Competencias do título |
Código
|
Competencias da titulación
|
A2 |
Saber analizar e comentar textos e discursos literarios e non literarios utilizando apropiadamente as técnicas de análise textual. |
A7 |
Coñecer as literaturas en lingua galega, española e inglesa. |
A14 |
Ser capaz para identificar problemas e temas de investigación no ámbito dos estudos lingüísticos e literarios e interrelacionar os distintos aspectos destes estudos. |
A15 |
Ser capaz de aplicar os coñecementos lingüísticos e literarios á práctica. |
A16 |
Coñecer a crítica textual e a edición de textos. |
A17 |
Ter un coñecemento avanzado da literatura galega. |
A18 |
Ter un coñecemento avanzado da literatura portuguesa. |
A19 |
Coñecer a historia e a cultura das comunidades galegofalantes. |
A20 |
Coñecer a historia e a cultura das comunidades lusófonas. |
B1 |
Utilizar os recursos bibliográficos, as bases de datos e as ferramentas de busca de información. |
B2 |
Manexar ferramentas, programas e aplicacións informáticas específicas. |
C6 |
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. |
C7 |
Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida. |
C8 |
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) |
Competencias da titulación |
Coñecer as literaturas en lingua galega, española e inglesa. |
A2 A7
|
|
|
Saber analizar e comentar textos e discursos literarios e non literarios utilizando apropiadamente as técnicas de análise textual. |
A2
|
|
|
Ser capaz para identificar problemas e temas de investigación no ámbito dos estudos lingüísticos e literarios e interrelacionar os distintos aspectos destes estudos. |
A14
|
|
|
Ser capaz de aplicar os coñecementos lingüísticos e literarios á práctica. |
A15
|
|
|
Coñecer a crítica textual e a edición de textos. |
A16
|
|
|
Ter un coñecemento avanzado da literatura galega. |
A17
|
|
|
Ter un coñecemento avanzado da literatura portuguesa. |
A18
|
|
|
Coñecer a historia e a cultura das comunidades galegofalantes. |
A19
|
|
|
Coñecer a historia e a cultura das comunidades lusófonas. |
A20
|
|
|
Utilizar os recursos bibliográficos, as bases de datos e as ferramentas de busca de información. |
|
B1
|
|
Manexar ferramentas, programas e aplicacións informáticas específicas. |
|
B2
|
|
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. |
|
|
C6
|
Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida. |
|
|
C7
|
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. |
|
|
C8
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
1. A literatura medieval e a Idade Media. |
Nocións preliminares.
A literatura galego-portuguesa medieval: definición, delimitación e contextualización. |
2. A poesía profana e relixiosa galego-portuguesa medieval. |
Ámbitos, cronoloxía e periodización.
A tradición manuscrita e a lingua lírica.
A poética: xéneros, retórica, métrica e música.
Autores e intérpretes. |
3. A poesía profana. |
A cantiga de amor.
A cantiga de amigo.
As cantigas satíricas.
Outros xéneros. |
4. A poesía relixiosa: as Cantigas de Santa María. |
Autoría, transmisión manuscrita e fontes.
Estrutura e clasificación. |
5. Decadencia e prolongacións. |
A escola galego-castelá.
O Cancioneiro Geral de Garcia de Resende. |
6. A prosa galego-portuguesa medieval. |
A Historiografía.
As materias narrativas: a Materia de Bretaña e a Materia de Roma.
A prosa relixiosa e didáctica.
Fernam Lopez e a produción cronística. |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Horas presenciais |
Horas non presenciais / traballo autónomo |
Horas totais |
Sesión maxistral |
14 |
21 |
35 |
Obradoiro |
22 |
33 |
55 |
Lecturas |
1 |
30 |
31 |
Traballos tutelados |
1 |
10 |
11 |
Recensión bilbiográfica |
1 |
4 |
5 |
Presentación oral |
1 |
1 |
2 |
Proba mixta |
2 |
8 |
10 |
|
Atención personalizada |
1 |
0 |
1 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Sesión maxistral |
Sesións de traballo en que o profesorado explica a contextualización e os elementos necesarios do temario para que o alumnado poda desenvolver o seu traballo posterior. |
Obradoiro |
Nestas sesións, o conxunto do alumnado realizará actividades de diferente tipoloxía destinadas á consolidación dos contidos presentados nas sesións maxistrais, así como das destrezas e das estratexias relacionadas cos obxectivos e contidos da materia.
Entre estas actividades contémplanse, entre outras, a análise de fontes documentais, os comentarios de textos, a resolución de problemas, as prácticas a través de TIC ou o estudo de casos. |
Lecturas |
No Paso 8 desta Guia, atópase a relación de obras que o/a alumno/a debe ler ao longo do curso. |
Traballos tutelados |
Consistirá na análise, seguindo un roteiro fornecido pola profesora, dalgunha(s) das obras de lectura obrigada. |
Recensión bilbiográfica |
Texto escrito, de carácter avaliativo e crítico, de determinadas aportacións bibliográficas que serán marcadas pola profesora. |
Presentación oral |
Exposición oral, na aula, da análise dun ou varios textos, previamente acordados coa profesora. |
Proba mixta |
Consistirá na realización dunha proba escrita relativa aos contidos do programa, e que combinará exercicios de carácter ensaístico con comentario de textos e análise de fontes documentais. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Traballos tutelados |
|
Descrición |
A profesora orientará aos e ás estudantes, ofrecéndolles a axuda necesaria para a realización dos seus traballos, especialmente en cuestións como a metodoloxía ou a selección das fontes de información.
A orientación realizarase de forma individualizada e persoalmente, aínda que tamén poderán ser facilitadas indicacións escritas. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Descrición
|
Cualificación
|
Lecturas |
Terán de realizarse as lecturas obrigatorias que se recollen no apartado Fontes de información. |
10 |
Presentación oral |
Exposición oral da análise dun ou varios textos, previamente acordados coa profesora. |
10 |
Traballos tutelados |
Análise, seguindo un roteiro fornecido pola profesora, dalgunha(s) das obras de lectura obrigada. |
15 |
Proba mixta |
Proba escrita que combinará actividades de carácter ensaístico con comentario de textos e análise de fontes documentais. |
40 |
Obradoiro |
Avaliación das actividades de diferente tipoloxía referidas na metodoloxía. |
15 |
Recensión bilbiográfica |
Texto escrito, de carácter avaliativo e crítico, de determinadas aportacións bibliográficas que serán marcadas pola profesora. |
10 |
|
Observacións avaliación |
Para superar a materia, o alumnado deberá conseguir unha cualificación igual ou superior a 5 puntos sobre 10. Así mesmo, na proba mixta deberá obter como mínimo 4 puntos sobre 10, para poder sumar os restantes elementos avaliables. O alumnado terá que entregar os traballos e actividades solicitados no prazo fixado. As persoas matriculadas a tempo parcial e que solicitaren e obtiveren dispensa académica deberán pórse en contacto coa profesora para fixar os traballos que deberán entregar. A cualificación de NON PRESENTADO/A será considerada cando o alumno/a non asistir á proba mixta e/ou cando tiver entregado un número das actividades contempladas inferior ao 50%. As persoas que non superaren a materia deberán entregar, nas datas
marcadas pola Facultade de Filoloxía para a segunda oportunidade, os
traballos que foren solicitados e superar as probas marcadas pola profesora.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
Brea, M. / Lorenzo, P. (1998). A cantiga de amigo. Vigo: Xerais
Beltrán, V. (1995). A cantiga de amor. Vigo: Xerais
Gutiérrez, S. / Lorenzo, P. (2001). A literatura artúrica en Galicia e Portugal na Idade Media. Santiago de Compostela: Servizo de Publicacións e Intercambio Científico da Universidade de Santiago
Polín, R. (1994). A poesía lírica galego-castelá (1350-1450). Santiago de Compostela: Servicio de publicacións e Intercambio Científico da Universidade de Santiag
Tavani, G. (1990). A Poesia Lírica Galego-Portuguesa. Lisboa: Comunicação
Lanciani, G. / Tavani, G. (1995). As cantigas de escarnio. Vigo: Xerais
Fidalgo, E. (2002). As Cantigas de Santa María. Vigo: Xerais
Projeto Littera (). Cantigas Medievais Galego-Portuguesas http://cantigas.fcsh.unl.pt/index.asp.
Lanciani, G. / Tavani, G. (orgs.) (1993). Dicionário da Literatura Medieval Galega e Portuguesa. Lisboa: Caminho
Brea, M. (coord.) (2000). Galicia. Literatura. A Idade Media. XXX.. A Coruña: Hércules de Ediciones
Dias, A. F. (1998). História Crítica da Literatura Portuguesa. Idade Média. Lisboa / São Paulo: Verbo
Pena, X. R. (2002). Historia da Literatura Medieval Galego-Portuguesa.. Santiago de Compostela: Sotelo Blanco
Lapa, M. Rodrigues (1981). Lições de Literatura Portuguesa. Época Medieval.. Coimbra: Coimbra Editora
Buescu, Mª L. Carvalhão (1990). Literatura portuguesa medieval. Lisboa: Universidade Aberta
Oliveira, A. Resende de (2001). O Trovador Galego-Português e o seu Mundo. Lisboa: Notícias
Oliveira, A. Resende de (1995). Trobadores e Xograres (Contexto Histórico). Vigo: Xerais |
Obras de
lectura obrigatoria: - Arias Freixedo, X. B. (2003): Antoloxía
da lírica galego-portuguesa (Vigo: Xerais). - Ferreiro, M. / Martínez
Pereiro, C. P. (1996): Cantigas de Santa María. Afonso X (Antoloxía) (Vigo:
A Nosa Terra / AS-PG). - Freixeiro Mato, X. R. (1996): Prosa
literaria medieval (Antoloxía) (Vigo: A Nosa Terra / AS-PG). - Lopes, F.
(1993): Crónicas de Fernão Lopes
(Selecção, introdução e notas por Maria Ema Tarracha Ferreira) (Lisboa:
Ulisseia) [unicamente é de lectura obrigatoria a parte da Crónica de D. João I]. |
Bibliografía complementaria
|
Marques, A. H. Oliveira (1981). A Sociedade Medieval Portuguesa. Lisboa: Sá da Costa
Martins, M. (1980). Estudos de Cultura Medieval. Lisboa: Brotéria |
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
|
|