Datos Identificativos 2013/14
Asignatura (*) Lecturas de Literatura Española. Poesía Código 613G01046
Titulación
Grao en Español: Estudos Lingüísticos e Literarios
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Cuarto Optativa 4.5
Idioma
Castelán
Galego
Prerrequisitos
Departamento Filoloxía Española e Latina
Coordinación
Valcarcel Lopez, Maria Eva
Correo electrónico
eva.valcarcel@udc.es
Profesorado
Valcarcel Lopez, Maria Eva
Correo electrónico
eva.valcarcel@udc.es
Web
Descrición xeral Lectura crítica e comentario de textos poéticos. A asignatura ten un carácter práctico e contará cunha introducción que permita o alumno o uso de ferramentas para aprender a técnica do comentario de textos poéticos, así como a sua contextualización histórica e estética.

Competencias do título
Código Competencias da titulación
A1 Coñecer e aplicar os métodos e as técnicas de análise lingüística e literaria.
A2 Saber analizar e comentar textos e discursos literarios e non literarios utilizando apropiadamente as técnicas de análise textual.
A3 Coñecer as correntes teóricas da lingüística e da ciencia literaria.
A11 Ter capacidade para avaliar, analizar e sintetizar criticamente información especializada.
A14 Ser capaz para identificar problemas e temas de investigación no ámbito dos estudos lingüísticos e literarios e interrelacionar os distintos aspectos destes estudos.
B1 Utilizar os recursos bibliográficos, as bases de datos e as ferramentas de busca de información.
B2 Manexar ferramentas, programas e aplicacións informáticas específicas.
B3 Adquirir capacidade de autoformación.
B5 Relacionar os coñecementos cos doutras áreas e disciplinas.
B8 Apreciar a diversidade.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) Competencias da titulación
Conocer as características do discurso poético. Ser capaz de valorar estéticamente diferentes textos líricos da literatura en lengua castelá. Ser capaz de reconocer unha poética. Saber analizar un texto poético e insertalo no seu contexto estético. Conecer e valorar críticamente a producción e a rcepción da poesía. Saber establecer relacións interdisciplinares. A1
A2
A3
A11
A14
B1
B2
B3
B5
B8
C4
C6
C8

Contidos
Temas Subtemas
Introducción metodolóxica. O comentario poético.
A singularidade do discurso poético.
A teoría poética.

A significación poética
A poesía e o coñecemento
A poesía e a comunicación
A poesía e a filosofía
Contexto histórico e estético. A poesía contemporánea. Poesía moderna
Poesía e vangarda
Poesía última

Os poetas e os poemas José Angel Valente,Gabriela Mistral,Alejandra Pizarnik,Alfonsina Storni,Octavio Paz,E. A. Westphalen,Lezama Lima,Nicanor Parra
Vicente Huidobro,J.E. Eielson,Blanca Varela,Jaime Gil de Biedma,Severo SarduyEnrique Lihn, Gonzalo Rojas.
A poesía hoxe. Reflexión sobre varias antoloxías de obra recente.

Planificación
Metodoloxías / probas Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Proba mixta 3 15 18
Presentación oral 8 16 24
Sesión maxistral 5 15 20
Obradoiro 16 31.5 47.5
 
Atención personalizada 3 0 3
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Proba mixta A proba mixta recoñecerá o aproveitamento das sesións maxistrais a a sua aplicación nos obradoiros. Complementa de maneira significativa a calificación obtida no obradoiro e na sesión maxistral.
Presentación oral A presentación oral complementa o traballo do taller e indiviadualiza o aprendizaxe do alumno, mostrándose nela a perfecta adecuación entre o ensino e o aprendizaxe. O alumno ten ocasión de falar en público e defender os seus plantexamentos ante o resto dos compañeiros.
Sesión maxistral Na sesión maxistral daránse as nocións básicas histórico-estéticas e farase unha introduccíon metodolóxica para traballar cos textos no obradoiro e nas presentacións orais.
Obradoiro O obradoiro está conformado por un conxunto de actividades que propón o profesor e que levan a cabo os alumnos ca sua tutela. Os traballos exporánse e entregaránse ou debatiránse na aula; cada un deles terá unha calificación e no conxunto unha evaluación global.

Atención personalizada
Metodoloxías
Presentación oral
Obradoiro
Proba mixta
Descrición
A presentación oral require instruccións individualizadas referidas a diversidade do alumnado. A proba mixta tamén ten que considerar a diversidade e contar cunha atención singularizada para explicar en cada caso o que se require, se exixe ou se espera do exercicio.
O obradoiro constitúe un conxunto de traballos tutelados diarios nos que o profesor debe corrixir e engadir constantemente métodos, contidos e enfoques sobre a materia.

Avaliación
Metodoloxías Descrición Cualificación
Presentación oral Exercicio individual no que o alumno presentará un traballo orixinal dirixido polo profesor e realizado en horas presencias y non presenciais. Someteráse as preguntas dos seus compañeiros, ademáis das do profesor. 25
Obradoiro Os alumnos realizarán ejercicios prácticos propostos polo profesor, en colaboración o individualmente; comentarios e recreacións de contextos estéticos e creacións de situacións de situacións comunicativas, con reflexións estéticas e literarias. 50
Proba mixta Exercicio feito na aula de maneria individual no que o alumno resolverá un ou varios comentarios aplicando unha metodoloxía similar a dos os realizados na aula no transcurso do cuatrimestre. 25
 
Observacións avaliación

O alumno deberá superar los tres apartados para poder acceder a superación do curso.

Non se considerará a presentación o examen se non se participou adecuadamente nas actividades propostas o longo do curso.

O alumno que non supere a asignatura na primeira convocatoria deberá facer una proba mixta na segunda e terá que  facer unha actividade de formación axeitada as suas necesidades, valoradas polo profesor.

Terase en conta a situación académica dos alumnos que teñan dispensa académica. 


Fontes de información
Bibliografía básica

José María Díez Borque, Métodos de análisis de la obra literaria,Madrid, Taurus, 1985.

En xeral, non se citan edicións específicas por tratarse de estudo de fragmentos que se poden  consultar en diversas edicións, sendo este feito pouco relevante. Moitos dos textos encontrarémolos na rede.

Toda a bibliografía e básica. Faránse  aproximacións a bibliografía secundaria dentro do obradoiro nunha actividade de identificación e resolución de problemas críticos.

Estudiaránse fragmentariamente:

José Angel Valente:

Obras completas I. Poesía y prosa, edición e introducción de Andrés Sánchez Robayna, Barcelona, Galaxia Gutenberg / Círculo de Lectores, 2006.

Obras completas II. Ensayos, edición de Andrés Sánchez Robayna e introducción y recopilación de Claudio Rodríguez Fer, Barcelona, Galaxia Gutenberg / Círculo de Lectores, 2008

César Vallejo:

Trilce (1922), Madrid, Cátedra, 1991.

E.A. Westphalen:

Obras Completas y ensayos escogidos,Lima PUCP 2004.

Nicanor Parra:

Poemas y  Antipoemas, Madrid, Cátedra, 1988.

Gabriel Mistral:

Tala, Lagar, Madrid, Cátedra,2005.

Octavio Paz:

Obras Completas I y Obras Completas VII, Madrid, Galaxia Gutemberg,1990-2004

Alejandra Pizarnik:

Obra poética completa; Madrid, Lumen, 2001.

Alfonsina Storni:

Antología, Buenos Aires, Losada, 2004.

 

Varios : (Antoloxías)

Cuerpo Plural, Antología de la poesía hispanoamericana reciente, Madrid, Pretextos, 2011.

Las ínsulas extrañas, Galaxia Gutemberg,2002.

Poetas. Primera antología de poesía con matemáticas, Madrid, Amargord,2012.

 

 

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías