Datos Identificativos 2013/14
Asignatura (*) Literatura hispánica e tradición Código 613484018
Titulación
Mestrado Universitario en Literatura, Cultura e Diversidade
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 2º cuadrimestre
Primeiro Optativa 3
Idioma
Castelán
Galego
Prerrequisitos
Departamento Filoloxía Española e Latina
Coordinación
Vallin Blanco, Gema
Correo electrónico
g.vallin@udc.es
Profesorado
Sanchez Palomino, Maria Dolores
Vallin Blanco, Gema
Correo electrónico
maria.dolores.sanchez.palomino@udc.es
g.vallin@udc.es
Web http://http://campusvirtual.udc.es/guiadocente
Descrición xeral Profundización no estudo da literatura hispánica no marco da súa pertenencia a unha tradición literaria e cultural.

• Tradición e transmisión
• Tradición culta e tradición popular
• Continuidades e rupturas discursivas.

Competencias do título
Código Competencias da titulación
A2 Comprender os procesos históricos dos estudos literarios e culturais e os seus cambios de paradigma.
A3 Ser capaz de desenvolver un enfoque orixinal e creativo na investigación avanzada no ámbito dos estudos literarios e culturais.
A4 Analizar e interpretar textos, aplicando diferentes modelos teóricos e xenéricos.
A5 Aplicar as técnicas de análise cultural respectando os fundamentos ideolóxicos presentes en contextos diversos.
A6 Integrar os estudos literarios nun contexto cultural máis extenso que transcenda os límites dunha soa lingua e / ou nación, atendendo á diversidade cultural.
A8 Aplicar unha perspectiva comparatista de carácter transnacional e plurilingüístico aos estudos literarios, artísticos e culturais.
A9 Ser capaz de realizar achegas creativas e orixinais no estudo comparatista dos textos literarios, dos produtos artísticos e das realidades culturais.
A12 Coñecer e valorar a diversidade cultural, con especial atención aos ámbitos anglófono, hispánico e galego-portugués.
A13 Adquirir a capacidade de manexar ferramentas e recursos de investigación aplicados no ámbito dos estudos literarios e culturais.
B1 Traballar de maneira interdisciplinar en entornos diversos.
B3 Promover o entendemento intercultural desde a comprensión da diversidade.
B4 Desenvolver habilidades cognitivas avanzadas (capacidade de síntese, análise e pensamento crítico) relacionadas co desenvolvemento e a creación dun perfil investigador.
B5 Integrar coñecementos de campos de estudo diversos.
B6 Aplicar coñecementos e habilidades na resolución de problemas en entornos novos ou non familiares en contextos interdisciplinares.
B7 Adquirir a capacidade de concebir e deseñar proxectos de investigación con rigor académico.
B8 Desenvolver habilidades de xestión da información para propósitos académicos e de investigación.
B9 Adquirir capacidade de organizar o traballo, planificar e xestionar o tempo e resolver problemas de forma efectiva.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) Competencias da titulación
Saber entender los cambios literarios y culturales. AM2
AM4
AM5
AM6
AM8
AM13
BM3
BM4
BM5
CM3
CM4
CM7
Saber analizar textos literarios de distintas tradiciones. AM3
AM4
AM6
AM8
AM12
AM13
BM1
BM3
BM5
BM6
CM6
Saber aplicar una idea o enfoque personal a la elaboración de un trabajo. AM3
AM6
AM8
AM9
BM1
BM4
BM5
BM6
BM7
CM3
CM4
CM8
Saber manejar bases de datos y fuentes de información diversas. AM13
BM4
BM8
CM3
CM6
Saber plantear y ejecutar un trabajo de investigación. AM3
BM1
BM4
BM5
BM6
BM7
BM8
BM9
CM3
CM6
CM8
Saber situar la literatura hispánica en la tradición románica. AM6
AM8
BM3
BM5

Contidos
Temas Subtemas
1. O debate alegórico.



1.1. O "Débat de l´âme et du corps" e a versión castelan
1.2. O "Débat du clerc et du chevalier" o "Jugement d´amour"
1.3. A "Desputoison du vin et de l´aiue" e os "Denuestos del agua y el vino" da "Razón de amor".
2. Os "ensenhaments" provenzales. 2.1. O "Essenhamen de la donzela" de Amanieu de Sescas.
3. O "partimen" provenzal. 3.1. Características e temas.
4. O "jeu-parti" francés. 4.1. Características e temas.
4.2. Dos "jeux-partis" de Thibaut de Champagne" aos trouvères do Puy de Arras.
5. A "tenso" provenzal. 5.1. Características e temas.
6. O "partimen" e a "tenso" na lírica galego-portuguesa. 6.1. Características e temas.
7. As "Demandes" de amor. 7.1. Forma e contido.
8. As "Preguntas" e "Respuestas" dos cancioneiros. 8.1. A "pregunta" no "Cancionero de Baena".
8.2. Os "debates" amorosos nos cancioneiros.

Planificación
Metodoloxías / probas Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Lecturas 0 14 14
Resumo 0 3 3
Obradoiro 5 5 10
Sesión maxistral 14 0 14
Actividades iniciais 1 0 1
Traballos tutelados 0 30 30
 
Atención personalizada 3 0 3
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Lecturas Lecturas individuales sobre estudios y textos literarios que se verán en el curso.
Resumo Cada alumno realizará un resumen del corpus o los textos sobre los que tendrá que basar su trabajo final.
Obradoiro Se pondrán en común y se analizarán los problemas que entrañen los textos que serán objeto de estudio.
Sesión maxistral Se realizarán las clases de forma teórica y práctica a un tiempo, con el análisis y lectura de textos.
Actividades iniciais Dedicarase tempo na primeira clase aos alumnos para coñecer as súas motivacións e intereses na materia e no master en xeral.
Traballos tutelados Análisis de determinados textos con el seguimiento y apoyo del profesor.

Atención personalizada
Metodoloxías
Resumo
Obradoiro
Traballos tutelados
Descrición
Nos tres casos e necesario o apoyo continuado e personalizado do alumno por parte do profesor.

Avaliación
Metodoloxías Descrición Cualificación
Resumo Presentarase un resumo sobre un dos contidos do temario que consistirá na lectura e análise dun pequeno grupo de textos pertenecentes a un dos corpus románicos que influirán nos debates castelans. 20
Obradoiro Valoraráse a participación activa e as contribucións acertadas e orixinais. 20
Traballos tutelados Cada alumno ten que realizar un traballo final cuxo tema se lle dará ao comezo do curso, así como as pautas para sua realización e a bibliografía pertinente. 50
Sesión maxistral Valoraráse a asistencia as aulas e a participación activa nas mesmas. Non se otorgará esta puntuación cando o número de faltas non xustificadas sexa superior ao 10%. 10
 
Observacións avaliación

As persoas matriculadas a tempo parcial e que solicitasen e obtivesen dispensa académica deberán entregar as actividades avaliábeis nas condicións e nos prazos específicos que se establecerán a tal efecto e que o/a profesor/a comunicará a alumnado afectado no inicio do curso.

Os alumnos que non superen a asignatura na primeira convocatoria terán una segunda oportunidade na que serán avaliados cos mesmos instrumentos que na primeira.


Fontes de información
Bibliografía básica (). .
Simó Goberna, L. (1994). "Los denuestos del agua y el vino y el debate ficticio medieval". Crisol, 18
Billy, D. (1999). "Pour une réhabilitation de la terminologie des troubadours: tenson, partimen et expressions synonymes". Ravenna, Longo Editore
Cummins, John G. (1965). "The Survival in the Spanish Cancioneros of the Form and Themes of Provençal and Old French Poetic Debates". Bulletin of Hispanic Studies, XLII
Chas Aguion, A. (2000). Amor y corte. La materia sentimental en las cuestiones poéticas del siglo XV. A Coruña, Toxosoutos
Alvar, C. e V. Beltrán (1985). Antología de la poesía gallego-portuguesa . Madrid, Alhambra
Arias Freixedo, X. B. (2003). Antoloxía da lírica galego-portuguesa. Vigo, Xerais
Dutton, B. y González Cuenca, J. (1993). Cancionero de Juan Alfonso de Baena. Edición y estudio.. Madrid, Visor Libros
Fidalgo, E. (2009). De amor y de burlas. Antología de la poesía medieval gallego-portuguesa. Vigo, NigraTrea
Corral, E. (2010). Guia para o estudo da lírica profana galego-portuguesa. Santiago de Compostela, Xunta de Galicia / CRPIH
Jeanroy, A. (1934). La poésie lyrique des troubadours. Privat-Didier, Toulouse-Paris
Le Gentil, P. (1949-1953). La poésie lyrique espagnole et portugaise à la fin du Moyen Âge. Rennes (reimpr. Slatkine, 1981)
Brea, M. (coord.) (1996). Lírica profana galego-portuguesa . Santiago de Compostela, Centro de Investigacións Lingüísticas e Literarias Ramón Piñeiro
Alvar, Carlos e J. Talens (2009). Locus amoenus. Antología de la lírica medieval de la Península Ibérica. Barcelona, Galaxia Gutenberg / Círculo de Lectores
Riquer, M. de (1975). Los trovadores. Historia literaria y textos. Barcelona, Planeta
Labrador Herraiz, J. (1974). Poesía dialogada medieval (La pregunta en el Cancionero de Baena). Madrid, Ediciones Maisa
Langfors, A. (1926). Recueil général des jeux-partis français. Paris, Champion
Sansone, G. (1977). Testi didattico-cortesi di Provenza. Bari, Adriatica Editrice

Recursos en liña:

 

Bibliografía:

http://griso.cti.unav.es/medieval/principal.html

ttp://sunsite.berkeley.edu/PhiloBiblon

 

Corpus lírico profano:

http://www.cirp.es/WXN/wxn/homes/meddb.html

Bibliografía complementaria Liborio, M. (1973). "Débat de l´âme et du corps". Cultura Neolatina, 33
Menéndez Pidal, R. (1905). "Denuestos del agua y el vino". Revue Hispanique, 13
Gally, D. (1999). "Entre sens et non sens: approches comparatives de la tenso d´oc et du jeu-parti arrageois" en Il genere tenzone nelle letterature romanze delle Origini. Ravenna, Longo Editore
Lavis, G. (1991). "Le jeu-parti français: jeu de réfutation, d´opposition et de concession". Medioevo Romanzo, XVI
Cummins, John G. (1963). "Methods and Conventions in the 15th-Century Poetic Debate". Hispanic Review, XXXI
Sánchez Palomino, M.D. (2006). "Notas para una edición de los poemas de Thibaut de Champagne". V. Beltrán, M. Simó i E. Roig (eds.), Trobadors a la Península Ibèrica. Homenatge a Martin de Riquer
Chas Aguion, A. (2001). Juan Alfonso de Baena y los diálogos poéticos de su cancionero. Baena, Ayuntamiento de Baena
Wallensköld, A. (1925). Les chansons de Thibaut de Champagne, roi de Navarre. Paris, Champion


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Estudios comparatistas e tradicións literarias/613484004

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías