula cos medios audiovisuais dispoñibles na mesma os traballos realizadoa ao longo do cuadrimestre.
Proba de resposta breve Se usará al final del curso para comprobar que el alumno ha comprendido los conocimientos teóricos explicados a lo largo del curso.

Atención personalizada
Metodoloxías
Prácticas a través de TIC
Solución de problemas
Descrición
La atención personalizada está enfocada a apoyar al alumno en la compresión de las diferentes técnicas mediante el apoyo en las tutorías y la resolución de las dudas que surgan en las clases magistrales.

También, se le prestará ayuda al alumno en las dudas que puedan surgir en la realización de las prácticas y durante el aprendizaje mediante la solución de problemas, para un mejor aprovechamiento y comprensión de los sistemas y métodos vistos en la clase.

Avaliación
Metodoloxías Descrición Cualificación
Aprendizaxe colaborativa Parte 1. Os resultados das actividades, sexan grupais ou individuais, tanto as realizadas na aula coma fóra da mesma, serán presentados nos prazos acordados. 45
Solución de problemas Consistirá en la realización de ejercicios prácticos para comprobar que el alumno ha conseguido el grado de manejo de las aplicaciones esperado.
25
Proba de resposta breve Será una prueba escrita breve para comprobar que el alumno ha comprendido los conceptos vistos en clase. 20
Presentación oral Parte 1. Os alumnos farán ao menos unha presentación oral cos resultados das actividades realizadas relacionadas cos contidos da materia. 5
 
Observacións avaliación

Por limitacións da plataforma, o contido deste apartado é orientativo.

No primeiro día de clase cada profesor comentará como se realizará a avaliación da súa parte.


Fontes de información
Bibliografía básica Day RA (2005). Cómo escribir y publicar trabajos científicos. Washington: Organización Panamericana de la Salud
(). DICOM. http://medical.nema.org/dicom/2004.html
Bobenrieth Astete M (1994). El artículo cientico original: Estructura, estilo y lectura. Granada: Escuela Andaluza de Salud Pública
(). European Committee for Standardization. http://www.cenorm.be/cenorm/index.htm
Henry F. Korth y Abrahan Silberschatz (1987). Fundamentos de Bases de Datos. E. Mc Graw Hill
(). Grupo Vancouver. Requisitos de uniformidad para manuscritos enviados a revistas biomédicas. http://www.fisterra.com/recursos_web//mbe/vancouver.htm
(). Health Level 7. www.hl7.org
Sacket D, Richardson WS, Rosenberg W (1997). Medicina Basada en la Evidencia: cómo practicar y enseñar M.B.E.. Madrid. Churchill Communications Europe España
Burgos Rodríguez R (1998). Metodología de investigación y escritura científica. Granada: Escuela Andaluza de Salud Pública
Ana Barranco (). MOVICARE: Sistema de información clínica para enfermaría.
Ferrer-Roca (2001). Telemedicina. Ed. Panamericana

Bibliografía complementaria (). IHE. http://www.ihe.net/
Bronzino (1995). The biomedical engineering handbook. IEEE Press, CRC Press Inc.

Recursos en internet para o segundo cudrimestre:

Bibliteca Virtual en Salud

http://bvs.isciii.es/E/index.php

Excelencia Clínica

http://www.excelenciaclinica.net/

Fisterra

http://www.fisterra.com/

Centro colaborador español del Instituto Joanna Briggs

http://es.jbiconnect.org/

Guía Salud

http://www.guiasalud.es/home.asp

Universidade de A Coruña. Bibliteca

http://www.udc.es/biblioteca/galego/index.htm

Cochrane Library

http://www.cochrane.es

Cuiden

http://www.index-f.com

Cuidatge

http://teledoc.urv.es/cuidatge/

Medline

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/PubMed

Scielo España

http://wwwscielo.isciii.es/scielo.php

CINAHL

http://www.cinahl.com

Enfispo

http://alfama.sim.ucm.es/isishtm/enfispo.asp

Trip Database

http://www.tripdatabase.com/


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Enfermaría Comunitaria I/661G01014

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Coidados Básicos en Enfermaría/661G01006
Fundamentos da Enfermaría/661G01007
Bases para a interpretación do coñecemento científico/661G01008

Materias que continúan o temario

Observacións
Se recomienda al alumno para un aprovechamiento óptimo de la asignatura un seguimiento activo de las clases, así como participar en las distintas actividades y el uso de la atención personalizada para la resolución de las dudas o cuestiones que le puedan surgir.


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías