Study programme competencies |
Code
|
Study programme competences
|
A46 |
Capacidade de integrar solucións de tecnoloxías da información e as comunicacións e procesos empresariais para satisfacer as necesidades de información das organizacións, permitíndolles alcanzar os seus obxectivos de forma efectiva e eficiente, e dándolles así vantaxes competitivas. |
A56 |
Capacidade para seleccionar, despregar, integrar e xestionar sistemas de información que satisfagan as necesidades da organización, cos criterios de custo e calidade identificados. |
Learning aims |
Subject competencies (Learning outcomes) |
Study programme competences |
Entender el proceso analítico y diferenciarlo del operacional. |
|
|
|
Conocer la arquitectura de un almacén de datos y saber efectuar el diseño del mismo orientado a la toma de decisiones. |
A46 A56
|
|
|
Conocer procedimientos y herramientas utilizados en la explotación de datos para su utilización en la toma de decisiones. |
A56
|
|
|
Contents |
Topic |
Sub-topic |
Introduction to Data Warehouse
|
|
Architecture of Data Warehouse |
|
Design of Data Warehouse |
|
Data Mining |
|
In the optional subject there will be topics related to the original itinerary and directed to the Data Warehouse Administrator profile |
|
Planning |
Methodologies / tests |
Ordinary class hours |
Student’s personal work hours |
Total hours |
Laboratory practice |
14 |
21 |
35 |
Problem solving |
7 |
14 |
21 |
Workbook |
0 |
14 |
14 |
Mixed objective/subjective test |
3 |
0 |
3 |
Supervised projects |
0 |
14 |
14 |
Guest lecture / keynote speech |
21 |
42 |
63 |
|
Personalized attention |
0 |
|
0 |
|
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies |
Methodologies |
Description |
Laboratory practice |
Son clases en las que se desarrollan las competencias procedimentales relacionadas con los contenidos de la asignatura.
En ellas se realizarán, por una parte, ejercicios cuyo objetivo es madurar los conceptos de las clases teóricas, y por otra, se introducirán nuevos conceptos de carácter práctico que se acompañarán de ejercicios. |
Problem solving |
Clases en las que se discutirán las estrategias de solución de diversos problemas propuestos. |
Workbook |
Se propondrá la lectura de diversos trabajos que complementen y ayuden a entender los conceptos planteados. |
Mixed objective/subjective test |
Examen de la asignatura que combina conceptos teóricos, prácticos y problemas. |
Supervised projects |
Trabajos realizados bajo la orientación del profesorado, cuyo objetivos es que los estudiantes asuman la responsabilidad de su propio aprendizaje y que aprenden el "cómo hacer". |
Guest lecture / keynote speech |
Clases teóricas en las que se exponen los contenidos fundamentales de la asignatura, que pueden acompañarse de la propuesta y la resolución de ejemplos. |
Personalized attention |
Methodologies
|
Laboratory practice |
Problem solving |
|
Description |
Tanto en las prácticas de laboratorio como en la solución de problemas el profesor aportará soluciones y/o atenderá las dudas y las preguntas que se originen. |
|
Assessment |
Methodologies
|
Description
|
Qualification
|
Laboratory practice |
The maximum grade of the essays, tests and exercises will be of 4 points out of the total 10 points of the course.The asessment will be a continuous asessment so the grade of the tests of this section counts as much for the first as for the second opportunity. In the second opportunity the student will have the chance of repeating 2 points as a maximum for this part.
|
40 |
Mixed objective/subjective test |
The maximum grade will be of 4 points out of the total 10 points of the course. The test consists of an examination that will include theoretical concepts and the practical assimilation of the course.
The student will have the chance of repeating this test in the second opportunity. |
40 |
Supervised projects |
The results of the essays, which will have a fixed deadline published with enough time in advance, will be assessed. These essays will not be repeated in the second opportunity. |
20 |
|
Assessment comments |
|
Sources of information |
Basic
|
Inmon, W. H. (2002). Building the Data Warehouse, 3nd edition. . Wiley.
Turban, E.; Sharda, R. (2011). Business Intelligence: A managerial approach (2 ed.). Prentice Hall
Kimball, R.; Ross, M.; Thornthwaite, W.; Mundy, J.; Becker, B. (2008). The Data Warehouse Lifecycle Toolkit, 2nd edition. . John Wiley and Sons |
|
Complementary
|
Golfarelli, M.; Rizzi, S. (2009). Data Warehouse Design: Modern Principles and Methodologies . McGraw-Hill
Mazón López, N.; Pardillo Vela, J.; Trujillo Mondejar. J. C. (2011). Diseño y explotación de almacenes de datos . Editorial Club Universitario
Inmon, W. H.; Strauss, D.; Neushloss, G. (2008). The Architecture for the Next Generation of Data Warehousing . Morgan Kaufman |
|
Recommendations |
Subjects that it is recommended to have taken before |
|
Subjects that are recommended to be taken simultaneously |
|
Subjects that continue the syllabus |
|
|