Datos Identificativos 2013/14
Asignatura (*) Novos enfoques nos estudos literarios e culturais Código 613484002
Titulación
Mestrado Universitario en Literatura, Cultura e Diversidade
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 1º cuadrimestre
Primeiro Obrigatoria 3
Idioma
Castelán
Galego
Inglés
Prerrequisitos
Departamento Filoloxía Española e Latina
Coordinación
Paz Gago, Jose Maria
Correo electrónico
jose.maria.paz.gago@udc.es
Profesorado
Paz Gago, Jose Maria
Vallin Blanco, Gema
Correo electrónico
jose.maria.paz.gago@udc.es
g.vallin@udc.es
Web
Descrición xeral Aproximación a nuevos enfoques teóricos y críticos en los estudios literarios y culturales:estudios de género (feminismos, teoría de género, “Queer Studies”), multiculturalismo y etnocrítica, teoría y crítica postcolonial, ecocrítica: literatura y medioambiente.

Competencias do título
Código Competencias da titulación
A1 Coñecer as principais correntes teóricas que integraron e integran a reflexión sobre a literatura e a cultura, así como os seus antecedentes.
A2 Comprender os procesos históricos dos estudos literarios e culturais e os seus cambios de paradigma.
A3 Ser capaz de desenvolver un enfoque orixinal e creativo na investigación avanzada no ámbito dos estudos literarios e culturais.
A4 Analizar e interpretar textos, aplicando diferentes modelos teóricos e xenéricos.
A5 Aplicar as técnicas de análise cultural respectando os fundamentos ideolóxicos presentes en contextos diversos.
A6 Integrar os estudos literarios nun contexto cultural máis extenso que transcenda os límites dunha soa lingua e / ou nación, atendendo á diversidade cultural.
A7 Ampliar o concepto de literatura, a través da súa relación coas TICS, os medios de comunicación, o cinema, as artes, no marco da diversidade cultural.
A8 Aplicar unha perspectiva comparatista de carácter transnacional e plurilingüístico aos estudos literarios, artísticos e culturais.
A10 Aplicar as técnicas de análise cultural en contextos diversos.
A12 Coñecer e valorar a diversidade cultural, con especial atención aos ámbitos anglófono, hispánico e galego-portugués.
A13 Adquirir a capacidade de manexar ferramentas e recursos de investigación aplicados no ámbito dos estudos literarios e culturais.
B1 Traballar de maneira interdisciplinar en entornos diversos.
B2 Demostrar un compromiso ético contra as desigualdades.
B3 Promover o entendemento intercultural desde a comprensión da diversidade.
B4 Desenvolver habilidades cognitivas avanzadas (capacidade de síntese, análise e pensamento crítico) relacionadas co desenvolvemento e a creación dun perfil investigador.
B5 Integrar coñecementos de campos de estudo diversos.
B6 Aplicar coñecementos e habilidades na resolución de problemas en entornos novos ou non familiares en contextos interdisciplinares.
B7 Adquirir a capacidade de concebir e deseñar proxectos de investigación con rigor académico.
B8 Desenvolver habilidades de xestión da información para propósitos académicos e de investigación.
B9 Adquirir capacidade de organizar o traballo, planificar e xestionar o tempo e resolver problemas de forma efectiva.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C2 Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) Competencias da titulación
Familiarizarse cos novos enfoques teóricos e críticos nos estudos literarios e culturais: estudos de xénero, feminismos, 'queer studies;' o multiculturalismo e a etnocrítica; os estudos postcoloniales, e a ecocrítica. AM1
AM2
AM6
BM1
BM2
CM1
CM2
Ser capaz de aplicar as teorías estudadas a un texto concreto. AM1
AM2
AM3
AM4
AM6
AM7
AM8
AM10
AM13
BM1
BM3
BM4
BM5
BM6
BM8
BM9
CM1
CM2
CM4
CM6
CM7
CM8
Poder expoñer as interpretacións propias de xeito ordenado e riguroso, tanto oralmente como por escrito, segundo se espera dun contexto académico. AM3
AM4
AM5
AM13
BM4
BM5
BM6
BM8
BM9
CM1
CM2
CM4
Ser capaz de debatir e discutir, de xeito académico e ordenado, as propias ideas fronte ás de outras persoas, e de recoñecer e expoñer os méritos e deméritos das diversas posturas e opinións. AM1
AM2
AM3
AM4
AM12
BM2
BM3
BM4
BM5
BM6
BM7
BM8
BM9
CM1
CM2
CM4
CM8

Contidos
Temas Subtemas
1. Literatura, Arte, Moda. relaciones intertextuales. 1. 1. La literatura como fuente para la historia de la Moda.
1.2. La Moda como sistema artístico y su relación con la literatura y las artes plásticas.

2. La indumentaria femenina en la literatura cortés. 2.1. Arquetipos: pastoras, doncellas y damas.
2.2. La vestimenta femenina en la novela artúrica: Chretien de Troyes (Erec y el cuento del Grial).
3. La indumentaria femenina en la literatura contemporánea. 3.1. Arquetipos: señoritas, cocottes y gaçonnes.
3.2. La vestimenta femenina en la novela realista. De Zola a Galdós.
3.3. Los felices 20: Scott-Fitzgerald.

Planificación
Metodoloxías / probas Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral 12 21 33
Traballos tutelados 0 30 30
Presentación oral 4 0 4
Actividades iniciais 2 0 2
Eventos científicos e/ou divulgativos 2 2 4
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Descripción e análise dos novos enfoques teóricos e críticos nos estudios literarios e culturais
Traballos tutelados Trabajos relacionados con la materia, es decir, análisis de la temática vinculada a la moda femenina presente en obras literarias medievales o contemporáneas.
Presentación oral Presentación de análises de textos con diferentes perspectivas críticas
Actividades iniciais Toma de contacto para saber do nivel de coñecementos dos estudantes, da súa motivación, intereses...
Eventos científicos e/ou divulgativos Asistencia con aproveitamento a eventos científicos ou divulgativos relacionados coa asignatura

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Presentación oral
Descrición
Orientación en los trabajos de investigación tutelados, sobre las obras literarias como fuentes documentales de la historia de la moda y técnicas de su presentación oral.

Avaliación
Metodoloxías Descrición Cualificación
Traballos tutelados Trabajo de investigación individual o en grupo sobre el contenido de la materia. 45
Eventos científicos e/ou divulgativos Se valorará la asistencia a actividades científicas, culturales o artísticas vinculadas a la literatura y la mosa. 10
Presentación oral Se valorará la exposición de los trabajos en el aula. 45
 
Observacións avaliación

Arbitraranse medidas para a avaliación das personas matriculadas a
tempo parcial que obteñan a dispensa académica; estes estudantes deben
poñerse en contacto cos profesores da materia ao comezo do curso

Os alumnos que non superen a asignatura na primeira convocatoria terán una segunda oportunidade na que serán avaliados cos mesmos instrumentos que na primeira.


Fontes de información
Bibliografía básica

Bibliografía complementaria

Jean BAUDRILLARD (1968), Le système des objets, Paris: Gallimard. El sistema de los objetos.

De la séduction (1987), Paris, Galilée. De la seducción.

 

C. BERNÍS MADRAZO (1955), Indumentaria medieval española, Instituto Diego Velázquez del CSIC, Madrid.

 

P. BOURDIEU (1979), La Distinction, Paris, Minuit. Ed. esp.: La Distinción, Madrid, Taurus, 1998.

 

P. CALEFATO (1986), Il corpo rivestito, Bari: Edizione dal Sul.

 

Patrizia CALEFATO ed. (1999), Moda e Cinema, Bari: Costa & Nolan.  Moda y cine, Valencia: Engloba.

 

Umberto ECO dir. (2002), Bellezza. Storia di un’idea dell’occidente (CDRom), Motta on Line. Historia de la belleza, Barcelona, Lumen, 2004.

 

Joan DEJEAN (2005), The essence of style: how the French invented high fashion, fine food, chic cafés, style, sophistication, and glamour. Ed. esp. La esencia del estilo. Historia de la invención de la moda y el lujo contemporáneo, San sebastián, Nerea, 2008.

 

Guido DORFLES (1979), Moda & Modi, Mazzota editori. Ed. esp., Moda y modos, Valencia, Engloba, 2002.

 

Algirdas J. GREIMAS (1948), La mode en 1830. Essai de de description du vocabulaire vestimentaire d’après les journaux de mode de l’époque.  Paris: PUF, 2000.

 

Gilles LIPOVETSKY (1987), L’empire de l’éphémère. La mode et son destin dans les sociétés modernes, Paris, Gallimard. El imperio de lo efímero.

(2003), Le luxe éternel. De l’âge du sacré au temps des marques, Paris, Gallimard. El lujo eterno.

(2006), Le bonheur paradoxal. Essai sur la société d’hyperconsommation, Paris, Gallimard. Ed. esp.: La felicidad paradójica, Barcelona, Anagrama, 2006.

 

Thorstein VEBLEN (1899), The Theory of the Leisure Class, Pennsylvania State University, Electronic Classics Series, 2003. Teoría de la clase ociosa.

Ugo VOLLI (1988), Contro la Moda, Milano: Feltrinelli

(2001), “¿Semiótica de la moda. Semiótica del vestuario?”, DeSignis, 1, pp. 57-68.

 


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Literatura e Artes Visuais/613G03044

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías