Datos Identificativos 2013/14
Asignatura (*) Historia do Español Código 613G01025
Titulación
Grao en Español: Estudos Lingüísticos e Literarios
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Terceiro Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Prerrequisitos
Departamento Filoloxía Española e Latina
Coordinación
Perez Pascual, Jose Ignacio
Correo electrónico
jose.ignacio.perez.pascual@udc.es
Profesorado
Perez Pascual, Jose Ignacio
Correo electrónico
jose.ignacio.perez.pascual@udc.es
Web
Descrición xeral Descripción y estudio histórico de la lengua española. Evolución interna y externa

Competencias do título
Código Competencias da titulación
A3 Coñecer as correntes teóricas da lingüística e da ciencia literaria.
A5 Ter un dominio instrumental avanzado oral e escrito da lingua española.
A9 Elaborar textos orais e escritos de diferente tipo en lingua galega, española e inglesa.
A11 Ter capacidade para avaliar, analizar e sintetizar criticamente información especializada.
A13 Coñecer a lingua, a literatura e a cultura latina.
A15 Ser capaz de aplicar os coñecementos lingüísticos e literarios á práctica.
A18 Coñecer a historia e a cultura das comunidades hispanofalantes.
A19 Dominar a gramática da lingua española.
A20 Coñecer a situación sociolingüística da lingua española.
A21 Coñecer a variación lingüística da lingua española.
A22 Coñecer a evolución histórica externa e interna da lingua española.
A23 Ter coñecementos de terminoloxía e neoloxía.
B1 Utilizar os recursos bibliográficos, as bases de datos e as ferramentas de busca de información.
B2 Manexar ferramentas, programas e aplicacións informáticas específicas.
B3 Adquirir capacidade de autoformación.
B5 Relacionar os coñecementos cos doutras áreas e disciplinas.
B6 Ter capacidade de organizar o traballo, planificar e xestionar o tempo e resolver problemas de forma efectiva.
B7 Ter capacidade de análise e síntese, de valorar criticamente o coñecemento e de exercer o pensamento crítico.
B8 Apreciar a diversidade.
B10 Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán/á e profesional.

Resultados de aprendizaxe
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) Competencias da titulación
Coñecer a formación e desenvolvemento da lingua española e dos seus diferentes períodos, con especial atención ás características principais de cada un deles A3
A5
A9
A11
A13
A15
A18
A19
A20
A21
A22
A23
B1
B2
B3
B5
B6
B7
B8
B10

Contidos
Temas Subtemas
1. Los estudios diacrónicos. Origen, evolución y metodología del historicismo lingüístico
2. Orígenes históricos de la lengua española. El castellano entre las lenguas románicas
3. Períodos en la historia de la lengua española 3.1. El español medieval
3.2. El español clásico. Los Siglos de Oro
3.3. El español moderno. Siglos XVIII y XIX
3.4. El español contemporáneo

Planificación
Metodoloxías / probas Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Lecturas 0 35 35
Eventos científicos e/ou divulgativos 0 6 6
Sesión maxistral 20 20 40
Portafolios do alumno 4 42 46
Aprendizaxe colaborativa 18 0 18
Proba mixta 2 0 2
 
Atención personalizada 3 0 3
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Lecturas El alumno realizará, fuera del aula, una serie de lecturas de textos básicos que el profesor le indicará.
Eventos científicos e/ou divulgativos El alumno asistirá a una serie de sesiones científicas que el profesor le indicará.
Sesión maxistral El profesor presentará los aspectos generales del programa y desarrollará aquellos apartados que considere de especial dificultad; se impartirán en las sesiones generales de carácter expositivo.
Portafolios do alumno El alumno habrá de realizar a lo largo del curso toda una serie de actividades encomendadas por el profesor, que tendrá que recoger en una carpeta o archivador que presentará el día de la prueba mixta.
Aprendizaxe colaborativa En las sesiones interactivas y de grupos reducidos se procurará trabajar sobre la materia del curso con esta metodología.
Proba mixta Examen final de carácter teórico y práctico en el que el alumno deberá demostrar los conocimientos y competencias adquiridas.

Atención personalizada
Metodoloxías
Lecturas
Proba mixta
Eventos científicos e/ou divulgativos
Sesión maxistral
Descrición
A totalidade das actividades deseñadas son susceptibles de requerir atención personalizada por parte do profesor, especialmente naqueles apartados que deben realizarse fora da aula; con este fin, o alumno debe acudir ás sesións de tutoría no horario establecido.

Avaliación
Metodoloxías Descrición Cualificación
Proba mixta Se realizará una prueba mixta de carácter teórico-práctico en la que se evaluarán los conocimientos adquiridos y su capacidad para exponerlos. 50
Sesión maxistral Se valorará la asistencia y participación activa en las aulas, así como la realización de algún trabajo menor. 10
Portafolios do alumno El alumno entregará todas las actividades ralizadas a lo largo del curso. Se valorará, además de la calidad del trabajo, el rigor en la presentación, la probidad científica y la presentación. 40
 
Observacións avaliación

Debe terse en conta que a porcentaxe de 10% correspondente á "sesión maxistral" engloba, en realidade, a valoración da asistencia e participación activa do alumno tanto nas actividades presenciais na aula como nos eventos científicos que se programen.

Os diversos traballos e actividades deben ofrecer un axeitado nivel de corrección lingüística, tanto no plano da ortografía como no da redacción (utilización dun rexistro formal, claridade expositiva, emprego correcto da puntuación...). 

Calificaráse con "Non presentado" aos alumnos que non realicen a proba mixta ou que non teñan presentado o 50% das actividades que deben realizar dentro ou fora do aula.

Na proba mixta debe acadarse unha nota mínima de 4 para superar a materia.

Arbitraránse medidas para atender e avaliar aos alumnos con dispensa académica recoñecida.

Na convocatoria de xullo realizaráse unha proba mixta e o alumno haberá de completar aqueles outros apartados (traballo, portafolio, etc.) nos que non tivese acadado previamente o nivel requerido.


Fontes de información
Bibliografía básica

ARIZA, M., Manual de fonología histórica del español, Madrid, Síntesis, 1989.

BALDINGER, K., La formación de los dominios lingüísticos en la Península Ibérica, Madrid, Gredos, 1972.

CANO AGUILAR, R., coord., Historia de la Lengua Española, Barcelona, Ariel, 2004

FRADEJAS RUEDA, J. M., Fonología histórica del español, Madrid, Visor, 1997.

LAPESA, R.: Historia de la lengua española, Madrid, Gredos, 1998.

LLEAL, C.: La formación de las lenguas romances peninsulares, Barcelona, Barcanova, 1990.

LLOYD, P. M., Del latín al español, Madrid, Gredos, 1993.

MENÉNDEZ PIDAL, R.,Gramática histórica española, Madrid, Espasa-Calpe, 1941.

MENÉNDEZ PIDAL, R., Historia de la lengua española, Madrid, Fundación Ramón Menéndez Pidal-Real Academia Española, 2005.

PENNY, R.: Gramática Histórica del español, Barcelona, Ariel, 1993.

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Cuestións de Historia da Lingua Española/613G01043

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario
Lingua Española 1/613G01001
Lingua Española 2/613G01013
Fonética e Fonoloxía do Español/613G01020

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías