Datos Identificativos 2013/14
Asignatura (*) Temas e liñas de investigación en Literatura Hispanoamericana Código 613484017
Titulación
Mestrado Universitario en Literatura, Cultura e Diversidade
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 2º cuadrimestre
Primeiro Optativa 3
Idioma
Castelán
Galego
Prerrequisitos
Departamento Filoloxía Española e Latina
Coordinación
Valcarcel Lopez, Maria Eva
Correo electrónico
eva.valcarcel@udc.es
Profesorado
Valcarcel Lopez, Maria Eva
Correo electrónico
eva.valcarcel@udc.es
Web
Descrición xeral Estudio avanzado orientado o coñecemento de obras significativas de la literatura hispanoamericana desde unha perspectiva de análisis crítico de textos e contextos. Estudio crítico dun tema ou línea de investigación específicos reacionados ca literatura hispanoamericana. Análisis de perspectivas de ulterior investigación sobre o tema.

Competencias do título
Código Competencias da titulación
A1 Coñecer as principais correntes teóricas que integraron e integran a reflexión sobre a literatura e a cultura, así como os seus antecedentes.
A2 Comprender os procesos históricos dos estudos literarios e culturais e os seus cambios de paradigma.
A3 Ser capaz de desenvolver un enfoque orixinal e creativo na investigación avanzada no ámbito dos estudos literarios e culturais.
A4 Analizar e interpretar textos, aplicando diferentes modelos teóricos e xenéricos.
A5 Aplicar as técnicas de análise cultural respectando os fundamentos ideolóxicos presentes en contextos diversos.
A6 Integrar os estudos literarios nun contexto cultural máis extenso que transcenda os límites dunha soa lingua e / ou nación, atendendo á diversidade cultural.
B1 Traballar de maneira interdisciplinar en entornos diversos.
B6 Aplicar coñecementos e habilidades na resolución de problemas en entornos novos ou non familiares en contextos interdisciplinares.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C2 Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) Competencias da titulación
A asignatura propón unha revisión d pensamiento cultural no século XX, partindo do seu fundamento filosófico. Ensinaráse a valorar o pensamiento e o exercicio vanguardista en conxunto, así como a interdisciplinaridade as suas posibilidades como ferramenta dune coñecemento global do fenómeno vangardista. Ensinaráse a valorar a universalidade da arte e do pensamento. AM2
AM3
AM4
AM5
AM6
BM1
BM6
CM1
CM2
CM8
O alumno debe saber interpretar modelos culturais e saber as razóns polas que se desenvolven ou fracasan. AM1

Contidos
Temas Subtemas
1. A vanguardas históricas. Introducción.


2. Os manifestos artísticos

3. A vangarda hispanoamericana. Crítica e documentos.

4. A literatura de vangarda en Hispanoamérica. Exemplos prácticos.
Principios teóricos e filosóficos.
Interdisciplinaridade e internacionalidade.

Poética dos manifestos

A recepción do futurismo en América
O estridentismo mexicano
O ultraísmo arxentino
O creacionismo chileno
O surrealismo en Hispanoamérica

Planificación
Metodoloxías / probas Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Obradoiro 9 20 29
Traballos tutelados 2 20 22
Proba mixta 2 0 2
Actividades iniciais 1 0 1
Sesión maxistral 6 14 20
 
Atención personalizada 1 0 1
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Obradoiro o obradorio proporciona un acercamento práctico a disciplina,o que implica valorar textos e contextos, e alenta a discusión, análisis e recreación de modelos teóricos. Realizarse comentarios, exercicios de autoformación, reconstrucción de modelos teóricos e contextuales, discusión sobre exemplos propostos.
Traballos tutelados Evaluaranse os traballos propostos os alumnos para realizar de maneira individual e/ ou en grupo, neles revisaranse para a sua perfecta comprensión os contidos do programa ensaiados nos obradoiros. A superación dos traballos e imprescindible para a superación da materia.
Proba mixta Proba de evaluación na que que se exixirá demostrar un coñecemento teórico e

práctico dos contidos do programa.
Actividades iniciais As actividades iniciais permiten entender a motivación e a cohesión do grupo e posibilitan adecuar as metodoloxías as características específicas do grupo de alumnos.
Sesión maxistral A sesión maxistral proporciona unha explicación dos contenidos do programa que máis tarde se desenrrolarán de modo práctico nos obradoiros e nos traballos tutelados.
A sesión maxistral inclúe o análísis do contexto histórico e teórico de cada un dos temas nos que se divide o programa.

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Descrición
A explicación metodolóxica e teórica dos traballos tutelados implica unha atención personalizada dedicada o tipo de traballo que debe realizar o alumno e para acordar o modo de aproximación a investigación proposta, para comprobar as hipótesis presentadas e a sua viabilidade e para explicar as diferentes posibilidades de asedio a análise elexida.

Avaliación
Metodoloxías Descrición Cualificación
Traballos tutelados Exigirase o alumno que escriba un ensaio orixinal sobre un asunto relacionado ca vangarda, podendo tratarse de unha ou varias obras literarias ou plásticas ou de uno ou varios fragmentos de exposición teórica no mesmo ámbito histórico e crñitico. A puntuación será do 60 por cento do total. 60
Proba mixta Exixirase o alumno que conteste adecuadamente o comentario razoado que se lle propoña e, se fora o caso, a un tema de desenrrolo teórico.
La puntuación será un 40 por cento do total.
40
 
Observacións avaliación

          Non se poderá aspirar a ser calificado con éxito se non se asiste regularmente as clases e  se participe activamente nas sesión de actividades e do obradoiro propostas na aula.Para superar a disciplina será necesario obter unha nota mínima de 5 no  traballo tutelado e na  proba mixta. Terase  en conta a situación especial dos alumnos con dispensa académica ou con dedicación parcial, e se poderá articular un sistema de evaluación específico.

Os alumnos que non superen a asignatura na primeria oportunidade poderán  facelo na segunda, na data que determinará a Facultade e serán evaluados cos mesmos instrumentos que na primeria oportunidade.


Fontes de información
Bibliografía básica

BENJAMIN,W. Obras Completas I,Madrid, Abada, 1986.

BURGER,P., Teoría de la vanguardia, Barcelona, Península, 1978.

PAZ, O., Los hijos del limo, Barcelona, Seix Barral,1974.

SWARTZ,J., Las vanguardias hispanoamericanas, Madrid, Cátedra,1991.

VIDELA DE RIVERO, G., Direcciones del vanguardismo hispanoamericano, Mendoza, UN Cuyo,1990.

YURKIEVICH, Saúl,La movediza modernidad, Madrid, Taurus,1996.

BRIHUEGA et al.Historia d elas ideas estéticas contemporáneas, 3voms, Madrid, Visor, 1996.

KANDINSKY,V., De lo espiritual en el arte, barcelona, Paidós Estética, 1996.

MONDRIAN, P., La nueva imagen de la pintura, Murcias COA, 1983.

GLEIZES, A.,METZINGER,J. Sobre el cubismo, Murcia, COA, 1986.

PATRICIO LIZAMA -MARÍA INÉS ZALDÍVAR, Las vanguardias literarias en Chile, Madrid, Iberoamericana, 2009.

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías