Datos Identificativos 2013/14
Asignatura (*) Literatura española e hispanoamericana: Obras Código 613484013
Titulación
Mestrado Universitario en Literatura, Cultura e Diversidade
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 2º cuadrimestre
Primeiro Optativa 3
Idioma
Castelán
Prerrequisitos
Departamento Filoloxía Española e Latina
Coordinación
Lopez Criado, Fidel
Correo electrónico
fidel.lopez.criado@udc.es
Profesorado
Lopez Criado, Fidel
Correo electrónico
fidel.lopez.criado@udc.es
Web
Descrición xeral Estudio avanzado orientado al estudio de una o varias obras de la Literatura Española o Hispanoamericana desde una perspectiva de análisis crítico de los textos y los contextos en que se enmarcan. Esta asignatura abarca el estudio de la literatura social en españa en el siglo XX, visto a traves de diversas obras/autores representativos.

Competencias do título
Código Competencias da titulación
A2 Comprender os procesos históricos dos estudos literarios e culturais e os seus cambios de paradigma.
A3 Ser capaz de desenvolver un enfoque orixinal e creativo na investigación avanzada no ámbito dos estudos literarios e culturais.
A4 Analizar e interpretar textos, aplicando diferentes modelos teóricos e xenéricos.
B4 Desenvolver habilidades cognitivas avanzadas (capacidade de síntese, análise e pensamento crítico) relacionadas co desenvolvemento e a creación dun perfil investigador.
B5 Integrar coñecementos de campos de estudo diversos.
B7 Adquirir a capacidade de concebir e deseñar proxectos de investigación con rigor académico.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.

Resultados de aprendizaxe
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) Competencias da titulación
Comprender os procesos históricos dos estudos literarios e culturais e os seus cambios de paradigma. Ser capaz de desenvolver un enfoque orixinal e creativo na investigación avanzada no ámbito dos estudos literarios e culturais. Analizar e interpretar textos, aplicando diferentes modelos teóricos e xenéricos. Desenvolver habilidades cognitivas avanzadas (capacidade de síntese, análise e pensamento crítico) relacionadas co desenvolvemento e a creación dun perfil investigador. Integrar coñecementos de campos de estudo diversos. Adquirir a capacidade de concebir e deseñar proxectos de investigación con rigor académico. Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. AM2
AM3
AM4
BM4
BM5
BM7
CM4

Contidos
Temas Subtemas
1. Planteamientos generales.

2. Prospección bibliográfica.

3. Case studies.


1.1. La literatura como instrumento del poder.
1.2. Contextos histórico-literarios.

2.1. consideraciones críticas e historiográficas.

3.1. Juan José, de Joaquín Dicenta.
3.2. La garra, de Linares Rivas.
3.3. Lo que esconde tu nombre, de Clara
Sánchez.
3.4. Disidencia literaria en la WWW.

Planificación
Metodoloxías / probas Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Traballos tutelados 0 53 53
Estudo de casos 21 0 21
 
Atención personalizada 1 0 1
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Traballos tutelados Los alumnos desarrollarán un trabajo, previamente consensuado con el profesor, sobre cualquier aspecto relacionado con la materia objeto de estudio en esta asignatura.
Estudo de casos Se analizarán diversos textos y contextos representativos de la temática objeto de estudio

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Descrición
Se fijarán sesiones de tutorías para supervisar la elaboración de los trabajos tutelados

Avaliación
Metodoloxías Descrición Cualificación
Traballos tutelados Se valorará la capacidad de investigación literaria del alumno en función del anáilis crítico del tema objeto de estudio, el razonamiento ordenado de la exposición, las referencias pertinentes a la bibliografía y el uso correcto del idioma castellano. 100
 
Observacións avaliación

1. "As persoas matriculadas a tempo parcial e que
solicitasen e obtivesen dispensa académica deberán deberán informar ao
profesor desta condición e deberán entregar as actividades
avaliábeis nas condicións e nos prazos específicos que se establecerán a
tal
efecto e que o/a profesor/a comunicará a alumnado afectado no inicio do
curso".

