Datos Identificativos 2012/13
Asignatura (*) Estancias Clínicas III Código 661G01027
Titulación
Grao en Enfermaría
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao Anual
Terceiro Obrigatoria 18
Idioma
Castelán
Galego
Prerrequisitos Ter superadas as Estancias Clínicas I e II para poder cursar esta materia.
Departamento Ciencias da Saúde
Coordinación
Sanchez Álvarez, Carmen Mª
Correo electrónico
carmen.sanchez@udc.es
Profesorado
García Fraguela, Berta
Sanchez Álvarez, Carmen Mª
Correo electrónico
berta.garcia@udc.es
carmen.sanchez@udc.es
Web http://http://campusvirtual.udc.es/moodle
Descrición xeral Estancias Clínicas que corresponden ó nivel II ou intermedio da aprendizaxe práctica orientadas a adquisición de competencias por parte dos estudantes para seren capaces de colaborar cos equipos de enfermería nos coidados básicos os usuarios con distintos problemas clínicos dende unha perspectiva de práctica científica, reflexiva e humanística. Relaciónase con as asignaturas da Área de Enfermería que teñen como eixo central os Coidados de Enfermaría en distintas situacións i etapas do ciclo vital. A incorporación dos estudantes ó medio hospitalario orientase cara a integración de coñecementos teóricos, habilidades e actitudes en situacións de coidado real.

Competencias do título
Código Competencias da titulación

Resultados de aprendizaxe
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) Competencias da titulación
Demostrar capacidade de colaborar co equipo asistencial das unidades hospitalarias de atención ás persoas adultas e ancians con problemas de saude medico- cirúrxicos e de saúde mental, recoñecendo os limitaes da competencia enfermeira e mantendo os principios e valores éticos. A61
B1
B3
B5
B6
B7
B8
B9
C1
C3
C4
C7
Demostrar capacidade para comunicarse de maneira efectiva cas persoas ingresadas en unidades de hospitalización e coas súas familia. A61
B7
B9
B10
B11
B13
B14
B15
B16
B22
B24
C1
C3
C4
C7
Aplicar o proceso de atención de enfermaría: - Demostrar capacidade para valorar, recoñecer e documentar, de maneira obxectiva, as necesidades básicas das persoas adultas e ancians durante a hospitalización. - Identificar os diagnósticos de enfermaría relacionados coas necesidades básicas das persoas. - Planificar, priorizar e organizar os coidados dos problemas identificados, evaluando a efectividade do plano de coidados. - Demostrar coñecementos e habilidades técnicas necesarias para efectuar as actividades e procedementos dos coidados de enfermaría, garantindo a seguridade das persoas. A61
B1
B3
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B11
B12
B13
B14
B15
B16
B19
B20
B22
B24
C1
C3
C4
C7
Realizar os coidados de enfermaría baseándose nos principios dunha práctica reflexiva e na evidencia científica. A61
B1
B3
B5
B6
B8
B9
B11
B12
B13
B16
B24
C1
C3
C4
C7
Utilizar os sistemas de rexistro e comunicación das unidades de hospitalización de adultos e ancians. A61
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B11
B12
B13
B15
B16
B24
C1
C3
C4

Contidos
Temas Subtemas
Prácticas clínicas tuteladas, realizadas en institucións hospitalarias en unidades medico-cirúrxicas e de saúde mental. Permiten ó estudante integrar os coñecementos teóricos e habilidades adquiridas, e comprender, diagnosticar os problemas de saúde, diseñar un plano de coidados e desenvolvelo tendo en conta a situación de saúde do adulto e ancian.

Planificación
Metodoloxías / probas Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Solución de problemas 6 45 51
Portafolios do alumno 0 2 2
Actividades iniciais 1 0 1
Prácticas clínicas 360 34 394
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Solución de problemas Actividade na que o estudante selecciona unha situación clínica concreta a fin de identificar e valorar os problemas de saude para realizar unha planificación de coidados individualizada.
Terá que realizar un plano de coidados individualizado en cada un dos dous rotatorios clínicos. Un plano de coidados médico e un plano de coidados cirúrxico.
Portafolios do alumno O portafolio do estudante constará de duas partes:
1- Unha valoración crítica da aprendizaxe nas unidades de rotación que incluirá a autoavaliación do estudante mediante items normativizados.
2- Un diario reflexivo das prácticas clínicas.
Actividades iniciais Actividades que se levan a cabo antes de iniciar as prácticas clínicas no entorno hospitalario. Realizarase unha sesión na aula na que se especificarán tódolos aspectos precisos para o correcto desenvolvemento da materia, así coma o sistema de avaliación.
Prácticas clínicas Proceso instruccional que ten lugar en institucións sanitarias nas que os estudantes observan e participan nas actividades clínicas, co fin de proporcionarlles as oportunidades que supoñan a aplicación de feitos, teorías e principios relacionados coa práctica enfermeira. O proceso de aprendizaxe nesta materia baséase na realización dun rotatorio de prácticas en unidades de atención médico- cirúrxicas e de saúde mental.

Atención personalizada
Metodoloxías
Prácticas clínicas
Solución de problemas
Portafolios do alumno
Descrición
A atención persoalizada relacionada coa solución de problemas ten como finalidade orientar os estudantes na realización e presentación dos Planos de Coidados que teñen que realizar en cada rotatorio clínico. Farase de xeito individual o en grupo e será preferiblemente presencial. Ainda que as consultas puntuales poderánse facer a través da páxina web da asignatura.

A atención persoalizada relacionada o Portafolios do Alumno ten como finalidade dar unhas pautas orientativas na realización da Autoavaliación e do Diario Reflexivo de Prácticas Clínicas. A tal fin se colgarán os contidos orientativos na páxina web da asignatura e atenderánse as consultas dos estudantes polo mesmo canal.

A atención persoalizada relacionada coas Prácticas Clínicas ten como finalidade atender as consultas dos estudantes relacionadas co seguimento i avaliación dos coñecementos, habilidades e actitudes que o estudante debe acadar. Se fará de forma individualizada e presencial a través das visitas que as profesoras realizan á unidade de prácticas clínicas, outras consultas poderánse facer de xeito virtual mediante o correo electrónico y/ou páxina web da asignatura.


Avaliación
Metodoloxías Descrición Cualificación
Prácticas clínicas Realizarase unha avaliación continuada a través dos criterios ou indicadores establecidos para a valoración das competencias. A asistencia é obrigatoria. 50
Solución de problemas Os Planos de Coidados realizados en cada rotatorio presentaránse, obligatoriamente, de xeito oral con apoio audiovisual e cos seguintes criterios de avaliación:

1. Presentación e estrutura: ate 2 puntos.
2. Claridade na redacción: ate 2 puntos.
3. Capacidade de análise y síntese: ate 2 puntos.
4. Capacidade crítica e aportación persoal: ate 4 puntos.
45
Portafolios do alumno Avaliarase:
1- A capacidade de síntese na avaliación da aprendizaxe na unidade clínica donde o alumno realizóu o rotatorio. A claridade e corrección na redacción: ate 3 puntos
2- A correcta cumplimentación de todolos items de autoavaliación a capacidade autocrítica do estudante: ate 3 puntos
3- A redacción, presentación, e razoamento reflexivo do Diario de Prácticas, así como a valoración persoal do estudante do seu paso pola unidade clínica e as súas expectativas con respecto a profesión enfermeria: ate 4 puntos
5
 
Observacións avaliación

PRÁCTICAS CLÍNICAS:


Para poder realizar as Prácticas Clínicas correspondentes e obligatorio estar matriculado oficialmente na materia Estancias Clínicas III e ter superadas as Estancias Clínicas I e II, tal como consta na memoria do Título de Grao en Enfermaría


 


Dado que a asistencia ás prácticas clínicas é obrigatoria, as ausencias deberán xustificarse de acordo a normativa xeral do Centro relativa as Estancias Clínicas. Éstas serán recuperadas ó remate dos rotatorios establecidos, e antes da data de peche das actas. As faltas non xustificadas serán valoradas segundo o especificado na normativa xeral do Centro.


 


As datas e os horarios nos que cada estudante realizará as prácticas clínicas publicarase no taboleiro da Escola antes do inicio das mesmas.


 


A aplicación de la cualificación correspondente  realizaráse sempre que o estudante teña todalas  probas (Prácticas Clínicas, Solución de Problemas e Portafolios ) superadas de xeito independente.


Para aprobar a materia e preciso superar de xeito independente todalas probas (Prácticas Clínica, Solución de Problemas e Portafolios). A non superación de unha das partes suporá a cualificación de SUSPENSO en acta. A cualificación numérica obteráse establecendo un mínimo, segundo criterio do profesor, en cada unha das partes.



O sistema de cualificacions  expresaráse mediante cualificación numérica de acordo co establecido no art. 5 do Real Decreto 1125/2003 de 5 de septiembre (BOE 18 de septiembre), polo que se establece o sistema europeo de créditos e o sistema de cualificaciones nas titulacións universitarias de carácter oficial e con validez en todo o territorio nacional.
Sistema de cualificacións:
0-4.9=Suspenso
5-6.9=Aprobado
7-8.9=Notable
9-10=Sobresaliente
9-10 Matrícula de Honra (Graciable)


O feito de presentarse/realizar as prácticas clínicas e ser avaliado en calquera das probas implica figurar en acta como presentado coa cualificación correspondente.


Os aspectos e criterios xeráis que a ter  en consideración ó avaliar as actividades que o estudante ten que realizar (Prácticas Clínicas, Solución de Problemas e Portafolios) serán:  asistencia, participación e compromiso individual/grupal, coherencia nos contenidos abordados, coñecementos demostrados na actividade práctico-clínica, na solución de problemas e no Portafolio do alumno; así como as competencias adquiridas para esta materia.


As probas superadas na convocatoria de maio-xuño conservarán a súa cualificación para a convocatoria de xullo, pero será preciso a superación de todalas probas para acadar unha cualificación positiva definitiva


Fontes de información
Bibliografía básica CHUAC (2002). Complexo Hospitalario Universitario Juan Canalejo. Planes de Cuidados. .
NANDA International (2010). Diagnósticos Enfermeros: Definiciones y Clasificación 2009-2011. Ed. Elsevier. Madrid
Johnson, Marion et alter (2009). Interrelaciones NANDA, Noc, Nic. Diagnósticos enfermeros, resultados e intervenciones. Ed. Elsevier. Madrid
CHUAC (2008). Manual de Procedimientos de Enfermeria do Complexo Hospitalario Universitario de A Coruña..
Alfaro-Lefevre, R. (2009). Pensamiento Crítico y Juicio Clínico en enfermería. Ed. Elsevier. Madrid
NANDA International 2011 (2011). “Razonamiento Crítico para alcanzar resultados de salud positivos”. Ed. Elsevier-Masson. Madrid

A Bibliografía básica para esta asignatura, ademáis da expresada relacionada neste apartado está relacionada coa das materias que se recomenda ter cursadas no momento de comenzar as Estancias Clínicas III. Ver o apartado 9 Recomendacións.

  • Fisterra

http://www.fisterra.com/

Bibliografía complementaria Kübler-Ross E. (1993). Sobre la muerte y los moribundos. Ed. Grijalbo. Barcelona

Bibliografía  que complementa ós libros básicos da asignatura e que os docentes poden recomendar a través da páxina web da asignatura ó longo do curso académico.


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Estancias Clínicas IV/750G01028
Estancias Clínicas V/750G01029
Estancias Clínicas VI/750G01030
Estancias Clínicas VII/750G01031
Practicum/750G01032

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Enfermaría clínica III/750G01017
Enfermaría Xerontolóxica/750G01020

Materias que continúan o temario
Enfermaría Clínica (I y II)/750G01012
Enfermaría da Saúde Mental/750G01015
Ética profesional, marco legal e filosofía do coidado/750G01016
Estancias Clinicas I/750G01025
Estancias Clinicas II/750G01026
Sistemas da información e comunicación en ciencias da saúde/661G01004
Coidados Básicos en Enfermaría/661G01006
Fundamentos da Enfermaría/661G01007
Bases para a interpretación do coñecemento científico/661G01008

Observacións

Tendo en conta o especificado no Título de Grao en Enfermaría e necesario ter superadas as Estancias Clínicas I e II para poder matricularse nesta materia.



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías