Competencias do título |
Código
|
Competencias da titulación
|
A18 |
Comprender a metodoloxía de investigación cualitativa en saúde. |
A19 |
Comprender a metodoloxía de investigación cuantitativa en saúde. |
A20 |
Comprender os métodos estatísticos frecuentes en estudios do área de ciencias da saúde. |
B1 |
Aprender a aprender. |
B2 |
Resolver problemas de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo. |
B11 |
Capacidade e habilidade de xestión da información. |
B17 |
Fomento de unha 2º lingua de interese para a profesión. |
C1 |
Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma. |
C3 |
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida. |
C6 |
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. |
C8 |
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) |
Competencias da titulación |
METODOLOXÍA CUALITATIVA
1.- Coñecer e describir os principais fundamentos teóricos en investigación cualitativa.
Resultados de aprendizaxe:
- O estudante será capaz de identificar os principais fundamentos teóricos en investigación cualitativa.
- O estudante será capaz de describir os principais fundamentos teóricos en investigación cualitativa. |
A18
|
B1 B3 B17
|
C1 C3 C6 C8
|
2.- Coñecer e describir as características metodolóxicas da investigación cualitativa.
Resultados de aprendizaxe:
- O estudante será capaz de identificar e describir as carcterísticas metodolóxicas da investigación cualitativa.
|
A18
|
B1 B3 B17
|
C1 C3 C6 C8
|
3.- Coñecer e describir os métodos e as técnicas para a obtención e a análise de datos cualitativos.
Resultados de aprendizaxe:
- O estudante será capaz de describir os principais métodos e técnicas para a obtención e a análise de datos cualitativos.
- O estudante será capaz de interpretar investigación científica cualitativa.
- O estudante será capaz de realizar unha proposta de investigación utilizando para iso metodoloxía de investigación cualitativa. |
A18
|
B1 B2 B3 B17
|
C1 C3 C6 C8
|
Comprender a metodoloxía de investigación cuantitativa en saúde
|
A19 A20
|
|
C6 C8
|
Comprender os métodos estatísticos frecuentes en estudios do área de ciencias da saúde.
|
A19 A20
|
|
C6 C8
|
Compronder os elementos necesarios para a execución dun estudo clínico-epidemiolóxico |
A19 A20
|
B3 B11
|
C6 C8
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
TEMA I: Fundamentos da investigación cualitativa. Características. Deseño cualitativo. Pregunta de investigación.
|
1.1. Investigación cualitativa en enfermaría.
1.2. Fontes de coñecemento e investigación científica.
1.3. Paradigmas da investigación en ciencias da saúde e fundamentos da investigación cualitativa.
1.4. Deseño cualitativo: Da delimitación do tema de investigación á pregunta de investigación.
1.5. O proceso de revisión bibliográfica na investigación cualitativa.
|
Tema II: Práctica da investigación cualitativa: colleita de datos. |
2.1. Principais Técnicas:
2.1.1. A observación.
2.1.2. Técnicas conversacionais:
2.1.2.1. Entrevista en profundidade e entrevista semiestructurada.
2.1.1.2. Grupos de discusión.
2.2. Principais Métodos:
2.1.1. Fenomenolóxico.
2.1.2. Teoría fundamentada.
2.1.3. Etnográfico.
2.1.4. Estudios de caso.
2.1.5. Historias de vida.
2.1.6. De consenso.
2.3. Rol do investigador.
2.4. Participantes. A mostraxe.
2.4. A triangulación. |
Tema III: Práctica da investigación cualitativa: análise de datos. |
3.1. Análise cualitativa.
3.2. O rigor na investigación.
3.2. Presentación do informe final.
3.4. Da lectura crítica á evidencia científica. A metasíntese.
3.5. A ética na investigación cualitativa.
3.6. Liñas de investigación.
|
Tema IV. JUSTIFICACION DE UN ESTUDIO
|
1. Pertinencia de un estudio
2. Viabilidad de un estudio |
TEMA V. ELEMENTOS NECESARIOS EN EL DISEÑO DE UN ESTUDIO |
1. Introducción (antecedentes y estado actual del tema)
2. Justificación del estudio
3. Objetivos
4. Material y métodos
4.1.- ámbito de estudio
4.2.- periodo de estudio
4.3.- tipo de estudio
4.4.- estrategia de búsqueda bibliográfica
4.5.- criterios de inclusión
4.6.- criterios de exclusión
4.7.- mediciones
4.8.- justificación del tamaño muestral
4.9.- análisis estadístico
4.10.- aspectos ético-legales
4.11.- limitaciones del estudio
5. Cronograma y plan de trabajo
6. Experiencia del equipo investigador
7. Plan de difusión de resultados
8. Memoria económica
9. Bibliografía
|
TEMA VI. DISEÑO DE UN ESTUDIO |
1. Tipos de estudios clínico epidemiológicos
2. Estudios para la validación de pruebas
3. Estrategias de muestreo
4. Cuantificación del riesgo y medidas de efecto
5. Aspectos ético legales a considerar antes de la realización de un estudio clínico-epidemiológico |
TEMA VII. ANALISIS ESTADISTICO DEL ESTUDIO |
1. Concepto de estadística. Variables
2. Tabulación y representación gráfica de las variables
3. Análisis descriptivo de los datos
4. Cálculo de probabilidades
5. La distribución normal. Características y aplicaciones
6. Introducción a la estadística inferencial
7. Significación estadística
8. Cálculo del tamaño muestral
9. Muestreo
10. Correlación entre variables
11. Estadístico Chi- cuadrado
12. Regresión lineal
13. Introducción al análisis multivariante
14. Análisis de la supervivencia
15. Presentación de resultados y su interpretación
|
TEMA VIII. INTERPRETACION DE RESULTADOS
VALIDEZ DE LOS ESTUDIOS CLINICO EPIDEMIOLOGICOS |
1. La decisión clínica. Significación estadística vs. relevancia clínica
2. Validez y precisión de los estudios epidemiológicos
3. Inferencia causal
4. Metanálisis
|
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Horas presenciais |
Horas non presenciais / traballo autónomo |
Horas totais |
Aprendizaxe colaborativa |
11 |
22 |
33 |
Presentación oral |
1 |
3 |
4 |
Sesión maxistral |
20 |
24 |
44 |
Solución de problemas |
20 |
27 |
47 |
Lecturas |
0 |
20 |
20 |
Proba mixta |
2 |
0 |
2 |
|
Atención personalizada |
0 |
|
0 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Aprendizaxe colaborativa |
"Metodoloxía Cualitativa": Os estudantes en grupo ou individualmente realizarán actividades relacionadas cos contidos, dende a proposta dunha pregunta, á lectura crítica dun informe final e á realización dunha proposta de investigación cualitativa. |
Presentación oral |
"Metodoloxía Cualitativa": O traballo elaborado individualmente ou en grupo presentarase na aula. |
Sesión maxistral |
"Metodoloxía Cualitativa": Os contidos básicos da materia así coma os recursos para a elaboración dos traballos serán impartidos mediante sesión maxistral. |
Solución de problemas |
De cada tema explicado realizaranse exercicios prácticos que o alumno debe presentar, na súa totalidade |
Lecturas |
El material docente de resto de la materia se encuentre en la web http://www.fisterra.com/mbe/investiga/index.asp |
Proba mixta |
40 preguntas de resposta múltiple e exercicios de cálculo |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Aprendizaxe colaborativa |
|
Descrición |
A atención personalizada relacionada ca aprendizaxe colaborativa ten como finalidade orientar os estudantes na realización do traballo. O seguimento farase de forma individual ou en pequenos grupos, ben de maneira presencial ou a través do correo electrónico. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Descrición
|
Cualificación
|
Aprendizaxe colaborativa |
"Metodoloxía Cualitativa": O resulado das actividades realizadas en grupo ou individualmente (incluida a proposta de investigación cualitativa) será entregado previamente á súa expoción na aula. |
25 |
Presentación oral |
"Metodoloxía Cualitativa": A presentación oral dos traballos realizarase cos medios audivisuais dispoñibles na aula.
En todo caso a nota total de "Metodoloxía Cualitativa" representará 30 % do total da materia "Bases para a interpretación do coñecemento". |
5 |
Proba mixta |
40 preguntas de resposta corta ó múltiple e resolución de problemas do material explicado |
60 |
Solución de problemas |
Avaliación dos exercicios prácticos |
10 |
|
Observacións avaliación |
Será necesario obter unha cualificación mínima de 4,5 na proba mixta para poder computar a proporcionalidade das outras metodoloxás.
Por limitacións da plataforma, o contido deste apartado é orientativo. Nos primeiros días de clase cada profesor comentará como se realizará a avaliación da súa parte. Para aprobar a asignatura será necesario aprobar cada unha das dúas partes da mesma.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
Strauss A, Corbin J (2002). Bases de la investigación cualitativa. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia
Callejo J (2001). El grupo de discusión: introducción a una práctica de investigación. Barcelona: Ariel
Fortín MF (1999). El proceso de investigación: de la concepción a la realización. Madrid: Mc Graw-Hill/Interamericana
Vázquez Navarrete ML (2006). Introducción a las técnicas cualitativas de investigación aplicadas en salud. Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona
Taylor S, Bogdan R (1996). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona: Paidós
Polit D, Hungler B (2000). Investigación científica en ciencias de la salud. México: Mc Graw-Hill/Interamenticana
Mercado FJ, Gastaldo D, Calderón C (2002). Investigación cualitativa en salud en Iberoamérica. Métodos, análisis, ética. Guadalajara (México): Universidad de Guadalajara
Burns N, Grove S (2004). Investigación en enfermería. Madrid: Elsevier
Cabrero J, Richart M (2001). Investigar en enfermería. Alicante: Publicaciones de la Universidad de Alicante
Rodríguez Gómez G, Gil Flores J, García Jiménez E (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Granada: Aljibe
LoBiondo-Wood G, Haber J (2006). Nursing Research. Methods and Critical Appraisal for Evidence-Based Practice. St. Louis: Mosby – Elsevier
Mercado FJ, Gastaldo D, Calderón C (2002). Paradigmas y diseños de la investigación cualitativa en salud. Una antología iberoamericana. Guadalajara (México): Universidad de Guadalajara
Holloway I, Wheeler S (2010). Qualitative research in nursing and healthcare. Oxford: Wiley-Blackwell |
A materia da parte correspondente a docencia do profesor Salvdor Pita, atopase na web
http://www.fisterra.com/mbe/investiga/index.asp |
Bibliografía complementaria
|
|
La materia de la parte correspondiente a la docencia impartida por el profesor Salvador Pita se encuentra en
http://www.fisterra.com/mbe/investiga/index.asp |
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
|
|