2. "As condicións para a segunda oportunidade: entrega do traballo tutelado “


Fontes de información
Bibliografía básica

Case studies:

1. Dicenta, Joaquín. Juan José. Madrid: Marenostrum, 2005.

2. Linares Rivas, M. La garra. La Coruña: Diputación, 1999 (reservado en la biblioteca de la Facultad de Filología).

2. Sánchez, Clara. Lo que esconde tu nombre. Madrid, Destino, 2010.

4. Lecturas bibliográficas básicas:

HCLE: volúmenes 6, 6/1, 7, 7/1, 8, 8/1, 9 y 9/1, relacionadas con los movimientos, autores y obras abarcados en la asignatura. (reservado en la biblioteca de la Facultad de Filología)

5. Lecturas de ampliación bibliográfica:

  1. Prats i Cuevas, España: Siglo XX (1898-1931). Madrid,  Anaya 1988.
  2. Paniagua,Javier. Espana: Siglo XX (1931-39). Madrid. Anaya, 1988.
  3. Castelló,J.E. Espana: Siglo XX (1939-78). Madrid, Anaya, 1988.
  4. La novela en el siglo XX (Desde 1939)
  5. Ferreras, J. La novela española de nuestrra época. Madrid, Taurus, 1988
  6. Tusón,V. Poesía Española actual. madrid, Anaya, 1985.
  7. Huerta Calvo, Joaquín. Historia del teatro español. Siglo XX (Hasta 1939). Madrid, Gredos, 1988.
  8. Ferreras, J.i. El teatro en el siglo XX: Desde 1939. Madrid,Taurus, 1988.
  9. Díez Huélamo, Begoña. Obras clave de la lírica española en lengua castellana. Barcelona: Ciclo, 1990.
  10. Ferreres, Rafael. Los límites del modernismo y el 98.Madrid: Taurus, 1981.
  11. Jackson, G. Aproximación a la España Contemporánea, 1898-1975 .Barcelona: Grijalbo, 1980.
  12. Mainer, José Carlos.Modernismo y 98, VI. Historia y crítica de la literatura española.Barcelona: Crítica, 1980.
  13. Orozco, Emilio. Modernismo y barroco. Madrid: Cátedra, 1990.
  14. Shaw, Donald. La generación del 98 .Madrid: Cátedra, 1977.
  15. Zavala, Iris M. Fin de siglo: modernismo, 98 y bohemia .Madrid: Cuadernos para el Diálogo, 1974.
  16. Fernández Santander, Carlos. Bibliografía de la novela (1936-1986). La Coruña: Librería Arenas, 1986.
  17. Garrido Gallardo, Miguel Angel."La teoría de la literatura española en el último lustro: Ensayo bibliográfico", en Varia Bibliográfica:
  18. Homenaje a José Simón Díaz .Kassel: Reichenberger, 1988.
  19. González de Mendoza, Pilar. Catálogo bibliográfico de la novela española, 1960-1980;3 vols. Madrid: Universidad Complutense de Madrid, 1988.
  20. Martínez Cachero, J. M."Bibliografía crítica sobre la novela española entre 1936 y 1980". La novela española entre 1936 y 1980 .Madrid: Castalia, 1985; 481-589.
  21. Bousoño, Carlos. Poesía poscontemporánea (Cuatro Estudios y una introducción).Madrid: Júcar, 1985. Paulino Ayuso, José.
  22. Garcia Lorenzo, Luciano, y María Francisca Vilches de Frutos."El teatro español del siglo XX: Estado de lainvestigación y últimas tendencias". Siglo, 2 (1984-85), 1-14.
  23. García Posada, Miguel.La nueva poesía: 1975-1992. Barcelona: Crítica, 2009.
  24. Podol, Peter, et al. "El drama español del siglo XX: Estado de la cuestión bibliográfica".Estreno: 13 (1987), 32-36; 14 (1988), 59-63;15 (1989), 29-39.
  25. Romera Castillo, José."Bibliografía", en "Texto y representación desde la perspectiva semiótica: un estado de la cuestión", en Simposio "O Teatro e o seu Ensino".Coruña: Universidade da Coruña, 1993.
  26. García de la Concha, Victor. La poesía española de 1935 a 1975.Madrid: Cátedra, 1987.
  27. Lechner, J. El compromiso en la poesía española del siglo XX (II: 1939-1974) .Leiden: Universitaire Press, 1975.
  28. Paulino Ayuso, José. La poesía en el siglo XX; desde 1939. Madrid: Playor, 1983.
  29. Prat, Ignacio. Estudios sobre poesía contemporánea .Madrid: Taurus, 1983.
  30. Provencio, Pedro. Poéticas españolas contemporáneas: La generación del 70. Madrid: Hiperión, 1988.
  31. Sanz Villanueva, Santos. Literatura actual. Historia de la literatura española. Siglo XX, Tomo 6/2.Barcelona: Ariel, 1984.
  32. Se recomendarán/distribuirán en clase otras lecturas pertinentes.

El profesor asesorará al alumno sobre bibliografía específica (personalizada).

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións

Es fundamental comenzar con la realización de las lecturas lo antes posible para poder hacer un buen aprovechamiento de las sesiones del curso.
Para superar la materia es imprescindible el uso correcto del idioma.



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías