Datos Identificativos 2012/13
Asignatura (*) Fisioloxía II Código 661G01010
Titulación
Grao en Enfermaría
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Segundo Formación básica 6
Idioma
Castelán
Galego
Inglés
Prerrequisitos
Departamento
Coordinación
Gómez Tellado, Manuel
Correo electrónico
manuel.tellado@udc.es
Profesorado
Gómez Tellado, Manuel
Correo electrónico
manuel.tellado@udc.es
Web
Descrición xeral O propósito desta materia é abordar o coñecemento e comprensión da función dos sistemas do organismo humano de forma integrada, é decir os mecanismos que o organismo utiliza para manter en equilibrio todas as súas funcións e as interrelacións entre elas. Comprender as alteracións que se producen cando fallan os mecanismos de compensación fisiolóxicos e as súas manifestacións.

Competencias do título
Código Competencias da titulación

Resultados de aprendizaxe
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) Competencias da titulación
Comprender as funcións dos distintos órganos, aparatos e sistemas do organismo sano. A1
A2
A11
B1
B2
B3
B8
B11
C1
C3
Comprender os mecanismos de integración e nterrelación entre os diferentes órganos e sistemas. A1
A2
A11
B1
B2
B3
B8
B11
C1
C3
Identificar as alteracións das diferentes funcións e as causas que as producen. A1
A2
A11
B1
B2
B3
B8
B11
C1
C3

Contidos
Temas Subtemas
Tema I: Células sanguíneas, inmunidad y coagulación. - Eritrocitos. Grupos sanguíneos.
- Leucocitos y Sistema inmune.
- Hemostasia y Coagulación Sanguínea.
Tema II: Hematopatología - Patología de la serie roja
- Patología de la serie blanca
- Patología de la Hemostasia
Tema III: Sistema Gastrointestinal. - Estructura del Aparato digestivo
- Inervación y péptidos gastrointestinales
- Motilidad
- Secrección
- Digestión y absorción
- Fisiología del hígado
Tema IV: Patología del Sistema Gastrointestinal - Patología del esófago
- Patología gastroduodenal
- Patología del Intestino
- Patología del hígado y las vías biliares
- Patología del páncreas
- Patología del peritoneo
Tema V: Sistema Endocrino. - Regulación de la secreción hormonal
- Relaciones hipotálamo-hipofisarias
- Hipófisis
- Tiroides
- Médula y corteza suprarrenal
- Pancreas endocrino
- Metabolismo del calcio-fosforo
Tema VI: Patología del Sistema Endocrino - Glándula tiroides
- Glándulas suprarrenales
- Eje hipotálamo-hipofisario
- Glándulas paratiroides
Tema VI: Patología del Sistema Endocrino - Glándula tiroides
- Glándulas suprarrenales
- Eje hipotálamo-hipofisario
- Glándulas paratiroides
Tema VII: Sistema Nervioso - Organización del sistema nervioso
- Sistemas sensoriales: visión, audición, olfato y gusto
- Sistema somato-sensorial
- Funciones superiores del SNC
- Líquido cefalorraquídeo
Tema VIII: Patología del Sistema Nervioso - Patología de la primera y segunda neuronas
- Patología de la unión neuromuscular
- Patología de la coordinación motora
- Patología extrapiramidal
- Patología de la Sensibilidad
- Patología del Sistema autónomo
- Patología de la médula espinal
- Patología de la corteza cerebral.
- Patología del estado de conciencia.
- Patología del líquido cefalorraquídeo
- Patología Neurovascular
Tema IX: Sistema Reproductor - Diferenciación sexual
- Pubertad
- Fisiología reproductiva masculina
- Fisiología reproductiva femenina. El parto.
Tema X: Patología de la reproducción - Fecundación in vitro
- Patología del Parto

Planificación
Metodoloxías / probas Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Estudo de casos 16 32 48
Presentación oral 1 8 9
Proba mixta 2 28 30
Solución de problemas 20 20 40
Traballos tutelados 7 14 21
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Estudo de casos Estudio de casos (habitualmente en grupo) utilizando as modalidades que a continuación se especifican:
- Aprendizaje basado en resolución de problemas
- Trabajo colaborativo
Presentación oral Actividade na que os estudantes expoñen verbalmente o contido / resultados dos obxetivos de resolución dos problemas e se discute a sua validez na resolución do problema.
Proba mixta Proba escrita con pregunta curta ou tipo test para avaliar, fundamentalmente, a aprendizaxe dos contidos teóricos.
Solución de problemas Actividade na que o profesor expón de maneira oral un problema e se marcan unhos obxetivos de aprendizaxe no marco dos obxetivos fundamentáis da asinatura.
Traballos tutelados Actividade na que os estudantes de forma autónoma profundizan ou relacionan coñecementos expostos polo profesor.

Atención personalizada
Metodoloxías
Estudo de casos
Proba mixta
Solución de problemas
Traballos tutelados
Descrición
A atención personalizado relacionada coa proba mixta ten como finalidade atender as consultas do alumnado relacionadas co estudo e/ou temas vinculados coa materia. Farase de forma individualizada, ben de maneira presencial ou a través do correo electrónico.

A atención personalizada relacionada cos traballos tutelados ten como finalidade orientar os estudantes na realización dos traballos. O seguimento farase de forma individual ou en pequenos grupos, ben de maneira presencial ou a través do correo electrónico.

Avaliación
Metodoloxías Descrición Cualificación
Estudo de casos Estudio de casos presentados en clase, mediante debate e fixando objetivos de aprendizaje. Faranse en grupos pequenos. 5
Presentación oral A proba consistirá na presentación dos resultados de forma expositiva, dos traballos tutelados e do estudo de casos. Puntuará sobre un mínimo de 0 e un máximo de 10. A puntuación mínima para superar a proba será de 5. A nota media final sumarase á do examen sempre e cando se aprobe o examen. 20
Proba mixta A proba constará de preguntas curtas e tipo test, relacionadas con contidos teóricos, lecturas, estudio de casos e traballos tutelados.
Puntuará sobre un mínimo de 0 e un máximo de 10. A puntuación mínima para superar a proba será de 5.
50
Solución de problemas Segundo a metodoloxía do aprendizaxe basado en problemas se plantexaran os obxetivos de aprendizaxe preciso para poñer en marcha a resolucón de ditos problemas. Ditos obxetivos se discutirán na aula e se compartiran os coñecementos cos outros alumnos en forma de debate. 20
Traballos tutelados avaliación dos traballos farase tendo en conta os seguintes apartados:
. Descripción e sintese da información dos contidos ou temas relativos ós traballos.
. Utilización de léxico específico.
Puntuará sobre un mínimo de 0 e un máximo de 10. A puntuación mínima para superar a proba será de 5.
5
 
Observacións avaliación

Fontes de información
Bibliografía básica COSTANZO S (2011). Fisiología . Elsevier
GUYTON H. (2007). Fisiología Médica. Elsevier
MEZQUITA (2011). Fisiología Médica. Panamericana
MULRONEY S (2011). Fundamentos de Fisiología. Elsevier
JAVIER LASO (2011). Introducción a la Medicina Clínica. Elsevier Masson
HARRISON (2009). Principios de Medicina Interna. Mac Graw Hill

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario
Anatomía/661G01001
Fisioloxía I/661G01005

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías