Datos Identificativos 2012/13
Asignatura (*) Ética profesional, marco legal e filosofía do coidado Código 661G01016
Titulación
Grao en Enfermaría
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Segundo Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Galego
Prerrequisitos
Departamento
Coordinación
Alvarez Rocha, Luis
Correo electrónico
luis.alvarez.rocha@udc.es
Profesorado
Alvarez Rocha, Luis
Correo electrónico
luis.alvarez.rocha@udc.es
Web
Descrición xeral O propósito desta materia é conseguir que o alumnado, mediante un proceso de aprendizaxe, adquira as competencias que lle permitan estudar o marco legal de referencia básico no noso ordenamento xurídico relativo a toda intervención no terreo da saúde, coñecer as normas e as obrigas profesionais e descubrir os conflitos éticos que poidan xurdir na práctica clínica diaria das profesións sanitarias e da enfermaría en particular, e ademais analizalos criticamente para tomar decisións que sexan eticamente consistentes e lle permitan afrontar e encarrilar os dilemas que se lle poidan formular en relación coa atención do usuario e co propio desenvolvemento profesional.

Competencias do título
Código Competencias da titulación

Resultados de aprendizaxe
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) Competencias da titulación
Coñecer as condicións éticas, legais e profesionais que conforman a práctica da enfermaría. A56
B1
B2
B3
B6
B16
C1
C7
Coñecer os códigos deontolóxicos da profesión e normas legais de ámbito profesional, asi como a lexislación en materia de saúde. A56
B1
B4
B6
B16
B24
C1
C4
C7
Identificar e definir o dereito á dignidade, privacidade, intimidade e conficencialidade das persoas con problemas de saúde. A57
A58
B1
B3
B4
B6
B8
B11
C1
C4
C7
Capacidade para promover e respetar o dereito de información, autonomía e o consentemento informado na toma de decisións do usuario e a súa familia. A57
A58
B1
B2
B3
B4
B5
B6
C1
C4
C7
Capacidade para cuestionar, evaliar, interpretar e sintetizar críticamente un abanico de información e fontes de datos que faciliten a libre elección do usuario. A56
A57
A58
B1
B2
B4
B6
B7
B11
B16
B24
C4
C7
Capacidade para comprender e establecer relacións terapéuticas e intervencións enfermeiras nol marco ético e deontológico da enfermaría A56
A57
A58
B1
B2
B3
B4
B16
B24
C4
C7

Contidos
Temas Subtemas
UNIDADE DIDÁCTICA I: ÉTICA PROFESIONAL TEMA 1: Fundamentos da ética
TEMA 2: A bioética
TEMA 3: Principios da bioética
TEMA 4: Bioética e enfermaría
TEMA 5: Aspectos éticos y legales al final de la vida.
TEMA 6: Dereito á información
TEMA 7: Experimentación humana
TEMA 8: Segredo profesional
TEMA 9: Atención aos doentes con SIDA
TEMA 10: O aborto
TEMA 11: Responsabilidade e calidade dos coidados.

UNIDADE DIDÁCTICA II: LEXISLACIÓN TEMA 1: Seguranza xurídica e dereitos
TEMA 2: A persoa
TEMA 3. Protección de menores e incapacitados
TEMA 4: Falecemento. Testamentos
TEMA 5: A responsabilidade e as súas clases
TEMA 6: Lexislación penal
TEMA 7: Formas de culpabilidade
TEMA 8: As lesións
TEMA 9: Consecuencias xurídicas do delito

Planificación
Metodoloxías / probas Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Lecturas 3 15 18
Sesión maxistral 19 21 40
Presentación oral 1 9 10
Estudo de casos 17 29 46
Proba mixta 2 30 32
 
Atención personalizada 4 0 4
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Lecturas Actividade na que os estudantes mediante a lectura dun conxunto de textos e documentación escrita analiza e/ou profundiza nos contidos traballados.
Sesión maxistral Actividade na que o profesor expón de maneira oral e con medios audiovisuais contidos teóricos do programa e a orientación bibliográfica dos mesmos.
Presentación oral Actividade na que os estudantes expoñen verbalmente o contido/ resultados dos traballos.
Estudo de casos Actividade na que se sitúa os estudantes ante un caso (situación real da actividade profesional). Deben ser capaces de analizar os feitos (habitualmente en grupo) para comprender a situación e desenvolver as accións para resolver o problema.
Proba mixta Proba escrita con pregunta curta e tipo test para avaliar, fundamentalmente, a aprendizaxe dos contidos teóricos.

Atención personalizada
Metodoloxías
Estudo de casos
Lecturas
Proba mixta
Descrición
A atención personalizada relacionada coa proba mixta ten como finalidade atender as consultas do alumnado relacionadas co estudo e/ou temas vinculados coa materia. Farase de forma individualizada, ben de maneira presencial ou a través do correo electrónico.

A atención personalizada relacionada cas lecturas e os estudos de casos ten como finalidade orientar os estudantes na realización dos mesmos. O seguimento farase de forma individual ou en pequenos grupos, ben de maneira presencial ou a través do correo electrónico.





Avaliación
Metodoloxías Descrición Cualificación
Estudo de casos Valorarase o resultado do traballo realizado tendo en conta a análise, interpretación, argumentación e conclusión ou solución da situación. 20
Lecturas Valorarase o traballo realizado tendo en conta a análise documental. 20
Proba mixta Proba escrita con pregunta curta e/ou tipo test para avaliar, fundamentalmente, a aprendizaxe dos contidos teóricos.
Na proba mixta incluiranse casos clínicos para valorar a capacidade de análise e comprensión da situación, asi como a idoneidade das solucións formuladas.
60
 
Observacións avaliación

A aplicación das porcentaxes na avaliación final para a superación da materia quedara  suxeita a que cada unha das metodoloxías que computen na avaliación sexan superadas pola/o alumna/o segundo os criterios que estableza a profesora.


Fontes de información
Bibliografía básica

BIBLIOGRAFÍA RECOMENDADA:

ABEL I FABRE F. Bioética: origenes, presente y fúturo.Madrid: Mafre S.A.; 2001

ARROYO MP, CORTINA A, TORRALBA MJ, ZUGASTI J. Ética y Legislación enenfermería. Madrid: Interamericana; 1997.

CASADO M, editor. Materiales de Bioética y Derecho. Barcelona: Cedecs; 1996.

DIAZ-AMBRONA BARDAJI, Mª DOLORES; SERRANO GIL, ALFONSO et al. Introducción a la Enfermería legal. Madrid: Díaz de Santos; 2007

ESPEJO ARIAS Mª D, CASTILLA GARCIAA. Bioética en Ciencias de la Salud. Alcalá la Real: Asociación Alcalá; 2001.

GRACIA, DIEGO. Como arqueros al blanco. Estudios de Bioética. Madrid: Triacastela; 2004

GRACIA, D. Fundamentos de Bioética. Madrid: Eudema; 1989.

MEDINA CASTELLANO CD . Ética y Legislación.Madrid: Difusión Avances de Enfermería; 2000.

PALACIOS M, coordinador. Bioética 2000. Gijón: Sociedad Internacional de Bioética; 2000.

PÉREZ DEL CAMPO, MARIAM: Guía Jurídica. Manual del Tutor: Teoría y Práctica. FEDEMGA FEAPS GALICIA, 2006

SOCIEDAD VALENCIANA DE BIOÉTICA. Retos Actuales en Bioética. Valencia: Mainel Fundación; 2000.

TOMÁS GARRIDO GM. Manual de bioética .Barcelona: Ariel; 2006.

LEXISLACIÓN

Ley 14/1986 de 25 de Abril, General de Sanidade (B.O.E. 29-IV-86)

CONSEJO GENERAL DE ENFERMERÍA . Código Deontológico de la Enfermería Española. Madrid; Rivadeneyra; 1989

Ley 3/2001, de 28 de Maio, reguladora do consentimento informado e da historia clínica dos pacientes (dog 8-VI-2001)

Ley 41/2002, de 14 de Noviembre, básica reguladora de la autonomía del paciente y de derechos y obligaciones en materia de información y documentación clínica

Ley 16/2003, de 28 de Mayo, de cohesión y calidad del Sistema Nacional de Salud (B.O.E. 20-V-03)

Ley 44/2003, de 21 de Noviembre, de ordenación de las profesiones sanitarias (B.O.E. 22-XI-03)

Ley 55/2003, de 16 de Diciembre del Estatuto Marco del Personal Estatutario de los Servicios de Salud. (B.O.E. 17-XII-03)

Ley 3/2005, do 7 de Marzo, de modificación da Lei 3/2001, do 28 de Maio, reguladora do consentimento informado e da historia clínica dos pacientes (DOG 21-III-05)

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Proxecto fin de grao/661G01033

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Enfermaría Clínica (I y II)/661G01012
Estancias Clinicas II/661G01026

Materias que continúan o temario
Sistemas da información e comunicación en ciencias da saúde/661G01004
Coidados Básicos en Enfermaría/661G01006
Fundamentos da Enfermaría/661G01007
Bases para a interpretación do coñecemento científico/661G01008
Estancias Clinicas I/661G01025

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías