Datos Identificativos 2013/14
Asignatura (*) Diversidade lingüística Código 613436024
Titulación
Mestrado Universitario en Lingüística e as súas Aplicacións
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 2º cuadrimestre
Primeiro Optativa 3
Idioma
Prerrequisitos
Departamento Galego-Portugués, Francés e Lingüística
Coordinación
Fernandez Rodriguez, Mauro Andres
Correo electrónico
mauro.fernandez@udc.es
Profesorado
Fernandez Rodriguez, Mauro Andres
Correo electrónico
mauro.fernandez@udc.es
Web
Descrición xeral ¿Por qué existe la diversidad lingüística? ¿Cómo se produce? ¿Qué conexiones hay entre la diversidad lingüística, la geografía y la historia de los grupos humanos? ¿Cómo perciben los grupos humanos la diversidad lingüística? ¿Cómo la manipulan y para qué fines? Estas y otras preguntas configuran un campo emergente de investigación interdisciplinar, en el que las investigaciones de la lingüística histórica, de la tipología lingüística y de la sociolingüística se entrecruzan con la arqueología, la antropología, la historia y el análisis del discurso. En este curso pretendemos presentar y discutir algunas de las aportaciones recientes tanto en el ámbito de los hechos como en el de las hipótesis y en el del estudio de las representaciones.


Competencias do título
Código Competencias da titulación
A11 O alumnado dominará aspectos teóricos e prácticos relacionados coa investigación sociolingüística.
A12 O alumnado coñecerá e valorará a diversidade lingüística e cultural.
B1 O alumnado desenvolverá habilidades cognitivas avanzadas (capacidade de síntese, análise e pensamento crítico) relacionadas co desenvolvemento e a creación dun perfil investigador.
B2 O alumnado será capaz de integrar coñecementos de campos de estudo diversos.
B3 O alumnado aprenderá a aprender, de forma autónoma, como base da súa futura actividade investigadora.
B7 O alumnado adquirirá capacidade de organizar o traballo, planificar e xestionar o tempo e resolver problemas de forma efectiva.
B8 O alumnado será capaz de comunicar oralmente e por escrito con claridade os coñecementos teóricos e aplicados do campo de estudo tanto a audiencias expertas como non expertas.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C2 Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.

Resultados de aprendizaxe
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) Competencias da titulación
Conocer diversos enfoques de la diversidad lingüística AI11
AI12
BI1
BI2
BI3
BI7
BI8
CM1
CM2
CM3
CM4
CM7

Contidos
Temas Subtemas
1) La magnitud de la diversidad lingüística.
- Problemas de inventario
- Modalidades de la transformación
- Tipos de clasificación de la diversidad: genética, geográfica, tipológica
- Modelos de la diversificación
2) Sobre la funcionalidad de la diversificación - Modelos neutrales de la diversificación
- Modelos teleológicos de la diversificación
- Simulaciones computacionales de modelos
3) La diversidad lingüística en el espacio - Vectores de dispersión y de concentración lingüística (lenguas y familias)
- Estudio de casos
- Hipótesis sobre relación entre ecología, redes sociales y diversidad lingüística
- Simulaciones computacionales y comprobaciones
4) La diversidad lingüística en el tiempo - El ritmo de la diversificación
- El modelo del equilibrio interrumpido
- Los árboles genéticos
- Esbozos de la historia de la diversificación en algunas zonas: las grandes expansiones lingüísticas.
- ¿ Aumenta o disminuye la diversidad?
5) Diversidad estructural - Causas de la diversidad estructural
- Distribución geográfica de la diversidad estructural
- La influencia del tamaño de las poblaciones en la diversidad estructural
6) Representaciones de la diversidad - Estudio de casos

Planificación
Metodoloxías / probas Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral 4 4 8
Lecturas 0 47 47
Proba de ensaio 0 18 18
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Explicaciones del profesor
Lecturas Lecturas organizadas en bloques temáticos, seleccionadas por el profesor.
Proba de ensaio Elaboración de seis ensayos breves, a partir de cinco bloques de lectura.

Atención personalizada
Metodoloxías
Proba de ensaio
Descrición
Habrá que desarrollar varias cuestiones planteadas a partir de los diversos bloques de lecturas.

Avaliación
Metodoloxías Descrición Cualificación
Proba de ensaio Elaboración de seis ensayos breves, a partir de seis bloques de lectura. 100
 
Observacións avaliación

Se indicará una fecha límite para la entrega de cada uno de los ensayos o informes correspondientes a los diversos bloques de lecturas. Cada uno de los entregados en plazo se valorará de 1 a 10. Los entregados después de la fecha límite que se indique en cada caso serán aceptados, pero la puntuación no será superior a 5. La nota final será el promedio. Eventualmente, se plantearán preguntas breves que podrán conllevar puntuaciones de "propina", en las condiciones que se indiquen en cada caso.


Segunda oportunidad: antes de la fecha oficial que se fije, deberán aportarse los ensayos/informes no entregados o una versión corregida de los valorados negativamente.


Fontes de información
Bibliografía básica Renfrew, Colin & Peter Bellwood (eds.) (2002). Language-Farming Dispersal.. Cambridge: McDonald Institute for Archeological Research.
Calvet, Louis-Jean (1999). Pour une écologie des langues du monde.. París: Plon.
Nichols, Johanna (1992). Linguistic Diversity in Space and Time. . Chicago: Chicago University Press.
Nettle, Daniel (1999). Linguistic Diversity.. Oxford: Oxford University Press.
Mufwene, Salikoko (2001). The Ecology of Language Evolution.. Cambridge: Cambridge University Press.
Dixon, Robert M. W. (1997). The Rise and Fall of Languages.. Cambridge: Cambridge University Press.
Swaan, Abram De (2001). Words of the World. Cambridge: Polity Press

Bibliografía complementaria (). .
Nettle, Daniel (1996). "Language diversity in West Africa: An ecological approach". Journal of Anthropological Archeology 15.403-438..
Mace, R. & M. Pagel (1995). "A Latitudinal gradient in the density of human languages in North America". Proceedings of the Royal Society of London B, 261.117-121..
Dorian, Nancy (1993). "A Response to Ladefoged's Other View of Endangered Languages". Language 69.575-579..
Chambers, J. K. (1995). "Adaptive Significance of Language Variation". Capítulo 5 de Sociolinguistic Theory. Oxford: Blackwell.
Ladefoged, Peter (1992). "Another view of endangered languages". Language 68.809-811..
Renfrew, Colin (2000). "At the edge of knowability: Towards a prehistory of languages". Cambridge Archeological Journal 10.7-34..
Pawley, Andrew & Malcom Ross (1993). "Austronesian Historical Linguistics and Culture History". Annual Review of Anthropology 22.425-459..
Shell, Marc (1993). "Babel in America; or the politics of language diversity in the United States". Critical Inquiry 20:1.103-127..
Renfrew, Colin (1991). "Before Babel: Speculations on the origins of linguistic diversity". Cambridge Archeological Journal 1.3-23..
Michalove, Peter A., Stefan Georg & Alexis Manaster Ramer (1998). "Current Issues in Linguistic Taxonomy". Annual Review of Anthropology 27.451-472..
Dimmendaal, Gerrit J. (1995). "Do some Languages Have a Multi-Genetic or Non-Genetic Origin?". En R. Nicolai & F. Rottland (eds.), Proceedings of the fifth Nilo-Saharan Linguistics colloquium, 357-372.. Colonia: Koppe
Bellwood, Peter (2001). "Early Agriculturalist Population Diasporas? Farming, Language and Genes". Annual Review of Anthropology 30.181-207..
Nichols, Johanna (1993). "Ergativity and Linguistic Geography". Australian Journal of Linguistics 13.39-89..
Nettle, Daniel (1998). "Explaining Patterns of Languages Diversity". Journal of Anthropoplogical Archeology 17.354-374..
Lindblom, B. (1990). "Explaining phonetic variation: An outline of the H&H theory". En W. J. Hardcastle & A. Marchal (eds.), Speech Production and Speech Modelling, 403-439.. Dordrecht: Kluwer
Ward, Ryk (1999). "Language and genes in the Americas". En Brian Sykes (ed.), The Human Inheritance: Genes, Language, Evolution, 135-158.. Oxford: Oxford University Press,
Ringe, Don (1999). "Language classification: Scientific and unscientific Methods". En Brian Sykes (ed.), The Human Inheritance: Genes, Language, Evolution, 45-74.. Oxford: Oxford University Press.
Bellwood, Peter (1995). "Language Families and Human Dispersal". Cambridge Archeological Journal 5.271-274..
Renfrew, Colin (1996). "Language families and the spread of farming". En D. Harris (ed.), The Origins and Spread of Agriculture and Pastoralism in Eurasia. . Londres:. UCL Press
Hill, Jane (2001). "Language on the land: Towards an anthropological Dialectology". En J. E. Terrell (ed.), Archeology, Language and History: Essays on culture and Ethnicity. Westport, CO: Bergin & Garvey
Dryer, M. S. (1989). "Large linguistic areas and language sampling". Studies in Language 13.257-292..
Nichols, Johanna (1982). "Linguistic diversity and the settlement of the New World". Language 66:3.475-521..
Greenberg, Joseph & Merritt Ruhlen (1992). "Linguistic origins of Native Americans". Scientific American 267:5.94-99..
McMahon, A. M. S. & R. McMahon (1995). "Linguistics, Genetics and Archeology: Internal and external evidence in the Amerind controversy". Transactions of the Philological Society 93.125-226..
Nichols, Johanna (1998). "Modeling ancient population structures and movement in Linguistics". Annual Review of Antrhopology 26.359-384..
Vansina, J. (1995). "New linguistic evidence and the Bantu expansion". Journal of African History 36.173-195..
Hale, Keith (1992). "On endangered languages and the safeguarding of diversity". Language 68.1-3..
Matisoff, James (1990). "On Megacomparison". Language 66.106-120..
Bellwood, Peter (1997). "Prehistoric Cultural Explanations for Widespread Language Families". En P. McConvell & N. Evans (eds.), Archeology and Linguistics: Aboriginal Australia in Global Perspective, 123-134.. Melbourne: Oxford University Press,
Renfrew, Colin (1999). "Reflections on the archeology of linguistic diversity". En Brian Sykes (ed.), The Human Inheritance: Genes, Language, Evolution, 1-32. Oxford: Oxford University Press.
Matisoff, James (1991). "Sino-Tibetan linguistics: Present state and future prospects". Annual Review of Anthropology 20.469-504..
Nichols, Johanna (1998). "The Eurasia spread zone and the Indoeuropean dispersal". En R. Blench & M. Springs (eds.), Archeology and Language II: Archeological Data and Linguistic Hypotheses, 220-266.. Londres: Routledge.
Foley, William (2000). "The Languages of New Guinea". Annual Review of Anthropology 29.357-404..
Renfrew, Colin (1989). "The origins of Indo-European languages". Scientific American, 262:4.106-114. .
Renfrew, Colin (1998). "The origins of world linguistic diversity: An archaeological perspective", en Nina G. Jablonski & Leslie C. Aiello (eds.), The Origin and Diversification of Language, 171-192.. San Francisco: California Academy of Sciences.
Gibbons, Ann (2001). "The peopling of the Pacific". Science Magazine (http://www.eva.mpg.de/genetics/Gibbons_Science2001.pdf).
Phillipson, D. W. (1977). "The Spread of the Bantu Language [family]". Scientific American, 237:4.106-114.
Krauss, Michael (1992). "The world languages in crisis". Language 68:1.4-10..
Campbell, Lyle (1997). "What Drives Linguistic Diversification and Language Spread". En Colin Refrew & Peter Bellwood (eds.), Language-Farming Dispersal.. Cambridge: McDonald Institute for Archeological Research
Campbell, Lyle (). "What Drives Linguistic Diversification and Language Spread". En Colin Refrew & Peter Bellwood (eds.), Language-Farming Dispersal. Cambridge: McDonald Institute for Archeological Researc. Cambridge: McDonald Institute for Archeological Research
Renfrew, Colin (1994). "World linguistic diversity". Scientific American 270:1.104-110..
Renfrew, Colin (ed.) (2000). America Past, America Present: Genes and Languages in the Americas and Beyond.. Cambridge: The McDonald Institute for Archeological Research.
Silver, Shirley & Wick Miller (1997). American Indian Languages: Cultural and Social Contexts.. Tucson: University of Arizona Press.
Renfrew, Colin (1987). Archeology and Language: The Puzzle of Indoeuropean Origins.. Cambridge: Cambridge University Press. [Traducción al español, Barcelona: Crítica.]
McConvell, P. & N. Evans (1997). Archeology and Linguistics: Aboriginal Australia in global Perspective.. Melbourne: Oxford University Press.
Thomason, Sarah G. (ed.) (1996). Contact Languages.. Amsterdam: John Benjamins.
Cavalli-Sforza, L. L. (1981). Cultural Transmission and Evolution: A Quantitative Approach.. Princeton University Press
Grenoble, Lenore A & Lindsay J. Whaley (eds.) (1998). Endangered Languages: Current Issues and Future Prospects.. Cambridge: Cambridge University Press.
Murray, David (1991). Forked Tongues: Speech, Writing and Representation in North American Indian Texts.. Bloomington: Indiana University Press.
Cavalli-Sforza, Luigi Luca (1997). Genes pueblos y lenguas. Barcelona: Crítica.
Breton, Roland J.-L. (2001). Geolinguistics: Language Dynamics and Ethnolinguistic Geography. Ottawa: University of Ottawa Press.
Durban, Robin (1996). Grooming, Gossip and the Evolution of Language. Londres: Faber and Faber.
Hagége, Claude (2000). Halte à la mort des langues. Paris: Odile Jacob. [Existe traducción al español]
Chambers, J.K., Peter Trudgill & E. Schilling-Estes (eds) (2002). Handbook of Language Variation and Change.. Oxford: Blackwell
Kramer, Michael P. (1992). Imagining Language in America: From the Revolution to the Civil War. Princeton: Princeton University Press.
Greenberg, Joseph Harold (2000). Indoeuropean and its Closests Relatives. The Eurasiatic Language Family: Grammar.. Stanford: Stanford University Press.
Greenberg, Joseph Harold (2002). Indoeuropean and Its Closests Relatives. The Eurasiatic Language Family: Lexicon.. Stanford: Stanford University Press.
Thomason, Sarah G. & Terence Kaufman (1988). Language Contact, Creolization and Genetic Linguistics.. Language Contact, Creolization and Genetic Linguistics.
Crystal, David (2000). Language Death. [Existe traducción al español y al gallego.]. Cambridge: Cambridge University Press.
Hock, Hans Henrich (1996). Language History, Language Change and Language Relationship. Berlín: Mouton de Gruyter
Greenberg, Joseph Harold (1987). Language in the Americas.. Stanford: Stanford University Press.
Kulick, Don (1992). Language Shift and Cultural Reproduction. Cambridge: Cambridge University Press.
Mühlhäusler, Peter (1996). Linguistic Ecology: Language Change and Linguistic Imperialism in the Pacific Region. Londres & Nueva York: Routledge.
Eckert, Penelope (2000). Linguistic Variation as Social Practice. Oxford: Blackwell.
Bakker, P. & M. Maarten (eds.) (1994). Mixed Languages. Amsterdam: IFOTT.
Gray, Edward G. (1999). New World Babel: Language & Nations in Early America.. Princeton: Princeton University Press.
Nettle, Daniel & Colin Renfrew (eds.) (). Nostratic: Examining a Linguistic Macrofamily.. Cambridge: McDonald Institute.
Newman, P. (1995). On Being Right: Greenberg's African Linguistic Classification and the Methodological Principles Which Underlie It.. Bloomington: Indiana University Press.
Keller, Rudi (1994). On Language Change: The Invisible Hand in Language. Londres: Routledge.
Myers-Scotton, Carol (1993). Social Motivation for Code-Switching: Evidence from Africa.. Oxford: Oxford University Press.
Lamb, Sydney, and E.D. Mitchell (1991). Sprung From Some Common Source: Investigations into the Prehistory of Languages.. Stanford: Stanford University Press
Greenberg, Joseph Harold (1955). Studies in African Linguistic Classification.. New Haven, CT: Compass.
Ehret, Christopher & Merrick Posnansky (eds.) (1982). The Archeological and Linguistic Reconstruction of African History.. Berkeley: University of California Press.
Bellwood, Peter (1991). The Austronesian Dispersal and the Origin of Languages. Scientific American 265:1.88-93.
Valle, José del & Luis Gabriel Stheeman (eds.) (). The Batle over Spanish: Language Ideologies and Hispanic Intellectuals.. Londres: Routledge [existe traducción al español]
Pullum, Geoffrey K. (1991). The Great Eskimo Vocabulary Hoax, and Other Irreverent Essays on the Study of Language. . Chicago: Chicago University Press.
Greenberg, Joseph Harold (1963). The Languages of Africa. Bloomington: Indiana University Press.
Dixon, Robert M. W. (1980). The Languages of Australia.. Cambridge: Cambridge University Press.
Campbell, Lyle & Marianne Mithun (1979). The Languages of Native America.
Jablonski, Nina G. & Leslie C. Aiello (eds.) (1998). The Origin and Diversification of Language. San Francisco: California Academy of Sciences (Memoirs of the California Academy of Sciences 24)
Jablonski, Nina G. & Leslie C. Aiello (eds.) (1998). The Origin and Diversification of Language. San Francisco: California Academy of Sciences (Memoirs of the California Academy of Sciences 24)
Jablonski, Nina G. & Leslie C. Aiello (eds.) (1998). The Origin and Diversification of Language. San Francisco: California Academy of Sciences (Memoirs of the California Academy of Sciences 24)
Ruhlen, Merritt (1994). The Origin of Language: Tracing the Evolution of the Mother Tongue.. Nueva York: Wiley.
Foley, William (1986). The Papuan Languages of New Guinea.. Cambridge: Cambridge University Press.
McWhorter, John (2001). The Power of Babel: A Natural History of Language.. Londres: Heinemann.
Renfrew, Colin, April McMahon & Larry Trask (2000). Time Depth in Historical Linguistics. Cambridge: The McDonalds Institute for Archeological Research.
Nettle, Daniel & Suzanne Romaine (2000). Vanishing Voices: The Extinction of the World's Languages.. Oxford: Oxford Univ. Press.


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías