Identifying Data 2013/14
Subject (*) Administración de Bases de DAtos Code 614G01050
Study programme
Grao en Enxeñaría Informática
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 2nd four-month period
Third Obligatoria 6
Language
Galician
Prerequisites
Department Computación
Coordinador
Gonzalez Ares, Luis Andres
E-mail
luis.ares@udc.es
Lecturers
Gonzalez Ares, Luis Andres
Rodriguez Penabad, Miguel
E-mail
luis.ares@udc.es
miguel.penabad@udc.es
Web http://http://docencia.lbd.udc.es/abd/
General description A materia profunda nos temas esenciais de Bases de Datos para centrarse despois nos fundamentos da Administración de Bases de Datos

Study programme competencies
Code Study programme competences
A18 Coñecemento e aplicación das características, funcionalidades e estrutura das bases de datos, que permitan o seu adecuado uso, e o deseño e a análise e implementación de aplicacións baseadas nelas.

Learning aims
Subject competencies (Learning outcomes) Study programme competences
Saber administrar y dimensionar los gestores de bases de datos para el tratamiento de grandes volúmenes de datos. A18
Saber y conocer el funcionamiento de las técnicas de administración y monitorización de los sistemas de gestión de bases de datos. A18
Conocer las características de los gestores de bases de datos transaccionales relacionadas con la tolerancia a fallos. A18
Conocer los mecanismos de seguridad de los gestores de bases de datos. A18

Contents
Topic Sub-topic
Introducción a la administración de bases de datos
Características de los SGBD
Ampliación de SQL
Diseño físico
Seguridad
Optimización
Concurrencia
Recuperación

Planning
Methodologies / tests Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Laboratory practice 14 21 35
Problem solving 7 14 21
Workbook 0 28 28
Mixed objective/subjective test 3 0 3
Guest lecture / keynote speech 21 42 63
 
Personalized attention 0 0
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Laboratory practice Son clases en las que se desarrollan las competencias procedimentales relacionadas con los contenidos de la asignatura.
En ellas se realizarán, por una parte, ejercicios cuyo objetivo es madurar los conceptos de las clases teóricas, y por otra, se introducirán nuevos conceptos de carácter práctico que se acompañarán de ejercicios.
Problem solving Clases en las que se discutirán las estrategias de solución de diversos problemas propuestos.
Workbook Se propondrá la lectura de diversos trabajos que complementen y ayuden a entender los conceptos planteados.
Mixed objective/subjective test Examen de la asignatura que combina conceptos teóricos, prácticos y problemas.
Guest lecture / keynote speech Clases teóricas en las que se exponen los contenidos fundamentales de la asignatura,
que pueden acompañarse de la propuesta y la resolución de ejemplos.

Personalized attention
Methodologies
Laboratory practice
Problem solving
Description
Tanto en las prácticas de laboratorio como en la solución de problemas el profesor aportará soluciones y/o atenderá las dudas y las preguntas que se originen.

Assessment
Methodologies Description Qualification
Laboratory practice The maximum note of the works, proofs and exercises will be of 4 points on the total of 10 of the asignatura.
It will realise a continuous evaluation by what the note of the proofs of this section contabiliza so much for the first as for the second opportunity. They will not repeat these proofs for the second opportunity.
40
Mixed objective/subjective test The maximum note will be of 6 points on the total of 10 of the asignatura.
The proof consists in an examination that will be able to treat so much on the theoretical concepts as on the practical assimilation of the asignatura.
To surpass the asignatura has to obtain at least 1.8 points of the 6 possible. Of not being like this, the total note of the asignatura will not surpass the 4,5 points.
This mixed proof will be the only that will repeat in the second opportunity.
60
 
Assessment comments

Sources of information
Basic Silberschatz, A.; Korth, H.; Sudarshan, S. (2006). Database System Concepts, 5 edition. McGraw-Hill
Elmasri, R. A.; Navathe, S. B. (2007). Fundamentals of database systems, 5 edition. Addison-Wesley

Complementary Garcia-Molina, H.; Ullman, J.; Widom, J. (2002). Database System. The complete book. . Prentice Hall
Lighstone, S.; Teorey, T.; Nadeau, T. (2007). Physical Database Design . Morgan Kaufmann


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus
Bases de Datos/614G01013

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.