Datos Identificativos 2013/14
Asignatura (*) Morfoloxía Código 613436004
Titulación
Mestrado Universitario en Lingüística e as súas Aplicacións
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 1º cuadrimestre
Primeiro Obrigatoria 3
Idioma
Castelán
Prerrequisitos
Departamento Filoloxía Española e Latina
Galego-Portugués, Francés e Lingüística
Coordinación
Gonzalez Garcia, Luis
Correo electrónico
luis.gonzalezg@udc.es
Profesorado
Gonzalez Garcia, Luis
Correo electrónico
luis.gonzalezg@udc.es
Web
Descrición xeral O curso intenta proporcionar os coñecementos básicos necesarios para reflexionar sobre a morfoloxía das linguas, adquirir as ferramentas esenciais de análise e descrición morfolóxica, coñecer os principais fenómenos morfolóxicos das linguas do mundo (con especial referencia ao galego e ao castelán) así como as principais correntes no estudo deste campo.

Competencias do título
Código Competencias da titulación
A1 O alumnado coñecerá e será capaz de aplicar os métodos e as técnicas de análise lingüística.
A2 O alumnado coñecerá as correntes actuais da lingüística.
A3 O alumnado coñecerá as correntes actuais da lingüística aplicada.
A4 O alumnado será capaz de aplicar os coñecementos lingüísticos á práctica.
A6 O alumnado dominará aspectos teóricos e prácticos da investigación gramatical.
A12 O alumnado coñecerá e valorará a diversidade lingüística e cultural.
B1 O alumnado desenvolverá habilidades cognitivas avanzadas (capacidade de síntese, análise e pensamento crítico) relacionadas co desenvolvemento e a creación dun perfil investigador.
B2 O alumnado será capaz de integrar coñecementos de campos de estudo diversos.
B3 O alumnado aprenderá a aprender, de forma autónoma, como base da súa futura actividade investigadora.
B4 O alumnado será capaz de aplicar os seus coñecementos e habilidades na resolución de problemas en entornos novos ou non familiares en contextos interdisciplinares.
B5 O alumnado adquirirá capacidade para concibir e deseñar proxectos de investigación con rigor académico.
B6 O alumnado desenvolverá habilidades de xestión da información para propósitos académicos e de investigación (identificación e acceso a bibliografía, utilización apropiada de recursos e equipamentos, utilización de tecnoloxía para rexistrar datos, manexo de bases de datos, etc.).
B7 O alumnado adquirirá capacidade de organizar o traballo, planificar e xestionar o tempo e resolver problemas de forma efectiva.
B8 O alumnado será capaz de comunicar oralmente e por escrito con claridade os coñecementos teóricos e aplicados do campo de estudo tanto a audiencias expertas como non expertas.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C2 Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) Competencias da titulación
O alumnado valorará a diversidade das linguas no nivel morfolóxico. AI1
AI2
AI6
AI12
BI1
BI2
CM4
CM8
O alumnado será capaz de organirar o traballo, planificar e xestionar o tempo, elaborar con rigor documentos científicos e comunicar oralmente ou por escrito os coñecementos adquiridos. AI1
AI4
AI6
BI1
BI2
BI3
BI7
BI8
CM1
CM2
CM3
O alumnado desenvolverá habilidades de xestión da información para propósitos académicos ou de investigación no nivel morfolóxico. AI1
AI2
AI6
BI1
BI2
BI3
BI4
BI5
BI6
BI7
BI8
CM1
CM3
CM8
O alumnado coñecerá e será capaz de aplicar os métodos e as técnicas específicas da análise morfolóxica. AI1
AI3
AI4
AI6
BI1
BI2
BI3
CM1
O alumnado coñecerá as correntes actuais na investigación morfolóxica. AI1
AI2
AI6
BI3
O alumnado dominará aspectos teóricos e prácticos da investigación morfolóxica. AI1
AI2
AI6
BI1
CM8

Contidos
Temas Subtemas
1. A Morfoloxía. Relacións entre a morfoloxía e outras disciplinas lingüísticas 1.1. A morfoloxía na historia da lingüística.
1.2. Relación entre a morfoloxía e o compoñente fonolóxico das linguas. A morfofonoloxía.
1.3. Relación entre a morfoloxía e o compoñente léxico das linguas.
1.4. Relacións entre a Morfoloxía e o compoñente sintáctico das linguas.
2. O concepto de palabra
2.1. Definicións da palabra.
2.2. Clases de palabras desde o punto de vista morfolóxico.
2.3. Tipoloxía morfemática.
2.3.1. Criterios utilizados na tipoloxía morfolóxica.
2.3.2. Clases de linguas desde o punto de vista da tipoloxía morfolóxica.
3. Estrutura da palabra
3.1. Raíz e afixo
3.2. Raíz e lexema
3.3. Raíz, tema e base.
3.4. Clases de temas.
4. O concepto de morfo e de morfema
4. Definición de morfema.
4.1. Procedementos de análise morfolóxica. Problemas na identificación de morfemas.
4.1.1. Problemas de significación.
4.1.1.1. Recurrencia e motivación.
4.1.2. Problemas na delimitación e identificación.
4.1.2.1. Modelos de análise morfolóxica.
4.1.2.2. Morfema, morfo e alomorfo. Morfo cero, morfo baleiro, amalgama, sincretismo, morfo discontinuo.
4.2. Clasificación dos morfemas:
4.2.1. Criterios externos ou distribucionais.
4.2.2. Criterios de natureza interna.
5. Procesos morfolóxicos
5. Tipos de procesos morfolóxicos:
5.1. A adición:
5.1.1. Derivación.
5.1.2. A composición.
5.1.3. A parasíntese.
5.2. Outros procedementos: modificación, conversión, sustracción, acortamento, acronimia, siglas.
6. Flexión
6.1. Características
6.2. Flexivos nominais.
6.3. Flexivos verbais.
6.4. Flexivos de palabra y flexivos de constituínte.
7. Derivación
7.1. Derivación mediante adición de afixos.
7.2. Outros tipos de derivación:
7.2.1. A conversión, derivación inmediata u impropia.
7.2.2. A sustracción ou derivación regresiva.
8. Composición
8.1. Compostos de orixe morfolóxica e compostos de orixe sintáctica.
8.2. Composición propia e composición impropia (lexías, sintemas, sinapsias, locucións, etc.).
8.3. Compostos endocéntricos e exocéntricos.
8.4. Principais modelos de palabra composta.

Planificación
Metodoloxías / probas Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Discusión dirixida 2 2 4
Estudo de casos 2 4 6
Lecturas 0 20 20
Sesión maxistral 12 6 18
Traballos tutelados 1 16 17
Solución de problemas 4 4 8
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Discusión dirixida Técnica de dinámica de grupos na que os membros dun grupo discuten de forma libre, informal e espontánea sobre un tema, aínda que poden estar coordinados por un moderador.
Estudo de casos Metodoloxía onde o suxeito se enfronta ante a descrición dunha situación específica que suscita un problema que ten que ser comprendido, valorado e resolto por un grupo de persoas, a través dun proceso de discusión.
Lecturas Deteminaranse de acordo coa orientación do traballo tutorizado.
Sesión maxistral Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución de algunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.
Traballos tutelados Baixo a dirección do profesor, o/a alumno/a realizará un traballo de carácter teórico ou teórico-práctico no que profundizará no contido dalgún dos temas da materia mediante o manexo de bibliografía especializada (traballo teórico) ou ben aplicará os coñecementos adquiridos á análise dalgún corpus, electrónico ou en soporte de papel (nos traballos de carácter teórico-práctico). En todo caso, a elección de tema, bibliografía e corpus que se manexe será acordada co profesor.
Solución de problemas Técnica mediante a que se ten que resolver unha situación problemática concreta, a partir dos coñecementos que se traballaron, que pode ter máis dunha posible solución.

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Descrición
Dedicarase a preparación e orientación do traballo tutelado.

Avaliación
Metodoloxías Descrición Cualificación
Discusión dirixida Asistencia e participación activa na clase. 10
Traballos tutelados Baixo a dirección do profesor, o/a alumno/a realizará un traballo de carácter teórico ou teórico-práctico no que profundizará no contido dalgún dos temas da materia mediante o manexo de bibliografía especializada (traballo teórico) ou ben aplicará os coñecementos adquiridos á análise dalgún corpus, electrónico ou en soporte de papel (nos traballos de carácter teórico-práctico). En todo caso, a elección de tema, bibliografía e corpus que se manexe será acordada co profesor. 90
 
Observacións avaliación

Fontes de información
Bibliografía básica

ALVAR EZQUERRA, M. (1993): La formación de palabras en español. Cuadernos de lengua española, Madrid, Arco Libros,

BOSQUE, I (1983): "La morfología" en Abad, F. y A. García Be­rrio (eds.): Introducción  a  la lingüística, Madrid, Alhambra, 115-153.

–––––– (ed.) 1990. Tiempo y aspecto en español. Madrid: Cátedra.

–––––– Bosque, Ignacio (ed.) 1990. Indicativo y subjuntivo. Madrid: Taurus Universitaria.

––––––  y V. Demonte (eds.) (1999): Gramática descriptiva de la lengua española. vol. 3. Madrid, Espasa.

LANG, M. F. (1992): Formación de palabras en español. Madrid, Cátedra.

LIEBER, Rochelle (2010): Introducing Morphology. Cambridge University Press.

MATTHEWS, P. H. (1974): Morphology: an introduction to the theory of word-structure, Cambridge, CUP. Traducción de R. Monroy: Morfología: Introducción a la teoría de la estructura de la palabra, Madrid, Paraninfo.

PENA, J. (1991): “La palabra : estructura y procesos morfológicos”, Verba  18, 69-128.

REAL ACADEMIA ESPAÑOLA (2009): Nueva gramática de la lengua española. Madrid, Espasa.

ROJO, G. (1974): “La temporalidad verbal en español”, Verba 1, 69-149.

VARELA, S. (2005), Morfología léxica: la formación de palabras, Madrid, Gredos.

–––––– (1990): Fundamentos de morfología, Madrid, Síntesis.

–––––– (ed.) (1993): La formación de palabras. Madrid. Taurus.

Bibliografía complementaria

Complementaria:

Almela Pérez, R. (1999): Procedimientos de formación de palabras en español, Barcelona, Ariel.

Ambadiang, T. (1994): La morfología flexiva. Madrid. Taurus.

Bargalló, Mª y Garriga, C. (eds.) (2000): 25 años de investigación en la lengua española. Tarragona. Universitat Rovira y Virgili.

Díaz Hormigo, Mª T. (2003): Morfología. Universidad de Cádiz, Servicio de publicaciones.

González Ollé, F. y M. Casado Velarde (1992): "Formación de palabras", en Holtus, G., M. Metzeltin y C. Schmitt (coords.): Lexikon der Romanis­tischen Lingüistik (LRL), VI,1. Tubinga, Max Niemeyer, 91-109.

Martín, J. C. (2002): El problema lingüístico de los interfijos españoles. Cáceres, Universidad de Extremadura.

Matthews, P. H. (1991): Morphology, Cambridge, CUP. 2ª ed. muy revisada.

Miranda, J. A. (1994): La formación de palabras en español. Salamanca, Ediciones Colegio de España.

Morera, M.  (2005): La complementación morfológica en español. Frankfurt am Main. Peter Lang.

Rodríguez, Mª I. (2002): La prefijación apreciativa en español. Cáceres, Universidad de Extremadura.

Serrano. D. (1995): Las formaciones parasintéticas en español. Madrid. Arco Libros.

Recursos electrónicos:

Grupo de estructuras de datos y lingüística computacional (U. de Las Palmas), “Relaciones Morfoléxicas”: http://gedlc.ulpgc.es/index.html

Instituto Cervantes, Banco de neologismos: http://cvc.cervantes.es/obref/banco_neologismos

Instituto Universitario de Lingüística Aplicada (IULA) de la Universitad Pompeu Fabra de Barcelona: http://www.iula.upf.edu/recurs04es.htm

-Base de datos de neologismos (OBNEO): http://obneo.iula.upf.edu/bobneo/index.php

-Buscador Neorom: http://obneo.iula.upf.edu/bneorom/index.php

-Diccionario de neologismos online: http://obneo.iula.upf.edu/spes/

Diccionarios:

 

Alvar Ezquerra, Manuel (1994): Diccionario de voces de uso actual. Madrid, Arco-Libros.

Seco, M., O. Andrés y G. Ramos (1999): Diccionario del español actual. Madrid: Aguilar.

Corominas, J. y J. A. Pascual (1991-1997): Diccionario crítico etimológico castellano e hispánico. Madrid: Editorial Gredos.

 


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións

Recoméndas o traballo diario durante os días que dure o curso.



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías