Datos Identificativos 2013/14
Asignatura (*) Tecnoloxías lingüísticas e léxico Código 613436019
Titulación
Mestrado Universitario en Lingüística e as súas Aplicacións
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 2º cuadrimestre
Primeiro Optativa 3
Idioma
Prerrequisitos
Departamento Galego-Portugués, Francés e Lingüística
Coordinación
Alonso Ramos, Margarita
Correo electrónico
margarita.alonso@udc.es
Profesorado
Alonso Ramos, Margarita
Correo electrónico
margarita.alonso@udc.es
Web
Descrición xeral Presentación das principais perspectivas que ofrece actualmente o tratamento
da información léxica nos sistemas de procesamiento automático das lenguas
naturales (PLN), como a traducción automática ou os sistemas de aprendizaxe de
linguas asistido por ordenador.

Competencias do título
Código Competencias da titulación
A1 O alumnado coñecerá e será capaz de aplicar os métodos e as técnicas de análise lingüística.
A2 O alumnado coñecerá as correntes actuais da lingüística.
A3 O alumnado coñecerá as correntes actuais da lingüística aplicada.
A4 O alumnado será capaz de aplicar os coñecementos lingüísticos á práctica.
A7 O alumnado dominará aspectos teóricos e prácticos relacionados coa investigación lexicográfica.
B1 O alumnado desenvolverá habilidades cognitivas avanzadas (capacidade de síntese, análise e pensamento crítico) relacionadas co desenvolvemento e a creación dun perfil investigador.
B2 O alumnado será capaz de integrar coñecementos de campos de estudo diversos.
B3 O alumnado aprenderá a aprender, de forma autónoma, como base da súa futura actividade investigadora.
B4 O alumnado será capaz de aplicar os seus coñecementos e habilidades na resolución de problemas en entornos novos ou non familiares en contextos interdisciplinares.
B5 O alumnado adquirirá capacidade para concibir e deseñar proxectos de investigación con rigor académico.
B6 O alumnado desenvolverá habilidades de xestión da información para propósitos académicos e de investigación (identificación e acceso a bibliografía, utilización apropiada de recursos e equipamentos, utilización de tecnoloxía para rexistrar datos, manexo de bases de datos, etc.).
B7 O alumnado adquirirá capacidade de organizar o traballo, planificar e xestionar o tempo e resolver problemas de forma efectiva.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C2 Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.

Resultados de aprendizaxe
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) Competencias da titulación
Coñecer as perspectivas que ofrece o tratamento da información léxica nos sistemas de procesamento automático de lingua natural AI3
AI7
BI1
BI2
BI3
BI5
CM1
CM2
CM3
Coñecer o papel da información léxica nas distintas tecnoloxías lingüísticas actuais AI1
AI2
AI3
AI4
AI7
BI1
BI2
BI3
BI4
BI6
BI7
CM1
CM2
CM3
CM6
Saber cómo construir entradas léxicas orientadas a un sistema de procesamento automático de lingua natural AI1
AI2
AI3
AI4
AI7
BI1
BI2
BI3
BI4
BI5
BI7
CM1
CM2
CM3

Contidos
Temas Subtemas
1. Panorámica global das liñas de investigación relacionadas coas tecnoloxías lingüísticas 1.1. Tradución automática
1.2. Xeración de texto
1.3. Resumo automático
1.4. Recuperación e Extracción da información
1.5. Aprendizaxe de linguas asisitido por ordenador
2. Diccionario o Base de datos léxicos 2.1. O diccionario como eixo central de toda aplicación en PLN
2.2. Análise de diccionarios en soporte informático e en liña
2.3. Diccionarios para humans
2.4. Diccionarios para máquinas
2.5. Qué debe conter un diccionario para que sexa operativo
3. Presentación de proxectos lexicográficos 3.1. FrameNet
3.2. EuroWordNet
3.3. DiCE
4. Papel do léxico no sistema de aprendizaxe de linguas asistido polo ordenador 4.1. O concepto de unidade léxica
4.2. Unidades léxicas multipalabra: colocacións e locucións
4.3. O tratamento das relación léxicas nas bases de datos
4.4. Sistemas de avaliación nos entornos de aprendizaxe
5. Colocacións e aprendizaxe do léxico 5.1. Presentación de recursos para aprender colocacións en francés, inglés e español
5.2. Errores léxicos
5.3. Anotación de corpus de aprendices de español

Planificación
Metodoloxías / probas Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral 8 16 24
Prácticas a través de TIC 6 18 24
Lecturas 0 14 14
Traballos tutelados 2 10 12
 
Atención personalizada 1 0 1
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Na sesión maxistral presentaremos os contidos teóricos facendo uso de transparencias no Power Point.
Prácticas a través de TIC O estudante practicará diferentes bases de datos léxicos, ademais de consultar diferentes corpus e diccionarios electrónicos dispoñibeis na web.
Lecturas O complemento das sesións teóricas. Os estudantes aprenderán a desenvolver o seu esprito crítico cos textos.
Traballos tutelados Nos traballos dirixidos é donde o estudante pon en práctica os coñecementos adquiridos no curso. Trátase de executar a idea de aprender facendo ou "realizar para comprender".

Atención personalizada
Metodoloxías
Sesión maxistral
Prácticas a través de TIC
Lecturas
Traballos tutelados
Descrición
Dependendo da destreza coas TIC, así como os diferentes niveis no coñecemento teórico de cada estudante, fase necesario unha atención pesonalizada que supervise o avance na aprendizaxe da materia.

Avaliación
Metodoloxías Descrición Cualificación
Prácticas a través de TIC Unha serie de actividades na AulaNet individuais ou por grupos que serán avaliadas de forma continua ao longo do curso 25
Traballos tutelados O traballo tutelado suporá a maior porcentaxe na cualificación. É no traballo onde o estudante mostrará o grao de destreza no uso dos diferentes programas, así como a orixinalidade e a resolución para ofrecer solucións aos diferentes problemas prácticos. Unha das actividades do traballo deberá ser presentada na aula. 75
 
Observacións avaliación

Unha serie de actividades na AulaNet individuais ou por grupos que serán avaliadas de forma continua ao longo do curso


Fontes de información
Bibliografía básica

FELLBAUM, C. (ED.) (1998), Wordnet: an Electronic Lexical Database, CAMBRIDGE, MIT PRESS.

FILLMORE, Ch, J. Christopher R. Johnson and Miriam R.L. Petruck (2003) Background to Framenet, International Journal of Lexicography, Vol 16.3: 235-250.

OOI, V. B.Y. (1998), Computer Corpus Lexicography, EDINBURGH, EDINBURGH UNIVERSITY PRESS.

MARTÍ ANTONÍN, M. A. ET AL. (EDS.) (2003), Lexicografía Computacional y Semántica, BARCELONA,EDICIONS DE L'UNIVERSITAT DE BARCELONA.

MEL'CUK, I., A. CLAS Y A. POLGUERE (1995), Introduction à la lexicologie explicative et Combinatoire, LOUVAIN-LA-NEUVE, DUCULOT

VOSSEN, P. (ED.) (1998), Eurowordnet: a multilingual database with lexical semantic networks, KLUWER, DORDRECHT

Bibliografía complementaria

Recursos léxicos accesibeis na web:
- Base lexicale du français: http://ilt.kuleuven.be/blf/search.php
- Dicouebe: http://olst.ling.umontreal.ca/dicouebe/index.php
- DiCE: http://www.dicesp.com


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías