Datos Identificativos 2012/13
Asignatura (*) Fisioloxía I Código 661G01005
Titulación
Grao en Enfermaría
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Primeiro Formación básica 6
Idioma
Castelán
Galego
Inglés
Prerrequisitos
Departamento
Coordinación
Gómez Tellado, Manuel
Correo electrónico
manuel.tellado@udc.es
Profesorado
Gómez Tellado, Manuel
Correo electrónico
manuel.tellado@udc.es
Web
Descrición xeral O propósito desta materia é abordar o coñecemento e comprensión da función dos sistemas do organismo humano de forma integrada, é decir os mecanismos que o organismo utiliza para manter en equilibrio todas as súas funcións e as interrelacións entre elas. Comprender as alteracións que se producen cando fallan os mecanismos de compensación fisiolóxicos e as súas manifestacións.

Competencias do título
Código Competencias da titulación

Resultados de aprendizaxe
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) Competencias da titulación
Comprender as funcións dos distintos órganos, aparatos e sistemas do organismo sano. A1
A2
A11
B1
B2
B3
B8
B11
C1
C3
Comprender os mecanismos de integración e interrelación entre os diferentes órganos e sistemas. A1
A2
A11
B1
B2
B3
B8
B11
C1
C3
Identificar as alteracións das diferentes funcións e as causas que as producen. A1
A2
A11
B1
B2
B3
B8
B11
C1
C3

Contidos
Temas Subtemas
TEMA I:Fisiología Celular.
- Volumen y composición de los líquidos celulares.
- Características de la membrana celular
- Transporte y potencial de acción
- Transmisión sináptica y neuromuscular
- Músculo liso y esquelético
Tema II: Patología de la Membrana, el nervio y el músculo.
- Fisiopatología de la membrana celular
- Fisiopatología de la unión neuromuscular
- Fisiopatología de la contracción muscular
Tema III: Sistema Cardiocirculatorio.
- Circuito del sistema cardiovascular
- Hemodinámica
- Electrofisiología
- Contracción del músculo cardíaco
- Ciclo cardíaco
- Presión arterial y retorno venoso
- Microcirculación
Tema IV :Patología del Sistema Cardiocirculatorio - Insuficiencia circulatoria
- Patología de las válvulas
- Arritmias cardíacas
- Isquemia miocárdica
- Patología del pericardio
- Patología de la presión arterial
- Patología vascular periférica
Tema V: Sistema Respiratorio
- Estructura del sistema respiratorio
- Volúmenes y capacidades pulmonares
- Mecánica de la respiración
- Intercambio de gases y transporte de oxígeno y CO2
- Relaciones ventilación perfusión
- Control de la respiración
Tema VI: Patología del Sistema Respiratorio.
- Insuficiencia respiratoria
- Patología del parénquima pulmonar
- Patología de la pleura y del mediastino
- Patología de la circulación pulmonar

Tema VII: Sistema Nefrourinario - Líquidos corporales
- Flujo sanguíneo renal
- Filtración glomerular
- Reabsorción y secreción
- Equilibrio iónico y hidroelectrolítico
- Regulación de la micción
Tema VIII: Patología del sistema Nefrourológico - Insuficiencia renal
- Patología Glomerular, tubular y tubulointersticial
- Patología de las vías urinarias

Planificación
Metodoloxías / probas Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Estudo de casos 14 32 46
Presentación oral 1 8 9
Proba mixta 2 28 30
Traballos tutelados 7 14 21
Solución de problemas 20 20 40
Prácticas de laboratorio 2 0 2
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Estudo de casos Estudio de casos (habitualmente en grupo) utilizando as modalidades que a continuación se especifican:
- Aprendizaje basado en resolución de problemas
- Trabajo colaborativo
Presentación oral Actividade na que os estudantes expoñen verbalmente o contido / resultados dos obxetivos de resolución dos problemas e se discute a sua validez na resolución do problema.
Proba mixta Proba escrita con pregunta curta e tipo test, así como resolución dun caso para avaliar, fundamentalmente, a aprendizaxe dos contidos teóricos.
Traballos tutelados Actividade na que os estudantes de forma autónoma profundizan ou relacionan coñecementos xurdidos da actividade de resolución de problemas.
Solución de problemas Actividade na que o profesor expón de maneira oral un problema e se marcan unhos obxetivos de aprendizaxe no marco dos obxetivos fundamentáis da asinatura.
Prácticas de laboratorio Actividade na que nun modelo animal pódese aprender in vivo os fenómenos expostos nos contidos teóricos.

Atención personalizada
Metodoloxías
Estudo de casos
Proba mixta
Traballos tutelados
Solución de problemas
Descrición
A atención personalizado relacionada coa proba mixta ten como finalidade atender as consultas do alumnado relacionadas co estudo e/ou temas vinculados coa materia. Farase de forma individualizada, ben de maneira presencial ou a través do correo electrónico.

A atención personalizada relacionada cos traballos tutelados ten como finalidade orientar os estudantes na realización dos traballos. O seguimento farase de forma individual ou en pequenos grupos, ben de maneira presencial ou a través do correo electrónico.



Avaliación
Metodoloxías Descrición Cualificación
Estudo de casos Estudio de casos presentados en clase, mediante debate e fixando objetivos de aprendizaje. Faranse en grupos pequenos. 5
Presentación oral A proba consistirá na presentación dos resultados de forma expositiva, dos traballos tutelados e do estudo de casos. Puntuará sobre un mínimo de 0 e un máximo de 10. A puntuación mínima para superar a proba será de 5. A nota media final sumarase á do examen sempre e cando se aprobe o examen. 20
Proba mixta A proba constará de preguntas curtas e tipo test, relacionadas con contidos teóricos, lecturas, estudio de casos e traballos tutelados.
Puntuará sobre un mínimo de 0 e un máximo de 10. A puntuación mínima para superar a proba será de 5.
50
Traballos tutelados A avaliación dos traballos farase tendo en conta os seguintes apartados:
. Descripción e sintese da información dos contidos ou temas relativos ós traballos.
. Utilización de léxico específico.
Puntuará sobre un mínimo de 0 e un máximo de 10. A puntuación mínima para superar a proba será de 5. A nota media sumarase á do examen sempre e cando se aprobe o examen.
5
Solución de problemas Segundo a metodoloxía do aprendizaxe basado en problemas se plantexaran os obxetivos de aprendizaxe preciso para poñer en marcha a resolucón de ditos problemas. Ditos obxetivos se discutirán na aula e se compartiran os coñecementos cos outros alumnos en forma de debate. 20
 
Observacións avaliación

Aprendizaje basado en problemas


Fontes de información
Bibliografía básica COSTANZO L (2011). Fisiología . Elsevier
MEZQUITA (2011). Fisiología Médica. Panamericana
MULRONEY S (2011). Fundamentos de Fisiología. Elsevier
JAVIER LASO (2011). Introducción a la Medicina Clínica. Elsevier Masson
HARRISON (2009). Principios de Medicina Interna. Mc Graw Hill
GUYTON H. (2007). Tratado de Fisiología Médica. . Elsevier

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Fisioloxía II/661G01010
Enfermaría clínica III/661G01017
Enfermaría Clínica I/661G01034
Enfermaría Clínica II/661G01035

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Anatomía/661G01001
Bioloxía/661G01002

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías