Competencias do título |
Código
|
Competencias da titulación
|
A2 |
Saber analizar e comentar textos e discursos literarios e non literarios utilizando apropiadamente as técnicas de análise textual. |
A8 |
Ter dominio instrumental oral e escrito dunha segunda lingua estranxeira. |
A18 |
Ter un coñecemento avanzado da literatura portuguesa. |
A20 |
Coñecer a historia e a cultura das comunidades lusófonas. |
B5 |
Relacionar os coñecementos cos doutras áreas e disciplinas. |
B8 |
Apreciar a diversidade. |
C4 |
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) |
Competencias da titulación |
Saber analizar e comentar textos e discursos literarios e non literarios utilizando apropiadamente as técnicas de análise textual. |
A2
|
|
|
Ter dominio instrumental oral e escrito dunha segunda lingua estranxeira. |
A8
|
|
|
Ter un coñecemento avanzado da literatura portuguesa. |
A18
|
|
|
Coñecer a historia e a cultura das comunidades lusófonas. |
A20
|
|
|
Relacionar os coñecementos cos doutras áreas e disciplinas |
|
B5
|
|
Apreciar a diversidade. |
|
B8
|
|
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. |
|
|
C4
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
1. O RENASCIMENTO PORTUGUÊS E A LITERATURA CLÁSSICA PORTUGUESA |
1.1- A expansão ultramarina e os problemas histórico-culturais particulares do Renascimento português.
1.2 - Questões metodológicas e de periodização. |
2 . O TRATAMENTO LITERÁRIO DA VIAGEM: A íNDIA VISTA DESDE A PÁTRIA ABANDONADA |
2.1 - A expansão em modelos literários medievais
2.1.1 - O teatro de Gil Vicente
2.1.2 - A poesia do Cancioneiro Geral de Garcia de Resende
2.2 - A via racional e a "aurea mediocritas" na poesia classicizante
2.2.1 - A poesia de Sá de Miranda
2.2.2 - O "Velho do Restelo" |
3. O TRATAMENTO LITERÁRIO DA VIAGEM: O EXÍLIO |
3.1 - Exílio, estranhamento e interrogação do eu
3.1.1 - A "Menina e Moça" de Bernardim Ribeiro
3.1.2 - A lírica de Camões |
4. O TRATAMENTO LITERÁRIO DA VIAGEM: A LITERATURA DE VIAGENS |
4.1 - A épica camoniana
4.1.1 - Género antigo e experiência moderna
4.1.2 - O encontro com a diferença e os limites da racionalidade
4.2 - A visão disfórica
4.2.1 - A Peregrinação de Fernão Mendes Pinto
4.2.2 - A História Trágico-marítima |
5. A IDEIA DE REFUNDAÇÃO NO BARROCO PORTUGUÊS |
5.1 - A oratória sacra do padre António Vieira
5.2 - Francisco Rodrigues Lobo |
6. O NEO-CLASSICISMO. |
6.1 Distanciamento crítico e despersonalizaçao. |
7. O INDIVIDUALISMO PRÉ-ROMÂNTICO |
7.1 - O auto-retrato em Bocage |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Horas presenciais |
Horas non presenciais / traballo autónomo |
Horas totais |
Sesión maxistral |
14 |
21 |
35 |
Obradoiro |
22 |
33 |
55 |
Lecturas |
1 |
30 |
31 |
Traballos tutelados |
1 |
10 |
11 |
Recensión bilbiográfica |
1 |
4 |
5 |
Presentación oral |
1 |
1 |
2 |
Proba mixta |
2 |
8 |
10 |
|
Atención personalizada |
1 |
0 |
1 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Sesión maxistral |
Sesións de traballo en que o profesorado explica a contextualización e os elementos necesarios do temario para que o alumnado poda desenvolver o seu traballo posterior. |
Obradoiro |
Nestas sesións, o conxunto do alumnado realizará actividades de diferente tipoloxía destinadas á consolidación dos contidos presentados nas sesións maxistrais, así como das destrezas e das estratexias relacionadas cos obxectivos e contidos da materia.
Entre estas actividades contémplanse, alén doutras, a análise de fontes documentais, os comentarios de textos, a resolución de problemas, as prácticas a través de TIC, probas de varia tipoloxía e estudos de casos. |
Lecturas |
No Paso 8 desta Guia, está a relación de obras que o/a alumno/a debe ler ao longo do curso. |
Traballos tutelados |
Texto(s) orai(s) e/ou escrito(s) en que o alumnado analizará algunha(s) da(s) obra(s) de lectura obrigatoria. |
Recensión bilbiográfica |
Reseña(s) avaliativa(s) de determinadas aportacións bibliográficas |
Presentación oral |
Presentación oral dalgún(s) dos comentarios de textos realizados. |
Proba mixta |
Proba escrita que combinará actividades de carácter ensaístico con comentario de textos e análise de fontes documentais. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Traballos tutelados |
|
Descrición |
Para alén da atención individualizada nas sesións presenciais de diferente tipo, durante as horas de atendemento do profesorado, o/a alumno/a recibirá toda a guía e axuda que precise para a realización dos seus traballos.
O alumnado con dispensa académica deberá entrar en contacto co profesor ao inicio do curso para fixar as actividades e traballos substitutivos da asistencia académcia que necesariamente deberá realizar. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Descrición
|
Cualificación
|
Lecturas |
Avaliación das obras indicadas que o/a alumno/a debe ler ao longo do curso. |
10 |
Obradoiro |
Avaliación das actividades de diferente tipoloxía referidas na metodoloxía. |
20 |
Proba mixta |
Proba escrita que combinará actividades de carácter ensaístico con comentario de textos e análise de fontes documentais. |
40 |
Presentación oral |
Avaliación da presentación oral dalgún dos comentarios de textos realizados. |
10 |
Traballos tutelados |
Texto(s) orai(s) e/ou escrito(s) en que o alumnado analizará algunha(s) da(s) obra(s) de lectura obrigatoria |
15 |
Recensión bilbiográfica |
Avaliación da(s) reseña(s) avaliativa(s) de determinadas aportacións bibliográficas. |
5 |
|
Observacións avaliación |
Para superar a materia, o alumnado deberá conseguir unha
cualificación igual ou superior a 5 puntos sobre 10. Así mesmo, na proba mixta
deberá obter como mínimo 4 puntos sobre 10, para poder sumar os restantes
elementos avaliables/instrumentos de avaliación. O alumnado terá que entregar os traballos e actividades no
prazo fixado. O alumnado con matrícula parcial e/ou dispensa académica deberá realizar e entregar
as mesmas probas e exercicios que o restante; se non puider asistir ás
titorías, deberá pórse en contacto co profesor a través do correo electrónico. A cualificación de NON PRESENTADO/A será considerada cando o
alumno/a non asistir á proba mixta e/ou cando tiver entregado un número das
actividades contempladas inferior ao 50%
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
Centeno, Y. K / Reckert, S. (orgs.) (1981). A Viagem de "Os Lusíadas": Símbolo e Mito. Lisboa: Arcádia
Ribeiro, Mª. A. (2006). "Que gentinha!": a viagem pitoresca e histórica de Jean-Baptiste Debré. Mérida: Junta de Extremadura
Reckert, S. / Centeno, Y. K. (orgs.) (1983). A Viagem entre o Real e o Imaginário. Lisboa: Arcádia
Reis, C. (dir.) (1993). História Crítica da Literatura Portuguesa. Lisboa: Verbo
Saraiva, A. J. / Lopes, O. (1992). História da Literatura Portuguesa. Porto: Porto Editora
Seixo, Mª. A. (1998). O discurso literário da "Peregrinação": aproximações. Lisboa: Cosmos
Lanciani, G. (1979). Os Relatos de Naufrágios na Literatura Portuguesa dos Séculos XVI e XVII. Lsboa: Biblioteca Breve
Seixo, Mª. A. (1998). Poéticas da Viagem na Literatura. Lisboa: Cosmos
Léry, J. de (1980). Viagem à Terra do Brasil. São Paulo/Belo Horizonte: EDUSP-Itatiaia
Gil, F. / Macedo, H. (1998). Viagens do Olhar: Retrospecção, visão e profecia no Renascimento português. Porto: Campo das Letras |
OBRAS DE LEITURA OBRIGATÓRIA: - Cantos IX e X de Os Lusíadas de Luís de Camões - Episódio da "Ilha dos Ladrões" da Peregrinação de Fernão Mendes Pinto - "Relação da muito notavel perda do Galeão Grande S. João" da História Trágico-marítima - Auto da índia de Gil Vicente
- Doce canto em terra alheia? Antologia da lírica camoniana
- Sermão da Sexagésima do P. António Vieira |
Bibliografía complementaria
|
|
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
|
|